امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287479
۳۰۸
۱
۰
نسخه چاپی

چاقی شکم و راه‌های کنترل آن: تغذیه، ورزش و سبک زندگی سالم

چاقی شکم و راه‌های کنترل آن: تغذیه، ورزش و سبک زندگی سالم

چاقی شکم یک شکایت رایج هم برای زنان و هم برای مردان است، این هم به دلیل رواج آن و هم سخت بودن از بین بردن این چربی ها است.

اگر از هر کسی که می خواهد وزن کم کند بپرسید که در کدام ناحیه از بدن خود بیشتر دوست دارد چربی را کاهش دهد، کلمات "شکم من" بیشتر ظاهر می شود. این به این دلیل است که از بین بردن چربی شکم مشکل است. در واقع، در طول کاهش وزن، ناحیه شکم شما اغلب چربی را حفظ می کند، حتی در حالی که سایر نواحی بدن شما در حال لاغری هستند.

در اینجا دلیل که چرا چربی شکم اینقدر سرسخت است - و چگونه می توانیم به شما کمک کنیم لاغر شوید را شرح می دهیم.

داشتن چاقی شکم نه تنها برای اعتماد به نفس شما بلکه برای سلامتی شما نیز مضر می باشد. در واقع، چربی شکم با مجموعه ای از مشکلات پزشکی جدی، از جمله افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، سکته مغزی، فشار خون بالا، افسردگی و حمله قلبی مرتبط است.

مشکل این است که در حالی که چربی در سایر نواحی بدن شما اغلب با رژیم غذایی و ورزش کاهش می یابد، چربی شکم به این راحتی از بین نمی رود. در واقع، بسیاری از ما به کمک هایی نیاز داریم که فقط یک پزشک می تواند ارائه دهد.

یکی از دلایلی که از بین بردن چربی شکم بسیار سخت است این است که به عنوان یک "چربی فعال" در نظر گرفته می شود. برخلاف برخی از بافت‌های چربی که غیرفعال هستند، چربی شکم هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که می‌تواند بر سلامت شما و توانایی شما برای کاهش وزن، به ویژه در ناحیه کمر و شکم تأثیر بگذارد.

در واقع، هورمون‌ها و چربی شکم به قدری در هم تنیده شده‌اند که برخی از محققان معتقدند که چربی مانند یک ارگان اضافی یا غده عمل می‌کند.

در نتیجه، از بین بردن چربی شکم اغلب کار سختی را می طلبد، به خصوص اگر در سن 40 سالگی یا بالاتر هستید. این به این دلیل است که هورمون‌های شما و چربی‌های شکم‌تان بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند، و با تغییر سطح هورمون‌ها در دوران میانسالی، چربی‌های اطراف میانی شما سریع‌تر از سایر نواحی انباشته می‌شوند. به غیر از سن، عوامل دیگری نیز در ایجاد چربی سرسخت شکم نقش دارند.

دلایل چاقی شکم

عدم تحرک

محدود کردن غذاهای چرب یا شیرین تنها کاری نیست که برای کاهش چربی شکم باید انجام دهید. شما به ورزش هم نیاز دارید. بسیاری از ما سبک زندگی غیر فعالی را دنبال می کنیم، به این معنی که به اندازه کالری که مصرف می کنیم، کالری نمی سوزانیم. برای کاهش وزن های سرسخت شکم، باید فعالیت بدنی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

عادات غذایی نادرست

اکثر مردم غذاهای شیرین، چرب و غنی از کربوهیدرات را دوست دارند. متأسفانه، چربی شکم نیز آنها را دوست دارد. نوشیدن الکل یکی دیگر از علل شایع چربی های اضافی شکم است که به سختی از بین می رود.

سطوح استرس

استرس علت ترشح هورمون هایی است که باعث می‌شوند بدن شما چربی بیشتری ذخیره کند، احتمالاً به دلیل حالت بقای داخلی ما. در واقع، استرس به قدری یکی از دلایل رایج تجمع چربی در شکم است که نام مستعار آن را به خود اختصاص داده است: استرس شکم.

عوامل ژنتیکی

شما روی رژیم غذایی، سطح فعالیت و حتی استرس خود کنترل دارید. اما وقتی نوبت به چاقی شکم می رسد، یک عامل وجود دارد که نمی توانید آن را کنترل کنید: ژنتیک. متأسفانه، برخی از ما صرفاً از نظر ژنتیکی تمایل داریم که بافت چربی بیشتری داشته باشیم و آن چربی را در ناحیه میانی خود حمل کنیم.

چگونه می توانید با چربی های شکم مبارزه کنید

اولین چیزها: هر کس تا حدودی از نظر ژنتیکی مستعد ذخیره چربی متفاوت است. دکتر دیویس خاطرنشان می کند که هورمون ها نیز نقش دارند، به همین دلیل است که مردان وزن خود را در قسمت وسط و زنان آن را به دور باسن و ران خود حمل می کنند.

هیچ قرص کاهش وزنی وجود ندارد که چربی شکم را هدف قرار دهد، و جراحی چاقی فقط برای افراد چاق بیمارگونه است: کسانی که BMI حداقل 40 دارند.

اما خبر خوب، به گفته دکتر دیویس، این است که از دست دادن چربی احشایی چندان سخت نیست. فقط کار می خواهد.

در اینجا کارهایی است که می توانید انجام دهید:

رژیم غذایی: رژیم غذایی خاصی برای کاهش چربی شکم وجود ندارد. دکتر دیویس به بیمارانش توصیه می‌کند که «رژیم غذایی عمدتاً گیاهی، سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات و کم شکر، گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ را مصرف کنند.

فعالیت: به یاد داشته باشید، کاهش نقطه ای ممکن نیست، بنابراین هیچ مقدار دراز و نشست نمی تواند چربی شکم را از بین ببرد. اما وقتی وزن کم می کنید، چربی شکم معمولا اول از بین می رود. دکتر دیویس به بیماران می گوید که فعال باشند اما خود را نکشند - فقط 30 دقیقه تا یک ساعت ورزش پنج روز در هفته، 8000 تا 10000 قدم دیگر در روز تفاوت ایجاد می کند. او می گوید که نیازی به دوی ماراتن یا بدنساز شدن ندارید.

خواب: داشتن مقدار مناسب خواب کمک می کند. در یک مطالعه، افرادی که 6 تا 7 ساعت در شب می خوابیدند، در طی 5 سال چربی احشایی کمتری در مقایسه با افرادی که 5 ساعت یا کمتر در شب یا 8 ساعت یا بیشتر در شب می خوابیدند، به دست آوردند.

دکتر دیویس می گوید: ما سخت می خوریم. به همین دلیل است که در نهایت، اصلی ترین عامل برای کاهش چربی شکم افراد، تغییر سبک زندگی، یک رژیم غذایی سالم و فعال تر شدن است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید