امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274132
۲۴۶۷
۱
۰
نسخه چاپی
Body language

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

زبان بدن به انواع شکل‌های ارتباط غیر کلامی یا رفتاری اشاره می‌کند که یک فرد از طریق رفتارهای فیزیکی خود، بدون آنکه صحبتی بکند با دیگران قادر است، ارتباط برقرار نماید.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

زبان بدن یکی از اجزای ارتباطات غیر کلامی است که در برقراری ارتباطات روزمره ما جایگاه بسیار پررنگی دارد.

برقراری ارتباط از طریق دست دادن

دست شما از مهم ترین ابزار برای برقراری ارتباط می باشد که در استفاده از آن باید بسیار دقت کنید. بسیاری از مردم در استفاده از آن برای برقراری ارتباط، آموزش لازم را ندیده اند و در نتیجه گاهی با فشار و تکان های زیادی که برای دست دادن به طرف مقابل وارد می کنند باعث ایجاد دیدی منفی خواهند شد. با این حال همان ۵ تا ۷ بار فشاری که به دست طرف مقابل وارد می کنید تعیین می کند که آیا تسلط یا تسلیم صورت خواهد گرفت. در تمام طول تاریخ، كف دستان باز نشانه ای بر صداقت، وفاداری و حتی تسلیم بوده است. بطور مثال در اکثر موارد برای ایراد سوگند، فرد کف دست خود را بالا گرفته و به همه نشان می دهد و دست دیگر را بر روی قلب خود قرار می دهد و یا در دادگاه برای ایراد قسم و یا در هنگام دادن مدرک، فرد دست چپ خود را بر روی کتاب مقدس قرار داده و دست راست خود را روبروی اعضای دادگاه می گیرد.

البته فرد وقتی در مقابل حمله فرد و یا حتی یک سگ نیز قرار می گیرد برای نشان دادن اینکه غیر مسلح است، دست خود را رو به بالا می گیرد و به حمله کننده نشان می دهد که این حرکت نشان از تسلیم فرد در مقابل حمله کننده است.

چگونه بفهمیم کسی رو راست است یا خیر؟

زمانی که افراد می خواهند تا صداقت خود را به طرف مقابل نشان دهند، اغلب اوقات کف دستان خود به طرف شخص مقابل نشان می دهند، همچنین ممکن است این جملات را نیز ادا نمایند که:

"من این کار را نکردم!"

"من متاسفم اگر شما را ناراحت کردم"

"حقيقت را به تو می گویم"

و اگر بخواهند جمله ای را صادقانه بیان کنند بصورت ناخودآگاه تمام یا بخشی از کف دست خود را به طرف شخص مقابل می گیرند. این حرکتی است که بطور شهودی احساس می کنید که آن شخص دارد به شما حقیقت را می گوید.

زبان بدن

"به من اعتماد کن! من پزشک هستم"

زبان بدن

نشان دادن کف دست در همه جا جهت نشان دادن صداقت است.

در نقطه مقابل نیز اگر دقت کرده باشید، کودکان زمانی که در حال دروغ گفتن هستند و یا می خواهند که موضوعی را کتمان کنند، كف دستشان را پشتشان مخفی می کنند و یا یک مرد زمانی که می خواهد موضوعی را از همسر خود پنهان نماید ممکن است در این هنگام دستان خود را داخل جیبش پنهان کند یا دست به سینه بنشیند و حرف بزند.

البته این موضوع یک مسئله شهودی است و ممکن است یک زن برای مخفی کردن یک مطلب، از حرف زدن درباره موضوع اجتناب کند و یا درباره انواع مسائل بی ربط حرف می زند و یا خود را مشغول چندین فعالیت بصورت همزمان نماید که نشان دهنده فرار او برای تمرکز بر روی آن موضوع خاص می باشد.

دروغ گفتن یک مرد را از روی علایم زبان بدنش می توان تشخیص داد و این در حالی است که یک زن در هنگام دروغ گفتن خود را مشغول کارهای گوناگون می کند.

بازهم برای نمونه می توان یک مثال را در این باره توضیح داد که مثلا فروشندگان زمانی که با مشتری های ناراضی روبرو هستند که می خواهند در مقابل محصول یا خدماتی عدم تمایل خود را نشان دهند با دستانی باز و در حالی که در حال اشاره به طرف مقابل هستند، جملات معترضانه خود را ادا می کنند.

البته گاهی ممکن است یک مرد در هنگام پیاده روی و یا آواز خواندن، دستان خود را در جیبش پنهان نموده و حرکت کند که عموما این موضوع نشانه عدم صداقت فرد نخواهد بود و اغلب این حالت بدن که ممکن است با دهانی نیمه باز همراه باشد، نشان دهنده عدم تمایل طرف برای شرکت در یک گفتگو می باشد.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

تصویری از دست در جیب بودن پرنس ویلیام که نشان دهنده عدم تمایلش برای حرف زدن با رسانه هاست

استفاده عمدی از کف دست برای فریب

برخی از مردم سوال می کنند که: "اگر من دروغ بگویم و از روی عمد کف دستانم را نیز به طرف مقابل نشان دهم، مردم حرفم را باور می کنند؟"

جواب این سوال هم بله است و هم نه. اگر با دستان باز دروغ آشکاری بگویید احتمالا باز هم به نظر شنوندگان ناصادق می آیید زیرا سایر حرکات مربوط به صادق بودن در کار نیست و سر انجام حرکات منفی مرتبط با دروغ آشکار می شود و با كف دستان باز شما ناهمخوانی پیدا می کند. و در اینجاست که هنرمندان و دروغگوهای حرفه ای از این حرکات عمدی همراه با کلام غير صادقانه خود استفاده کرده و در نتیجه می توانند تاثیر لازم را بر روی ذهن فرد بگذارند و حتی یک تاجر و فروشنده نیز ممکن است از این زبان بصورت عمدی برای ایجاد ارتباط مناسب استفاده کند که استفاده از حرکات نشان دهنده صداقت در هنگام دروغگویی ممکن است باعث ایجاد تاثیرات لازم در مقابل مشتری و همکارش نیز شود.

زن از مرد می پرسد: "آیا من را دوست خواهی داشت، حتی زمانی که من پیر شوم؟" مرد در حالی که کف دستانش را به او نشان می دهد: "نه تنها دوستت خواهم داشت، بلکه همیشه در کنارت خواهم ماند."

قوانین علت و معلول

بهترین تمرین در این بخش، رعایت قانون کف دست باز در هنگام برقراری ارتباط با دیگران است. جالب است که بدانید هر چه بیشتر عادت کنیم کف دست هایمان را نشان دهیم میل به دروغ گویی مان هم کمتر می شود. در واقع با کف دست های باز گفتن یک دروغ درست و حسابی برای فرد رو راست سخت است.

علت این امر این است که حرکات و احساسات همیشه بصورت مستقیم باهم در ارتباط هستند، مثلا زمانی که فردی بخواهد در مقابل یک حمله مسلحانه از خود دفاع کند، دستان خود را در مقابل سینه اش سپر قرار می دهد زیرا همیشه در ذهن، سینه به عنوان محلی برای زنده ماندن در نظر گرفته می شود. حتی اگر بی منظور دست به سینه بنشینید کم کم احساس تدافعی پیدا می کنید.

یا در هنگام صحبت با فردی، نشان دادن کف دست به او می تواند او را نسبت به صداقت و آرامش در مقابل صحبت های شما دعوت نماید. به عبارت دیگر کف دست می تواند کمک کند تا شخصی که مقابل شما صحبت می کند نیز راست بگوید و با شما رو راست باشد.

قدرت کف دست

یکی از نشانه های قدرتمند بدن وضعیت کف دست ها می باشد. هنگامی که به کسی دستور می دهیم یا فرمان می دهیم یا با او دست می دهیم در واقع از قدرت کف دستمان استفاده می کنیم. سه حرکت اصلی کف دست در رابطه با سلطه وجود دارد:

کف دست رو به سمت بالا، كف دست رو به سمت پایین، کف دست مشت شده

برای درک این سه وضعیت یک مثال بیان می کنم: فرض کنیم از کسی می خواهید چیزی را بردارد و جای دیگری بگذارد. این خواسته را در هر سه وضعیت با یک لحن صدا و یک حالت چهره بیان می کنیم و فقط حالت دستمان عوض می شود. از حرکت کف دست رو به بالا هنگامی استفاده می شود که نگرش تسلیمانه و بی آزار وجود داشته باشد. مانند درخواست یک گدای خیابانی، این نشانی بر بی سلاح بودن و درخواست صادقانه شماست. وقتی در این وضعیت از شخص چیزی خواسته شود او احساس نمی کند که وادار به این کار شده و بعید است که از درخواستتان احساس تهدید کند. اگر این درخواست برای شروع یک بحث و صحبت باشد می توانید انتظار داشته باشید که با استقبال مواجه شود. به عبارت دیگر اگر می خواهید کسی با شما حرف بزند می توانید از حرکت کف دست رو به بالا به عنوان حرکتی حاکی از تسلیم استفاده کنید تا او بداند که انتظار دارید با شما صحبت کند و شما آماده گوش دادن هستید.

البته روش استفاده از حرکت کف دست رو به بالا در طی قرنها تغییرات زیادی را بخود دیده است و اکنون به شکل حرکاتی مانند فقط یک کف دست در هوا، کف دست بر روی قلب و انواع دیگری در آمده است.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

کف دست به سمت بالا:حالت غیر تهدید آمیز،  کف دست به سمت پایین: نشان قدرت و حاکمیت

زمانی که کف دست شما به سمت پایین باشد این نشان دهنده اقتدار و قدرت شماست و شخص مقابل احساس می کند که به او دستور داده شده تا آن شی را بردارد و ممکن است نسبت به شما احساس منفی پیدا کند.

تغییر حالت نمایش کف دستان که می تواند به سمت بالا یا پایین باشد، نمادی برای تغییر حالات شماست.

برای مثال اگر شخص مقابلتان در مرتبه یکسانی با شما باشد ممکن است در مقابل درخواستی که شما با کف دست رو به پایین از او می کنید مقاومت کند اما اگر از حرکت کف دست رو به بالا استفاده می کردید درخواستتان را می پذیرفت. حال اگر شخص زیر دست شما باشد حرکت کف دست رو به پایین برای او قابل پذیرش می باشد زیرا قدرت شما از او بیشتر است.

در دوران رایش سوم و در آلمان نازی، علامت سلام نازی ها بصورت دستانی کشیده و به سمت پایین بود که آدولف هیتلر از این نشان جدی برای نشان دادن اقتدار و قدرت استفاده می نمود. حال تصور کنید اگر هیتلر سلام خود را کف دست رو به بالا تعیین می کرد هیچ کس او را جدی نمی گرفت و چقدر خنده دار بود.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

آدولف هیتلر در حال استفاده از پرقدرت ترین نشان بدن

برای مثالی دیگر باید گفت که در هنگام پیاده روی یک زوج، زمانی که زن و شوهر دست در دستان یکدیگر حرکت می کنند معمولا مردان در هنگام گره زدن دستان به هم، کف دست را به سمت پایین که نشانی بر قدرت است قرار داده و زن نیز مسلما در حالت کف دست به بالا و شکل تسلیم قرار می گیرد.

حالت بعد به شکل کف دست مشت شده با انگشتی رو به جلو می باشد این مورد نیز می تواند نشانی برای حالت تحکم باشد و شاید دیدی منفی نسبت به موضوع برای طرف مقابل هم ایجاد کند.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

حالت اشاره، " این کار را انجام بده و گرنه..."

کف دست جمع شده با یک انگشت رو به جلو می تواند بدترین حالت ممکن در استفاده از آن برای یک سخنرانی باشد و در کشورهایی مانند مالزی و فیلیپین این کار عملی توهین آمیز محسوب می شود زیرا این حرکت فقط برای اشاره به حیوانات استفاده می شود مالزیایی ها برای اشاره به شخص یا برای دستور دادن از انگشت شستشان بهره می جویند.

آزمایشی با جمعی از سخنرانان

در یک آزمایش عملی، ما از هشت سخنران خواستیم که برای جمعی از حضار چند دوره ده دقیقه ای سخنرانی کنند. همچنین قرار شد در هر دوره از یکی از سه وضعیت کف دست استفاده کنند و در نهایت نظرات شنوندگان حاضر را از هر سخنرانی ثبت کردیم.

آزمایش ما نشان داد که ۸۴٪ افراد نسبت به سخنرانی که سخنران از حالت کف دست رو به بالا استفاده می کرد بیشتر راضی بودند اما وقتی سخنران از کف دست رو به پایین استفاده کرده بود میزان رضایت حضار به ۵۲ درصد کاهش یافته بود و نیز مشخص است که وقتی سخنران از کف دست بسته با یک انگشت رو به جلو سخنرانی کرده بود فقط و فقط ۲۸ درصد از او استقبال کرده بودند. ضمن اینکه بیشتر حضار سالن سخنرانی را ترک کرده بودند.

در بیشتر مواقع اشاره کردن با انگشت نه تنها کمترین پاسخ مثبت را از سمت شنونده به همراه دارد بلکه حضار بعدا کمتر از همه یادشان آمد سخنران چه گفته است؟ اگر شما به صورت عادت از انگشت اشاره در حرکات خود استفاده می کنید بهتر است با استفاده از تمرین کف دست رو به بالا و یا کف دست رو به پایین سعی کنید که از این عادت نه چندان جالب پرهیز کنید.

البته همیشه انگشتان نشانه ای منفی به حساب نمی آیند، برای مثال اگر انگشتانتان را در مقابل شست تان جمع می کنید تا علامت تائید یا OK را نشان دهید، این حرکت علامت تائید است که در همه جا بصورت قراردادی وجود دارد و این عمل، حالتی مقتدر و غیر تهاجمی می باشد و سخنران ها، سیاستمدارها و حتی تاجران برای تاثیر گذاری بر روی مشتریانشان از این حرکت استفاده می کنند. همچنین استفاده از حرکت لمس نوک انگشتان سخنران را در نظر مخاطب، فردی "هدف دار"، "متفکر" و "متمرکز " جلوه می دهد.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

استفاده از فشردن انگشت شست و اشاره برای جلوگیری از ترس مخاطب

سخنرانی که از نوک انگشت رو به جلو استفاده می کند از طرف حضار به عنوان شخص تهاجمی، زورگو و بی ادب تلقی می گردد و حرف هایی که می زند کمتر در یاد شنوندگان می ماند زیرا وقتی سخنران مستقیما به آنها اشاره می کند آنها به جای گوش دادن به محتوای سخنرانی مشغول قضاوت درباره خودشان می شوند.

تجزیه و تحلیل روش های دست دادن

دست دادن یادگاری از دوران کهن و گذشته ماست، اقوام ابتدایی در برخورد با با یکدیگر برای آنکه نشان دهند سلاحی را پنهان نکرده اند با آغوش باز و کف دستان باز به طرف هم می رفتند. در زمان روم باستان نیز، مخفی کردن خنجر در آستین عملی متداول بود که در نتیجه نوع خاصی از دست دادن بوجود آمد. بنابراین رومی ها گرفتن پایین بازو را به عنوان رسم دست دادن اختراع کردند.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

روش رومی ها برای دست دادن برای اینکه نشان دهند سلاحی در آستین خود مخفی نکرده اند!

روش اصلی که امروزه برای دست دادن استفاده می شود، فشردن کف دست ها بهم می باشد که در قرن نوزدهم میلادی بعد از انجام معاملات تجاری و کسب و کار معمول شد و به معنای تائید زدن بر قراردادهای تجاری مردان همتراز بود. این رسم فقط در یک صد سال گذشته به طور وسیعی مورد استفاده قرار گرفته و همیشه در قلمرو مردان بوده تا سال های اخیر که مورد استفاده زنان نیز قرار گرفته است. امروزه در جوامع غربی و اروپایی از رسم دست دادن برای سلام و خداحافظی در تمامی جلسات تجاری استفاده می شود و همچنین در مجالس و مهمانی ها مورد استفاده مردان و زنان است.

دست دادن در گذشته در میان مردان و بعد از انجام معاملات تجاری مرسوم بوده است.

در ژاپن نیز که به عنوان مکانی شناخته می شد که روش سنتی تعظیم را به منظور سلام دادنشان بکار می بردند امروزه روش غربی دست دادن را استفاده می کنند. در بیشتر نقاط دنیا دست ها معمولا پنج تا هفت بار فشرده می شود اما در کشورهایی مانند آلمان دو یا سه بار دست می دهند. فرانسوی ها بیشتر از هر ملتی دست می دهند.

چه کسی اول دستش را دراز می کند؟

اینکه در هر دست دادن چه کسی اول دستش را دراز کند نیز دارای شرایطی است بخصوص اگر برای نخستین بار با آن فرد برخورد داشته باشید. اگر چه دست دادن نشانی برای خوش آمد گویی است اما باید ابتدا از خودتان بپرسید که: "آیا آن فرد از دیدن من خوشحال است؟ یا اینکه من او را وادار به این امر می کنم؟"

مردم تصور می کنند که اگر یک فروشنده بصورت ناگهانی در طول یک معامله، با آنها دست دهد و یا حتی در هنگام خوش آمد گویی آنها را مجبور به این کار کند، آنها زیاد خوشحال نخواهند شد و در این هنگام به فروشنده توصیه می شود که بهتر است صبر کنند تا فرد مقابل دستش را دراز کند و اگر چنین کاری را نکرد از تکان دادن سر برای سلام دادن استفاده کنند.

چگونگی تسلط و کنترل

با توجه به آنچه که درباره تاثیر حرکات کف دست رو به بالا و کف دست رو به پایین گفته شد بیایید ارتباط آنها با دست دادن را بررسی کنیم:

در زمان رومیان وقتی دو رهبر ملاقات می کردند برای سلام و خوش آمدگویی از حرکتی شبیه کشتی گیران باز و به بازوی هم می انداختند. هر کدام از رهبران که قوی تر بود دستش بالای دست دیگری قرار می گرفت و "وضعیت دست بالا داشتن" را به وجود می آورد.

بیایید فرض کنیم که شما برای نخستین بار باید با کسی روبرو شده و به او خوش آمد بگویید. در اینجا شما سه گزینه را پیش روی خود دارید:

1. تسلط بر من: "او سعی دارد بر من مسلط شود پس من باید محتاط تر عمل کنم."

2. تسلط بر او: "من می توانم بر او مسلط شوم. او هر کاری را که من بخواهم انجام خواهد داد."

3. برابری: "من با این شخص احساس راحتی می کنم."

این نگرش ها به صورت نا آگاهانه ارسال و دریافت می شود اما می تواند تاثیر آنی روی نتیجه هر ملاقات داشته باشد. ما در سال ۱۹۷۰ تاثیر تکنیک های دست دادن را در کلاس های مهارت بازرگانی مان ثبت کردیم و به شرکت کنندگان در کلاسهایمان این روش ها را به عنوان استراتژی های بازرگانی ای یاد دادیم که با کمی تمرین و تکرار می تواند تاثیر عمیقی روی هر دیدار رودررو بگذارد.

برای مثال در شکل زیر فرد با آستین راه راه با روش خاصی که در دست دادن پیش گرفته است كف دست خود را به سمت پایین و بر روی دست طرف مقابل قرار داده است که نشان دهنده میزان تسلط فرد بر طرف مقابل است. (به جهت فلش دقت کنید.)

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

کسب کنترل

تحقیقات ما از ۳۵۰ مدیر موفق که ۸۹٪ آنها مرد بودند نشان داد که نه تنها تقریبا همه این مدیران برای دست دادن پیشقدم می شوند بلکه ۸۸٪ از مردان و ۳۱٪ زنها که تقریبا یک سوم آنها را شامل می شد، در هنگام دست دادن موقعیت سلطه را انتخاب می کنند. مسائل مربوط به قدرت به طور کلی برای زنان چندان مهم نیستند و به همین دلیل است که از هر سه زن فقط یکی از وضعیت دست بالا استفاده می کرد. زنانی که در ملاقات های تجاری زنانگی زیادی از خود نشان می دهند در شغل و فعالیت تجاری خود موفق نخواهند بود. آنها باید از بروز نشانه های زنانگی همچون دست دادن ملایم، لباس ناجور و کفش پاشنه بلند خودداری کند تا بتواند اعتبار بالایی کسب کند. و این به معنای این نیست که در مراودات تجاری یک زن باید مردانه عمل کند بلکه باید با حفظ پوشش و رفتار خود، رفتاری محکم از خود نشان دهد.

نشان دادن رفتار نرم در کسب و کار باعث خواهد شد تا اعتبار خود را در این جلسات از دست بدهید.

در سال ۲۰۰۱، ویلیام چاپلین در دانشگاه آلاباما با مطالعاتی که بر روی دست دادن افراد انجام داده است نشان می دهد که اشخاص برون گرا محکم دست می دهند اما اشخاص خجالتی و عصبی محکم دست نمی دهند. به علاوه او دریافت که مردان در بیشتر اوقات یک جور دست می دهند.

دست دادن متواضعانه

در تصویر زیر، فرد با آستین راه راه در دست دادن طوری این کار را انجام می دهد که کف دستانش به سمت بالا باشد. (به جهت فلش دقت کنید.)

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

دست دادن فروتنانه

در وضعیت هایی مانند معذرت خواهی به شکلی که می خواهید به طرف مقابل بفهمانید که اوضاع تحت تسلط اوست و مطیع او هستید می توانید از این روش استفاده نمائید. هرچند دست دادن رو به بالا می تواند پیام اطاعت را منتقل نماید، گاهی شرایط دیگری نیز هست که باید آن را در نظر گرفت. مثلا بیماران مبتلا به آرتروز گاهی ممکن است در حالت دست دادن به صورت متواضعانه طوری دست دهند که کف دست آنها به سمت بالا قرار گیرد و گاهی افرادی مانند جراحان، موسیقی دانان و هنرمندان نیز برای حفظ دست خود در برابر آسیب های فیزیکی، حالت فروتنانه برای دست دادن را پیش بگیرند. مجموعه حرکاتی که آنها پس از دست دادن استفاده می کنند سرنخ های بیشتری برای ارزیابی رفتارشان به شما می دهد. شخص مطيع حتما حرکات مطیعانه بیشتری انجام می دهد و شخص مسلط هم بیشتر ابراز وجود می کند.

دست دادن برابر

هرگاه دو فرد برای ایجاد حس برتری به یک مقدار بر روی دست طرف مقابل فشار وارد کنند باعث خواهد شد تا دست ها در حالتی تعادل و نه به سمت بالا و یا پایین قرار بگیرد که در این حالت دست ها به شکل زیر قرار می گیرد و نتیجه آن ایجاد حس برابری و احترام در مقابل حس برتری در حالات پیشین است.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

برقراری ارتباطی برابر

چگونه رابطه دوستانه ای برقرار کنیم؟

دو عامل برای ایجاد علاقه در دست دادن وجود دارد. اولا اطمینان حاصل کنید که کف دست شما و شخص مقابل در حالت عمودی ست تا هیچ کس مسلط یا مطیع نباشد. ثانیا همان فشاری را که از طرف مقابل دریافت می کنید وارد کنید. یعنی بر اساس نمره ۱ تا ۱۰ اگر فشار دست شما معادل ۷ است اما فشار دست شخص مقابل ۵ است، باید ۲۰ درصد از فشار دست تان کم کنید.

اگر با یک گروه از مردم ملاقات داشته باشید احتمالا باید چندین بار زاویه و شدت دست دادنتان را عوض کنید تا در هر شخص احساس علاقه ایجاد کنید. البته باید توجه داشت که مردان نسبت به زنان دو برابر با قدرت بیشتری فشار بر دست شخص مقابل وارد می کنند.

باید توجه داشته باشید که اگر دست دادن به معنای، توافق تجاری، یاسلام و خداحافظی باشد باید گرم، صمیمی و دوستانه انجام شود.

چگونه کسی را که در پی تسلط است خلع سلاح کنیم؟

همان طور که گفته شد حالت پرتاب کف دست رو به پایین یادآور سلام نازی هاست و همیشه حالتی تهاجمی دارد و این نوع رفتار شانس برقراری یک رابطه دوستانه را کم خواهد کرد. این نوع دست دادن مخصوص افراد از خود راضی و متكبر می باشد که همیشه خودش پیش قدم این کار می شود.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

حالت تهاجمی - کف دست به سمت پایین

اگر در دست دادن احساس کردید کسی عمدا از این حرکت استفاده می کند سه راه برای مقابله با او وجود دارد:

1. تکنیک یک قدم به سمت راست

اغلب مردان از موقعیت غالب در دست دادن استفاده می کنند و از کف دست به سمت پایین برای دست دادن استفاده می کنند. برای خنثی کردن حالت غالب فرد مقابل استفاده از این تکنیک کار دشواری نیست.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

تلاش برای کنترل وضعیت،   گامی به سمت جلو با پای چپ

این تکنیک به این صورت است که وقتی برای دست دادن نزدیک می شوید ابتدا با پای چپ جلو بروید (البته این کار نیاز به تمرین زیادی دارد چون راست دستان برای اینکه با دست راست دست می دهند معمولا ابتدا پای راست را جلو می گذارند) سپس با پای راست یک گام به جلو بروید حال جلوی شخص و در محوطه شخصی او قرار گرفته اید. حال پای چپتان را کنار پای راست قرار دهید تا حالت شما تکمیل شود و در پایان دستش را فشار دهید. این تکنیک شما را قادر می سازد تا دست دادن را اصلاح کنید و حتی طرف مقابل را به وضعیت اطاعت بکشانید. مثل این است که جلوی او قرار گرفته اید و با او برابر هستید و این درس مثل برنده شدن در مسابقه کشتی است.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

با پای راست تان جلو بروید و کف دست را به بالا بچرخانید

وضعیت پای خود را به هنگام دست دادن با افراد تحلیل کنید و ببینید که وقتی دستتان را دراز می کنید پای چپتان را جلو می گذارید یا پای راستتان را. بیشتر مردم با پای راست جلو می روند برای همین وقتی کسی با حالت تسلط با آنها دست می دهد در وضعیت نامناسبی قرار می گیرند. تمرین کنید که با پای چپ برای دست دادن جلو بروید آن وقت می بینید که با افراد سلطه جویی که سعی دارند شما را کنترل کنند برخورد راحت تر خواهید داشت.

2. تکنیک دست روی دست

وقتی شخص مقابل با کف دست رو به پایین به شما نزدیک شد کف دست خود را به طرف بالا بگیرید و بعد دست چپ تان را روی دست راست او بگذارید تا حالت دست دادن دوبل ایجاد شود.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

دست دادن دوبل

این تکنیک قدرت را از او به شما منتقل می کند و روش بسیار مناسبی برای زنان است. راه دیگری که برای مقابله با شیوه دست دادن قدرتمندانه برای افرادی که به این عمل مبادرت می ورزند، می توانید پیش بگیرید این است که مانند تصویر زیر مچ دستش را به سمت پایین بگیرید و آن را تکان دهید. این عمل شخص مقابل را شوکه می کند بنابراین در استفاده از آن بسیار احتیاط کنید و آن را به عنوان آخرین راه حل بکار ببرید.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

آخرین راه حل

دست دادن سرد و مرطوب

همیشه دست دادن حالتی مناسب برای برقراری یک ارتباط لذت بخش است. اگر موقع ملاقات استرس داشته باشیم مسیر خون از سلول های زیر پوست دست ها منحرف می شود و به طرف عضلات پا می رود تا شخص برای حالت فرار کردن آماده شود. در نتیجه دستمان گرمایش را از دست داده و کم کم عرق می کند. و نهایتا دستها سرد و نمناک می شود و وقتی دست می دهیم انگار یک ماهی لیز سرد در دست گرفته ایم.

زمانی که دست شما سرد و مرطوب و عرق کرده است بهتر است یک دستمال در جیب خود داشته باشید تا بتوانید عرق دست خود را همیشه قبل از دست دادن خشک کنید. همیشه پیش از ملاقات با یک شخص جدید تصور کنید که دستتان را جلوی بخاری گرفته اید. طبق آزمایشات، این کار می تواند دست شما را تا دمای ۳ یا ۴ درجه گرم تر کند.

از مزایای دست چپ استفاده کنید 

در تصاویر خبری زمانی که دو سیاستمدار در کنار یکدیگر قرار می گیرند تاعکس بگیرند، معمولا کسی که در سمت چپ تصویر قرار می گیرد از نظر بینندگان عکس بر شخص دیگر غالب تر است. علت آن نیز این است که فرد سمت چپ برای داشتن دستی غالب، امکان بیشتری خواهد داشت و دلیل آن نیز حالت خاص فیزیکی است که برای تکان دادن دست بیشتر موثر خواهد بود و بنظر می رسد که فرد سمت چپ دارای کنترل بیشتری بر سمت دیگر می باشد.

برای مثال در تصویر زیر که در سال ۱۹۶۰ و قبل از کنفرانس تلویزیونی میان جان اف کندی و ریچارد نیکسون گرفته شده است می توان این تعبیر خاص از زبان بدن را مشاهده کرد.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

تصویری خبری که در آن از لحاظ دست دادن، نیکسون در موقعیتی ضعیف تر قرار گرفته است.

البته بحث های در گرفته در جریان انتخاباتی نشان دهنده قدرت زیاد زبان بدن در این موارد است و در جریان انتخابات آمریکا، مردمی که از رادیو بحث ها را دنبال می کردند معتقد به پیروز بودن نیکسون در میان این گفتگو بودند و اکثر کسانی نیز که از طریق تلویزیون مناظره و رفتار این دو را دنبال می کردند معتقد بودند که کندی بر رقیب خود برتری داشته است. در نهایت این مسئله نشان داد که چگونه کندی با استفاده از زبان بدن توانست در میان افکار عمومی به موفقیت و برتری رسیده و در نهایت پیروز میدان شود.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

قرار گیری بیل کلینتون در سمت چپ و برتری او در دست دادن نسبت به تونی بلر

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

حالت برتری در دست دادن در میان سیاستمداران جهان

وقتی زنان و مردان با هم دست می دهند

با اینکه چند دهه است زنان غربی حضور قدرتمندی در عرصه کار و فعالیت اجتماعی داشته اند، بسیاری از مردان و زنان هنوز در جلسات زنانه یا مردانه احساس دستپاچگی می کنند و نمی دانند چطور خوش آمد گویی کنند. بیشتر مردان می گویند که طرز دست دادنشان را در زمان کودکی از پدرشان آموخته اند اما کمتر زنی از چنین آموزشی حرف می زنند. یک امر ناراحت کننده در مجالس برای مردان دست های دراز شده برای دست دندان مقابل زن هاست که بدون پاسخ می ماند. اگر در حوزه بازرگانی و تجاری فعالیت می کنید، حرکت درست این است که وقتی می خواهید با دیگران دست بدهید ابتدا متوجهشان کنید تا اگر رغبتی به دست دادن در وجودشان ندیدید دست را دراز نکنید.

گرفتن دست با هر دو دست

این نوع دست دادن، در معاملات تجاری و شرکت های تجاری بسیار مرسوم است و با تماس مستقیم چشم، لبخند دلگرم کننده و تکرار اسم کوچک طرف مقابل انجام می شود و اغلب اوقات با احوال پرسی صمیمانه فرد مقابل همراه است.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

دو دستی دست دادن

البته این نوع از دست دادن با افزایش سطح تماس و کاهش میزان آزادی عمل از طرف مقابل همراه است. در این طرز دست دادن که با عنوان دست دادن سیاستمداران شناخته می شود شخص اول سعی می کند این تصور را ایجاد کند که قابل اعتماد است. البته در استفاده از آن باید دقت کرد زیرا گاهی باعث ایجاد حس ناخوش آیند در طرف مقابل و حتی عقب نشینی او خواهد شد. البته باید توجه داشت که این طرز دست دادن فقط باید جایی استفاده شود که با شخص مقابل پیوندی صمیمی داریم.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

دو دستی دست دادن، یاسرعرفات با تونی بلر که نشان می دهد او قصد تحت تاثیر قرار دادن را ندارد.

دست دادن همراه با کنترل

هدف هر کسی که با هر دو دست خود دست طرف مقابل را می فشارد این است که سعی کند صمیمیت و نهایت احساسش را نسبت به شخص مقابل نشان دهد. در اینجا به دو مورد باید توجه داشته باشید: 

1. از دست چپ برای انتقال عمق احساسات فرد اول استفاده می شود و این مورد نسبت به فاصله دست چپ او با روی بازوی راست فرد دوم متفاوت است. مثل این می ماند که هدف شخص بغل کردن فرد مقابل است. هرچه نفر اول دستش را بالاتر از بازوی نفر دوم بگذارد سعی می کند احساس صمیمیت بیشتری را منتقل کند. فرد اول هم سعی می کند ارتباط صمیمانه با نفر دوم را نشان دهد و هم تلاش می کند حرکت های او را کنترل کند.

برای مثال گرفتن آرنج دست نشان دهنده صمیمیت بیشتری ست و باز هم گرفتن شانه هم صمیمانه تر از گرفتن بازو می باشد.

2. دست چپ فرد اول در وضعیت تهاجمی نسبت به فرد دوم قرار دارد. توجه کنید که گرفتن مچ و آرنج تنها موقعی مورد پذیرش از طرف شخص مقابل است که دو شخص نسبت به هم احساس نزدیک داشته باشند. تا زمانی که احساس صمیمیت متقابل نباشد و یا دلیل خوبی برای استفاده از دو دست برای دست دادن وجود نداشته باشد فرد دوم احتمالا به هدف نفر اول برای انجام این کار مظنون خواهد شد.

خلاصه اینکه اگر رابطه نزدیک و صمیمانه ای با فرد مقابلتان ندارید. از هر دو برای دست دادن استفاده نکنید و حتی اگر شخصی که با شما رابطه صمیمانه ندارد با هر دو دستش با شما دست داد به حسن ظن او شک کنید!

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

گرفتن مچ، گرفتن آرنج

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

گرفتن بازو، گرفتن شانه

بنابراین فقط زمانی از دو دست خود بصورت گفته شده برای دست دادن استفاده کنید که با طرف مقابل احساس نزدیکی نمایید وگرنه این کار ممکن است منجر به اعتمادی و حتی شوک طرف مقابل شود زیرا این کار وارد شدن به حریف شخم فرد مقابل می تواند تعبیر شود پس در نتیجه در صورتی که با فرد مقابل احساس صمیمیت نمی کنید هرگز از دو دست خود استفاده نکنید.

در مواقعی که با طرف مقابل رابطه عاطفی ندارید، فقط از یک دست برای دست دادن استفاده كنید.

آنقدر این موضوع حساس می باشد که در دیدارهای سیاسی و یا مراودات تجاری هر سیاستمدار که هر دو دست رای دهندگانش را می فشارد و یا تاجری که این عمل را با مشتریانش انجام می دهد، بی آنکه بداند مرتکب یک خودکشی سیاسی و یا تجاری شده است.

در طول جنگ عراق، در سال ۲۰۰۳، تونی بلر و جورج بوش (رئوسای سیاسی انگلیس و آمریکا)، تصویری از یک اتحاد قدرت برابر را به رسانه های دنیا نشان دادند.

اما اگر در تصویر دقیق شویم، متوجه تلاش بوش برای نشان دادن برتری خود در قدرت می شویم.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

روش لباس پوشیدن و دست دادن بوش که نشان از تلاش او برای برتری قدرت است.

در تصویر بالا با قرار گرفتن بوش در سمت چپ و در نتیجه دست دادن از موضع قدرت و نیز روش لباس پوشیدن او (از لباس فرم نیروهای آمریکایی استفاده کرده) نشان دهنده قدرت او در این سمت است و در مقابل بلر با لباس ساده ای که مانند لباس دانش آموزان مدرسه برای ملاقات با مدیر خود است، در وضعی ضعیف قرار گرفته است.

راه حل

اگر تصادفا دیدید که سمت راست تصویر قرار گرفته اید برای فرار از اینکه قدرتتان را از دست بدهید دست تان را زودتر برای دست دادن دراز کنید تا فرد مقابل مجبور شود برای دست دادن مقابل شما در موقعیتی برابر قرار گیرد. اگر قرار باشد از شما عکس یا فیلمی گرفته شود همیشه طوری به طرف مقابل نزدیک شوید

که سمت چپ را اشغال کنید. در بدترین حالت ممکن، از روش دست دادن با هر دو دست استفاده کنید تا خودتان را در مقام برابر بگذارید.

هشت حالت از بدترین دست دادن ها در دنیا

در اینجا هشت مدل از دست دادن ها را که بسیار آزاردهنده هستند و باید در همه حالات از آنها اجتناب کرد را معرفی می کنیم:

1. ماهی خیس

میزان اعتبار : ۱ از ۱۰

یکی از حالات بد دست دادن زمانی است که دست شما مرطوب و سرد است و تقریبا اکثر افراد با نوعی نفرت به این حالت که مانند دست زدن به یک ماهی سرد مرطوب است نگاه می کنند و آن را نشانی از عدم تعهد در فرد مقابل می دانند و حتی در برخی از فرهنگ ها آن را نوعی توهین به حساب می آورند.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که معمولا از هر بیست نفر یک نفر از نوعی بیماری پوستی که باعث عرق کردن زیاد دست می شود رنج می برد و باید توجه داشته باشید که در این موارد حتما باید با یک دستمال، قبل از دست دادن، دستان خود را پاک کنید.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

ماهی مرطوب

به علت وجود ازدیاد غدد عرق بر روی کف دستان، معمولا دستان بیشتر در معرض رطوبت قرار دارند و واقعا جای تعجب دارد که بیشتر افراد از این موضوع بی اطلاع بوده، و با دستانی مرطوب و عرق کرده، دست می دهند.

2. گیره

میزان اعتبار: ۴ از ۱۰

این روش دست دادن، مورد علاقه مردان در کسب و کار است و از طریق این روش دست دادن، می خواهند به طرف مقابل خود نشان دهند که تسلط کافی را بر روی او دارند. این حالت که مانند فشرده شدن دست در میان یک گیره است، دست طرف مقابل کاملا فشرده و گاهی حتی باعث می شود که جریان خون در دستان طرف مقابل متوقف شود!

این حالت در مواردی حتی باعث ترس طرف مقابل از شما خواهد شد.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

گیره

3. استخوان خردکن

میزان اعتبار: ۰ از ۱۰

این حالت بسیار تهاجمی می تواند باعث شود که فرد مقابل کاملا از دست شما فرار کند و این رفتار تهاجمی ممکن است همیشه در ذهن او باقی بماند.

این حالت مانند آسیاب کردن و صاف کردن خمیر می ماند و دقیقا به عنوان روشی برای تضعیف فرد مقابل بکار می رود و بهتر است در معاملات و روابط تجاری، خود را برای این نوع دست دادن آماده کنید و بهتر است حلقه در انگشتان خود نداشته باشید زیرا با این حالت دست دادن، انگشتان شما بسیار تحت فشار قرار خواهند گرفت.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

استخوان خردکن

متاسفانه هیچ راهی برای مقابله با این روش وجود ندارد و تنها اگر دستان شما از طرف مقابل به این صورت فشرده شود تنها می توانید این جمله را بگویید که : " آخ، دستانم صدمه دید، دست دادن شما بیش از اندازه قوی است. "این جمله می تواند به فرد مقابل نشان دهد که برای بار بعد نباید این کار را تکرار کند.

4. گرفتن نوک انگشتان

میزان اعتبار: ۲ از ۱۰

نوعی معمول در دست دادن میان افراد و زنان و مردان می باشد و مانند آن است که کاغذی را از دست طرف مقابل در حال گرفتن هستید و در واقع نشان دهنده عدم اعتماد به نفس طرف مقابل می باشد.

البته این حالت می تواند زمانی رخ دهد که در فاصله نامناسب از طرف مقابل ایستاده اید و باید توجه کنید زمانی که فاصله میان دو نفر در یک فضای صمیمی دو فوت (۶۰ سانتی متر) است، ممکن است افراد در یک فاصله سه فوتی (۹۰ سانتی متری) از یکدیگر قرار گیرند و این نشان دهنده دور بودن بیش از اندازه و در نتیجه دست دادن به صورت گفته شده است.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

گرفتن نوک انگشتان

اگر این اتفاق برای شما پیش آمد، دست راست شخص مقابل را با دست چپ تان بگیرید و آن را درست در دست راست تان قرار دهید و دست او را در وضعیت برابر بفشارید. این عمل اعتبارتان را بالا می برد به دلیل اینکه به شخص مقابل می فهمانید که برایتان دست دادن با او مهم است

5. دست دادن صاف و اتو کشیده

میزان اعتبار: ۳ از ۱۰

این نوع دست دادن زمانی اتفاق می افتد که فرد مقابل سعی می کند در هنگام دست دادن با هل دادن طرف مقابل به سمت عقب، به او بفهماند که باید فاصله و قلمرو خود را در دست دادن حفظ کند. این طرز دست دادن در بین افرادی که در مناطق روستایی بزرگ شده اند و نیاز به قلمرو شخصی بزرگ تری دارند و می خواهند از حریمشان محافظت کنند، بسیار مرسوم می باشد.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

دست دادن شق

در این حالت فرد ممکن است با فشار و قرار گرفتن بر روی یک پای خود، سعی کند نیروی بیشتری را برای راندن طرف مقابل وارد کند.

6. پیچاندن دست

میزان اعتبار : ۳ از ۱۰

این روش تقریبا شایع ممکن است باعث شود که حتی ربات دست نیز آسیب ببیند.

این روش دست دادن شامل گرفتن کف دست شخص مقابل و تند و محکم کشیدن آن به داخل قلمرو خود می شود، به حدی که ممکن است فرد تعادل خود را نیز از دست بدهد.

نحوه برقراری ارتباط از طریق دست دادن

کشیدن دست

این عمل ممکن است به یکی از سه دلیل زیر رخ دهد:

1. شخص آغاز کننده احساس امنیت نمی کند، بنابراین سعی می کند تا با کشیدن طرف به سمت فضای شخصی خود این فضای ایمن را ایجاد کند.

2. امنیت برقرار است اما فضای محیطی مورد نظر بسیار کم است.

3. با این کار می خواهد تا تعادل را برقرار کند.

در تمام موارد فرد مورد نظر می خواهد تا در شرایطی که او تعیین می کند قرار گیرید.

7. تلمبه زدن

میزان اعتبار: ۴ از ۱۰

این روش دست دادن که بخصوص در مناطق روستایی متداول است، با فشار زیاد همراه است. و مانند این است که آب از چاه بیرون کشیده می شود.

هر چند تا هفت تکان دست قابل قبول است اما در این روش آنقدر به تکان دست ادامه می دهند که شخص مقابل از کوره در می رود. گاهی هم تکان ها متوقف می شود اما همچنان دست طرف مقابل را در دست نگه می دارد و جالب است کمتر کسی سعی می کند دستش را بیرون بکشد ظاهرا عمل اتصال فیزیکی اراده افراد را برای عقب نشینی کم می کند.

منبع: کتاب زبان بدن؛ آلن و باربارا پیز - مترجم: مریم شفقی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید