امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283534
۲۹۱
۱
۰
نسخه چاپی

وکیل خانواده کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

وکیل کسی است که جانشین یا نماینده فردی حقیقی و حقوقی در موارد خاصی است. اموری که وکیل در آنها جانشین موکل است، در وکالت‌نامه ذکر می‌شوند. وکلا در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. وکالت در حوزه جراحت شخصی و حوادث، ورشکستگی، مالکیت فکری و معنوی، امور اداری و استخدامی، مهاجرت، مسائل کیفری، مالیاتی و خانواده برخی از حوزه‌های رایج وکالت محسوب می‌شوند. با این حال لازم نیست وکلا برای فعالیت در هر حوزه‌ای دوره یا آزمون خاصی را بگذارنند. به‌طور کلی برخی از وکلا در برخی از زمینه‌ها بیشتر فعالیت می‌کنند و به‌عنوان وکیل همان حوزه هم شناخته می‌شوند (مثل وکیل خانواده).

در میان حوزه‌های مختلف وکالت، وکیل خانواده به‌طور اختصاصی بر پرونده‌های دعاوی خانوادگی تمرکز دارد و چون تجربه بیشتری در این زمینه دارد، بهتر است موارد قانونی مرتبط با خانواده به او ارجاع داده شود.

وکیل خانواده کیست؟

وکیل خانواده وکیل پایه یک است که در زمینه قوانین مربوط به دعاوی خانواده از جمله مواردی مانند طلاق، حضانت فرزند، ارث، مالیات ارث، نفقه، ازدواج و.... مهارت و تجربه دارد. یک وکیل خانواده معمولا سال‌های زیادی در حوزه قوانین مربوط به دعاوی خانوده و پرونده‌های مربوط به این دعاوی فعالیت کرده و به خوبی از پیچ و خم قوانین این حوزه و حق و حقوق موکلان آگاه است.

وکیل خانواده کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

برخی از دعاوی مربوط به خانواده که وکیل این حوزه در آنها مهارت دارد شامل موارد زیر هستند:

  • طلاق از طرف زوج یا زوجه
  • جدایی با موافقت طرفین
  • مالیات بر ارث
  • دعاوی مربوط به انحصار وراثت
  • مسائل مربوط به نفقه، اجرت المثل و مهریه
  • قوانین ازدواج و طلاق

وکیل خانواده باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

وکیل خانواده بیش از هر چیز باید به قوانین مربوط به حوزه خانواده آگاه باشد. گروه‌های وکالت که در زمینه خانواده مشغول به‌کار هستند، معمولا بهترین گزینه برای پیداکردن یک وکیل خانواده خوب و آشنا به قوانین هستند. با این حال، یک وکیل موفق علاوه بر آشنایی به قوانین باید ویژگی‌های دیگری هم داشته باشد. برخی از ویژگی‌های یک وکیل خانواده خوب به شرح زیر است:

همدردی و گوش‌دادن فعالانه

درست است که وکیل خانواده، روانشناس نیست، اما لازمه شغل وکالت، درک موکل و شنیدن کامل صحبت‌های او است. لازم است وکیلی را انتخاب کنید که بتواند به‌خوبی با شما ارتباط برقرار کرده و شرایط شما را متوجه شود.

خلاقیت

ممکن است در ابتلا به نظر برسد وکالت با خلاقیت ارتباطی ندارد. اما حقیقت این است که قوانین مرتبا در حال تغییر هستند و برای حل مشکل هر فرد، راه‌های زیادی می‌تواند وجود داشته باشد و یا با خلاقیت ایجاد گردد. این ویژگی به وکیل کمک می‌کند تا راه‌های جدید و موثری را برای کمک به موکل خود انتخاب کند.

توانایی نوشتن و برقراری ارتباط موثر

ارتباط موثر یکی از ویژگی‌های مهم یک وکیل خانواده است. او باید علاوه بر موکل، با شاهدها، قاضی، وکیل‌مدافع و افراد زیادی در ارتباط باشد و موفقیت او در دفاع از موکل تا حد زیادی وابسته به مهارت او در برقراری ارتباط موثر با دیگران است. علاوه بر مهارت ارتباط موثر، وکیل خانواده باید بتواند به‌خوبی بنویسد؛ چون نوشتن اظهارنامه و... بخشی جدانشدنی از روند رسیدگی به دعاوی خانوادگی هستند.

واقع بینی

یک وکیل خانواده خوب نباید به موکل خود امید واهی دهد و یا در مواردی که شایسته نیست وارد شود. تنها چنین وکیلی می‌تواند به‌خوبی از موکل خود دفاع کند.

چه وقت به یک وکیل خانواده نیاز داریم؟

اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، وکیل خانواده احتمالا برای هر خانواده‌ای لازم است. خانواده کوچک‌ترین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی است. همان‌طور که اختلافات سایر نهادها با کمک وکیل حل می‌شود، خانواده هم نیاز به چنین خدماتی دارد. با این حال، بر خلاف بسیاری از کشورها، داشتن وکیل خانودگی دائمی در ایران مرسوم نیست. اما در برخی از شرایط استفاده از یک وکیل خوب اجتناب‌ناپذیر است.

برای مثال در مواردی که اعضای خانواده در مورد انحصار وراثت به‌مشکل خورده‌اند، یک وکیل ارث می‌تواند مشکل آنها را با کمترین دعوا و درگیری حل کند. علاوه بر این، در مواردی مثل طلاق، حضانت فرزند و حقوق زناشویی هم یک وکیل خوب می‌تواند یک فرشته نجات باشد.

اگر زوجین قصد طلاق توافقی را داشته باشند لازم است چندین ماه را در مراکز مشاوره و دادگاه سپری کنند، اما یک وکیل طلاق خوب می‌تواند علاوه بر کمک به آنها برای اصلاح احتمالی روابط، این پروسه را به کمتر از یک ماه تقلیل دهد.

وکیل خانواده می‌تواند فرآیند پردردسر انحصار وراثت را حتی با عدم توافق وراث به‌سرعت پیش ببرد تا تکلیف ماترک فرد مرحوم روشن شده و ارثیه وراث مشخص گردد.

اگر به‌طور خلاصه بگوییم، یک وکیل خوب خانواده کسی است که هر خانواده‌ی در برحه‌ای از زمان احتمالا به آن نیاز دارد.

چطور یک وکیل خوب برای مشکلات خانوادگی پیدا کنیم؟

وکیل خوب مثل پزشک خوب، یک نعمت بزرگ است. همان‌طور که برای درمان درد معده، به پزشک متخصص حلق و بینی مراجعه نمی‌کنید، برای دعاوی خانوادگی نیز بهتر است به وکلای حوزه‌های دیگر مراجعه نکنید. گروه‌های وکلای خانواده یکی از انتخاب‌های خوب در این موارد هستند. آنها شامل تعداد زیادی وکیل هستند که در زمینه خانواده با هم کار می‌کنند. در این شرایط، اگر شما نیاز به دو وکیل همزمان داشته باشید (مانند جدایی زوجین به شکل توافقی) دو وکیل با هم هماهنگ هستند و پیداکردن و استفاده از آنها راحت‌تر است.

گروه وکلای فراز یک گروه وکلای خانوادگی است که یکی از گروه‌های موفق حقوقی تخصصی در سطح کشور محسوب می‌شود. این گروه انواع دعاوی خانوادگی را پوشش می‌دهد و به شما و خانواده شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان و هزینه به حقوق خود دست پیدا کنید. شما به‌راحتی می‌توانید برای مشاوره حضوری و  یا تماس تصویری و صوتی با این گروه ارتباط برقرار کرده و وکیل مورد نظر خود را انتخاب کنید. با بیش از یک دهه فعالیت، گروه وکلای فراز، هزاران پرونده موفق خانوادگی را پشت سر گذاشته و آماده است تا تجربه و مهارت وکلای پایه یک خود را در اختیار شما قرار بدهد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید