امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277157
۶۶۳
۱
۰
نسخه چاپی

وکیل | آنچه باید درباره وکیل کیفری و وکیل طلاق توافقی بدانید

وکیل | آنچه باید درباره وکیل کیفری و وکیل طلاق توافقی بدانید

وکیل یک ضرورت است نه یک انتخاب

پیچیدگی های پرونده های حقوقی از یک سو و تنوع و تکثر مواد و تبصره های قانونی در حوزه های مختلف از سوی دیگر حضور وکیل در دعاوی حقوقی و کیفری را نه یک انتخاب بلکه به یک ضرورت تبدیل کرده است.

در دنیای امروز، علوم مختلف به صورت تخصصی طبقه بندی شده اند و علم حقوق نیز از این امر مستثنی نمی باشد. با توجه به موضوعات مختلفی که در شاخه های متنوع علم حقوق وجود دارند وجود وکیل مجرب و متخصص امری ضروری می باشد.

متاسفانه در جامعه ما فرهنگ مراجعه به وکیل و کسب مشاوره حقوقی پیش از اتخاذ تصمیماتی با ماهیت حقوقی امری متداول نیست از این رو در بسیاری مواقع افراد با تبعات منفی ناشی از ناآگاهی از قوانین مواجه می شوند.

 در موارد متعددی نیز افراد حتی با وجود اختلافات و مشکلاتی که نیازمند مشاوره حقوقی می باشند، از مراجعه به وکیل و کسب مشاوره سر باز می زنند و یا به وکلایی مراجعه می کنند که به دلیل عدم برخورداری از دانش و تجربه حقوقی لازم، هزینه و زمانی زیادی را به موکل خود تحمیل می کنند. در حالی که اگر از ابتدا به یک وکیل متخصص مراجعه می کردند، در زمانی کوتاه تر و به شکلی سریع تر و با صرف هزینه کمتر به پرونده ی آن ها رسیدگی می شد.

با توجه به اهمیت نقش وکیل در روند رسیدگی به دعاوی، چنانچه درگیر یک دعوای حقوقی یا کیفری هستید و نیاز به مشاوره با وکیل و استفاده از خدمات حقوقی دارید با موسسه حقوقی تهران وکیل تماس بگیرید.

از جمله دعاوی که به دلیل ماهیت آن به شدت نیازمند حضور وکیل است دعاوی کیفری می باشد. دعاوی کیفری به دعاوی گفته می شود که مبتنی بر جرائم و مجازات ها می باشند. در واقع دعاوی کیفری موضوع جرایمی است که در صورت انجام، مجازات برای آن ها در نظر گرفته شده است. جرایمی همانند: سرقت، کلاهبرداری، فروش مال غیر، جعل، ترک انفاق، ارتشا، اختلاس،  خیانت در امانت از جمله جرایم کیفری می باشند.

وکیل کیفری؛ همراهی تخصص و تبحر در دعاوی کیفری

پرونده های کیفری همواره به دلیل ماهیتی که دارند از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردارند زیرا موضوعاتی که در پرونده های کیفری مورد بررسی قرار می گیرند می توانند در صورت عدم رسیدگی صحیح خسارت زیادی را به یکی از طرفین تحمیل کنند. از این رو وکیل کیفری از نقش بسزایی در فرایند رسیدگی به این پرونده ها برخوردار است.

اگرچه تمامی وکلا در حوزه های مختلف حقوقی باید از تسلط و دانش بالایی برخوردار باشند اما این موضوع در مورد  وکیل کیفری اهمیت بیشتری دارد.

یک وکیل کیفری باید به صورت تخصصی تسلط گسترده ای بر قوانین کیفری و جزایی کشور اعم از قانون مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری، قانون مجازات نیروهای مسلح، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قوانین دیگر حوزه کیفری داشته باشد.  

یک وکیل کیفری باید از تبحر بالایی در حوزه کاری خود برخوردار باشد زیرا دعاوی کیفری با جان و آبروی افراد سروکار دارد و کوچکترین اشتباه زیان های گاه غیرقابل جبرانی را به همراه خواهد داشت.

وکیل طلاق توافقی؛ طلاق در زمان کوتاه و سریع

همانگونه از عنوان طلاق توافقی برداشت می شود این طلاق بر اساس توافق طرفین برای پایان دادن به زندگی مشترک قرار دارد. در این طلاق زوجین درباره مسائل مختلف مربوط به طلاق همچون مهریه، نفقه، حضانت و... به توافق رسیده اند.

بنابراین سوال این است در این نوع طلاق آیا حضور وکیل طلاق توافقی اهمیت دارد؟

وکیل طلاق توافقی، وکیلی است که تخصص وی دعاوی خانوادگی و امور مربوط به طلاق می باشد. وکیل طلاق توافقی باید به کلیه قوانین امور طلاق و خانواده،  قانون آیین دادرسی مدنی و آراء وحدت رویه تسلط دارد.

در طلاق توافقی زوجین نمی توانند به دلیل توافق با یکدیگر برای طلاق مستقیما به دفتر طلاق مراجعه کنند، زیرا طلاق توافقی اگرچه بر اساس توافق دو طرف صورت می گیرد اما نیازمند مراحلی است که باید انجام شود. چنانچه مراحل طلاق توافقی با حضور وکیل طلاق توافقی صورت گیرد مزیت های خاصی برای زوجین خواهد داشت که در ادامه به آن ها پرداخته می شود.

مزایای وکیل طلاق توافقی

1- طلاق توافقی در کوتاه ترین زمان

یکی از مهمترین دلایلی که افراد از وکیل طلاق توافقی برای انجام فرایند طلاق استفاده می کنند انجام امور مربوط به طلاق توافقی در کوتاه ترین زمان می باشد. زیرا وکیل طلاق توافقی به تمامی مراحل رسیدگی و رویه های دادگاه طلاق آگاهی دارد از این رو می تواند با کمترین اتلاف وقت کار را انجام دهد.

2- سریع تر شدن فرایند طلاق توافقی

در بسیاری موارد زوجین به منظور انجام سریع مراحل طلاق و گرفتن گواهی عدم سازش از وکیل طلاق توافقی استفاده می کنند. برخورداری وکیل طلاق توافقی از دانش حقوقی بالا و آشنایی به جزئیات طلاق توافقی از طولانی شدن روند رسیدگی جلوگیری می‌کند.

3- عدم حضور در دادگاه و دفتر طلاق

گاه زوجین تمایلی به حضور در جلسات دادگاه و مواجه با یکدیگر را ندارند از این رو پیگیری مسائل مربوط به طلاق را به وکیل طلاق توافقی واگذار می کنند. در این صورت طرفی که وکیل دارد نیازی به حضور در دادگاه و حتی دفتر ازدواج و طلاق ندارد.

4- کاهش استرس و اضطراب ناشی از طلاق توافقی

فرایند طلاق حتی در صورتی که به صورت توافقی صورت گیرد استرس زا و اضطراب آور است زیرا از یک سو زوجین درصدد پایان زندگی مشترک خود هستند و از سوی دیگر باید با رویه های حقوقی طلاق همچون حضور در دادگاه و دفتر ازدواج و طلاق روبرو شوند. حضور وکیل طلاق توافقی می تواند حجم بالای استرس ناشی از فرایند طلاق را کاهش دهد. زیرا تمامی مراحل طلاق توسط وکیل صورت می گیرد از این رو استرس و اضطراب ناشی از روند رسیدگی به دادخواست طلاق به زوجین تحمیل نمی شود.

5- تنظیم توافقات توسط وکیل طلاق توافقی

یکی مهمترین موضوعات در طلاق توافقی، تنظیم توافقنامه در مورد موضوعاتی است که زوجین در مورد آن ها با یکدیگر به توافق رسیده اند. چنانچه این توافقنامه توسط وکیل طلاق توافقی تنظیم شود نه تنها زوجین از حقوق خود آگاهی می یابند بلکه در فرایند رسیدگی به دادخواست طلاق نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید