امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273687
۶۰۰
۱
۰
نسخه چاپی

وارن بافت؛ خلق و خوی مناسب را حفظ کنید

بافت می گوید: برای موفق شدن در بازار به هوش معمولی نیاز دارید؛ ولی در عین حال باید دارای خلق و خویی باشید که شما را از میان طوفان به سلامت بگذراند و بتوانید به برنامه های بلند مدتتان متعهد بمانید

وارن بافت؛ خلق و خوی مناسب را حفظ کنید

نصیحت بافت: اجازه بدهید دیگران در برابر بازار از کوره در بروند؛ شما خونسرد باشید، مطمئن باشید سود خواهید کرد.

حفظ خلق و خوی مناسب برای تبدیل شدن به یک سرمایه گذار موفق

اگرچه فلسفه سرمایه گذاری وارن بافت راحت یاد گرفته می شود، ولی لزوماً در زمان اجرا، کار آسانی نیست. به محض اینکه خواندن این کتاب را به اتمام رساندید و روش سرمایه گذاری ارزشی وارن بافت را آموختید، به خاطر داشته باشید که مرحله بسیار مهم، بعد از آموزش، توانایی حفظ خلق و خوی مناسب برای تبدیل شدن به یک سرمایه گذار موفق است، خلق و خوی مناسب یعنی توانایی خونسرد بودن در مواقعی که با مشکلات روبرو می شوید.

بدین معنی که حالت صحیح ذهنیتان را در مواقعی که با خبرهای بد و گریزناپذیر مواجه می شوید حفظ کنید. وقتی اوضاع به نفع شما پیش نمی رود، داشتن وقار و توازن بسیار اهمیت دارد. البته داشتن خلق و خوی مناسب به معنی خونسرد بودن در تمام لحظات است. دقت کنید، وقتی بازار در حال صعود است، مردم سرخوش و طماع می شوند؛ که این بر خلاف خلق و خوی مناسب است.

خلق و خوی شما زمانی به سراغتان می آید که همه چیز در مسیری که پیش بینی کرده اید پیش نرود. وقتی با افت شدید قیمت سهامی که مالک آن هستید روبرو می شوید چه می کنید؟ آیا وحشت زده می شوید و سهام تان را می فروشید؟ وقتی با یک اتفاق مهم سیاسی یا تغییر در اقتصاد کلان مثل؛ جنگ، بحران اقتصادی یا یک نزول در شاخص های اقتصادی مواجه می شوید چه خواهید کرد؟

اگر شرکتی که صاحب سهامش هستید با یک فصل یا سال بد مالی مواجه شود، چه؟ آیا بر روی قیمت های روزانه سهامتان تمرکز می کنید یا به جای آن کانون تمرکزتان را بر روی دستاوردهای بلند مدت و بنیادی شرکت می گذارید؟ وقتی متخصصان بازار سهام یک دوره رکود و سیاه را برای سهام شما یا در کل برای بازار سهام پیش بینی کنند، عکس العمل شما چه خواهد بود؟

وقتی بازار در میانه مسیر صعودی یا نزولی خود قرار دارد و با هجوم دلال ها مواجه می شود و مردم در گیر سرخوشی و طمع هستند مثل اتفاقی که در زمان حباب قیمتی شرکت های اینترنتی افتاد، چه خواهید کرد؟ بنجامین گراهام، استاد وارن بافت در دانشگاه کلمبیا یک بار خطاب به دانشجویانش گفت: "بزرگترین مشکل و دشمن یک سرمایه گذار، احتمالاً خود او است. شما می خواهید که دشمن خودتان باشید؟

نوع پاسخ و عکس العمل شما به پرسش های فوق، نقش شگرفی در موفقیت شما در سرمایه گذاری ایفا می کند. سرمایه گذار خردمند در مواجهه با اتفاقات منفی آرام و خونسرد می ماند. وقتی قیمت ها در حال نزول هستند آیا شما سهام تان را با قیمت ارزان می فروشید و یا به جای آن، زمانی که همه در حال فروشند، به این موقعیت به عنوان فرصتی برای خرید بیشتر نگاه می کنید؟

بافت معیار شفافی دارد که باید آن را برای خودتان به کار ببندید. اگر از آن دسته افرادی هستید که وقتی در یک نیمه شب، ارزش سهامشان نصف می شود توانایی نگهداشتن آن سهام را ندارند، بازار سهام برای شما ساخته نشده است. باید مهارت لازم را داشته باشید که بر روی شرکت های عالی سرمایه گذاری کنید و بعد از آن با اعتماد به نفس کامل به سهامتان بچسبید، کاری که دیگران از عهده اش بر نمی آیند. بافت معتقد است، این اصلاً ایده خوبی نیست که وقتی ترس همه جا را فراگرفته، سهام تان را بفروشید.

سهامی را نخرید که اگر ناگهان قیمتش ۵۰ سنت نزول کرد، بترسید و با قیمت ارزان آن را بفروشید.

وارن بافت؛ خلق و خوی مناسب را حفظ کنید

در سال ۱۹۹۹ دقیقاً زمانی که هیجان خرید و فروش شرکت های اینترنتی بر بازار حکم فرما بود، زمانی که شاخص نزدک در حال صعود و رسیدن به قله های جدید بود، «برکشایر هاتاوی» بدترین سال خود را تجربه می کرد. روش غیر مرسوم وارن بافت در سرمایه گذاری صبورانه در شرکت های با فناوری پایین، روش منسوخ شده انگاشته می شد. خود داری وارن از خرید سهام شرکت های اینترنتی و فناوری بالا، او را تبدیل به یک شخص مهجور کرده بود. متخصصان معتقد بودند که سرمایه گذاری ارزشی مربوط به زمان دانیاسورها است و حالا باید از روش های معامله روزانه استفاده کرد.

در نتیجه، در مارچ سال ۲۰۰۰ میلادی، قیمت هر سهم شرکت پرکشایر هاتاوی با حدود ۵۰ درصد نزول از قیمت قبلی ۸۴۰۰۰ دلار به قیمت ۴۰۰۰۰ دلار رسید. اگر چه شرکت های تحت مدیریت برکشایر هنوز محکم و استوار بودند و دارای درآمدهای آینده مطمئن، سهامداران خشمگین سهام هایشان را با قیمت اندک فروختند. حرکت احساسی سهامداران مانند طوفانی بود که برکشایر هاتاوی را خراب کرد و سهامداران به جای آن که افسار را محکمتر بگیرند ترجیح دادند از کشتی خارج شوند.

ولی دقیقاً منظور بافت چیست؟ بافت معتقد است، نزول ۵۰ درصدی سهام یک شرکت را به عنوان موقعیتی برای خرید نگاه کنید. به بیان دیگر بافت معتقد . است به جای تمرکز روی تلاطم های بی ثبات بازار، به مسائل بنیادی شرکتی که مالک سهامش هستید توجه کنید. اگر سهامدارها به نصیحت وارن توجه کرده بودند و زمانی که برکشایر هاتاوی ۵۰ درصد نزول کرد، سهامش را مجدد خریده بودند، در سال ۲۰۰۴ زمانی که قیمت ها به جای اولش برگشت و هر سهم برکشایر هاتاوی به قیمت ۹۷۰۰۰ دلار خرید و فروش می شد، سود زیادی عایدشان می شد.

وقتی در میانه نوسانات بازار هستیم، خیلی راحت خونسردی خود را از دست می دهیم. وقتی قیمت ها در حال نزول هستند و روزنامه ها، مجلات و متخصصان بازار، یک دوره رکود و سیاهی را برای بازار پیشبینی می کنند، آرام ماندن بسیار مشکل است. در واقع راحت ترین کار در چنین شرایطی، ترس و وحشت از شرایط موجود است. ولی شما خونسرد باشید. وقتی صاحب سهام شرکتی هستید که در صنعت پایدار و استواری است، سهام تان را نگهدارید. حتی اگر دیگران با قیمت ارزان در حال فروش سهامشان هستند، شما بخرید.

زمانی که بافت ۲۲ ساله بود، صاحب ۳۵۰ سهم از سهام شرکت بیمه جیائی آی، به ارزش تقریبی ۱۵۰۰ دلار بود. در همان مقطع تصمیم به فروش سهامش گرفت. ولی بعدها به این نتیجه رسید که اگر سهامش را نگهداشته بود، بیست سال بعد، ارزش سهامش بالغ بر ۱٫۳ میلیون دلار می شد. بواسطه همین تجربه بود که وارن دریافت، فروش شرکت هایی که او به پایداریشان اعتقاد دارد، اصلاً ایده خوبی نیست. بعدها وارن اشتباه قبلی خود را، با خرید عمده سهام شرکت بیمه جی.ئی.آی در سال ۱۹۷۶ جبران کرد، و باقی شرکت را هم در سال ۱۹۹۶ خرید.

سه نصيحت زیر به شما در زمان های خوب و بد کمک خواهد کرد:

کسب و کارهای عالی را نگهدارید:

هرگز به صورت ناگهانی، جهت سرمایه گذاری هاتان را عوض نکنید. شرکت های خوب را بخرید و برای مدت زمان طولانی سهامشان را نگهدارید. هیچ وقت سهام شرکتی را به تناوب خرید و فروش نکنید. تحقیقات نشان داده که هر چقدر تعداد معاملات یک نفر افزایش پیدا کند، به همان مقدار میزان از دست دادن پول افزایش خواهد یافت؛ البته باضافه مقدار کمیسیونی که به کار گزار پرداخت می شود.

خودتان را بشناسید:

هرگز سهامی را نخرید که تحمل از دست دادن نصف ارزش آنرا ندارید. صبور باشید و با نظم و انضباط سرمایه گذاری کنید.

هرگز برای سرمایه گذاری که دیگران به شما پیشنهاد می دهند، اقدام نکنید به نصیحت های دیگران برای سرمایه گذاری توجه نکنید:

خودتان برای خودتان فکر کنید و تصمیم بگیرید.

بافت می گوید:

" برای موفق شدن در بازار به هوش معمولی نیاز دارید؛ ولی در عین حال باید دارای خلق و خویی باشید که شما را از میان طوفان به سلامت بگذراند و بتوانید به برنامه های بلند مدتتان متعهد بمانید."

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید