امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277121
۱۰۲۲
۲
۰
نسخه چاپی

پیر کوری دانشمندی که از رادیواکتیو نمرد اما درشکه او را کشت

پیر کوری دانشمندی که از رادیواکتیو نمرد اما درشکه او را کشت

پیر کوری دانشمندی نابغه که با درشکه درگذشت نه تاثیرات رادیواکتیو

زندگی پیر کوری

پیر کوری در 15 مه سال 1859 در پاریس، فرانسه متولد شد. پدرش  پزشک بود، او از کودکی به پیر کوری ریاضیات و علوم را آموزش می‌داد. کوری سپس وارد دانشکده علوم، دانشگاه سوربن شد و توانست مدرک خود را در سال ۱۸۷۸ دریافت کند. پیر بخاطر فقر نتوانست تحصیلات خود را تا دکترا ادامه دهد اما پس از آن در یک آزمایشگاه به تدریس مشغول شد.

پیر کوری در سال 1859 مدرک کارشناسی خود را گرفت. او پس از آن به عنوان استاد فیزیک شروع به کار کرد. پیر در همان سال با شاگرد خود ماریا اسکلودوفسکا آشنا شد و با هم ازدواج کردند و همسر پیر پس از ازدواجشان به ماری کوری معروف شد.

دو شریک اصلی پیر کوری در زندگی کاری و علمی، همسرش ماری و برادرش ژاک بودند.

پیر کوری دانشمندی که از رادیواکتیو نمرد اما درشکه او را کشت

پیر کوری در کنار همسرش ماری کوری، مدتها مشغول تحقیق در ارتباط با خواص فیزیکی عناصر جدید بودند. کوری‌ها روشی بسیار طاقت فرسا و دشوار برای جداسازی رادیوم با کمک روش‌های مختلف تبلور مجدد به‌کار گرفتند. سرانجام و در سال 1902، آنها موفق شدند که از یک تن سنگ معدن اورانینیت به حدود 0/1 گرم رادیوم کلرید برسند. در سال 1910، ماری کوری همسر او، در نهایت موفق به تهیه رادیوم خالص فلزی شد، موضوعی که یکی از عوامل کسب نوبل شیمی توسط ماری کوری، در سال 1911 به‌حساب می‌آید.

او و همسرش ماری کوری، به‌همراه آنری بکرل در سال 1903 موفق به دریافت جایزه فیزیک نوبل گردیدند.

پیر کوری دانشمندی که از رادیواکتیو نمرد اما درشکه او را کشت

فرزندان پیر کوری

کوری دو دختر به نام های ایرن ژولیو و آیو داشت. ایرن در ادامه راه پدر و مادرش به تحقیقات علمی ادامه داد. او همراه همسرش فردریک جولیت جایزه نوبل شیمی را در سال 1935 دریافت کردند. آیو کوری نیز با دیپلمات آمریکایی هنری لایواس ازدواج کرد. هنری به علت همکاری با صندوق کودکان سازمان ملل در سال 1969 جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. ایو یک زندگینامه نویس مشهور شد او در سن 102 سالگی در نیویورک درگذشت.

پیر کوری دانشمندی که از رادیواکتیو نمرد اما درشکه او را کشت

مرگ پیر کوری

پیر کوری که سال ها با مواد رادیو اکتیو در تماس بود سرانجام نه بر اثر تاثیرات این مواد بلکه بر اثر بی احتیاطی و برخورد با یک درشکه درگذشت.

کوری در 19 آوریل 1906 در پاریس هنگام عبور از خیابان براثر برخورد با درشکه در زیر چرخ های درشکه افتاد و دچار شکستگی مهلک جمجمه شد. او در سن ۴۷ سالگی جان خود را از دست داد.

  • منبع
  • گرداب جذب
  • تاریخ ما
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید