امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279062
۴۴۳
۱
۰
نسخه چاپی

می خواهید شنونده خوبی باشید؟ 10 گام برای شنیدن موثر

می خواهید شنونده خوبی باشید؟ 10 گام برای شنیدن موثر

در دنیای پیشرفته، پرسرعت و پر استرس امروزی، ارتباطات مهمتر از همیشه است، با این حال به نظر می رسد ما زمان کمتر و کمتری را برای گوش دادن واقعی به یکدیگر اختصاص می دهیم. گوش دادن واقعی به یک هدیه نادر تبدیل شده است - هدیه زمان. این به ایجاد روابط، حل مشکلات، اطمینان از درک، حل تعارضات و بهبود دقت کمک می کند. در محل کار، گوش دادن مؤثر به معنای خطاهای کمتر و اتلاف زمان کمتر است. در خانه، به رشد بچه‌های باهوش و متکی به خود کمک می‌کند که می‌توانند مشکلات خود را حل کنند. گوش دادن باعث ایجاد دوستی و شغل می شود. باعث صرفه جویی در پول و ازدواج می شود.

10 گام برای شنیدن موثر

در اینجا 10 نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا مهارت های شنیداری موثر را توسعه دهید.

مرحله 1: رو به گوینده قرار بگیرید و تماس چشمی خود را حفظ کنید

صحبت کردن با کسی در حالی که اتاق را اسکن می کند، صفحه کامپیوتر را مطالعه می کند، یا به بیرون از پنجره خیره می شود، مانند تلاش برای ضربه زدن به یک هدف متحرک است. در واقع چقدر از توجه تقسیم شده شخص را به خود جلب می کنید؟ پنجاه درصد؟ پنج درصد؟ اگر آن شخص فرزند شما بود، ممکن بود بخواهید «وقتی با شما صحبت می‌کنم به من نگاه کنید»، اما این چیزی نیست که ما به یک عاشق، دوست یا همکار می‌گوییم.

در بیشتر فرهنگ های غربی، تماس چشمی به عنوان یک عنصر اساسی ارتباط موثر در نظر گرفته می شود. وقتی صحبت می کنیم به چشمان هم نگاه می کنیم. این بدان معنا نیست که نمی‌توانید مکالمه را از آن طرف اتاق یا اتاق دیگری ادامه دهید، اما اگر مکالمه برای مدت طولانی ادامه یابد، شما (یا شخص دیگر) بلند می‌شوید و حرکت می‌کنید. میل به ارتباط بهتر شما را به هم نزدیک می کند.

در هنگام مکالمه کاغذها، کتاب ها، تلفن و سایر مواردی که حواس شما را پرت می کند کنار بگذارید، به آنها نگاه کن، حتی اگر به تو نگاه نکنند. کمرویی، عدم اطمینان، شرم، گناه، یا سایر احساسات، همراه با تابوهای فرهنگی، می توانند تحت شرایطی از تماس چشمی در برخی افراد جلوگیری کنند. طرف مقابل را ببخش، اما خودت متمرکز بمان.

مرحله 2: با دقت باشید، اما آرام

حالا که تماس چشمی برقرار کردید، آرام باشید. شما مجبور نیستید ثابت به طرف مقابل خیره شوید. شما می توانید هرازگاهی به دور نگاه کنید و مانند یک فرد عادی ادامه دهید. مهم اینه که حواسمان باشد. فرهنگ لغت می گوید که "حضور" شخص دیگری به معنای:

  • حضور داشته باشید
  • توجه کنید
  • خود را متوجه یا هدایت کنید
  • توجه کنید
  • آماده خدمت بماند

حواس‌پرتی، مانند فعالیت‌های پس‌زمینه و نویز را به‌صورت ذهنی حذف کنید. علاوه بر این، سعی کنید روی لهجه یا رفتارهای گفتاری گوینده تمرکز نکنید تا جایی که باعث حواس پرتی شود. در نهایت، افکار، احساسات یا تعصبات خود را پرت نکنید.

مرحله 3: ذهنی باز داشته باشید

بدون قضاوت کردن طرف مقابل یا انتقاد ذهنی از چیزهایی که به شما می گوید گوش کنید. اگر آنچه او می گوید شما را نگران می کند، ادامه دهید و احساس نگرانی کنید، اما به خودتان نگویید: "خب، این یک حرکت احمقانه بود." به محض این‌که دچار سردرگمی‌های قضاوتی می‌شوید، کارایی خود را به عنوان یک شنونده به خطر انداخته‌اید.

بدون نتیجه گیری سریع گوش کنید. به یاد داشته باشید که گوینده از زبان برای نشان دادن افکار و احساسات درون مغز خود استفاده می کند. شما نمی دانید آن افکار و احساسات چیست و تنها راهی که متوجه می شوید گوش دادن است.

غارتگر جملات نباشید. گاهی اوقات شریک زندگی من نمی تواند سرعت ذهنی خود را به اندازه ای کاهش دهد که بتواند به طور موثر گوش کند، بنابراین سعی می کند با قطع کردن و تمام کردن جملات من سرعت ذهنی من را افزایش دهد. این معمولاً او را از شالوده بحث دور می کند، زیرا او رشته فکری خود را دنبال می کند و یاد نمی گیرد که افکار من به کجا می روند.

بعد از چند دور، من معمولاً می‌پرسم: "آیا می‌خواهید این گفتگو را خودتان انجام دهید یا می‌خواهید حرف‌های من را بشنوید؟" من این کار را با همه انجام نمی دهم، اما با او کار می کند.

مرحله 4: به کلمات گوش دهید و سعی کنید آنچه را که گوینده می گوید به تصویر بکشید

به ذهن خود اجازه دهید یک مدل ذهنی از اطلاعات در حال انتقال ایجاد کند. خواه یک تصویر تحت اللفظی یا چیدمانی از مفاهیم انتزاعی، مغز شما اگر متمرکز بمانید، با حواس کاملاً هوشیار کار لازم را انجام خواهد داد. هنگام گوش دادن به مدت طولانی، روی کلمات و عبارات کلیدی تمرکز کنید و به خاطر بسپارید.

وقتی نوبت شماست که گوش کنید، وقت خود را صرف برنامه ریزی برای گفتن بعدی نکنید. شما نمی توانید همزمان تمرین کنید و گوش دهید. فقط به آنچه طرف مقابل می گوید فکر کنید.

در نهایت، بر آنچه گفته می شود تمرکز کنید، حتی اگر شما را خسته کند. اگر افکارتان شروع به سرگردانی کردند، فوراً خود را مجبور کنید که دوباره تمرکز کنید.

مرحله 5: صحبت را قطع نکنید و "راه حل های" خود را تحمیل نکنید

قبلا به بچه ها یاد می دادند که قطع کردن حرف بی ادبی است. من مطمئن نیستم که آن پیام دیگر در حال انتشار باشد قطعا برعکس از اکثر برنامه های گفتگو و برنامه های واقعیت الگوبرداری می شود. که در آن رفتار پرخاشگرانه در چهره شما در صورت عدم تشویق قابل چشم پوشی است.

قطع کردن صحبت پیام های مختلفی را ارسال می کند. می گوید:

  • "من از تو مهم ترم."
  • "آنچه باید بگویم جالب تر، دقیق تر یا مرتبط تر است."
  • "من واقعاً برایم مهم نیست که شما چه فکر می کنید."
  • "من برای نظر شما وقت ندارم."
  • "این یک گفتگو نیست، یک مسابقه است و من برنده خواهم شد

همه ما با سرعت های متفاوتی فکر می کنیم و صحبت می کنیم. اگر متفکر سریع و سخنور چابکی هستید، مسئولیت این کار این است که سرعت خود را برای کسی که ارتباط آرام‌تر و متفکرتر برقرار می‌کند - یا برای کسی که در بیان خود مشکل دارد، آرام کنید.

وقتی به صحبت های کسی در مورد مشکل گوش می دهید، از پیشنهاد راه حل خودداری کنید. اکثر ما به هر حال توصیه شما را نمی خواهیم. اگر این کار را بکنیم، آن را می خواهیم. بسیاری از ما ترجیح می دهیم راه حل های خود را پیدا کنیم. ما به شما نیاز داریم که گوش کنید و به ما در انجام این کار کمک کنید. یک جایی پایین تر، اگر کاملاً از یک راه حل عالی سر در می آورید، حداقل از گوینده اجازه بگیرید. بپرسید، "آیا می خواهید ایده های من را بشنوید؟"

مرحله 6: منتظر بمانید تا گوینده برای پرسیدن سؤالات روشنگر مکث کند

وقتی چیزی را متوجه نمی شوید، البته باید از گوینده بخواهید که آن را برای شما توضیح دهد. اما به جای قطع کردن، صبر کنید تا گوینده مکث کند. سپس چیزی شبیه این بگویید: "یک ثانیه تامل کنید. من متوجه نشدم در مورد چه چیزی گفتید..."

مرحله 7: فقط برای اطمینان از درک مطلب سؤال بپرسید

هنگام ناهار، یکی از همکاران با هیجان در مورد سفرش به ورمونت و همه چیزهای شگفت انگیزی که انجام داده و دیده است برای شما می گوید. در طول این وقایع نامه، او اشاره می کند که مدتی را با یک دوست مشترک گذرانده است. شما می پرید و می گویید "اوه، من چند سالی است که از آلیس خبری ندارم. حال او چطور است؟" و دقیقاً مانند آن، بحث به آلیس و طلاق او و بچه های بیچاره تغییر می کند، که منجر به مقایسه قوانین حضانت می شود، و قبل از اینکه بدانید ساعتی گذشته و ورمونت یک خاطره دور است.

این توهین مکالمه خاص همیشه اتفاق می افتد. سؤالات ما افراد را به مسیرهایی سوق می دهد که هیچ ربطی به جایی که فکر می کردند در حال رفتن هستند ندارد. گاهی اوقات به موضوع اصلی برمی گردیم، اما اغلب این کار را نمی کنیم.

وقتی متوجه شدید که سوال شما گوینده را به بیراهه کشانده است، با گفتن جمله ای مانند: "شنیدن در مورد آلیس عالی بود، اما درباره ماجراجویی خود در ورمونت بیشتر به من بگویید."

گام 8: سعی کنید آنچه را که گوینده احساس می کند احساس کنید

اگر زمانی که شخصی که با او صحبت می کنید ناراحتی خود را ابراز می کند، خوشحال می شوید، هنگامی که ترس های خود را توصیف می کند، می ترسید - و این احساسات را از طریق حالات چهره و کلمات خود منتقل می کنید - کارایی شما به عنوان یک شنونده مطمئن است. همدلی قلب و روح خوب گوش دادن است.

برای تجربه همدلی، باید خود را به جای طرف مقابل بگذارید و به خود اجازه دهید احساس کنید که او بودن در آن لحظه چگونه است. این کار آسانی نیست. انرژی و تمرکز می خواهد. اما این یک کار سخاوتمندانه و مفید است، و ارتباط را تسهیل می کند که هیچ چیز دیگری انجام نمی دهد.

مرحله 9: به گوینده بازخورد منظم بدهید

با انعکاس احساسات گوینده نشان دهید که متوجه می شوید گوینده از کجا آمده است. "شما باید هیجان زده باشید!" "چه مصیبت وحشتناکی برای تو." "من می بینم که شما گیج شده اید." اگر احساسات گوینده پنهان یا نامشخص است، گهگاه محتوای پیام را بازنویسی کنید. یا فقط سر تکان دهید و درک خود را از طریق حالات صورت مناسب و گاه به گاه یک "هوم" یا "اوه ها" به موقع نشان دهید.

ایده این است که به گوینده مدرکی بدهید که شما در حال گوش دادن هستید، و رشته افکار او را دنبال می کنید - نه اینکه در حالی که او صحبت می کند، در خیالات خود غرق شوید.

در موقعیت های کاری، صرف نظر از اینکه در محل کار یا خانه هستید، همیشه دستورالعمل ها و پیام ها را مجدداً بیان کنید تا مطمئن شوید که به درستی متوجه شده اید.

مرحله 10: به چیزهایی که گفته نمی شود توجه کنید - به نشانه های غیرکلامی

اگر ایمیل را حذف کنید، اکثر ارتباطات مستقیم احتمالا غیرکلامی است. ما بدون گفتن یک کلمه اطلاعات زیادی در مورد یکدیگر جمع آوری می کنیم. حتی از طریق تلفن، می‌توانید از لحن و آهنگ صدای یک شخص بیشتر از هر چیزی که او می‌گوید، در مورد او یاد بگیرید. وقتی با بهترین دوستم صحبت می‌کنم، مهم نیست در مورد چه چیزی چت می‌کنیم، اگر صدای خنده و خنده‌ای در صدایش بشنوم، مطمئن می‌شوم که حالش خوب است.

چهره به چهره با یک فرد، می توانید شور و شوق، بی حوصلگی یا تحریک را خیلی سریع در بیان اطراف چشم، مجموعه دهان، شیب شانه ها تشخیص دهید. اینها سرنخ هایی هستند که نمی توانید نادیده بگیرید. هنگام گوش دادن، به یاد داشته باشید که کلمات تنها بخشی از پیام را منتقل می کنند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید