امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283356
۳۰۷
۱
۰
نسخه چاپی

پلاک سوم وسایل نقلیه چیست و چه کاربردی دارد؟

پلاک سوم خودرو، یک برچسب است که بر روی شیشه خودرو نصب می‌گردد.

پلاک سوم وسایل نقلیه چیست و چه کاربردی دارد؟

در سال‌های اخیر، بروز مسائلی مانند افزایش سرقت خودروها و مخدوش کردن پلاک آن‌ها، همواره مشکلات متعددی را برای شهروندان و مامورین پلیس راهنمائی و رانندگی کشور ایجاد کرده که این مشکلات، پلیس راهور را به فکر حل آن انداخته است.

به منظور حل مشکل، در آیین نامه راهنمایی و رانندگی، طرحی موسوم به پلاک سوم خودرو مطرح گردیده که با اجرای آن، می‌توان تا حد زیادی از مشکلات مزبور کاست، از آنجا که دریافت این پلاک، اجباری بوده و نحوه ثبت نام و دریافت مخصوص به خود را داشته، لازم است تا دارندگان خودرو، با مراحل ثبت نام و دریافت آن آشنا شوند.

طرح پلاک سوم خودرو چیست؟

به موجب ماده ۱۳ این آیین نامه: «به همراه یک زوج پلاک، پلاک سوم وسایل نقلیه نیز به صورت برچسب از سوی راهنمایی و رانندگی یا اشخاص مورد تایید او، صادر و بر روی شیشه جلو یا عقب وسیله نقلیه نصب می‌گردد…»

بنابراین، پلاک سوم خودرو، پلاکی است که بر خلاف پلاک اول و دوم که به صورت فلزی بوده، یک برچسب است که بر روی شیشه عقب یا جلوی خودرو نصب می‌گردد. این برچسب، در واقع، یک چیپ بوده که اطلاعات مهم مرتبط با خودرو، شامل اطلاعات VIN (شماره شناسایی خودرو)، شماره پلاک و تاریخ سپری شدن اعتبار پلاک را در خود جای می‌دهد. در صورتی که اطلاعات این برچسب، توسط دستگاه چیپ ریدر خوانده شود، توسط یک نرم افزار مخصوص، تحلیل گردیده و به این ترتیب، پلیس راهنمایی و رانندگی، به اطلاعات کامل خودرو دست می‌یابد.

با اجرای این طرح، کشف خودروهای سرقتی، بسیار آسان خواهد شد. به علاوه، مشکل پلاک‌های مخدوش و دستکاری شده نیز تا حد قابل توجهی، کاهش می‌یابد. همچنین، در هنگام بررسی اصالت خودرو توسط مامور راهنمایی و رانندگی، دیگر نیاز به بالا زدن کاپوت و چک کردن شاسی نبوده و با اسکن پلاک سوم خودرو، می‌توان به اطلاعات آن دست یافت.

نحوه ثبت نام پلاک سوم خودرو

از آنجا که با توجه به ماده ۱۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب هزار و سیصد و هشتاد و چهار، ثبت نام و دریافت پلاک سوم خودرو، یک الزام قانونی بوده و جنبه اختیاری نداشته، لذا، تمام مشمولین باید برای ثبت نام این پلاک اجباری، از طریق سایت دریافت آن، اقدام نمایند.

به موجب بخش دوم ماده ۱۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب هزار و سیصد و هشتاد و چهار: «پلاک سوم، با هر بار تمدید اعتبار پلاک، نقل و انتقال مالکیت و تعویض قطعات اصلی و رنگ وسیله نقلیه، با اطلاعات جدید، تولید و جایگزین پلاک سوم پیشین خواهد شد. زمان اجرای این ماده را راهنمایی و رانندگی تعیین می‌نماید.»

بنابراین، از مفاد این ماده، چنین برداشت می‌شود که پلاک سوم خودرو، همانند پلاک اول و دوم آن، به صورت اجباری، در مواردی مانند تمدید اعتبار پلاک، نقل و انتقال مالکیت و تعویض قطعات اصلی و رنگ خودرو، بر روی شیشه خودرو نصب شده و لذا، نیاز به ثبت نام جداگانه برای آن نمی‌باشد.

همچنین، بر اساس اعلام رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور نیروی انتظامی، قرار است که طرح پلاک سوم خودرو، از بهمن ماه سال ۱۴۰۱، اجرایی گردد.

با توجه به اینکه طرح پلاک سوم خودرو، قرار است از بهمن ماه ۱۴۰۱، اجرایی گردد، تا این لحظه، هنوز سامانه‌ای به عنوان سایت دریافت پلاک سوم، از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی معرفی نشده است.

  • منبع
  • میزان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید