امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276720
۱۸۷۷
۱
۰
نسخه چاپی

ورزش پیلاتس چیست؟ | فواید انجام ورزش پیلاتس

پیلاتِس، نوعی سیستم آمادگی جسمانی است که در اوایل قرن بیستم توسط یوزف پیلاتس ابداع شد و در آلمان، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا مورد توجه قرار گرفت. در سال ۲۰۰۵ میلادی، ۱۱٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر در سرتاسر ایالات متحده به‌طور منظم به انجام این تمرینات می‌پرداختند.

پیلاتس

پیلاتس نوعی ورزش است که بر روی افزایش قدرت بدن مخصوصا قدرت مرکزی آن تمرکز دارد.

پیلاتس

پیلاتس ورزشی است که روی استفاده‌ی همزمان از ذهن و جسم تمرکز می‌کند تا به بهترین عملکرد خود برسند. ورزش پیلاتس مجموعه‌ای از حرکاتی‌ است که از جاذبه، وزن بدن و دستگاه‌های مخصوص در جهت افزایش مقاومت و توان‌تان کمک می‌گیرد تا ماهیچه‌های تثبیت کننده‌ی بدن ورزیده و قوی شوند. ارتباط بین ذهن و بدن در این ورزش خیلی مهم است. ورزش پیلاتس به ذهن‌تان کمک می‌کند تا سطح مشخصی از آگاهی را در مورد شیوه‌ی حرکت‌های بدن خود داشته باشد. با انجام این تمرین‌ها می‌توانید حرکات خود را کنترل و تکنیک‌تان را نیز تقویت کنید.

مخترع این ورزش مردی آلمانی به نام ژوزف پیلاتس (Joseph Pilates) است که در سالهای ۱۹۱۲ تا ۱۹۶۷ این ورزش را اختراع کرده است. او از بچگی نسبت به هم‌‌سن و سال‌هایش ضعیف‌تر بود، اما مجموعه‌ای از حرکات را برای تقویت خودش طراحی کرد تا این مشکل را برطرف کند. با توجه به سایت بنیاد ورزش پیلاتس ظاهرا آقای پیلاتس تنگی نفس، نرمی استخوان و تب روماتیسمی داشته است. او در سال ۱۹۱۲ در انگلستان به عنوان بازیگر سیرک، مشت‌زن (بوکسور) و مربی دفاع شخصی فعالیت می‌کرده است. او بعد از این دوره با سربازهای زخمی بازگشته از جنگ جهانی اول که به خاطر جراحت‌شان نمی‌توانستند راه بروند کار می‌کرد. ورزش پیلاتس طی سال‌ها پیشرفت بسیاری کرده است، تا جایی که امروزه به عنوان یک راه خوب برای بازسازی و ورزیده کردن بدن شناخته می‌شود.

انواع ورزش پیلاتس

پیلاتس استات

در واقع پیلاتس استات، برند یک شرکت ورزشی است که دستورالعمل های خاص خودش را ارائه می دهد و لوازم پیلاتس را به فروش می رساند. استات روش جدیدی در پیلاتس است که در سال 1988 آغاز شده است. پیلاتس استات که همه ی افراد حتی خانم های باردار و افراد مجروح می توانند از آن استفاده کنند توسط متخصصین تناسب اندام، بازسازی و اصلاح شده تا قواعد علم ورزش و بازسازی مهره ها و ستون فقرات را به روز کند.

پیلاتس کنترل بدن

به گفته ی جاناتان بِستر رئیس مؤسسه ی مراقبت های ورزشی تخصصی انگلستان روش کنترل بدن نوعی پیلاتس است که به طور خاص روی بازسازی تمرکز می کند و بسیاری از پزشکان آن را برای بیمارانی با انواع جراحات توصیه می کنند.

لوازم مورد نیاز در انجام ورزش پیلاتس

کلاس های پیلاتس با دستگاه

امروزه وسایل مختلفی برای انجام ورزش پیلاتس در بازار موجود است که برای این رشته طراحی شده اند مثلا:ریفورمرها، صندلی ها ، کادیلاک ها و استوانه های مخصوص. ریفورمر تختی است که یک بستر کشویی دارد و تعدادی طناب مقاومت به دو سرش متصل هستند.

کلاس های پیلاتس با تشک

در کل کلاس های پیلاتسی که در آنها از تشک استفاده می شود بیشتر از کلاس هایی است که دستگاه دارندو برای انجام حرکات از دستگاه استفاده می کنند. این نوع از پیلاتس روی یک تشک یا کف پوش نرم در سالن انجام می شود. به دلیل آن که حرکات و تمرین های پیلاتسِ روی تشک تنوع بالایی دارد محبوبیت بیشتری دارد.

اصول ورزش پیلاتس

اصل 1 ورزش پیلاتس تنفس

 تنفس اولین عمل زندگی و آخرین کار است، زندگی ما به دم و بازدم بستگی دارد. با تنفس درست عناصر مهم حرکتی دیگر هم بهتر عمل می‌کند. اکسیژن، جریان خون، افزایش فضا از فواید تنفس درست در پیلاتس است. تنفس به هر تمرین کننده پیلاتس کمک می‌کند تا به اهداف خود در عضله سازی برسد.

 اصل 2 ورزش پیلاتس کنترل

فرصت دادن به بدن حین انجام تمرین برای کاهش سرعت تمرکز به درستی انجام حرکت در هر ورزشی از جمه پیلاتس ایده‌آل است. با همانگ کردن و کنترل حرکات می‌توان به تناسب اندام بهتر کمک کرد. هر حرکتی در پیلاتس عمدی است و ذهن باید هر عضله را هدایت کند. تمرینات باید با کنترل کامل کار روی عضلات انجام شود

اصل 3 ورزش پیلاتس محوریت

پیلاتس بر تقویت نیروگاه بدن یا مرکز بدن تمرکز دارد. این ورزش از نظر جسمی، بدن محور است و باعث افزایش انرژی و قدرت می‌شود. در این حرکات نه تنها روی این ماهیچه‌های اصلی تمرکز می‌کنید، بلکه در حال متعادل کردن سمت راست و سمت چپ بدن هستید و در عین حال گروه‌های عضلانی غالب و ضعیف را متعادل می‌کنید.

اصل 4 ورزش پیلاتس دقت

دقت و کارآیی، انجام درست هر تمرین را دیکته می‌کند. تصور غلط رایج از پیلاتس این است که خیلی آسان است. اغلب ورزشکاران تصور می‌کنند این حرکات خیلی سریع انجام می‌شود در صورتی که تمام عضلات باید کار کنند. هر جنبش پیلاتس دارای یک هدف، مکان و تکنیک است که باید به دقت انجام شود.

اصل 5 ورزش پیلاتس جریان

هر حرکتی باید از یک مرکز قوی شروع شود و به آرامی در کل بدن جریان یابد. جریان در تمام تمرینات درگیر است و همان چیزی است که هر حرکت‌ها را به هم متصل می‌کند.

 اصل 6 ورزش پیلاتس تمرکز

هر بار که ورزش می‌کنید، روی حرکت صحیح متمرکز شوید، مبادا آن‌ها را به صورت نادرست انجام دهید و تمام مزایای حیاتی تمرین را از دست دهید. پیلاتس یک مراقبه فعال ایجاد می‌کند که فرد را از عوامل استرس‌زای اطراف خود دور می‌کند. تصمیم‌گیری برای فکر کردن در مورد حرکت و اینکه چه ماهیچه‌هایی را فعال کنید باعث افزایش عملکرد و نتایج بهتری می‌شود که در زندگی روزمره شما فراتر می‌رود.

ورزش پیلاتس

فواید ورزش پیلاتس

1. وزرشی برای تمام اجزای بدن

ورزش پیلاتس تمام اجزای بدن را به کار می‌گیرد و کاری می‌کند که تمام ماهیچه‌ها از هم نیرو بگیرند. بدن انسان هم برای همین منظور طراحی شده است و حرکت‌های ورزش پیلاتس بدن‌تان را برای چالش‌های فیزیکی که هرروزه پیش‌ِ‌رو دارید، آماده می‌کنند.

2. کاهش استرس

ورزش پیلاتس شامل تنفس عمیق از طریق دیافراگم است. این عمل در کاهش سرعت ضربان قلب موثر است از این رو، می‌تواند به فرد در رسیدن به وضعیت آرامش و کاهش سطح استرس کمک کند. طبق تحقیقات، افرادی که پیلاتس را تمرین می‌کنند، به طور مرتب در مقایسه با افرادی که این کار را انجام نمی‌دهند، خواب بهتر و آرامش بیشتری دارند.

3. بهبود تراکم استخوان

ساختمان استخوانی متراکم یکی دیگر از مزایای قابل توجه پیلاتس است. استخوان مانند عضلات به خوبی در برابر مقاومت پاسخ می‌دهد.

4. ثبات مرکز بدن و تنظیم وضعیت

طرز نشستن و ایستادنِ بد، مشکلات و دردهای زیادی را به وجود می‌آورند که تعداد بسیاری از مردم را آزار می‌دهد. سایت سلامت بی‌بی‌سی می‌نویسد: «از هر ۵ نفر فرد بالغ ۴ نفر درد کمر را تجربه می‌کنند.» اگر پدر و مادرتان به شما یاد نداده‌اند که باید صاف بنشینید، ورزش پیلاتس برای شما واجب است. پیلاتس به شما یاد می‌دهد که چه وضعیت و ساختاری برای هر حرکت و موقعیتی مناسب است و چطور باید آن را انجام بدهید. اگر بدن‌تان را در موقعیت‌های درستی قرار بدهید و جهت‌گیری و هماهنگی اجزایش را تنظیم کنید، قوی‌تر می‌شوید و می‌توانید احتمال صدمه‌هایی که ممکن است به خاطر استفاده‌ی زیاد از یک اندام به وجود بیایند را کاهش ‌بدهید.

5. قوی و تنظیم کردن ماهیچه

ورزش پیلاتس برای شکل دادن به ماهیچه عالی است. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید باید حداقل هفته‌ای دو تا سه بار پیلاتس کار کنید. اگر مقدار زیادی چربی روی ماهیچه‌های‌تان جا خوش کرده است، باید تمرین‌های پیلاتس‌تان را با مجموعه‌ای از تمریناتی که بالا برنده‌ی ضربان قلب هستند، ترکیب کنید تا چربی‌های‌تان آب شوند. بهتر است این کار را ۵ بار در هفته و به مدت ۳۰ دقیقه انجام بدهید.

ورزش‌هایی که پیلاتس و پیاده‌روی را ترکیب می‌کنند برای سلامتی عالی هستند، اما متاسفانه پیلاتس یک ورزش کاردیو نیست و آنقدری روی قلب و شش‌های‌تان کار نمی‌کند که بتواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

6. افزایش آگاهی بدن

ورزش پیلاتس به شما یاد می‌دهد که چطور ارتباط ذهن و بدن‌تان را بیشتر کنید تا تعادل و جهت‌گیری بدن‌ بهتر و بیشتر شود. خیلی از کسانی که نیکولا با آنها تمرین کرده بود، فراموش کرده بودند که چطور باید از ماهیچه‌های خود استفاده کنند و زمان واکنش‌هایشان هم کند شده بود. گاهی اوقات این ورزش به نظرشان خیلی بی‌ثمر می‌آمد، اما وقتی نتیجه‌ی کار را می‌دیدند خیلی متعجب می‌شدند. پیلاتس یک راه خیلی خوب برای ارتباط با بدن است و به شما کمک می‌کند تا از تمام توانایی‌ها و استعدادهای بدن‌تان استفاده کنید.

7. انعطاف پذیری

پیلاتس به بهبود انعطاف پذیری عضلات و همچنین دامنه حرکت در مفاصل کمک می‌کند. این ورزش باعث می‌شود بدن شما دوام و مقاومت بیشتری داشته باشد و به جلوگیری از صدمات کمک می‌کند.

8. بهبود تنفس

دانستن نحوه انجام تنفس در پیلاتس امری اساسی است. هنگامی که شما به تمرین یک سری ورزش‌های پیلاتس می‌پردازید، تنفس درست را نیز می‌آموزید که به گردش خون و اکسیژن رسانی کمک می‌کند.

9. بهبود عضلات ناحیه لگن

این تمرینات به زنان باردار در زمان زایمان کمک خواهد کرد و منبع خوبی برای بازیابی عضلانی ناحیه لگن، پس از زایمان است. همچنین با انجام این ورزش در طول دوره بارداری با حمایت از باز شدن لگن، می‌توان زمان زایمان و عمل زایمان طبیعی را تسهیل کرد. برای داشتن دوره بارداری سالم همراه با رژیم و ورزش مقاله زیر را مطالعه کنید.

10. کمردرد

پیلاتس برای رشد قدرت درونی موثر است. یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به کمردرد مزمن که فقط یک ماه تمرینات پیلاتس را انجام می‌دادند در مقایسه با افرادی که تصمیم به مراجعه به پزشک گرفتند، از تسکین بیشتری برخوردار بودند. علاوه بر این، آن‌ها بعد از متوقف کردن تمرین پیلاتس، مدت یک سال درد کمر را تجربه نکردند.

11. بازسازی جراحت‌ها

ژوزف پیلاتس از این ورزش برای درمان و بازسازی جراحت‌های سربازان استفاده کرد و امروزه پیلاتس به عنوان یک روش عالی برای بازسازی قدرت و عملکرد بعد از جراحت شناخته می‌شود. چون شدت این ورزش بسیار کم و برای درمان خیلی مناسب است.

پیلاتس جایگزین توصیه‌های پزشکی نمی‌شود. هر چند پزشکان، فیزیوتراپ‌ها و کایروپراکتیک‌ها به دلیل زمان کمی که با شما می‌گذرانند، نمی‌توانند پیلاتس را برای شما انجام بدهند؛ چون معمولا بیشتر کار به عهده‌ی خودت شماست و اغلب اوقات هم به توصیه‌هایشان عمل نمی‌کنید. یکی از فواید پیلاتس این است که روشی منظم برای کنترل و بهبود توان و قدرت‌تان ارائه می‌دهد.

12. بهبود وضعیت بدن هنگام نشستن یا ایستادن

انجام حرکات ورزش پیلاتس به بدن شما چگونگی نگه داشتن خود را دوباره آموزش می دهد و کم کم، کاهش نتایج منفی طولانی نشستن و خیره شدن به تلفن همراه را در پی دارد.

پیلاتس

ورزش پیلاتس برای چه افرادی مناسب نیست؟

از آن جایی که می توان شدت تمرینات پیلاتس را از آرام تا چالش برانگیز تغییر داد، هر کسی می تواند بدون مشکل این تمرینات را انجام دهد. این تمرینات هم برای افراد تازه کار و هم افرادی که از قبل به طور منظم ورزش کرده اند مناسب می باشد.

در صورتی که تازه کار هستید می توانید در ابتدا بر روی تمرینات پایه کار کرده و پس از کسب مهارت در آن ها به سراغ تمرینات پیشرفته تر بروید.

در صورتی که به تازگی شروع به انجام تمرینات پیلاتس کرده اید رفتن به یک کلاس تمرین پیلاتس و یا داشتن مربی خصوصی ایده خوبی به نظر می رسد.

به این طریق مربی می تواند از انجام شدن تمرینات به صورت درست و دوری از آسیب دیدن مطمئن شود. در صورتی که مسن، باردار یا مبتلا به یک مشکل سلامتی هستید و یا حتی برای مدتی ورزش نکرده اید توصیه می شود که برای بررسی وضعیت خود به یک پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که یکی از شرایط پایین را دارید، ممکن است انجام تمرینات پیلاتس برای شما توصیه نشود:

• فشار خون ناپایدار

• فتق یا پارگی دیسک کمر

• پوکی شدید استخوان

• خطر ایجاد لخته خونی

  • منبع
  • باشگاه مدرن زعفرانیه
  • چطور
  • خوب میشی
  • نمناک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید