امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278056
۸۷۹
۱
۰
نسخه چاپی

واکسن کرونا و تاثیر آن بر اختلالات قاعدگی

واکسن کرونا و تاثیر آن بر اختلالات قاعدگی

آیا واکسن کرونا بر روی قاعدگی اثر می‌گذارد؟

اختلالات قاعدگی اخیرا به عنوان یکی از اثرات جانبی واکسن ها از سوی برخی بانوان گزارش شده و بسیاری از آن ها پس از تزریق واکسن کووید-19 خونریزی با شدت و درد بیشتری را تجربه کرده اند.

البته هنوز مطالعه موثقی در مورد اثرات واکسن بر سیکل قاعدگی وجود ندارد؛ اما حدس زده می شود که احتمالا این موضوع امری طبیعی است و به دلایل مختلفی از جمله استرس و فعال شدن سیستم ایمنی به وجود آمده است.

با توجه به تعاملی که بین سیستم ایمنی و چرخه قاعدگی وجود دارد، می توانیم بگوییم تزریق واکسن و اختلالات قاعدگی به هم مربوط هستند؛ چراکه ایجاد و ریختن پوشش رحم در طی قاعدگی به عملکرد سیستم ایمنی متکی می باشد. در حقیقت طبق گفته برخی از پژوهشگران اختلالات قاعدگی پس از تزریق واکسن مانند سایر اثرات جانبی می تواند نشانه ای از فعال شدن سیستم ایمنی خانم ها باشد. هنگامی که بدن در برابر یک بیماری یا واکسن پاسخ می دهد، ایمنی حاصل شده از طریق برخی سلول های ایمنی که به قاعدگی کمک می کنند، رحم را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

واکسن های کووید-19 مانند بسیاری از واکسن های دیگر، می توانند عوارض جانبی متعددی از جمله تب، لرز و درد عضلانی را به وجود آورند؛ غالب این عوارض طبیعی تلقی می شوند و ناشی از تغییرات موقتی هستند که واکسن روی بدن می گذارد. با گذشت چند ماه از شروع واکسیناسیون سراسری در جهان، تعدادی از خانم ها پس از تزریق واکسن دچار اختلالاتی در سیکل قاعدگی خود شدند. در این میان، یکی از محققین که خود پس از تزریق واکسن با چنین اتفاقی روبه رو شده بود، در توییتر تجربیات خود را به اشتراک گذاشت و از باقی افراد نیز خواست تا تجربه خود را بیان کنند. بسیاری از این بانوان قاعدگی با شدت بیشتر و پردرد تری را تجربه کرده بودند.

هنوز مطالعه ای روی این موضوع انجام نشده و اطلاعات منتشر شده ای وجود ندارد؛ اما بعید نیست اگر بگوییم واکسن ها می توانند با اختلالات قاعدگی (از جمله بی نظمی و تغییرات در حجم) در ارتباط باشند. اختلالات قاعدگی از جمله اختلالاتی هستند که در مورد بعضی از واکسن های دیگر نیز مشاهده شده اند و به صورت کلی احتمالا نگرانی از این بابت وجود ندارد.

بررسی‌های اولیه نشان داده است که تغییر وضعیت قاعدگی به اندازه‌ی سردرد و تب بین کسانی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند عمومیت ندارد، ولی همه‌ی کسانی که دچار این عارضه شده‌اند دارای قاعدگی سنگین‌تر و طولانی‌تری شده‌اند. حتی برخی از زنانی که به هر دلیل قاعدگی نداشته‌اند، پس از تزریق واکسن دچار عوارض قاعدگی شده‌اند.

استرس، کم خوابی، ورزش و برخی داروها نیز از عواملی هستند که احتمالا در ایجاد این اختلالات اثر گذار می باشند. علاوه بر استرس های وارد شده به دلیل شرایط پرتلاطم زندگی در این دوران، پس از تزریق واکسن برای تولید آنتی بادی ها، به بدن استرس وارد می شود و از آنجا که سیکل قاعدگی تحت تاثیر استرس می باشد، بروز این بی نظمی ها دور از ذهن نمی باشد. به عبارتی استرس از طریق اختلالی که در مغز به وجود می آورد، تنظیم هورمون ها را به هم می ریزد.

در نهایت باید بگوییم که با توجه به اطلاعات موجود، بروز اختلالات و بی نظمی ها در قاعدگی امری طبیعی است و نباید به دلیل آن ها از تزریق واکسن امتناع کنید؛ اما اگر پس از تزریق واکسن دچار اختلالات غیرعادی شدید، اول از همه نترسید. این موضوع ممکن است به دلیل دیگری اتفاق افتاده باشد و در بسیاری از موارد امری عادی است. اما اگر تغییراتی به وجود آمد که موجب نگرانی شما شد و یا تغییرات پس از دو سیکل قاعدگی ادامه پیدا کرد، با پزشک خود مشورت کنید زیرا با وجود اینکه هنوز اعتقاد بر این است که این اختلالات نمی تواند بر باروری در دراز مدت تاثیر بگذارد، اما در برخی موارد انجام چک آپ، معاینه و برخی آزمایش ها مورد نیاز می باشد.

  • منبع
  • ایلیاد
  • ریسک من

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید