امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277098
۱۰۰۱
۱
۰
نسخه چاپی
ونیز (Venezia)

ونیز | آشنایی با شهر شگفت انگیز و رومانتیک ونیز | جاذبه های گردشگری ونیز

وِنیز جزیره‌ای در شمال ایتالیا که در خلیجی از تالاب ونتزیا در نزدیکی دریای آدریاتیک قرار گرفته‌است و به صورت جزیره‌های کوچک است. جزیره‌ها به وسیلهٔ کانال‌هایی از هم جدا شده‌اند و تردد در شهر به وسیله قایق صورت می‌گیرد و خودرویی وجود ندارد.

ونیز

شهر شناور ونیز، یکی از خارق‌العاده‌ترین شهرهای جهان بر روی 118 جزیره در وسط تالاب ونیزی در رأس دریای آدریاتیک در شمال ایتالیا ساخته‌شده است.

ونیز

ونیز یکی از رمانتیک ‌ترین، عجیب ‌ترین و درعین ‌حال زیبا ترین شهر‌های جهان به حساب می‌آید که خیابان‌ های آن کانال‌های آب هستند و به  خاطر سبک و ساختار خاص این شهر یکی از شهر‌های پرگردشگر جهان نیز شناخته می‌شود که سالانه میلیون ها گردشگر به بازدید از این شهر می آیند؛ ونیز در خلیجی از تالاب ونتزیا در نزدیکی دریای آدریاتیک قرار دارد و به شکل جزیره ‌ای کوچک بوده ، جزیره‌ ها به ‌وسیله کانال‌ هایی از هم جدا می‌ شوند و تردد در این شهر به ‌وسیله قایق‌ها انجام می ‌شود ، این شهر یک مکان عالی و زیبا است که گردشگران در آن می ‌توانند از مناظر مختلف لذت ببرند و چند روز رویایی داشته باشند.

تنها یکی از دلایل توریستی بودن ونیز ساختار جالب این شهر است، دلایل مهم‌ تری مثل بناهای تاریخی، جشنواره ‌های متنوع و جشنواره‌ های فیلم معتبر این جزیره را به منطقه ‌ای مهم تبدیل کرده است؛ شهر ونیز به‌ صورت امروزی 800 سال بعد از میلاد به وجود آمد، تالاب ونیز در ۸۰۰ سال بعد از میلاد مسیح کم‌کم به شکل امروزی درآمد و با آمدن رومیان به این منطقه مشاغل رونق بیشتری می‌ گیرد و بندرها ساخته می‌شود ، کیوجا اولین بندر ساخت رومیان در نزدیکی ونیز است.

تاریخچه ونیز

تاریخ ونیز از اینجا آغاز شد: نام ونیز از ونتی یعنی مردمان قوم باستانی ونتی که تا قرن دهم قبل از میلاد در این منطقه سکونت داشتند گرفته شده است. در حالی که ونتی ها برای مدت ها در شمال شرقی ایتالیا سکونت داشته اند، جمعیت کمی از ماهیگریان مشهور به لاگونرها در این جزایر مدرن کنونی ونیز برای مدت طولانی زندگی می کردند. نقطه شروع واقعی شهر هنگامی بود که پناهندگان پس از محاصره شهرهای اطراف رم توسط غارتگران بربری، به سمت سرزمین های باتلاق و مرداب ها فرار کردند. اولین موج پناهندگان در سال 160 قبل از میلاد از Quadi و Marcomanni گریختند و در قرن پنجم افراد بیشتری از Visigoths و Hun آمدند و در قرن ششم پناهندگان برای داشتن پناهگاهی امن از Lombards فرار کردند و به این سرزمین آمدند. با تخریب امپراطوری رم غربی و لومباردی که همیشه از طریق تالاب ها تهدید می شدند، ونیز از کمک به امپراطوری رم شرقی در قرن ششم استقبال کرد. بیزانسیان از طریق نوار ساحلی باریکی توانستند که داخل Exarchate of Ravenna شوند و آن را از طریق قسطنتنیه (Constantinople) اداره کنند.

وجود فاصله و کمبود ارتباط زمینی با ونیز، ونیز را نسبتا منزوی کرد که همین انزوا باعث تمایل آن به استقلال شد. در سال 726، شورشی در آن در گرفت و اسقف اعظم بیزانس به قتل رسید. سپس ونیزی ها (ونتیان) اولین سری طولانی از 117 دوک خود را انتخاب کردند. با این حال، ونیز بلافاصله برای جلوگیری از تسلط پاپ یا لومبارد دوباره خود را تحت رهبر جدید به امپراطوری بیزانس تسلیم کردند و این گونه تاریخ پر شور ونیز جریان پیدا کرد. این شهر از نظر تاریخی پایتخت جمهوری ونیز برای یک هزاره و بیشتر ( از سال 697 تا 1797) بوده است. شهر ونیز مرکز قدرت دریایی و مالی در دوران قرون وسطی و رنسانس بوده است و منطقه ای برای جنگ های صلیبی و نبرد لپانتو و همچنین از قرن سیزدهم تا اواخر قرن هفدهم مرکز مهم بازرگانی – بخصوص ابریشم، غلات و ادویه ها و هنر بوده است. شهر ونیز به عنوان نخستین مرکز مالی بین المللی واقعی در نظر گرفته می شود که در قرن نهم ظهور کرد و در قرن چهاردهم به بزرگترین شکوه خود رسید. این باعث شد ونیز در سراسر طول تاریخ به عنوان شهری ثروتمند شناخته شود. پس از جنگ های ناپلئونی و کنگره وین، این جمهوری توسط امپراتوری اتریش ضمیمه شد تا این که در سال 1866 پس از همه پرسی که در نتیجه جنگ سوم استقلال ایتالیا برگزار شد بخشی از پادشاهی ایتالیا شد.

فرهنگ و هنر ونیز

ونیز نه‌تنها دارای معماری غنی است بلکه کاخ‌های گوتیک و بیزانس و همچنین ساختمان‌هایی از دوره‌های مختلف را نیز به نمایش می‌گذارد.

در طول قرون‌وسطی و رنسانس، ونیز همراه با فلورانس و رم، به مرکزی از هنر اروپا تبدیل شدند. تیتان یکی از مشهورترین نمایندگان مکتب هنری ونیزی بود.

ونیز به خاطر شیشه‌کاری نیز معروف است. مورانو، متشکل از چندین جزیره، مرکز صنعت شیشه‌سازی شد و خانواده‌های سنتی هنوز شیشه‌هایی با کیفیت بالا تولید می‌کنند که به گردشگران و سراسر جهان فروخته می‌شوند.

آب و هوای شهر ونیز

آب و هوای ونیز نیمه مرطوب و گرمسیری است، زمستان‌ها بسیار سردند و تابستان‌ها بسیار گرم و مرطوب، کانال‌های ونیز وقت گرما بوی بدی می ‌دهند و مگس‌ها زیاد می ‌شوند ولی با این حال می‌گویند بهتر است ونیز را حتی در تابستان دید تا این که اصلا ندید.

بهترین زمان سفر به ونیز، بهار و پاییز است، دمای هوا که پایین برود گاهی آب بالا می‌آید و سطح خیابان‌ها را فرا می ‌گیرد که در دفترهای گردشگری شهر نقشه‌ هایی هست که راهنمایی می‌ کند این ‌جور وقت‌ها کدام خیابان‌ها قابل عبورند و کدام‌ها نه، فصل پاییز این شهر جادویی را با قیمت ‌های معقول هتل‌ها، تبدیل به مقصدی فوق‌العاده در این فصل می ‌کند اگرچه برای سفر در این فصل، نیاز به کت و لباس گرم پیدا خواهید کرد.

ونیز از ماه سپتامبر تا نوامبر درست هنگامی که گردشگران شهر را ترک می‌ کنند نیز می توان زمان مناسبی باشد برای سفرتان به ونیز، اگرچه دما در این زمان از سال در محدوده بسیار متغیر و تا 21 درجه سانتی‌ گراد و همراه داشتن لباس‌های گرم ضروری است، اما نرخ قیمت پایین ‌تر هتل‌ها و کانال ‌های خلوت ‌تر، ارزش آن را دارد؛ زمستان‌ ها در ونیز، با وجود محدوده دمای تا 4 درجه سانتی ‌گراد سرد است، در حالی که بهار بهترین و زیباترین آب و هوا را به شهر هدیه می ‌دهد.

اقتصاد شهر ونیز

ونیز از گذشته تا الان مرکز مهمی برای تجارت و دریا نوردی به حساب می آمده است. امروزه اقتصاد ونیز به طور عمده بر اساس گردشگری، کشتی سازی (عمدتا در مستر و پورتو مارگره)، خدمات، تجارت و صادرات صنعتی است. تولیدات شیشه و بلور نیز از دیگر صنایع ونیز است که اقتصاد این شهر را رونق می دهد.

همانطور که گفته شد مهمترین صنعت شهر ونیز که در اقتصاد آن بسیار موثر است صنعت گردشگری است. سالانه میلیون ها توریست از این شهر بازدید می کنند که همین امر باعث رونق اقتصادی این شهر گشته است. میزان گردشگران این شهر تا 60 هزار گردشگر در روز برآورد شده است. برآورد سالانه گردشگران نیز بین 22 تا 30 میلیون نفر در سال تخمین زده شده است.

در دهه 1980 کارناوال ونیز دوباره احیا شد و شهر تبدیل به یک مرکز عمده کنفرانس ها و جشنواره های بین المللی مانند بنیاد معتبر ونیز و جشنواره فیلم ونیز شده است که بازدید کنندگان زیادی را از سراسر جهان برای نمایش های تئاتری، فرهنگی، سینمایی، هنری و موسیقی به این شهر روانه می کند. شهر نیز به شدت به تجارت کروز وابسته است. کمیته ویزای کروز تخمین زده است که مسافران کشتی کروز بیش از 150 میلیون یورو (193 میلیون دلار آمریکا) در سال برای شهر ونیز درآمد زایی داشته اند.

فرودگاه شهر ونیز

فرودگاه ونیز، فرودگاه مارکو پولو است که نزدیک ترین فرودگاه تجاری ونیز محسوب می شود و در سرزمین اصلی نزدیک مستر (Mestre) که بخش فنی شهر ونیز است قرار گرفته است. فرودگاه دیگری به نام فرودگاه ترویزو (Treviso) در حدود 25 کیلومتری ونیز قرار دارد که نسبتا کوچک است اما به عنوان مقصد اصلی پروازهای بودجه ای مانند رایان ایر، ویز ایر و ترانساویا تبدیل شده است و بسیار شلوغ است. از این فرودگاه تا ونیز خدمات اتوبوس بارزی (Barzi) وجود دارد که خدمات حمل و نقل به فرودگاه را انجام می دهد. قیمت بلیط رفت و برگشت آن به ونیز 22 یورو (آوریل 2020) است.

جاذبه های گردشگری شهر ونیز

شهر ونیز به دلیل وسعت جزیره ها دارای جاذبه های گردشگری زیادی می باشد.

میدان سن مارکو ونیز

میدان سن مارکو میدان اصلی و عمومی ونیز است که در واقع گردشگران زیادی را به خود اختصاص داده است و از معماری چشمگیری برخوردار می باشد. این میدان تنها میدان ونیز بوده که به نام پیازا معروف می باشد، زیرا به بقیه ی میدان های شهر «کامپو» می گویند. از زمان جمهوری این میدان به بازار و مرکز زندگی مذهبی و شهری تبدیل شد و زندگی در اطراف آن تغییر و تحولات زیادی کرد. کلیسای جامع سن مارکو و محل دفن مارکوپلو در این میدان واقع شده است.

فضای میدان از دو مستطیل ال شکل تشکیل شده که هیچکدام از اضلاع آن با هم موازی نیستند و برج ناقوس کمپنیله (Campanile) در محل اتصال دو بخش سر کشیده است. بخش اعظم مستطیل بزرگتر در روبروی کلیسا با صندلی‌های کافه‎های اطراف پوشیده شده است. سطح این میدان پایینترین نقطه ونیز است و با هر بارندگی به استخری بزرگ تبدیل می‌شود.

میدان سن مارکو ونیز

کاخ پلازو دوکاله ونیز

محل قرار گیری کاخ پلازو دوکاله بسیار شاخص است. این بنا در کنار کلیسای سنت مارک (کلیسای جامع ونیز) و در میدان سنت مارک (سن مارکو) قرار گرفته است. کاخ داگز یا همان دوکاله ونیز همچنین به آبراهه ای که وارد ونیز می شود دید کامل دارد و از این بابت هم می توان عنوان کرد که موقعیت بسیار برجسته ای در شهر ونیز داشته و الگویی برای دیگر بناهای ونیزی شد. اگر به عنوان گردشگر سوار قایق های تفریحی ونیزی شوید، حتما این کاخ را خواهید دید.

ساختمان اولیه کاخ دوکاله، بنایی چوبی و نه چندان مستحکم با برج هایی برای دیده بانی بود که بعد از وقوع چند نوبت آتش سوزی بزرگ در نقاط مختلف آن ساختمان، تصمیم به ساخت قصری جدید در این مکان گرفته شد.

کاخ پلازو دوکاله

پل ریالتو ونیز

پل ریالتو بین سال‌های ۱۵۸۸ و ۱۵۹۱، تنها در عرض سه سال ساخته شد. هدف از ساخت پل ریالتو این بود که جایگزین دائمی به جای پل قایق و سه پل چوبی دیگر باشد که از قرن دوازدهم بر روی گراند کانال ساخته شده بودند. تا زمان ساخت «پل آکادمیا» در سال ۱۸۵۴، پل ریالتو تنها مسیر عبور عابرین پیاده از عرض گراند کانال بود.

پل ریالتو ونیز

کاخ سانتا سوفیا ونیز

کاخ سانتا سوفیا یکی از جاذبه گردشگری های جذاب ونیز بوده که بر روی آب ساخته شده است و ابتدا و امتداد کانال بزرگ ونیز را شامل می شود. از زیبایی های این کاخ در شب هنگام است که به دلیل نورپردازی های زیبای آن، جلوه ی باورنکردنی بر روی آب اجرا می شود.

کاخ سانتا سوفیا در زبان ایتالیایی به کادورو معروف می باشد که در واقع به معنای قصر طلایی است و این نام به دلیل دیوارهای داخلی پوشیده از طلا گرفته شده است. معماری این بنا به سبک گوتیک طراحی و ساخته شده است و در حیاط آن نیز یک موزه هنری کوچک وجود دارد.

کاخ سانتا سوفیا ونیز

موزه کارتسونیکو ونیز

کارتسونیکو یک موزه ۳ طبق بوده که بر روی کانال بزرگ بنا شده است. معماری موزه کارتسونیکو به سبک باروک بوده و از سری آثار گنجینه های هنری قرن هجدهم به شمار می رود. علاقه مندان در موزه کارتسونیکو می تواندد از آثاری همچون نقاشی، مجسمه و اثاثیه قدیمی بازدید کنند و همچنین از زیبا ترین آثار کارتسونیکو می توان به پلکان بزرگ، نقاشی های برجسته همچون «جامباتیستا تیه‌ پولو و «گالری پورتگو اشاره کرد.

جزیره لیدو ونیز

اگر به مکانی آرامش بخش و بدون هیاهو علاقه مندید پیشنهاد میکنم حتما از جزیره لیدو دیدن کنید. جزیره لیدو دارای یک مسیر ۱۱ کیلومتری شنی بوده و ساحلی دنج برای استراحت دلپذیر و به یاد ماندنی می باشد.

جزیره لیدو ونیز

جزیره مورانو ونیز

جزیره مورانو هم یکی دیگر از جزایر آرامش بخش در اطراف ونیز بود که ۱٫۵ کیلومتر از شهر ونیز فاصله دارد و به کارخانه شیشه سازی معروف می باشد، از این رو یکی از تولید کنندگان شیشه در جهان به شمار می روند.

جزیره مورانو ونیز

قصر دوک یا داجه ونیز

قصر دوک یا داجه ونیز که به زبان ایتالیایی "Ducale" و به زبان انگلیسی "Doge's" تلفظ می شود، قصری زیبا با معماری بینظیر در میدان سن مارکو ونیز می باشد که یکی از نمادهای اصلی این شهر به شمار می آید. این قصر که محل سکونت دوک (بالاترین مقام جمهوری در ونیز) بوده است، در سال 1923 میلادی به عنوان یک موزه بازگشایی شده است.

قصر دوک یا داجه ونیز

حقایق جالب و خواندنی در مورد ونیز

• ونیز از حدود ۱۱۷ جزیره کوچک تشکیل شده و آب‌های بیشتر نقاط شهر، کم‌عمق است.

• وسیله نقلیه در شهری که بر روی آب قرار دارد، چیزی جز قایق نیست. قایق‌هایی با نام‌های گوندولا وجود دارد که در ونیز حدود ۷۵۰ قایق اینچنینی وجود دارد.

• گوندولاها حدود ۱۱ متر طول و وزنی برابر با ۶۰۰ کیلو دارند.

• تا سال ۲۰۱۰ زنان حق استفاده از گوندولا را نداشتند و نمی‌توانستند گوندولا را هدایت کنند. برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ یک زن هدایت گوندولای خود را در دست گرفت.

• یکی از مشخصه‌های ونیز، پل‌های زیبای آن است. ونیز ۴۱۷ پل دارد.

• تا قرن شانزدهم پل‌های ونیز پله نداشتند و افراد برای گذشتن از پل‌ها از روی سطح شیب‌دار با اسب گذر می‌کردند.

• پل سایقز، زندان قدیمی ونیز را به شهر متصل می‌کرد، یکی از افراد مشهوری که مدتی در این زندان بود، جاگومو کازانووا، نویسنده قرن ۱۸ میلادی است.

• بر اساس یک رسم قدیمی در ونیز، عروس و داماد سوار گوندولا می‌شوند و از زیر پل‌های داخل شهر عبور می‌کنند.

• ونیز یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا است، ولی بااین‌حال بافت شهری بسیار زیبا و تمیزی دارد و با گشتی در شهر حس نمی‌کنید در یک شهر قدیمی در حال رفت و آمد هستید.

• پیدا کردن آدرس در ونیز کار بسیار سختی است، مناطق سکونت در این شهر بر اساس شماره تلفن تفکیک شده است و خبری از اسم خیابان و کوچه نیست!

• در سال‌های اخیر قانونی در ونیز وضع شده که در طول جشنواره‌های هنری یا فرهنگی استفاده از تزئینات گران‌قیمت، چه از طرف دولت و چه از طرف مردم، ممنوع است.

• هرسال ۱۸ میلیون توریست از ونیز بازدید می‌کنند، یعنی چیزی حدود ۵۰ هزار نفر در روز از این شهر زیبا به‌عنوان گردشگر دیدن می‌کنند.

• در سال ۱۶۰۸، استفاده از ماسک برای پوشاندن کامل صورت در جشنواره‌ها در ونیز ممنوع شد و در آن سال‌ها برخوردهای سختی با افراد خاطی صورت می‌گرفت.

 • بالا آمدن آب دریا به غیاز مد معمولی است، به این معنی که در ونیز به‌ویژه در بهار و پاییز سطح آب به‌اندازه‌ای بالا می‌آید که رفت و آمد را مختل می‌کند و کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر پر از آب می‌شود، درست مثل سیل. مد معمولی هنگامیکه با طوفان و امواج همراه باشد، موجب بالا آمدن آب بیش‌ازحد معمول می‌شود که این مسئله در ونیز یک مسئله عادی است و همه به آن عادت دارند. از سال ۲۰۰۳ به بعد پروژه عظیم سد دریایی متحرک که در نوع خودش بی‌نظیر است، در دست اجرا بوده تا به این وسیله با پدیده بالا آمدن آب مبارزه کنند.

• بیش از ۱۷۷ کانال آب در ونیز وجود دارد.

• کانال بزرگ S مانند در ونیز، یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین کانال‌های آب این شهر است. این کانال شهر را به دو قسمت تقسیم می‌کند.

• بیش از ۱۷۰ سازه آبی در زیر کانال بزرگ ونیز قرار دارد.

• کانال‌ها راه‌های اصلی ارتباطی در ونیز هستند و اگر در هتلی اقامت کردید، به کانال‌های ارتباطی و مسیرهای اصلی دقت کنید.

• در ونیز بیش از ۴۵۰ مجتمع مسکونی لوکس قرار دارد.

• خانه‌های لوکس و سلطنتی در ونیز ترکیبی از سبک‌های بیزانس، گوتیک و باروک هستند.

• دودکش‌های زیاد بر روی خانه‌ها، شکل ونیز را به‌نوعی زیبا کرده است.

• برج ناقوس کلیسای سنت مارکو ونیز در قرن ۱۲ میلادی ساخته شد و در سال ۱۹۰۲ بخشی از این برج فروریخت. برج پس از تخریب بلافاصله بازسازی شد و دقت بازسازی به‌گونه‌ای بود که هیچ تفاوت ظاهری میان برج قدیمی و برج جدید دیده نمی‌شد.

• ساختار ساختمان‌های بلند در ونیز، بیشتر بر پایه چوب است.

• سطح آب‌های ونیز هر سال حدود ۱ الی ۲ میلی‌متر بالاتر می‌آید؛ ونیز آرام‌آرام در حال غرق شدن است!

• ونیز ۱۱۸ جزیره، ۴۱۶ پل، ۱۷۷ کانال و ۱۲۷ میدان دارد.

• تالاب ونیز ۱۵ متر عمق دارد.

• جمعیت ونیز در ۵۰ سال گذشته از ۱۲۰۰۰۰ نفر به ۶۰۰۰۰ نفر رسیده است.

• بر اساس باور برخی کارشناسان ونیز تا سال ۲۰۳۰ به شهر ارواح تبدیل شده و خالی از سکنه می‌شود. تنها افرادی برای بازدید از مناطق تاریخی به ونیز سر می‌زنند.

• یکی از ترس‌های همیشگی راجع به ونیز، غرق شدن شهر است!

• در بازه جزر و مد شدید آب بسیاری از توریست‌ها به ونیز می‌آیند تا از این پدیده بازدید کنند، ولی بسیاری از بومیان ونیز ترجیح می‌دهند در این زمان از شهر خارج شوند.

• نگهداری از خانه‌های قدیمی در ونیز بسیار گران‌قیمت است.

• سن شهر ونیز، حدود ۱۵۰۰ سال است.

• جمهوری ونیز بین سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ یکی از قدرتمندترین جمهوری‌های منطقه بوده است.

• غذا دادن به کبوترها در ونیز ممنوع است.

  • منبع
  • معراج گشت آسمان
  • ژیوار
  • پرواز نیکان
  • باشعوری
  • کجارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید