امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280253
۴۸۲
۱
۰
نسخه چاپی

هزینه وکیل برای دیوان عدالت اداری چقدر است ؟

هزینه وکیل برای دیوان عدالت اداری چقدر است ؟

وکیل دیوان عدالت اداری

آیا شما هم به دنبال انتخاب بهترین وکیل دیوان عدالت اداری هستید و در این انتخاب دچار تردید شده اید؟ برای این که بتوانید بهترین وکیل دیوان عدالت اداری را انتخاب کنید؛ باید اطلاعات کافی در مورد شرح وظایف وکلای دیوان عدالت اداری داشته و با ویژگی ها یک وکیل دیوان عدالت اداری خوب آشنا باشید.

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات کافی در مورد وظایف یک وکیل دیوان عدالت اداری با شما صحبت کنیم. اما پیش از آن، باید ببینیم که دیوان عدالت اداری در چه زمینه ای فعالیت می کند و در چه زمانی به یک وکیل دیوان عدالت اداری نیاز پیدا می کنیم. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری، نهادی است که برای رسیدگی کردن و بررسی نمودن شکایت ها و اعتراض های مردم نسبت به نهادها و آیین نامه های تصویب شده دولتی (و یا مامورین این نهادها) تاسیس شده است. این نهاد اصلی ترین مرجع رسیدگی به شکایات مردمی علیه دولت، نهادها و اداره جات دولتی و قوانین و مسئولین آن ها محسوب می شود.

دیوان عدالت اداری بر طبق اصل 173 قانون اساسی جمهوری اسلامی از جمله زیرشاخه های قوه ی قضائیه بوده و زیر نظر این قوه اداره می شود. این نهاد پلی بین مردم و قوه قضائیه است تا بتوانند اعتراضات خود را از نهادهای دولتی و عمومی اعم از دستگاه های اجرایی و اداری، ابراز نموده و از این طریق برای احقاق حق خود اقدام کنند.

دیوان عدالت اداری با چه هدفی تشکیل شد؟

دیوان عدالت اداری با هدف برقراری عدالت و احقاق حق مردم توسط نهادهای مختلف دولتی و عمومی تشکیل شده است. هدف از تشکیل دیوان عدالت اداری این بود که از مردم در برابر هرگونه بی عدالتی توسط مسئولین و مامورین دستگاه های مختلف دولتی و عمومی محافظت نموده و به شکایات ایشان رسیدگی نماید.

چارچوب وظایف دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری از جمله زیرمجموعه های مهم قوه قضائیه است. دعاوی مورد بررسی در دیوان عدالت اداری معمولا بیشتر ماهیت اداری دارند؛ تا ماهیت مدنی و کیفری. در این بخش به چارچوب وظایف این دیوان می پردازیم.

اشاره کردیم که دیوان عدالت اداری به اعتراضات مردم از مامورین و ادارات عمومی و دولتی رسیدگی می کند. چارچوب وظایف دیوان عدالت اداری به مامورین این دیوان اجازه می دهد تا به هرگونه تصمیم، اقدام یا رفتار مغایر با قانون اساسی و یا رفتارها و تصمیماتی که از محدوده اختیارات فرد تصمیم گیرنده خارج باشد؛ رسیدگی نمایند. به بیان دیگر، هرگاه اقدامی از سوی این ادارات یا نهادها انجام شود که مصداق تجاوز یا سوء استفاده از اختیارات، خروج از محدوده اختیارات، تخلف در اجرای قانون اساسی، یا ضایع کردن حقوق افراد باشد؛ مردم می توانند برای شکایت به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند و دیوان عدالت اداری موظف به رسیدگی خواهد بود.

هر گونه اقدام یا تصمیم اتخاذ شده در تمام واحدهای دولتی، سازمان ها، موسسات، وزارتخانه ها، شهرداری ها و هرگونه تشکیلات و موسسات وابسته به آن ها و یا هرگونه اقدام مدیران و کارمندان این نهادها می تواند موضوع بررسی دیوان عدالت اداری باشد.

 البته باید دقت داشته باشید که رسیدگی به دعاوی حقوقی مربوط به سازمان ها و نهادهای غیر دولتی و خصوصی در حیطه صلاحیت دیوان عدالت اداری نمی باشد. به علاوه، بررسی شکایت و اعتراض علیه تصمیمات گرفته شده در قوه قضائیه، شورای نگهبان، مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و نهادهای مشابه نیز از حوزه اختیارات دیوان عدالت اداری خارج می باشد.

چه زمانی به وکیل دیوان عدالت اداری نیاز داریم؟

شاید این برای شما هم سوال باشد که چه زمانی به یک وکیل دیوان عدالت اداری نیاز داریم. در بخش های قبل این مقاله به چارچوب وظایف دیوان عدالت اداری اشاره کردیم. در صورتی که به دنبال تنظیم شکایتی از سازمان ها و ادارات دولتی در دیوان عدالت اداری هستید؛ این به این معناست که شما به یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری نیاز دارید.

شما می توانید بدون مراجعه به وکیل، خودتان اقدام به شکایت کنید. اما مسلما استفاده از تخصص و تجربه یک وکیل دیوان عدالت اداری می تواند به شما کمک کند تا در کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه پرونده خود را به ثمر برسانید و مشکل خود را حل کنید.

آیا می توانیم به جای مراجعه به وکیل متخصص دیوان عدالت اداری به وکیل عمومی مراجعه کنیم؟

نمی توان گفت که مراجعه به یک وکیل عمومی در مورد پرونده های مربوط به دیوان عدالت اداری بی فایده است؛ چرا که وکلای عمومی هم با قانون آشنایی دارند و ممکن است با پرونده هایی مشابه پرونده شما برخورد کرده باشند. اما حقیقت این است که برای حل شدن پرونده های مربوط به دیوان عدالت اداری بهتر است به یک وکیل دیوان عدالت اداری مراجعه کنید.

 یک وکیل دیوان عدالت اداری با تمام قوانین مربوطه و بند و تبصره ها آشنایی کامل دارد و سابقه رسیدگی به تعداد زیادی پرونده های مشابه پرونده شما را داشته است. سابقه حل پرونده های مشابه و تخصص یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری می تواند بهترین کمک برای شما در حل پرونده های مربوط به دیوان عدالت اداری باشد.

وظایف وکیل دیوان عدالت اداری چیست؟

همان طور که می دانید؛ وظیفه اصلی و پایه ای تمام وکیل ها اعم از عمومی و تخصصی، دفاع از موکل خود می باشد. وظایف یک وکیل دیوان عدالت اداری بخش های مختلفی دارد. وظایف یک وکیل دیوان اداری بسیار گسترده هستند و به همین دلیل ما آن ها را در سه دسته بررسی می کنیم.

پیش از طرح شکایت

پیش از طرح شکایت در دیوان عدالت اداری، یک وکیل متخصص دیوان عدالت اداری وظیفه دارد شرایط را به دقت بررسی کرده و براساس نتایح بررسی های خود به موکل خود مشاوره بدهد. برای این که درک دقیقی از پرونده داشته باشد باید جزئیات را به دقت بررسی کرده و با خود موکل و در صورت لزوم، با شاهدان، صحبت کند. این مراحل اولیه بسیار مهم هستند چرا که به نوعی چراغ راه موکل محسوب می شوند و او را برای رسیدن به هدف راهنمایی می کنند.

در روند شکایت

پس از این که مشاوره های لازم انجام شد،وکیل دیوان عدالت اداری شکوائیه را به دقت تنظیم کرده و تسلیم دیوان عدالت اداری خواهد کرد. یک وکیل متخصص موظف است که در تمامی جلسات دادگاه همراه موکل خود شرکت کرده و به بهترین نحو از او دفاع نماید. در صورتی که شخص موکل به هر دلیلی نخواهد و یا نتواند که در جلسات دادگاه شرکت کند؛ این وظیفه وکیل دیوان عدالت اداری است که به نیابت از موکل خود در جلسات دادگاه شرکت کند.

یک وکیل دیوان عدالت اداری موظف هرگونه تغییری در روند پرونده را به موکل خود اطلاع داده و جزئیات را برای او روشن کند. به طور کلی، در مدت زمانی که پرونده شکایت در جریان است؛ یک وکیل دیوان عدالت اداری موظف است که پیگیری روند پرونده باشد و در صورتی که هر احضاریه یا ابلاغیه ای در مورد پرونده بیاید، آن را دریافت نموده و در زمان معین شده واکنش مناسب نشان دهد.

پس از صدور حکم

خیلی از مردم فکر می کنند که وظایف یک وکیل دیوان اداری فقط تا زمان صدور حکم ادامه دارد و سپس پایان می یابد. اما حقیقت این است که این تفکر نادرست است. آخرین بخش وظایف یک وکیل دیوان عدالت اداری که بسیار هم مهم است؛ وظایف او پس از صدور حکم می باشد.

پس از صدور حکم، یک وکیل دیوان عدالت اداری باید در صورت لزوم به حکم اعتراض کند و در غیر این  صورت، بر حسن اجرای حکمِ صادر شده نظارت کند.  به عنوان مثال، اگر جریمه نقدی برای شخصِ متشاکی تعیین شده باشد، این وظیفه وکیل دیوان اداری است که بر پرداخت و دریافت این جریمه نظارت نماید و در صورتِ ممانعت شخص متشاکی، به موکل خود برای طرح شکایت و... کمک کند.

ویژگی های یک وکیل دیوان عدالت اداری وظیفه شناس

یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب یک وکیل دیوان عدالت اداری این است که شما باید با ویژگی های یک وکیل دیوان اداری وظیفه شناس و خوب آشنا باشید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. پیش از هرچیز، یک وکیل دیوان عدالت اداری باید وقت شناس و منظم باشد. نظم به تمرکز بهتر وکیل و تلف نشدنِ وقت موکلان کمک می کند.

ویژگی دیگری که یک وکیل دیوان عدالت اداری باید داشته باشد؛ ریزبینی و دقت است. همین دقت و ریزبینی می تواند کلید حل بسیاری از پرونده ها باشد. وکیلی که دقت کافی نداشته باشد ممکن است جزئیات مهمی از پرونده را از دست بدهد و قادر به حل پرونده ها نباشد. به علاوه، یک وکیل دیوان عدالت اداری باید یک شنونده عالی باشد تا بتواند به موکلان خود، شاهدان و قضات و... گوش فرادهد و نکات مهم را از سخنان ایشان برداشت کند.

مهارت های اجتماعی یک وکیل دیوان اداری و مهارت های مدیریتی او نیز بسیار اهمیت دارد. مورد دیگری که حتما باید به آن دقت کنید این است که باید وکیلی را انتخاب کنید که تجربه و تخصص بالا و رزومه درخشانی داشته باشد. اگر به دنبال بهترین وکیل دیوان عدالت اداری هستید، کافیست به موسسه حقوقی تهران دیوان مراجعه کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید