امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282861
۲۳۸
۱
۰
نسخه چاپی

هرگز این مواد غذایی را منجمد نکنید!

هرگز این مواد غذایی را منجمد نکنید!

فریز کردن مواد غذایی همواره یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری طولانی مدت غذا بوده است. صرفه جویی در زمان، هزینه و دسترسی به مواد غذایی خاص در تمام فصول از مزایای استفاده از روش فریز کردن مواد غذایی است. فقط ممکن است به اشتباه برخی از مواد غذایی را فریز کنید.

سیب‌ زمینی خام

سیب‌زمینی دارای حجم بالایی آب است، به‌ همین علت در فریزر یخ می‌زند و بافت اولیه‌اش را از دست می‌دهد. سیب‌زمینی خام، پس از یخ‌زدن پلاسیده می‌شود و طعم اولیه‌اش را ندارد. اگر می‌خواهید سیب زمینی را در فریزر قرار دهید، می‌توانید سیب‌زمینی را بپزید و سپس در فریزر بگذارید.

غذاهای کنسروی، خطر انفجار!

این مورد واقعا خطرناک است. ممکن است فریزر خود را از دست بدهید. قراردادن غذاهای کنسروی درون فریزر باعث حجیم و بزرگ‌شدن آن‌ها شده و باعث منفجرشدن و یا شکستن قوطی می‌شود.

سبزی‌ ها و میوه‌ های آبدار

میوه‌هایی که از درصد بالایی آب تشکیل شده‌اند مانند هندوانه را در فریزر قرار ندهید. این نوع از میوه‌ها یا سبزیجات پس از یخ‌زدایی شل و وارفته می‌شوند و قابلیت مصرف ندارند.

پیاز و سیر

فریز کردن پیاز و سیر باعث از بین رفتن انسجام بافت این دو سبزی می‌شود. بهترین محیط برای نگهداری پیاز و سیر محلی خشک، خنک و بیرون از یخچال است.

گوجه‌ فرنگی

گوجه فرنگی در فریزر طعم و خواص خود را از دست می‌دهد. همچنین نگهداری گوجه خام در فریزر باعث آب انداختن آن می‌شود.

شیر یخ زده!

شیر پس از یخ‌زدایی دیگر شفاف نیست و شکل بریده‌بریده پیدا می‌کند. اگر تصمیم دارید از شیر در پخت‌وپز غذا استفاده کنید، می‌توانید از شیر یخ‌زده استفاده کنید. بااین‌حال، فراموش نکنید وقتی که می‌خواهید شیر را یخ‌زدایی کنید، باتوجه‌به اندازه ظرف، یک روز یا بیشتر باید شیر را در یخچال بگذارید و صبر کنید تا یخ شیر به‌تدریج باز شود.

تخم‌ مرغ با پوست

زمانی که تخم مرغ را با پوست داخل فریزر قرار می‌‌دهید، مایعات درون آن به دلیل انجماد، حجیم‌تر می‌شوند. با افزایش حجم مایعات درون تخم مرغ، پوست آن هم ترک بر می‌دارد. خب متاسفانه بدترین قسمت این کار بوی وحشتناکی است که قرار است تا ماه‌ها از فریزر خود اسشتمام کنید. پیشنهاد می‌کنیم بیخیال این کار شوید.

خامه ترش

یخ‌زدن خامه ترش باعث بریده‌بریده شدن آن می‌شود. حال می‌توانید خامه یخ‌زدایی‌شده را هم بزنید و سپس در پخت‌وپز غذا و درست‌کردن دسر از آن استفاده کنید، هرچند حتما مزه آن دیگر خیلی لذیذ نخواهد بود.

نوشیدنی‌ های گازدار

فریز کردن نوشیدنی‌های گازدار به نظر خوب است؛ ولی بسته‌بندی این قوطی‌ها مخصوصا از نوع آلومینیومی آن بی‌تردید در فریزر منفجر خواهد شد و همه‌جا را آغشته به مواد چسبناک خواهد کرد. بهتر است این مواد را در یخچال نگهداری کنید. هرچند این نوشیدنی‌ها خیلی سالم نیستند، بهتر است آن‌ها را به سطل زباله منتقل کنید

پاستا یا ماکارونی پخته شده

قراردادن ماکارونی پخته‌شده در فریزر باعث پیدایش ماده‌ای شل و وارفته می‌شود. قطعا روبه‌رو شدن با این غذا به‌جای این که اشتهای شما را بالا ببرد، آن را کاهش خواهد داد. البته چنانچه پاستای نیم‌پز را فریز کنید در زمان استفاده کافی است آن را داغ کنید. حتی چنانچه در کنار آن سس مخصوص نیز دارید می‌توانید آن را در قالب یخ بگذارید و در فریزر قرار بدهید. هنگامی که به آن احتیاج داشتید فقط کافی است آن را روی پاستای خود بریزید و گرم کنید. بی‌شک از این غذای فوری لذت خواهید برد.

مواد غذایی داغ

فریز کردن مواد غذایی داغ باعث آلودگی محیط فریزر شما می‌شود. غذاهای داغ سبب می‌شوند که دمای فریزر بالا رود. در دمای بالا میکروب‌ها قدرت رشد پیدا می‌کنند. بنابراین ابتدا صبر کنید تا غذا خنک شود سپس اقدام به فریز کردن آن کنید.

ماست

بافت ماست هم پس از یخ‌زدایی تغییر شکل می‌دهد، بریده‌بریده می‌شود و قابل‌خوردن نخواهد بود. البته می‌توانید از آن در پخت‌وپز استفاده کنید، چون خوردن آن به‌تنهایی خیلی خوشمزه نیست.

قهوه

قرار دادن قهوه در فریزر به‌شدت روی کیفیت آن اثر می‌گذارد. برعکس خیلی از مواد که لازم است برای حفظ کیفیت در فریزر نگهداری شوند، نگه‌داشتن قهوه در فریزر باعث تغییر مزه و بوی آن می‌شود و به همین علت اصلا توصیه نمی‌شود.

  • منبع
  • دلتا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید