امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283803
۵۸۹
۱
۰
نسخه چاپی

مواد شیمیایی مصنوعی که بدن را برای همیشه نابود می‌کند

مطالعات نشان می‌دهد، مواد شیمیایی PFAS فرآیند‌های بیولوژیکی کلیدی را در بدن مختل می‌کنند.

مواد شیمیایی مصنوعی که بدن را برای همیشه نابود می‌کند

تیمی از محققان دانشکده پزشکی کِک دریافتند که قرار گرفتن در معرض مخلوطی از مواد شیمیایی مصنوعی که به طور گسترده در محیط یافت می‌شود، فرآیند‌های حیاتی بیولوژیک از جمله متابولیسم چربی‌ها و اسید‌های آمینه را در کودکان و بزرگسالان جوان تغییر می‌دهد.

اختلال در این فرآیند‌های بیولوژیکی با افزایش خطر طیف بسیار گسترده‌ای از بیماری ها، از جمله اختلالات رشد، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های متابولیک و بسیاری از انواع سرطان‌ها مرتبط است.

این مواد شیمیایی مصنوعی که به عنوان مواد پر و پلی فلوروآلکیل یا PFAS شناخته می‌شوند، در طیف گسترده‌ای از محصولات مصرفی و صنعتی استفاده می‌شوند.

در واقع PFAS مواد شیمیایی برای همیشه نامیده می‌شوند، زیرا بسیار آهسته تجزیه می‌شوند و در محیط و بافت انسانی تجمع می‌یابند.

مشخص شده است که PFAS به تنهایی خطر ابتلا به چندین نوع بیماری را افزایش می‌دهد.

این مطالعه که در ۲۲ فوریه در چشم انداز سلامت محیطی منتشر شده است، اولین مطالعه‌ای است که ارزیابی می‌کند، کدام فرآیند‌های بیولوژیکی با قرار گرفتن در معرض ترکیبی از چندین PFAS تغییر می‌کنند.
این موضوع بسیار اهمیت دارد، زیرا اکثر مردم مخلوطی از مواد شیمیایی را در خون خود حمل می‌کنند.

دکتر جسی آ. گودریچ استادیار علوم جمعیت و بهداشت عمومی و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: یافته‌های ما شگفت‌انگیز بود و پیامد‌های گسترده‌ای برای سیاست‌گذارانی که در تلاش برای کاهش خطر هستند، داشت.

ما دریافتیم که قرار گرفتن در معرض ترکیبی از PFAS‌ها نه تنها متابولیسم لیپید و اسید آمینه را مختل می‌کند بلکه عملکرد هورمون تیروئید را نیز تغییر می‌دهد.

در اولین پروژه تحقیقاتی برای درک اثراتی که مخلوط PFA‌ها در بدن دارد، از نمونه‌های خون جمع‌آوری‌شده از ۳۱۲ نوجوانی که در مطالعه نوجوانان لاتین تبار در معرض خطر شرکت داشتند و ۱۳۷ کودک از مطالعه سلامت کودکان کالیفرنیای جنوبی استفاده شد.

آن‌ها دریافتند که همه کودکان و نوجوانان دارای مخلوطی از چندین PFAS رایج از جمله PFOS PFHxS، PFHpS، PFOA و PFNA هستند.

بیش از ۹۸ درصد شرکت کنندگان نیز PFDA در خون خود داشتند.

محققان همچنین هزاران ماده شیمیایی طبیعی را در خون اندازه‌گیری کردند و با استفاده از یک روش آماری زیستی، چگونگی تأثیر قرار گرفتن در معرض چندین PFAS مختلف بر هر یک از این مواد شیمیایی طبیعی را شناسایی کردند.

این اطلاعات به محققان کمک کرد تا تعیین کنند که قرار گرفتن در معرض PFAS، نحوه متابولیسم لیپید‌ها و اسید‌های آمینه و همچنین سطح هورمون تیروئید بدن را تغییر می‌دهد.

محققان بر روی کودکان و بزرگسالان جوان تمرکز کردند، زیرا آن‌ها مراحل حیاتی رشد را سپری می‌کنند و ممکن است آن‌ها نسبت به عوارض بد PFAS بر سلامتی مستعدتر باشد.

همچنین در این بازه سنی است که بسیاری از بیماری‌های جدی در بزرگسالان ظاهر و ریشه‌ای می‌شود.

محققان افزودند: این نتایج با مطالعات قبلی مطابقت دارد که نشان می‌داد قرار گرفتن در معرض PFAS فردی در دوران کودکی با متابولیسم چربی و اسید‌های چرب نامنظم مرتبط است و می‌تواند خطر اختلالات متابولیک و بیماری‌های قلبی عروقی را در اواخر زندگی افزایش دهد.

به گفته گودریچ، یکی از یافته‌های برجسته، این بود که قرار گرفتن در معرض PFAS بر عملکرد هورمون تیروئید، که نقش مهمی در رشد و متابولیسم دارد، تأثیر داشت.
به همین دلیل، تغییرات در هورمون‌های تیروئید نقش مهمی بر رشد افراد در دوران بلوغ ایفا می‌کند که می‌تواند تأثیرات مهمی بر طیف وسیعی از بیماری‌ها در مراحل بعدی زندگی از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان داشته باشد.

ملاحظات بهداشت عمومی یکی دیگر از یافته‌های مهم این واقعیت بود که قرار گرفتن در معرض مخلوطی از PFAS به جای یک شیمیایی واحد از این نوع، باعث اختلال در این فرآیند‌های بیولوژیکی می‌شود.

تقریباً همه افراد در ایالات متحده سطوح قابل تشخیصی از چندین PFAS را دارند که در طیف گسترده‌ای از محصولات از جمله لباس‌های ضد آب و بسته بندی مواد غذایی موجود است.

تخمین زده می‌شود که ۲۰۰ میلیون نفر در ایالات متحده دارای آب آشامیدنی با سطوح PFAS هستند که به طور قابل توجهی بالاتر از سطح توصیه شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ است.

به همین دلیل برخی از تولیدکنندگان، استفاده از PFAS را به تدریج کنار گذاشته اند.

  • منبع
  • باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید