امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286597
۴۴۷
۱
۰
نسخه چاپی

پوست شما واقعاً به چه چیزی نیاز دارد؟ ویتامین ث، رتینول، بیوتین؟

متخصصان می‌گویند بسیاری از افراد تنها به سه چیز برای سالم نگه‌داشتن لایه بیرونی پوست خود نیاز دارند.

پوست شما واقعاً به چه چیزی نیاز دارد؟ ویتامین ث، رتینول، بیوتین؟

منطقی است که پوست، به‌عنوان بزرگ‌ترین اندام بدن، باید سلامت و پاکیزه نگه داشته شود. به‌علاوه، ظاهر زیبا انگیزه‌ای قوی ایجاد می‌کند. انسان‌ها احتمالاً به‌گونه‌ای تکامل یافته‌اند که پوست دیگران را برای تعیین سلامتشان (و جذابیت آن‌ها) ارزیابی می‌کنند.

موضوع سلامت پوست کسب‌وکارهای پُررونقی ایجاد کرده است. در سال ۲۰۱۸، صنعت پوست ۱۳۳٫۹ میلیارد دلار ارزش داشت و پیش‌بینی می‌شود که ارزش آن تا سال ۲۰۲۶، به ۲۰۰٫۲۵ میلیارد دلار برسد.

با فهرست روزافزون محصولات سلامت پوست که مواد اولیه خود را پرسروصدا تبلیغ می‌کنند، دشوار است بتوان چیزهایی را که واقعاً برای مراقبت از پوست خود نیاز داریم، برشمرد.

متخصصان به ما توضیح می‌دهند که پوست چگونه از ما محافظت می‌کند، چگونه آن را سالم نگه داریم و خوب است (اما نه لزوماً اجباری) که چه چیزی به روال محافظت پوست خود اضافه کنید.

زیست‌شناسی پوست

«حائل پوست» از سلول‌های پوست و سیستم مرتبط پروتئین‌ها و لیپیدهایی ساخته شده است که سلول‌ها را احاطه و به‌هم متصل می‌کنند. این دیواره اولین خط دفاعی در برابر تهدیدهای بیرونی است – چه محرک‌هایی مانند سم‌ها باشند و چه عوامل عفونت‌زا مانند باکتری‌ها.

«مونا گوهارا» (Mona Gohara)، استاد بالینی بیماری‌های پوستی در دانشکده پزشکی ییل، می‌گوید: «آجرهای سلول‌های پوستی و ملاتْ حائل پوست ساخته‌شده از پروتئین‌ها و لیپیدهاست.»

حائل پوست برای نگه‌داشتن برخی مواد حیاتی مانند آب، در داخل بدن لازم است. اگر حائل پوست آب کافی نداشته باشد، خشک می‌شود و پیوندهای لیپید متصل‌کننده سلول‌های پوست آسیب می‌بینند و در نتیجه آن، مواد ناخوشایند به بدن راه پیدا می‌کنند و بیماری‌هایی پوستی نظیر درماتیت و پسوریازیس به‌وجود می‌آیند.

ما هر روز مشکلاتی را برای حائل پوست خود ایجاد می‌کنیم؛ با عادت‌هایی نظیر حمام‌های طولانی (که می‌تواند پوست را خشک کنند) و تراشیدن موهای زائد (که حائل را خراش می‌دهد).

آیا وجود مکمل در رژیم غذایی و یا نوشیدن آب برای داشتن پوستی سالم ضرورت دارد؟

در حالت کلی، آب و رژیم غذایی معمولی برای سالم نگه‌داشتن پوست سالم کافی است. مکمل‌هایی مانند بیوتین برای کمک به حفظ پوست شما تبلیغ می‌شوند، اما «دِوینا مهتا» (Devina Mehta)، رزیدنت بیماری‌های پوستی در دانشگان کورنل، می‌گوید بسیاری از افراد به آن‌ها نیازی ندارند: «یک رژیم غذایی کامل که سلامت ذهنی و فیزیکی شما را تأمین می‌کند، از پوست شما نیز مراقبت خواهد کرد.»

نیازی نیست که تمام روز آب بنوشید؛ تنها مقداری که از کم‌آب‌شدن شما جلوگیری کند، برای داشتن پوستی سالم کافی است.

«جولز لیپاف» (Jules Lipoff)، استاد کمکی دانشکده پزشکی لوئیس کاتز می‌گوید: «من هیچ مقدار آبی را برای پوستی قوی توصیه نمی‌کنم. شما باید به‌شدت کم‌آب شده باشید تا واقعاً تأثیرش را بر پوست خود ببینید.»

شما واقعاً به کدام محصولات پوستی نیاز دارید؟

تنها چیزی که یک فرد معمولی بدون هیچ مشکل پوستی به آن نیاز دارد، این است که حائل پوست خود را بدون آسیب نگه دارد. این کار را می‌توان با استفاده از سه محصول انجام داد: پاک‌کننده، مرطوب‌کننده و ضدآفتاب.

گوهارا می‌گوید: «ما مکانیسم‌هایی در پوست خود داریم که خود-مرطوب‌کننده و خود-لایه‌بردار و حفاظت‌کننده هستند. اما همچنان باید مراقب آن باشید. این خودمراقبتی خودبه‌خود اتفاق نخواهد افتاد. شما باید کارهایی انجام دهید که مکانیسم‌های طبیعی موجود در پوست خود را حفظ کنید.»

گوهارا پاک‌کردن لطیف و بدون صابون را توصیه می‌کند تا محرک‌هایی مانند خاک بدون تهاجم صابون معمولی حذف شوند. طبق توضیح او، صابون pH بالایی دارد که می‌تواند حائل پوست را از بین ببرد و باعث شود محرک‌ها وارد پوست شوند و التهاب ایجاد کنند. پاک‌کننده‌های بدون صابون اغلب برچسب‌هایی مانند «بی‌صابون»، «فاقد صابون»، «بدون سولفور» و یا «pH خنثی» دارند.

شاید برخی برای اینکه احساس تمیزی کنند، تمایل داشته باشند تمام نقاط بدن خود را در حمام لیف بکشند؛ اما آسیب‌های این کار می‌تواند از فوایدش بیشتر باشد. لیپاف می‌گوید: «همین که بگذارید آب روی پوستتان جریان داشته باشد، کافی است؛ لازم نیست لایه‌برداری کنید. لایه‌برداری خودش انجام می‌شود؛ نیاز به کمک ندارد.»

مرطوب‌کننده نیز بخشی کلیدی در دست‌نخورده نگه‌داشتن حائل پوست است؛ چرا که ازدست‌دادن آب را محدود می‌کند. پوست راه‌هایی طبیعی برای نگه‌داشتن رطوبت دارد، اما گوهارا می‌گوید وقتی آن را با یک حمام گرم یا قرارگرفتن در آب‌وهوای سرد و خشک، خشک می‌کنیم، باید به آن کمک کنیم. لیپاف توصیه می‌کند که بیمارانش مرطوب‌کننده را روی پوست خیس استفاده کنند تا تأثیر آن قوی‌تر شود.

شما همچنین باید از ضدآفتاب استفاده کنید؛ چرا که قرارگرفتن بدون محافظت در معرض نور فرابنفش می‌تواند پوست را خشک کند و ریسک سرطان پوست را افزایش دهد. گوهارا می‌گوید با اعمال ضدآفتاب، «شما بسیاری از آسیب‌ها را از بسیاری طرق به پوست خود کمینه خواهید کرد.»

متخصصان بیماری‌های پوستی تصدیق می‌کنند که پوست همه یکسان ساخته نشده است و برخی افراد می‌توانند اختلالات حائل پوستی مانند آکنه، اگزما یا روزاسه داشته باشند. آنجلو لاندریسینا (Angelo Landriscina)، پزشک تأییدشده بیماری‌های پوستی در نیویورک می‌گوید: «اغلب افرادی که از این اختلالات رنج می‌برند، نیاز به درمان‌هایی با محصولاتی اضافه دارند.»

گوهارا می‌گوید برخی از درمان‌های متداول، مثلاً آن‌هایی که برای درمان آکنه شامل بنزوئیل پراکسید هستند، می‌توانند به پوست آسیب بیشتری بزنند و نیاز به مرطوب‌کننده‌ای بسیار قوی‌تر برای احیا و تقویت حائل ایجاد کنند.

چه چیزهای مفیدی را می‌توانید به روال پوستی خود اضافه کنید؟

وقتی حائل پوست دست‌نخورده و حفاظت‌شده باشد، علائق ثانویه، مانند ضدپیری‌ها، می‌توانند پوشش داده شوند.

برای مثال، هیالورونیک‌اسید یک ماده ارزشمند، اما نه ضروری، است که می‌توان دنبال آن بود. این ماده کمک می‌کند آب حبس شود و پوست فربه‌تر به‌نظر برسد. لاندریسینا می‌گوید: «این ماده‌ای است که من واقعاً دوستش دارم و به‌دلایل خوبی سروصدا ایجاد کرده است. این ماده‌ای است که داشتن آن خوب است.»

مردم اغلب زمانی به‌دنبال محصولات ضدپیری هستند که چین‌وچروک یا لکه‌های تیره روی پوستشان ایجاد می‌شود. اما لاندریسینا اعتقاد دارد که کارآمدترین رویه‌های ضدپیری پیش از وقوع آسیب شروع می‌شوند؛ مخصوصاً در مورد حفاظت در برابر آفتاب.

در کنار ضدآفتاب و دیگر محافظ‌های آفتاب، رتینول (ویتامین آ) و رتینوئیدها (مشتقات همان ویتامین) نیز مواد خوبی برای برای تغییر رنگ و چین‌وچروک هستند. او می‌گوید: «این‌ها مدت‌هاست در ردیف اول مراقبت‌های پوستی بوده‌اند؛ زیرا بسیار کارآمد و مطالعه‌شده هستند، اما به‌هیچ‌وجه ضروری نیستند.»

مهتا به آن‌هایی که به‌دنبال کاهش آثار آسیب آفتاب هستند، سرم ویتامین ث در روز و رتینول در شب را پیشنهاد می‌دهد. او می‌گوید: «این محصولات به روشن‌کردن پوست، روشن‌کردن لکه‌های تیره و تقویت تولید کلاژن کمک می‌کنند.»

اگرچه این مواد مفیدند، اما اگر درست استفاده نشوند، می‌توانند آسیب‌زا باشند. مهتا توصیه می‌کند با یک متخصص بیماری‌های پوستی صحبت کنید تا ببینید این مواد برای شما مناسب هستند یا خیر.

لاندریسینا توصیه می‌کند: «نباید تنها به این دلیل که چیزی نو یا پرسروصدا است یا دوست شما دوستش دارد یا در شبکه‌های اجتماعی درباره‌اش شنیده‌اید، آن را بخرید. شما باید دائماً پوست خود و کارهایی را که برای آن انجام می‌دهید، ارزیابی کنید و تغییرات و انتخاب‌هایی که انجام می‌دهید باید براساس نتایجی باشد که تلاش برای رسیدن به آن‌ها دارید.»

  • منبع
  • دیجیاتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید