امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288483
۱۳۲
۱
۰
نسخه چاپی

چرا بعد ار رژیم لاغری دچار ریزش مو می شوید؛ 3 دلیل

چرا بعد ار رژیم لاغری دچار ریزش مو می شوید؛ 3 دلیل

چاقی و اضافه‌وزن، می‌توانند دلیل بسیاری از بیماری‌های مزمن باشند. در واقع خود اضافه‌وزن بعد از عبور از میزان خاصی می‌تواند یک بیماری خطرناک قلمداد شود. فردی که دارای اضافه‌وزن است برای رهایی سریع از این عوارض، دست به اقداماتی می‌زند که گاهی ممکن است خطرناک باشد. یکی از این اقدامات گرفتن رژیم‌های اشتباه و پرعارضه‌ی لاغری است که کاهش وزن سریعی به ارمغان می‌آورند.

یکی از عوارضی که ممکن است بعد از رژیم لاغری گریبان‌گیر فرد شود، ریزش موی شدید است. ممکن است اضافه‌وزن به حدی برای فرد آزاردهنده باشد که ریزش مو مشکلی کوچک جلوه کند و به آن اهمیت ندهد. در واقع ریزش مو تنها مشکلی مستقل نیست و علامتی از درست نبودن مسائل در درون بدن است. در این مقاله قصد داریم به دلایل ریزش موی شدید با رژیم لاغری بپردازیم و درعین‌حال روش‌هایی برای اجتناب از این عارضه را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

اقدامات رایج بعد از مشاهده‌ی ریزش مو در رژیم لاغری

ریزش مو پدیده‌ای است که برخی در طول انجام روش اشتباه لاغری و برخی دیگر بعد از آن مشاهده می‌کنند. اکثر اوقات این عوارض با رژیم‌هایی که افراد ناآگاه به‌صورت خودسرانه می‌گیرند و یا از رژیم‌های آماده‌ی اینترنتی استفاده می‌کنند بروز پیدا می‌کند. مو به‌صورت عادی هم می‌ریزد، اما نباید زیاد باشد. بسیاری از منابع می‌گویند ریزش 50 تا 100 تار مو در روز، طبیعی است.

گاهی این ریزش مو آن‌قدر شدید است که کف سر فرد مشخص می‌شود. ترس و نگرانی ای که ناشی از دیدن موهای زیاد روی بالش، در شانه و حتی روی زمین است، باعث می‌شود افراد به سراغ تغییر شامپو بروند. استفاده از شامپوهای ویتامینه، درمان‌های گیاهی و قرص‌های مولتی‌ویتامین هرچند ممکن است ضرری نرساند، اما در بسیاری از موارد فایده‌ای نیز ندارد.

در مواردی ممکن است به‌جای ریزش شما شاهد کاهش ضخامت و در نتیجه کاهش حجم موهایتان باشید. بسیاری از افراد سعی می‌کنند با اکستنشن و سایر روش‌ها این کاهش مقابله کنند. این روش‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت ظاهر موی شما را در یک مهمانی بهتر نشان دهد؛ اما در واقع اصل مشکل درون بدن پابرجاست. روش‌هایی مثل اکستنشن مو باعث تضعیف ریشه‌های مو می‌شوند و نوعی پاک کردن صورت‌مسئله است.

خبر خوب این است که با سالم بودن فولیکول موها، رشد مجدد و بازگشت ضخامت تار مو امکان‌پذیر است. تنها کافی است تا عاملی که باعث ریزش موی شما شده است را حذف کنید! اگر عامل ریزش موی شما رژیم غلط غذایی است، بهترین کار سبک زندگی سالم و مقوی است.

چرا در طول رژیم لاغری دچار ریزش مو می‌شویم؟

در واقع در هر رژیم لاغری ای شاهد ریزش موی شدید نخواهید بود. یک رژیم غذایی اصولی که مواد مغذی موردنیاز بدن شما را تأمین کند باعث ریزش مو یا کاهش ضخامت آن نخواهد شد. اکثر رژیم‌هایی که کاهش سریع وزن را به همراه دارند باعث ریزش مو می‌شوند. این رژیم‌ها در واقع با حذف مواد موردنیاز بدن از قبیل آهن، روی و ویتامین‌های موجود در برخی مواد غذایی باعث ریزش مو می‌شوند. گاهی اوقات برخی رژیم‌های لاغری باعث ایجاد تغییرات هورمونی می‌شوند که نتیجه‌ی آن ریزش مو است.

پروتئین مناسب، کالری کافی و ویتامین‌ها باید در رژیم غذایی به‌اندازه کافی وجود داشته باشد. امروزه بسیاری به روش پروتئین تراپی می‌پردازند تا سلامت موهایشان را تأمین کنند. قرص‌های آهن و زینک به‌عنوان مواد کمکی برای تأمین نیاز بدن استفاده می‌شوند. این مواد تنها به‌عنوان مواد کمکی تأثیر دارند، اما باید اصل نیاز شما از غذا تأمین شود.

برخی رژیم‌های غذایی نان و برنج را به‌طورکلی حذف می‌کنند که در نتیجه بسیاری از ویتامین‌های گروه B ، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدفولیک به بدن نمی‌رسد. برخی دیگر از رژیم‌ها پروتئین را حذف کرده و توصیه‌هایی مثل مصرف یک‌کف‌دست نان در وعده دارند که هیچ نیازی از بدن را کامل تأمین نمی‌کند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند برای کم‌کردن وزن باید چربی‌ها را کاملاً از رژیم خود حذف کنند. این کار نیز باعث نرسیدن امگا سه‌ی موردنیاز به بدن می‌شود. البته مصرف چربی‌هایی مثل روغن‌های آلوده و دارای اسید چرب ترانس که منجر به ابتلا به کلسترول بالا می‌شوند نیز مشکلاتی دارند که بر کسی پوشیده نیست.

جلوگیری از ریزش مو در رژیم لاغری

هنگامی که در طول رژیم لاغری دچار ریزش مو می‌شوید، باید تأمین‌شدن نیازهای خود را بررسی کنید. باید در طول روز 1000 واحد ویتامین دی مصرف کنید. این ویتامین از طریق نور خورشید، تغذیه و قرص مکمل تأمین می‌شود. ماده مهم دیگر آهن و روی است. این مواد در جگر، گوشت، شیره انگور و … یافت می‌شوند. میزان آهن موردنیاز بدن هر فردی به جنسیت و شرایط او بستگی دارد. برای مثال نیاز مادران شیرده بسیار بالاتر از سایر افراد است. میزان پروتئین موردنیاز هر فرد نیز 0.8 تا 2 گرم به‌ازای هر کیلو از وزن بدن او است.

در کنار تغذیه مناسب می‌توانید از قرص‌های مکمل با تجویز پزشک استفاده کنید. برخی از قرص‌های مکمل مثل آهن ممکن است باعث یبوست شوند، پس مصرف فیبر را که به کاهش وزن هم کمک می‌کند، در کنار این قرص‌ها فراموش نکنید. البته نباید به مصرف قرص‌هایی که در ظاهر گیاهی به رشد مو کمک می‌کنند و هیچ مجوزی ندارند اعتماد کنید.

اگر بعد از بررسی رژیم غذایی خود متوجه شدید که مشکلی در تأمین مواد مغذی ندارید، باید به مسائل دیگر فکر کنید. ممکن است دلیل ریزش موی شما رژیم لاغری نباشد. رفتن مو به فاز استراحت که معمولاً در فصل پاییز است باعث ریزش مو به‌صورت طبیعی می‌شود. تغییرات هورمونی، استرس و نگرانی زیاد، نداشتن خواب کافی و مشکلات تیروئید مسائل دیگری هستند که باعث ریزش مو می‌شوند.

سخن پایانی

گاهی اوقات اضافه‌وزن زیاد باعث می‌شود افراد به دنبال رژیم‌هایی که کاهش وزن سریع به همراه دارند بروند. ریزش مو که در طول رژیم لاغری و یا انتهای آن مشاهده می‌شود، معمولاً به‌خاطر گرفتن یک رژیم لاغری اشتباه است. رژیم‌هایی که مواد مغذی لازم را به بدن نمی‌رسانند باعث ریزش مو می‌شود. در چنین شرایطی خوردن مولتی‌ویتامین‌ها و قرص‌های کمکی مثل آهن و زینک نمی‌توانند باعث قطع کامل ریزش مو شوند.

خوشبختانه موهایی که در طول رژیم ریخته‌اند، با سالم بودن فولیکول قابل بازگشت هستند. باید رژیمی که اصولی نیست را رها کرد و مجدداً با رژیمی که کاهش وزن مناسب با تأمین کامل مواد غذایی را تضمین می‌کند به درمان اضافه‌وزن پرداخت. ویتامین‌های گروه B، آهن، روی، ویتامین دی و پروتئین کافی از جمله موادی هستند که برای رشد کافی مو لازم هستند.

  • منبع
  • دکتر زندی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید