امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 268712
۲۰۸۰
۱
۰
نسخه چاپی

نوروز در میان زرتشتیان

زرتشتیان برابر نوشته های اوستایی باور دارند که ده روز مانده به آغاز فروردین ماه هر سال فرَوَهرهای درگذشتگان به زمین فرود خواهند آمد و مدت ده شبانه روز میهمان فرزندان و نوادگان خود خواهند بود و در سپیده دم نخستین روز از ماه فروردین (آغاز نوروز) به جایگاه مینوی خود باز خواهند گشت

نوروز در میان زرتشتیان

شیوه برگزاری نوروز در بین زرتشتیان

گروهی از پژوهشگران و تاریخ نگارانِ ایرانی بر این باورند که جشن نوروز را جمشید، پادشاه پیشدادی، بنیان نهاده است؛ که در این‌باره دانشمندان و شاعرانی چون حکیم فردوسیِ توسی، خیام نیشابوری و ابوریحان بیرونی در آثار ارزشمند خود گزارش آن را به تفصیل آورده اند. در ادبیات کهن منسوب به زرتشتیان آمده است که خداوند جان و خرد، گیتی را در شش هنگام یا شش چَهره (گاهنبار) آفرید و هر چَهره، پنج روز به طول انجامید و در هر چَهره یکی از پدیده های اهورامزدا که لازمه زندگی است آفریده شد.

به این ترتیب که نخست آسمان، سپس آب، زمین، گیاهان، جانوران و در پایان چَهره ششم که پنج روز آخر هر سال است، انسان آفریده شد و با پیدایش انسان، تکامل در آفرینش به مرحله تازه ای رسید و از آن پس انسان اندیشمند با بهره گیری از شرایط مناسبی که از پیش برایش فراهم شده بود زندگی خود را بر زمین آغاز نمود. گذشتگان اندیشمند ما به پاس ارج نهادن به پیدایش انسان – کامل ترین خلقت اهورامزدا – جشن بزرگ نوروز را با شکوهی فزاینده و فراگیر برپا داشتند. چون با آفریده شدن انسان مرحله تازه ای در جهان هستی آغاز گردیده بود و انسان می بایست تولد خود را به شادی جشن بگیرند و به سپاسگزاری و نیایش آفریدگار خود بپردازد.

و بدین گونه بود که نوروز با پیوند یافتن به اعتقاد دینی ایرانیان، تبلوری دیگر یافت و جاودانه ماندگار شد.

 

زرتشتیان برابر نوشته های اوستایی باور دارند که ده روز مانده به آغاز فروردین ماه هر سال فرَوَهرهای درگذشتگان به زمین فرود خواهند آمد و مدت ده شبانه روز میهمان فرزندان و نوادگان خود خواهند بود و در سپیده دم نخستین روز از ماه فروردین (آغاز نوروز) به جایگاه مینوی خود باز خواهند گشت.

بنابراین زرتشتیان برای شادی و خشنودی فروهرهای درگذشتگان خود که از ده روز پیش از نوروز به زمین فرود خواهند آمد، آماده استقبال و پذیرایی از آنان خواهند شد. به این ترتیب که از چند روز پیش از آن خانه و محل زندگی خود را پاک و تمیز می سازند، آتش می افروزند و کُندُر و چوب سَندل بر آن می نهند، عود می سوزانند و با پراکندنِ بوی خوش در پیرامون زیست خود، مهر و دوستی را در خانواده و شهر و دیار خویش افزون می سازند، تا شادی و خشنودی فروهرها را فراهم آورند.

از ویژگی های جشن نوروز، قرار گرفتن آن در آغاز بهار و در آغاز ماه فروردین است که این ماه چنان که گفته شد منسوب به فروهرهای درگذشتگان می باشد، بر این باور که این فروهرها از ده روز پیش از نوروز برای دیدار بستگان خود به زمین می آیند و پس از سرکشی و اقامت دوباره به جایگاه خود باز می گردند به همین دلیل است که زرتشتیان از اوایل ماه اسفند خانه تکانی و پاک سازی پیرامون زندگی خود را آغاز می کنند، پوشاک و وسایل تازه به خانه می آورند و مقدمات جشن و شادی را فراهم می سازند تا فروهرها به هنگام فرود آمدن، آنها را هماهنگ با طبیعت، شاد و خرم و پاک و تازه ببینند و با خشنودی و آرزوی برکت و بهروزی برای خاندان خود به سرای خویش بازگردند. در شب پیش از نوروز زمانی که تاریکی آخرین شب سال در برابر سپیده دم سال نو، رنگ می بازد، با افروختن آتش بر بالای بلندی خانه ها، بازگشت فروهر از زمین را به بدرقه خواهند ایستاد و با نیایش هایشان، خشنودی آنها و بازآمدنشان در سال بعد را آرزو خواهند کرد.

در استقبال از نوروز و تدارک نیازهای نوروزی، در خانواده های زرتشتی، نقش مادر موثرتر و نمایان تر است. از یکی دو ماه پیش، برای آماده کردن پوشاک و کفش نو برای افراد خانواده به تلاش می افتد و می کوشد تا همه اعضای خانواده به ویژه بچه ها، به هنگام تحویل سال، رخت های کهنه سال گذشته را به تن نداشته باشند. همه با هم، با نظارت و مدیریت مادر، خانه را رفت و روب می کنند، گرد و خاک را از چهره همه ی ابزارها و اثاثیه ی خانه می زدایند، شستنی ها را می شویند، شیرینی و آجیل های نوروزی را آماده می کنند. در بیشتر خانواده ها به ویژه خانواده های روستایی در یزد مانند گذشته خوراکی های سنتی نوروز را تدارک می بینند.

منبع: از نوروز تا نوروز؛ آیین ها و مراسم سنتی زرتشتیان ایران - کوروش نیکنام

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید