امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281431
۷۴۸
۱
۰
نسخه چاپی

مضرات افراط در نوشیدن آب چیست؟

زیادی روی و افراط در مصرف آب می‌تواند بدن را مسموم و به مغز آسیب بزند. اگرچه سلول‌های بدن انسان برای عملکرد خوب به آب نیاز دارند و این اطلاعات شناخته شده و مستند است، اما وقتی در نوشیدن آن افراط شود، همین ماده حیاتی آسیب زا می‌شود.

مضرات افراط در نوشیدن آب چیست؟

زیادی روی و افراط در مصرف آب می‌تواند بدن را مسموم و به مغز آسیب بزند. اگرچه سلول‌های بدن انسان برای عملکرد خوب به آب نیاز دارند و این اطلاعات شناخته شده و مستند است، اما وقتی در نوشیدن آن افراط شود، همین ماده حیاتی آسیب زا می‌شود. در حالی که هیچ فرمول واحدی برای تعیین مقدار نوشیدنی در روز وجود ندارد، توصیه رایج این است که ۸ فنجان در روز نقطه شروع خوبی است.

مسمومیت و اختلال مغزی

شاید خطرناک‌ترین مسئله در مورد مصرف آب چیزی است که توسط یک مطالعه جدید اعلام شده و آن اینکه نوشیدن بیش از حد آب ممکن است بدن را مسموم کرده و یا عملکرد مغز را مختل کند. این مطالعه نشان داده است که این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که آب زیادی در سلول‌ها از جمله سلول‌های مغزی وجود داشته باشد که منجر به بزرگ شدن آن‌ها می‌شود و زمانی که سلول‌های مغز متورم می‌شوند، فشاری ایجاد می‌کند که منجر به علائم دیگری مانند گیجی، خواب‌آلودگی و سردرد می‌شود.

اگر این فشار افزایش یابد، ممکن است باعث ایجاد شرایطی مانند فشار خون بالا، کندی ضربان و کمبود سدیم شود؛ عنصری حیاتی که به حفظ تعادل مایعات در داخل و خارج سلول‌ها کمک می‌کند و زمانی که سطح آن به دلیل وجود مقدار زیادی آب در بدن کاهش می‌یابد، مایعات وارد سلول‌ها شده و سپس این سلول‌ها متورم می‌شوند که فرد را در معرض خطر تشنج، کما یا حتی مرگ قرار می‌دهد.

چگونه بفهمیم که به مقدار کافی آب نوشیده ایم؟

1. نظارت بر رنگ ادرار

بهترین راه برای تعیین اینکه آیا به اندازه کافی آب می‌نوشید، نظارت بر رنگ ادرار است که معمولاً از زرد کم رنگ تا رنگ چای به دلیل ترکیبی از رنگدانه اوروکروم و سطح آب در بدن شما متغیر است.

اگر ادرار شما اغلب شفاف است، این نشانه مطمئنی است که در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی آب نوشیده اید. همچنین میزان استفاده از دستشویی نشانه دیگری از میزان آب مصرفی شماست؛ اگر بیش از حد معمول یعنی بیش از ۶ تا ۸ بار در روز و حداکثر ۱۰ بار از توالت استفاده کنید، به این معنی است که عدم تعادل وجود دارد.

2. حالت تهوع یا استفراغ

وقتی آب بیش از حد در بدن شما وجود دارد، کلیه‌ها نمی‌توانند مایع اضافی را خارج کنند و شروع به جمع شدن می‌کند که منجر به حالت تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود.

3. داشتن سردرد

آب اضافی در بدن نیز باعث سردرد می‌شود، زیرا باعث کاهش سطح نمک و متورم شدن سلول‌ها می‌شود. این تورم همچنین باعث بزرگ شدن سلول هامی شود و سلول‌هایی که در مغز هستند روی جمجمه فشار می‌آورند و باعث سردرد ضربان دار می‌شود و ممکن است منجر به ضعف مغز و مشکل در تنفس شود.

4. تغییر رنگ دست‌ها، پا‌ها و لب‌ها

همچنین تغییر رنگ دست‌ها، پا‌ها و لب‌ها، ضعف عضلانی و خستگی نیز از دیگر علائم زیاده روی در مصرف آب است.

مردان و زنان چقدر آب در روز مصرف کنند؟

هنوز هیچ دستورالعمل یا نتیجه تایید شده‌ای در مورد میزان آبی که بدن انسان به صورت روزانه نیاز دارد وجود ندارد. بر اساس مطالعات، چالش کمیت بستگی به میزان نیاز هر بدن دارد، زیرا زنان از سن ۱۹ تا ۳۰ سالگی باید حدود ۲.۷ لیتر آب در روز بنوشند، در حالی که مردان در همان سن به ۳.۷ لیتر آب نیاز دارند. همچنین سطح تشنگی برای همه افراد به ویژه ورزشکاران، سالمندان و زنان باردار معیار مشخصی ندارد. مهم است که بدانید آب برای عملکرد و زندگی سلول‌ها حیاتی است، بنابراین بدن شما در صورت نیاز به مقدار بیشتر به شما هشدار می‌دهد. با این هشدار که مصرف بیش از حد آب ممکن است نتایج بدی داشته باشد و یا حتی منجر به مرگ شود، اما به نظر می‌رسد مصرف ۸ فنجان در روز استاندارد خوبی است.

  • منبع
  • تصویر زندگی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید