امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287115
۳۵۱
۱
۰
نسخه چاپی

وزارت دادگستری آمریکا اسپیس‌ایکس را به دادگاه می‌برد؛ شکایت به دلیل عدم استخدام پناهجویان

وزارت دادگستری ایالات‌متحده (DOJ) با این ادعا که شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) متعلق به «ایلان ماسک» در سیاست‌های استخدام خود علیه پناهندگان و پناهجویان تبعیض قائل می‌شود، از این شرکت فضایی شکایت کرد.

وزارت دادگستری آمریکا اسپیس‌ایکس را به دادگاه می‌برد؛ شکایت به دلیل عدم استخدام پناهجویان

در این شکایت گفته شده که SpaceX مانع از استخدام پناهندگان و پناهجویان می‌شود و درخواست برخی متقاضیان را براساس وضعیت شهروندی آن‌ها رد می‌کند.

وزارت دادگستری ایالات‌متحده (DOJ) با این ادعا که شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) متعلق به ایلان ماسک در سیاست‌های استخدام خود علیه پناهندگان و پناهجویان تبعیض قائل می‌شود، از این شرکت فضایی شکایت کرد.

DOJ در شکایت خود ادعا می‌کند که SpaceX به‌طور معمول مانع از استخدام پناهندگان و پناهجویان می‌شود و علاوه بر اینکه به درخواست‌های ارسال‌شده آن‌ها رسیدگی نمی‌کند، درخواست برخی متقاضیان را براساس وضعیت شهروندی آن‌ها رد می‌کند.

وزارت دادگستری در ادامه توضیح می‌دهد اسپیس ایکس که توسط ایلان ماسک تأسیس شده است (خود ماسک در 2002 به شهروند ایالات‌متحده تبدیل شد)، در آگهی‌های شغلی خود توضیح می‌دهد که فقط می‌تواند شهروندان آمریکایی و مقیم دائم (یا دارندگان گرین کارت) را استخدام کند.

به گفته وزارت دادگستری، این شرکت فضایی احتمالاً با استناد به قوانین کنترل صادرات مانند مقررات بین‌المللی حمل اسلحه (ITAR) از چنین بندی در سیاست‌های خود استفاده کرده است، اما مقررات فدرال این محدودیت‌ها را شامل نمی‌شود.

تحقیقات وزارت دادگستری روی اسپیس ایکس

بخش حقوق مدنی وزارت دادگستری پس از دریافت شکایتی مبنی بر تبعیض استخدام در اسپیس ایکس، تحقیقات خود درباره این شرکت را در سال 2020 آغاز کرد. SpaceX در ابتدا به درخواست وزارت دادگستری برای ارائه سوابق استخدامی پاسخی نداد و احضاریه مربوط به تحقیقات را نادیده گرفت. اما در آگوست سال 2021، این شرکت فضایی مجبور شد سوابق استخدام را پس از رأی قاضی فدرال تحویل دهد.

سوابق ارائه‌شده نشان می‌دهد که اسپیس ایکس حداقل از سپتامبر 2018 تا مه 2022، بارها درخواست متقاضیانی را رد کرده است که به‌عنوان پناهنده آن را ارسال کرده‌اند. «کریستن کلارک»، دستیار دادستان کل بخش حقوق مدنی وزارت دادگستری می‌گوید: «پناهجویان و پناهندگان در زندگی خود با مشکلات زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و تبعیض شغلی غیرقانونی براساس وضعیت شهروندی نباید یکی از این مشکلات باشد. از طریق این شکایت، ما اسپیس ایکس را به‌خاطر شیوه‌های استخدام غیرقانونی‌اش مسئول می‌دانیم و به‌دنبال راه‌هایی هستیم که به پناهجویان و پناهندگان اجازه می‌دهد تا برای فرصت‌های شغلی به رقابت بپردازند و استعدادهای خود را به نیروی کار SpaceX ارائه کنند.»

  • منبع
  • دیجیاتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید