امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277721
۹۶۲
۱
۰
نسخه چاپی

ممنوع الخروجی و انواع سامانه های اینترنتی استعلام ممنوع الخروجی

ممنوع الخروجی و انواع سامانه های اینترنتی استعلام ممنوع الخروجی

ممنوع الخروجی چیست ؟

ممنوع الخروجی وضعیتی حقوقی است که فرد به دلایل مختلف نمی تواند از مزر های یک کشور خارج شود. در حقیقت ممنوع الخروجی تضمینی است که قانونگذار برای جلوگیری از فرار متهمان، در موارد کیفری و بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری و در موارد حقوقی، برای الزام فرد به انجام تعهد خود بر اساس قوانین مدنی و ثبتی در نظر گرفته است و یا گاهی ممنوع الخروجی در اثر قرار ممنوعیت خروج از کشور  صادر می شود. به طور کلی در موارد زیر طبق قانون می توان مانع از خروج افراد از کشور شد :

1- اشخاصی که به موجب رای دادگاه و یا صدور اجرائیه از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بدهکار شناخته می شوند .

2- کسانی که به دلیل فرار مالیاتی بدهکار محسوب می شوند .

3- کسانی که برای دریافت گذرنامه به اجازه همسر یا پدر خود وابسته اند .

4- کسانی که سفر آن ها به خارج مخالف مصالح جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و یک ابلاغیه کتبی در این خصوص دریافت کرده اند .

5- کسانی که سابقه سرقت ، تکدی گری ، کلاهبرداری و مزاحمت در خارج از کشور را داشته اند .

سامانه اینترنتی استعلام ممنوع الخروجی چیست؟

در گذشته مسافرانی که قصد خروج از کشور را داشتند برای اینکه بدانند ممنوع الخروج هستند یا نه تنها دو راه داشتند . یا به صورت حضوری باید به اداره گذرنامه می رفتند و یا با تلفن به این اداره، وضعیت خود را استعلام می کردند.

با پیشرفت تکنولوژی و به دنبال مشکلاتی که افراد برای اطلاع از ممنوع الخروجی خود داشتند، سامانه هایی برای استعلام ممنوع الخروجی ایجاد شد.

انواع سامانه های اینترنتی استعلام ممنوع الخروجی

سامانه ممنوع الخروجی دوایر ثبتی

سامانه ممنوع الخروجی دوایر ثبتی : سایت exitban.ssaa.ir​ صرفا راجع به ممنوع الخروجی ها و رفع ممنوع الخروجی های مربوط به پرونده های دوایر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد .

از تیر ماه سال 97، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سامانه ای را برای اطلاع اشخاص از ممنوع الخروجی راه اندازی کرد. البته این سامانه صرفا در خصوص ممنوع الخروجی و رفع ممنوع الخروجی مربوط به پرونده های اجرایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بوده و سایر موارد را شامل نمی شود. استعلام ممنوع الخروجی در این سامان از طریق شماره ملی امکانپذیر است.

اپلیکیشن پلیس من

اپلیکیشن پلیس من : امکان استعلام ممنوع الخروجی با استفاده از اپلیکیشن پلیس من برای شهروندان ایجاد شده است .

امکان پیگیری وضعیت ممنوعیت خروج از طریق سامانه استعلام ممنوع الخروجی ناجا امکان پذیر است. برای دسترسی به این سامانه باید اپلیکیشن پلیس من را دانلود کنید که یکی از خدماتی که این اپلیکیشن ارائه می دهد، استعلام ممنوع الخروجی است .

اپلیکیشن پلیس من را از این اینجا در بازار دانلود کنید.

سامانه ممنوع الخروجی مالیاتی

سامانه ممنوع الخروجی مالیاتی : با استفاده از سامانه مالیات من به نشانی my.tax.gov.ir می توانید از وضعیت ممنوع الخروجی خود در رابطه با بدهی های مالیاتی، استعلام بگیرید .

مودیان مالیاتی که میزان بدهی قطعی آن ها از ده میلیون ریال بیشتر است، ممنوع الخروج می شوند. my.tax.gov.ir (سامانه مالیات من) که زیر مجموعه سایت های سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir است، امکان این را فراهم کرده است که شهروندان با استفاده از سامانه ممنوع الخروجی اداره مالیات بتوانند از ممنوع الخروجی خود در رابطه با پرونده های مالیاتی، استعلام بگیرند.

شهروندان می توانند با ثبت نام در این سامانه، از وضعیت ممنوع الخروجی خود، در رابطه با پرونده های مالیاتی، بدون نیاز به مراجعه حضوری استعلام بگیرند .

استعلام ممنوع الخروجی کیفری

منظور از ممنوع الخروجی کیفری ،نوعی از ممنوع الخروجی است که در جریان پرونده های کیفری بوجود می آید. استعلام ممنوع الخروجی کیفری از طریق سامانه استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی exitban.ssaa.ir امکان پذیر نمی باشد و سامانه مذکور تنها برای پرونده هایی است که در دوایر اجرای ثبت هستند. برای استعلام ممنوع الخروجی کیفری باید به اداره گذرنامه مراجعه کنید .

راه دیگر برای استعلام ممنوع الخروجی کیفری از طریق اپلیکیشن پلیس من است .

  • منبع
  • دینا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید