امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278312
۳۳۶
۱
۰
نسخه چاپی

نشانه هایی که رئیس شما ممکن است خودشیفته باشد (و نحوه برخورد با آن)

به گفته انجمن روانپزشکان آمریکا علائم اختلال شخصیت خودشیفته می تواند شامل احساس بزرگنمایی و اهمیت شخصی، تخیلات مربوط به کمال و برتری، احساس خاص و منحصر به فرد بودن، نیاز به ستایش و توجه، احساس قوی از استحقاق و تمایل به استثمار دیگران باشد

نشانه هایی که رئیس شما ممکن است خودشیفته باشد (و نحوه برخورد با آن)

متأسفانه بسیاری از ما در مقاطعی از حرفه خود با یک رئیس بد برخورد می کنیم. اما یک رئیس خودشیفته نوع خاصی از سردرد را ایجاد می کند.

در بدترین حالت آنها می توانند عزت نفس شما را از بین ببرند و به طور مداوم به شما توهین کنند. آنها همیشه کامل هستند؛ شما همیشه در اشتباه هستید.  برخورد با این افراد به راحتی می تواند به یک کار خسته کننده تبدیل شود.

یک دوز سالم خودشیفتگی به این معنی است که شخصی دارای مقدار قابل توجهی از عزت نفس یا ارزش خود است. از سوی دیگر، افرادی که دارای ویژگی های خودشیفتگی شدید هستند باید همیشه در مرکز جهان باقی بمانند. بنابراین در محل کار، این افراد به سازمان خود، فرهنگ سازمان و روحیه کارکنان آسیب می رسانند.

به گفته انجمن روانپزشکان آمریکا علائم اختلال شخصیت خودشیفته می تواند شامل احساس بزرگنمایی و اهمیت شخصی، تخیلات مربوط به کمال و برتری، احساس خاص و منحصر به فرد بودن، نیاز به ستایش و توجه، احساس قوی از استحقاق و تمایل به استثمار دیگران باشد.

البته تشخیص بیماری رسمی به متخصصان آموزش دیده بستگی دارد، اما در محل کار آگاهی از نحوه عملکرد این نوع رئیس بد می تواند مفید باشد.

 ویژگی ها و نگرش های رئیس خودشیفته

در اینجا چند روش برای نشان دادن ویژگی ها و نگرش های رئیس خودشیفته در محل کار و نحوه برخورد با آنها آمده است:

1. آنها معتقدند شما یا با آنها هستید یا مخالف آنها.

روسای خودشیفته به طور مطلق فکر می کنند، شما یا متحد یا دشمن هستید، بین این ها هیچ چیزی وجود ندارد.

شما یا متحد هستید و اگر به آنها خیانت کنید ... به اردوگاه دشمن منتقل می شوید. روزی که به اردوگاه دشمن بروید، آنها همه کار خواهند کرد تا شما را از اطرافیان خود حذف کنند. آنها شما را اخراج می کنند یا تنزل درجه می دهند.

2. ممکن است در ابتدا شما را مجذوب خود کنند، اما اگر آنها را به چالش بکشید به دام می اندازند

در آغاز یک رابطه کاری، کارفرمایان خودشیفته با جذابیت خود کارکنان را جذب کرده و با سخاوت خود باعث می شود احساس کنید "شما مرکز جهان هستید".

اما اگر متوجه شوند که شما جهان بینی آنها را به چالش می کشید، خلق و خوی آنها به سرعت تیره می شود. در بدترین حالت، آنها می توانند شما را منزوی کنند یا گاهی اوقات شما را برای کار یا ویزای کار به آنها وابسته کنند.

دستکاری بخشی از روش آنها برای ادامه قدرت، موقعیت و تحسین مردم است.

3. آنها نمی پذیرند که اشتباه می کنند

روسای خودشیفته مسئولیت پذیری را به هر قیمتی انکار می کنند و از نظر احساسی قادر به پذیرش شکست یا انتقاد نیستند. از آنجا که آنها کامل هستند، پذیرش خطا غیرممکن است. این امر عزت نفس آنها را از بین می برد که به هر حال مقدار بسیار کمی دارند.

آنها اشتباهات خود را به دیگران منتقل می کنند.

4. آنها ایده های شما را می دزدند

کارفرمایان خودشیفته "دزدان بزرگ ایده" هستند. از آنجا که آنها معتقدند که آنها کامل هستند و برای حفظ این تصور غیرقابل دفاع از خود تلاش می کنند، اغلب بدون نگرانی در مورد اخلاق، ایده های کارکنان را به عنوان ایده های خود مطرح می کنند. برای آنها این تنها چیزی است که لازم است تا در حرفه خود باقی بمانید.

اگر آنها نایب رئیس یک شرکت هستند این انتظار وجود دارد که آنها کارهای فوق العاده ای انجام دهند و بنابراین مهم نیست که مجبور باشند ایده ها را از شخص دیگری سرقت کنند. آن ها می خواهند بهترین کارمندی که می توانند باشند را با وضعیت باهوش بودن حفظ کنند.

5. آنها درخواست لطف بدون بازگشت می کنند

نینا دبلیو براون استاد مشاوره و خدمات انسانی در دانشگاه اولدومینیون و نویسنده کتاب "کار با افراد خود جذب شده: چگونه با شخصیت های خودشیفته در کار رفتار کنیم" گفت. این کارفرمایان خواهان لطف هستند و هرگز آنها را پس نمی دهند زیرا آنها احساس می کنند که حق دارند؛ آنها رئیس هستند.

۶- آنها فقدان احساس همدلی را نشان می دهند و می توانند از نظر کلامی توهین کنند

جایی برای خطا برای یک رئیس خودشیفته که همدلی لازم برای قرار دادن خود در جایگاه شما را ندارد وجود ندارد.

شما سعی می کنید دلیل تأخیر خود یا اشتباهی که کردید را با چیزی توضیح دهید و پاسخی که دریافت می کنید این است: "خیلی بد است." شما فقط باید بهتر عمل کنید". عدم درک آنچه که ممکن است اتفاق بیفتد، چنین نتیجه ای را در پی خواهد داشت.

یک نشانه آشکار این خودشیفتگی می تواند در نحوه توهین لفظی این کارفرمایان به کارکنان با توهین به "ظاهر بدنی ، یا وضعیت عاطفی یا حتی ضریب هوشی" مانند: "خدای من ، شما بسیار ضعیف هستید" نشان داده شود.

چند استراتژی در برخورد با رئیس خودشیفته

اگر با یک رئیس خودشیفته درگیر هستید باید هوشیار باشید.

مدیریت یک رئیس خودشیفته می تواند کار طاقت فرسایی باشد اما می توان با رهبری آنها کنار آمد. در اینجا چند استراتژی وجود دارد که می توانید به کار بگیرید:

همه چیز را مستند کنید

در صورت نیاز به اقدامات قانونی علیه این رئیس در آینده، سوابق و یادداشت هایی از مکالمات را که می تواند از شما پشتیبانی کند، نگهداری کنید.

به تنهایی با رئیس صحبت نکنید

افراد را به ملاقات با این رئیس ببرید و از طریق نامه نگاری با دیگر همکاران خود تماس بگیرید. روسای خودشیفته راسو هستند. آنها مسیر خود را برای برون رفت از شرایط پیش خواهند برد. به جز اینکه شاهد یا شواهدی داشته باشید، اثبات اینکه مشکلی در آن شخص وجود دارد دشوار خواهد بود.

انتقادات رئیس را در چشم انداز قرار دهید و شنوندگان حامی پیدا کنید

یکی از دلایل موفقیت آنها این است که باعث می شوند شما احساس ناکافی بودن کنید. به همین دلیل یک فرد قابل اعتماد در خارج از محل کار پیدا کنید که بدون قضاوت به حرفهای شما گوش دهد.

از آنجایی که کارفرمایان خودشیفته می توانند قربانیان خود را وادار کنند که احساس کنند مقصر همه چیز خودشان هستند توصیه می شود که با دوستان و خانواده خود برای بررسی واقعیت رفتارهای قابل قبول و غیرقابل قبول و یافتن درمانگر صحبت کنید.

سایر روابط کاری را تقویت کنید تا رئیس شما دنیای شما نباشد

زیرا کارفرمایان خودشیفته هدفمند کار می کنند تا آنها را به عنوان مرکز همه چیز ببینید این می تواند به قرار دادن انرژی در شبکه خارج از مدار آنها کمک کند.

این را بدانید که هرگز همه چیزهایی را که برای رشد و موفقیت خود نیاز دارید از یک فرد دریافت نخواهید کرد. جامعه رهبران با تجربه خود و همچنین شبکه همسالان خود را توسعه دهید. این شبکه پشتیبانی بینش و فرصت های رشد را برای شما فراهم می کند.

ترک کن

اگر بواسطه رفتار رئیس تان شما به مرز شکستن رسیده اید، ترک کردن ممکن است کاری باشد که شما باید برای سلامت عقل خود انجام دهید.

هزینه تحقیر و شغل غیرانسانی بیشتر از بیکاری است. اما وقتی ترک شغل یک گزینه نیست، تنها انتخاب زیردستان این است که واقعاً خود را محکم کرده و خسارت را به هر طریق ممکن کنترل کنند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید