امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275175
۸۲۴
۱
۰
نسخه چاپی

وضعیت بازار کار فرانسه | انواع ویزای کار فرانسه | انواع روش های اخذ ویزای کار در فرانسه

بازار کار فرانسه برای اتباع خارجی شرایط چندان سهل و ساده ای نیست. در واقع مهاجران برای اخذ ویزای کار فرانسه با قوانین و مقررات و شرایط سختی مواجه هستند. اما این به معنای عدم پذیرش مهاجران کاری در فرانسه نمی باشد

وضعیت بازار کار فرانسه | انواع ویزای کار فرانسه | انواع روش های اخذ ویزای کار در فرانسه

وضعیت بازار کار فرانسه

بازار کار فرانسه برای اتباع خارجی شرایط چندان سهل و ساده ای نیست. در واقع مهاجران برای اخذ ویزای کار فرانسه با قوانین و مقررات و شرایط سختی مواجه هستند. اما این به معنای عدم پذیرش مهاجران کاری در فرانسه نمی باشد.

اگر متقاضیان دارای مدارک لازم و واجد شرایط باشند و از همه شرایط ضروری برای اخذ ویزای کار فرانسه برخوردار باشند، می توانند این ویزا را دریافت کنند. به طور کلی وطن اصلی متقاضیان، دلایل مهاجرت، جنسیت و سطح تحصیلات دانشگاهی با موفقیت آن ها در بازار کار مرتبط است. نرخ مالیات بردرآمد این کشور به طور کلی بین 5.5% تا 41% است.

نرخ مالیات بردرآمد به سطح درآمد افراد بستگی دارد. در افرادی که درآمد بسیار بالایی دارند این میزان تا 45% نیز افزایش می یابد. متوسط ساعات کاری کشور فرانسه 35 ساعت در هفته و مرخصی سالانه در حدود 5 هفته در سال است.

متقاضیان کار در فرانسه باید این مهم را مد نظر داشته باشند که تسلط به زبان فرانسه یکی از مهم ترین عوامل در اخذ ویزای کار فرانسه می باشد. در واقع اگر متقاضی توانایی صحبت به این زبان را نداشته باشد و یا به طور کافی نتواند با فرانسوی زبان ها ارتباط برقرار کند، بسیاری از فرصت های شغلی را از دست خواهد داد. فرانسوی ها نسبت به زبان فرانسه توجه خاصی دارند و با این که دارای مهارت زبان انگلیسی هستند اما ترجیح می دهند به فرانسوی صحبت کنند. از دیگر موارد مهم در یافت شغل در کشور فرانسه این است که اگر در ابتدای امر شغل مورد نظر خود را که در آن دارای تجربه و مهارت می باشید، پیدا نکردید به کاری بپردازید که در آن زمان برای شما فراهم است.

پردرآمدترین مشاغل فرانسه

وقتی کسی پس از بررسی های دقیق فرانسه را به عنوان مقصد خود انتخاب می کند یکی از نکاتی که مد نظر دارد دانستن این موضوع است که چه مشاغلی بیشترین درآمد را در این کشور دارند. جدول ذیل پردرآمدترین مشاغل در فرانسه را در سال 2020 نشان داده است.

1- پزشکان متخصص (مغز و اعصاب، قلب و عروق و…)    €118000
2- مدیران شرکت ها    €115000
3- کارمندان دولت    €103000
4- خلبان ها    €88000
5- مشاوران اقتصادی    €75000
6- وکلا    €74000
7- افسران پلیس    €73000

انواع ویزای کار فرانسه

به منظور کار و اشتغال در کشور فرانسه متقاضیان به ویزای کار نیاز دارند. دولت فرانسه ویزاهای مختلفی را به متقاضیان کار در این کشور ارائه می دهد. برخی از این ویزاها عبارت است از:

- ویزای کاری بلند مدت فرانسه :این نوع ویزا برای متقاضیان کار در فرانسه صادر می شود و مدت اعتبار آن بیش از 3 ماه است.
- ویزای کاری ورزشی بلند مدت فرانسه: این نوع ویزا برای ورزشکارانی است که قصد شرکت در فعالیت های ورزشی کشور فرانسه را دارند. ورزشکاران با این نوع ویزا می توانند تا یک سال در فرانسه اقامت کنند.
- ویزای کاری تجاری فرانسه : این نوع ویزا برای متقاضیانی صادر می شود که قصد راه اندازی کسب و کار و تجارتی را در فرانسه دارند. متقاضیان باید برای دریافت این نوع ویزا طرح و برنامه تجاری خود را ارائه دهند. علاوه بر این باید ثابت کنند که توانایی مالی کافی در جهت به راه اندازی کسب و کار و فعالیت اقتصادی و تجاری خود را دارا می باشند.
- ویزای کاری نیروی کار فرانسه: این نوع ویزا مختص متقاضیانی است که به منظور کار و اشتغال در کشور فرانسه به مدت زمان یک سال وارد این کشور می شوند.
- ویزای کاری داوطلبانه فرانسه: این نوع ویزا مختص افرادی است که قصد شرکت در کار بشردوستانه در فرانسه را دارند. مدت زمان اعتبار این ویزا یک سال است.
- ویزای کار با سازمان های بین المللی فرانسه :با این نوع ویزا متقاضی با یک سازمان بین المللی در فرانسه قراردادی را امضا می کند و بدین منظور وارد خاک فرانسه می شود.
- ویزای جستجوی کار فرانسه :این نوع ویزا مختص دانشجویانی است که دوره تحصیلی خود را تمام کرده اند و با ویزای تحصیلی خود تا مدت یک سال می توانند در جستجوی کار مورد نظر باشند. مدت اعتبار این ویزا یک سال است.
- ویزای کاری فرانسه مختص محققان و دانشمندان
- ویزای کاری فرانسه مختص هنرمندان
- ویزای کاری فرانسه مختص سرمایه گذاران
- ویزای کاری فرانسه مختص فارغ تحصیلان باتجربه
- ویزای کاری فرانسه مختص کارگران ماهر
- ویزای کاری فرانسه مختص هنرمندان و ورزشکاران با توانایی و استعداد خاص
- ویزای کاری فرانسه مختص نمایندگی شرکت های معتبر
- ویزای کاری فرانسه مختص کارمندان با ماموریت کاری در فرانسه

انواع روش های اخذ ویزای کار در فرانسه

اخذ ویزای کار فرانسه از طریق پیشنهاد کاری(Job Offer)

افرادی که مایل به مهاجرت به فرانسه از طریق کار هستند لازم است بدانند که، متقاضیان باید از یک کارفرمای معتبر دعوت نامه اخذ نمایند. کارفرما در صورتی می‌ تواند به یک فرد بین المللی دعوت نامه بدهد که در ابتدا کار را به مدت سه ماه در فرانسه آگهی کند در صورت پیدا نشدن فرد مناسب برای کار مورد نظر باید کار را مجددا به مدت ۳ ماه در اتحادیه اروپا آگهی کند و باز در صورت پیدا نشدن فرد مناسب کار می‌تواند به یک فرد بین المللی دعوت نامه دهد.

فرد متقاضی می تواند از طریق این دعوتنامه وارد کشور فرانسه شده پس از گذشتن ۵ سال می‌تواند برای اقامت دائم و سپس تابعیت این کشور اقدام نماید. داشتن مدرک و تسلط کافی بر زبان فرانسوی و کسب دعوت نامه کاری از یک کارفرمای معتبر از مهم ترین شرایط برای کار در کشور فرانسه می باشد. از جمله شرایط دیگری که برای کار در این کشور باید رعایت شود؛ برخورداری از شرایط سنی، مدرک تحصیلی و سوابق تحصیلی، داشتن سابقه کار و غیره است. در صورتی که شما از این شرایط در سطح مطلوبی برخوردارید، ویزای کار فرانسه می تواند بهترین راه مهاجرت به فرانسه برای شما باشد و در این روش هزینه مهاجرت به فرانسه حداقل می باشد.

مراحل اخذ ویزای کاری از طریق پیشنهاد کار

1- آگهی شغل در کشور فرانسه

2- آگهی شغل در کل اتحادیه اروپا

3- ارائه درخواست به سفارت به همراه مدارک

4- ارسال دعوتنامه به متقاضی

5- ارائه مدارک مدارک از طرف متقاضی به سفارت فرانسه

6- ارائه تمکن مالی و همچنین ارائه آدرسی تحت عنوان محل سکونت

7- ارائه قرارداد کاری بین کارفرمای فرانسوی و متقاضی کار در فرانسه مهر شده توسط مقامات فرانسوی

8- ارائه گواهی ضمانت کارفرمای فرانسوی مبنی بر حمایت مالی همه هزینه ها

9- کپی مدارک شناسایی متقاضی

نکته حائز اهمیت این است کارفرمای فرد باید شغل شما را به مدت 3 ماه در کشور خود و بعد از آن به مدت 3 ماه در کل اتحادیه اروپا آگهی نماید و کلیه این مدارک را باید به سفارت و وزارت نیروی کار این کشور ارائه دهد.

در صورتی که درخواست متقاضی برای کار در کشور فرانسه به مدت کمتر از 3 ماه باشد، متقاضی باید برای دریافت ویزای کار کوتاه مدت اقدام کند. بدین منظور متقاضی باید از کارفرمای فرانسوی خود بخواهد تا درخواست ویزای کار کوتاه مدت فرانسه برای وی ارائه دهد. مراحل درخواست ویزای کار کوتاه مدت فرانسه نسبت به ویزای بلند مدت ساده تر و احتمال رد شدن آن کمتر است. اگر متقاضی ویزای کار فرانسه اهل یکی از کشورهای اتحادیه اروپا باشد، نیاز به اخذ این ویزا ندارد.

در صورتی که درخواست متقاضی برای کار در کشور فرانسه به مدت بیشتر از 3 ماه باشد، متقاضی باید برای دریافت ویزای کار بلندمدت اقدام کند. بدین منظور متقاضی باید از کارفرمای فرانسوی خود بخواهد تا درخواست ویزای کار بلندمدت فرانسه برای وی ارائه دهد. کارفرمای فرانسوی باید قرارداد کاری(DIRECCTE) را به وزارت کار فرانسه ارائه دهد. در صورتی که قرارداد کاری تائید شود، آن را به اداره مهاجرت فرانسه ارسال می کنند. اگر اداره مهاجرت به فرانسه نیز این قرارداد کاری را تائید کند برای تائید نهایی به سفارت فرانسه در کشور متقاضی ارسال می شود تا برای متقاضی ویزای کار فرانسه ارسال شود.اعضای خانواده متقاضی که قصد همراهی متقاضی به فرانسه را دارند، باید مدارک خود را برای اخذ ویزای بلندمدت فرانسه ارسال کنند. از جمله مدارک مورد نیاز به منظور اخذ این نوع ویزا می توان به فرم های تکمیل شده درخواست برای هر یک از اعضای خانواده و پاسپورت معتبر آن ها با اعتبار 3 ماهه اشاره کرد.

وضعیت بازار کار فرانسه | انواع ویزای کار فرانسه | انواع روش های اخذ ویزای کار در فرانسه

اخذ ویزای کار فرانسه از طریق کارت آبی

یکی از روش های دریافت ویزای کاری فرانسه، دریافت کارت آبی است. کارت آبی را اتحادیه اروپا صادر می کند. این کارت مختص افرادی است که دارای تخصص و مهارت خاص در زمینه فنی باشند و یا در یک رشته دانشگاهی خاص دارای مدرک تحصیلی باشند. با دریافت کارت آبی متقاضی به مدت 1 تا 3 سال دارای مجوز اقامت کار در فرانسه می باشد. در صورتی که با این ویزا به مدت 5 سال مداوم در کشور فرانسه کار کنید، می توانید برای اخذ اقامت فرانسه ان هم به صورت طولانی مدت اقدام کنید. به منظور دریافت کارت آبی، متقاضی باید در زمینه حرفه و شغل تخصصی خود دارای 3 تا 5 سال سابقه کار باشد.

دریافت کارت آبی و در پی آن مجوز کار فرانسه از بهترین روش های اخذ مجوز کار در کشور فرانسه محسوب می شود. با اخذ کارت آبی، متقاضی پس از 18 ماه کار در کشور فرانسه می تواند در دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا کار کند. با این کارت، متقاضی پس از 5 سال کار مداوم در کشور فرانسه می تواند کارت بازرگانی 10 ساله EC را دریافت کند. با اخذ این کارت بازرگانی، اعضای خانواده متقاضی می توانند مجوز اقامت در کشور فرانسه را دریافت کنند. خانواده متقاضی پس از 5 سال اقامت در فرانسه می توانند کارت اقامت بلند مدت این کشور را اخذ کنند.

اخذ ویزای کار فرانسه از طریق مراجعه به سفارت

در این روش در ابتدا متقاضی درخواست ویزای کار فرانسه را آماده و تکمیل می کند. بدین منظور به آدرس زیر یک ایمیل ارسال می کند.

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

در این ایمیل متقاضی همه اطلاعات لازم از قبیل؛ نام و نام خانوادگی، شماره پاسپورت، تاریخ تولد، تاریخ انقضا پاسپورت، ملیت، جنسیت، تاریخ خروج، شماره تماس و آدرس ایمیل را ذکر می کند. پس از آن به مرکز درخواست ویزا مراجعه کرده و نام خود را به افسر پذیرش اعلام می کند. در مرکز درخواست ویزا متقاضی باید هزینه ویزای کار را پرداخت کند و پس از گرفتن عکس، اثر انگشت ده رقمی متقاضی با اسکنر ثبت می شود. در صورتی که متقاضی از گرفتن عکس و ثبت اثر انگشت خود خودداری کند، به درخواست ویزای کار متقاضی رسیدگی نمی شود.متقاضی پس از ارسال مدارک مورد نیاز برای ویزای کار فرانسه می تواند مراحل بررسی را با شماره مرجع ذکر شده در رسید ارائه مدارک پیگیری کند. مدارک مورد نیاز برای ارائه به سفارت فرانسه عبارت است از:

- رزومه و سابقه کاری متقاضی
- فرم تکمیل شده ویزای طولانی مدت کاری فرانسه
- گواهی تمکن مالی مبنی بر توانایی تامین هزینه های زندگی به مدت 3 ماه در فرانسه
- گواهی بیمه درمانی در طی مدت اقامت در فرانسه
- مدارک تحصیلی دانشگاهی متقاضی
- گواهی مهارت های حرفه ای و کاری
- ارائه گواهی کسب و کار
- کپی ویزای شینگن در 2 سال گذشته
- ارائه پاسپورت معتبر با 3 ماه اعتبار

هنگامی که متقاضی برای اخذ ویزای کار فرانسه به سفارت فرانسه درخواست می دهد، باید این نکات را مد نظر قرار دهد که قرار ملاقات وقت سفارت را نمی تواند لغو کند و یا آن را به عقب بیاندازد. متقاضی برای ارائه درخواست ویزای کار فرانسه باید شخصا به سفارت مراجعه کند. متقاضی باید حتما 10 دقیقه زودتر از وقت سفارت به سفارت مراجعه کند. هزینه های ویزای فرانسه به نقد و به یورو پرداخت می شود.

اخذ ویزای کار فرانسه از طریق مهارت و استعداد خاص

اگر متقاضی کار در کشور فرانسه در زمینه علمی، فرهنگی، ورزشی و امور بشردوستانه درارای توانایی و تخصص خاصی باشد؛ به گونه ای که این مهارت و تخصص حرفه ای متقاضی از لحاظ مقامات فرانسوی امکان “رونق اقتصادی” برای اقتصاد فرانسه را فراهم کند، با رعایت شرایطی به این متقاضی ویزای کار به مدت 4 سال داده می شود. بدین منظور متقاضی باید مدارک و شرایط زیر را دارا باشد:

- ارائه مدارک تحصیلی بالاتر از لیسانس
- ارائه رزومه و سوابق کاری متقاضی
- گواهی مبنی بر اثبات استعداد خاص، مهارت تخصصی و تجربه کاری ویژه متقاضی
- گواهی تمکن مالی مناسب متقاضی

اخذ ویزای کار فرانسه از طریق اخذ مجوز بازرگانی(سرمایه گذاری)

متقاضیانی که از تمکن بالایی برخوردار هستند، می توانند با سرمایه گذاری در فرانسه ویزای کار را دریافت کنند. در این روش سرمایه گذاران به دو طریق می توانند سرمایه گذاری خود را انجام دهند؛ یکی از این روش ها سرمایه گذاری حداقل 10 میلیون یورو در اقتصاد این کشور و ایجاد کسب و کار می باشد. روش دیگر سرمایه گذاری و کارآفرینی برای بیش از 50 نفر در کشور فرانسه می باشد. در صورتی که متقاضی سرمایه گذار به هر یک از روش های ذکر شده اقدام به سرمایه گذاری در کشور فرانسه کند، واجد شرایط اخذ مجوز اقامت بلند مدت 10 ساله کشور فرانسه می شود.

اخذ ویزای کار فرانسه از طریق اخذ مجوز کار دانشجویی و فارغ تحصیلی

دانشجویان و فارغ تحصیلان دانشگاه های فرانسه که متقاضی اشتغال و انجام کار در فرانسه می باشند، می توانند در مدت تحصیل دانشگاهی خود مجوز کار پاره وقت دانشجویی را دریافت کنند. متوسط درآمد حاصل از کار دانشجویی پاره وقت در حدود 10 یورو می باشد. یکی دیگر از روش های اخذ مجوز کار فرانسه از طریق تمام شدن دوره تحصیلی دانشجویان است. فرد فارغ تحصیل پس از تمام شدن دوره تحصیلی خود می تواند مدارک لازم را برای دریافت ویزای کار فرانسه ارائه دهد. ذکر این نکته حائز اهمیت فراوانی است که تبدیل ویزای تحصیلی فرانسه به ویزای کاری منوط به ارائه بیمه می باشد. در واقع یکی از شرط های مهم تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در کشور فرانسه این است که متقاضی دارای بیمه درمانی باشد. فارغ تحصیلان دوره تحصیلی کارشناسی ارشد به منظور یافتن شغل مورد نظر می توانند مجوز کار 6 ماهه دریافت کنند و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند. مدارک لازم به منظور تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار فرانسه عبارت است از:

گواهی عدم اشتغال به کار دانشجوی فارغ تحصیل از طرف دانشگاه محل تحصیل

آخرین مدرک تحصیلی دانشگاه فرانسه

مصاحبه با کارفرما به زبان فرانسه (در صورت عدم مهارت به زبان فرانسه، به زبان انگلیسی)

اگر دانشجویی به صورت دانشجوی مهمان در این کشور تحصیل کند، برای اشتغال و کار کردن نیاز به اخذ ویزای کار فرانسه ندارد. دانشجوی مهمان پس از تمام شدن دوره تحصیلی خود می تواند با یکی از شرکت های معتبر فرانسوی قراردادی را امضا کند و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کند. علاوه بر این دانشجویان مهمان در فرانسه می توانند در حدود 40% از اجاره محل اقامت خود را از سازمان CAF به عنوان کمک هزینه دریافت کنند.در صورتی که دانشجوی مهمان در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه فرانسه فارغ تحصیل شده باشد، می تواند با دریافت ویزای اقامتی 6 ماهه اقدام به یافتن شغل کند و اگر در این 6 ماه بتواند شرایط اشتغال را برای خود فراهم کند، می تواند ویزای کار فرانسه را دریافت کند.

  • منبع
  • موسسه حقوقی ملک پور
  • موسسه حقوقی سفیران سعادت
  • موسسه حقوقی اصطهباناتی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید