امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275133
۳۸۰۹
۴
۱
نسخه چاپی

موارد مزاحمت های همسایه | حقوق و تکالیف همسایه در قانون | مراحل شکایت از همسایه مزاحم | متن شکایت از همسایه

حق و حقوق همسایه در قوانین مختلفی، تدوین گردیده است؛ چنانچه آزار و اذیت همسایه به حدی رسید که دیگر محلی برای صبوری باقی نگذاشت، می توانید با استناد به قوانین موجود، به صورت قانونی شکایت از همسایه مزاحم خود را ثبت و پیگیری نمایید

موارد مزاحمت های همسایه | حقوق و تکالیف همسایه در قانون | مراحل شکایت از همسایه مزاحم | متن شکایت از همسایه

ایجاد مزاحمت از سوی همسایه یکی از مواردی است که موجبات ناراحتی و تشویش افکار ساکنان یک آپارتمان یا محله را فراهم می آورد.

متاسفانه برخی از افراد کوچکترین اهمیتی برای آسایش همسایگان خود قائل نبوده و تنها آسودگی خود را مدنظر قرار می دهند.

بسیاری از این افراد با توجیه اینکه «چهاردیواری، اختیاری است» آزار و اذیت همسایگان خود را منکر شده و به رویه ی نادرست خود ادامه می دهند.

حق و حقوق همسایه در قوانین مختلفی، تدوین گردیده است؛ چنانچه آزار و اذیت همسایه به حدی رسید که دیگر محلی برای صبوری باقی نگذاشت، می توانید با استناد به قوانین موجود، به صورت قانونی شکایت از همسایه مزاحم خود را ثبت و پیگیری نمایید.

موارد مزاحمت های همسایه

دایره ی شمول اذیت های همسایه می تواند بسیار گسترده باشد؛ اما نکته مهم و مشترک در تمامی آنها، عدم رعایت انصاف و همسایه داری توسط این مزاحمین، عدم توجه به تذکرات همسایگان دیگر و سلب آسایش و آرامش از ساکنین است.

مصادیق مزاحمت توسط همسایگان می تواند شامل موارد زیر باشد:

- عدم پرداخت سهم شارژ ساختمان
- سر و صدای بیش از حد و نامتعارف
- عدم رعایت بهداشت در فضای مشاع ساختمان
- رها کردن زباله در غیر محل درنظر گرفته شده برای آن
- توهین، افترا و تهمت
- وارد کردن خسارت به ساختمان یا بخشی از آن
- سروصدا در ساعات اولیه صبح و پایانی شب (ساعاتی که به طور متعارف به عنوان زمان استراحت، تلقی می شود).
- سروصدای زیاد و مداوم اعم از فریاد زدن، بلند صحبت کردن، دعوا و مشاجره کردن، صدای بلند موزیک، صدای کودکان و مواردی از این قبیل توسط همسایه مزاحم داخل آپارتمان یا منزل خود به گونه ای که اسباب زحمت برای سایر همسایگان فراهم شود.
- انجام اعمال نامتعارف و غیرقانونی در آپارتمان و منزل به گونه ای که امنیت ساکنین و همسایگان در ساختمان و محله به خطر بیفتد؛ مانند رفت و آمد افراد نامعقول برای اعمال منافی عفت، مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و...

حقوق و تکالیف همسایه در قانون

پیش از آنکه به نحوه شکایت از همسایه بپردازیم، لازم است تا مواد قانونی که در این زمینه وجود دارند را ذکر کنیم.

برخی از قوانین به طور خاص به روابط همسایگی اشاره دارد و برخی نیز از جنبۀ عمومی تر، قابل استناد می باشند.

آگاهی نسبت به قانون باعث می شود تا دیدگاه روشن تری نسبت به شکایت علیه همسایه مزاحم داشته باشیم.

- ماده ۱۳۲ قانون مدنی صراحتا بیان می کند: «کسی نمی تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود، مگر تصرفی که به قدر متعارف بوده و برای رفع خاجت یا رفت ضرر از خود باشد.»
ایجاد سروصدای نامتعارف و موارد دیگری که در ابتدای مقاله ذکر شد را می توان به نوعی خسارت و اضرار مادی و غیرمادی به همسایه دانست.

- آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها به طور خاص به روابط بین همسایگان و همینطور مواردی که در این نوع از سکونت باید رعایت گردد، پرداخته است.
در ماده ۵۹ این قانون تصریح شده است که: «در میهمانی های شب های غیرتعطیل بعد از ساعت ۲۲ و در شب های تعطیل بعد از ساعت ۲۴ رعایت سکوت کامل ساختمان (چه از لحاظ صدای میهمانان چه از لحاظ صدای موسیقی) الزامی است».

- طبق ماده ۳۰ قانون مدنی: «مالک، هر تصرفی را که مایل باشد در مال خود یا در واحد اختصاصی خود، می تواند به عمل آورد؛ مگر مواردی که در قانون استثنا شده باشد».
مقصود از تصرف، انجام امور متعارفی است که به نفع مالک آپارتمان یا خانه است؛ با اینحال این اختیار نباید موجب سلب آسایش از همسایگان شود.

- اصل ۴۰ قانون اساسی بیان میکند: «هیچکس نمی تواند اعمال حق خویش را وسیلۀ اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.»
همچنین در ماده دیگری از قانون مجازات اسلامی تصریح شده است: «کسانی که برای مردم مزاحمت ایجاد می کنند، به حبس از یک ماه تا یکسال محکوم شده و دادگاه می تواند علاوه بر اعمال مجازات بر اساس نوع و مقدار آن، شخص مزاحم را به رفع مزاحمت و جلوگیری از حق و اعادۀ اوضاع به حالت قبل از ارتکاب جرم محکوم کند».

مراحل شکایت از همسایه مزاحم

برای شکایت علیه همسایه مزاحم، پیمودن مراحل زیر الزامی است:

- یک استشهادیه تهیه کنید و از مدیر ساختمان و سایر همسایه ها بخواهید آن را امضا کنند، متن این استشهاد باید حاوی شرح مزاحمت های همسایه، موارد مزاحمت، در صورت امکان تاریخ مزاحمت ها و مواردی از این قبیل باشد.

- پس از مراجعه به دفتر خدمات قضایی محل وقوع جرم، شکواییه خود را به همراه استشهادیه و مدارک و مستندات دیگر ارائه نمایید.

- سایر مدارک شکایت از همسایه می تواند شامل صدای ضبط شده او، مدارک مکتوب از خسارات وارد شده توسط وی به ساختمان، نامه ی هیات مدیره ساختمان به همسایه مزاحم در مورد مزاحمت های وی و.... باشد.

- پس از ثبت، شکواییه توسط دفتر خدمات قضایی به همراه ادله اثبات جرم به دادسرای محل وقوع جرم ارسال می شود.

- بر اساس استشهاد محلی، بررسی و تحقیقات محلی انجام می گیرد.

- پس از تحقیقات و بررسی سایر مدارک، در صورتی که بازپرس به صدور اخطاریه برای همسایه مزاحم مبادرت می کند و وی را برای ارائه توضیحات احضار می نماید.

در نهایت چنانچه تقصیر شخص مزاحم اثبات شد، برای وی قرار مجرمیت صادر می شود.

- همچنین می توانید این فرآیند را از طریق شورای حل اختلاف محل وقوع جرم نیز ثبت و پیگیری نمایید.

متن شکایت از همسایه

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با عرض سلام و ادب

به استحضار حضرتعالی می­رساند :

در مورخه …. مشتکی ­عنه که یکی از همسایگان اینجانب به آدرس ….. واحد ….. در زمان نامناسبی به ساعت …. مرتکب سر و صدا و مزاحمت صوتی شدید برای سایر واحدان شد. پس از مراجعه به درب منزل ایشان، و معترض شدن نسبت به این وضعیت، مشارالیه نه تنها نسبت به عدم رعایت حقوق آپارتمان­ نشینی عذرخواهی نموده بلکه نسبت به اعتراض اینجانب معترض گردیده و لب به پرخاشگری و توهین و فحاشی در حضور سایر واحدین نمود که عمل ایشان هیچ گونه توجیه اجتماعی، قانونی ندارد. لذا با عنایت به شهادت شهود (استشهادیه ساکنین) و به استناد ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی از آن مقام محترم قضایی تعقیب و مجازات مشتکی­ عنه را استدعا دارم.

از بذل توجه حضرتعالی کمال تشکر را دارم.

  • منبع
  • وکیل تاپ
  • بنیاد وکلا

۱ دیدگاه

 
ir
داور | ۱ سال پیش
شما می توانید با داشتن مدارک قوی مثل عکس فیلم وصورت جلسه کلانتری از طریق دفترخدمات قضائی درمسائل زیر ازهمسایه مزاحم شکایت کنید
-آلودگی صوتی مثل پخش آهنگ بلند تخریب وتعمیر دیوار درساعات ممنوع
-فحاشی،توهین،یاوه گویی،مزاحمت درجلو ساختمان شما
-سدمعبر(اعم از نگه داشتن ماشین سنگین درجای بدکوچه یاماشین فرسوده مزاحم،گذاشتن اشیا یا تابلو مغازه درخیابان
-مزاحمت های ساختمانی مثل ضرر رساندن به ساختمان شما
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید