امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280187
۴۰۳
۱
۰
نسخه چاپی

چرا نباید به اخبار توجه کنید؟

چرا نباید به اخبار توجه کنید؟

ال چاپو در مکزیک دستگیر شد. ده ها زن در چندین شهر آلمان در شب سال نو مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، آزمایش های هسته ای را با اهداف نامشخص انجام داد. چین برای جلوگیری از سقوط در بازار سهام، پول را در اقتصاد پمپاژ می کند. هدف از دانستن این همه چیست؟ آیا دانش شما را افزایش می دهد؟ آیا آگاهی شما را بالا می برد؟ آیا به شما کمک می کند بهتر فکر کنید؟ آیا بازدهی شما را بیشتر می کند؟ آیا زندگی شما را بهبود می بخشد؟ جواب کوتاه، نه است. پاسخ گسترده و مستدل در پی می آید.

اضافه بار اطلاعات می تواند یک ترمز اصلی برای بهره وری شخصی شما باشد، اما باعث نمی شود وظایف را به تعویق بیندازید. اهمال کاری ناشی از خود اطلاعات نیست، بلکه مصرف بیش از حد آن است. اطلاعات در همه جا وجود دارد، اما هیچ کس شما را مجبور نمی کند که همه آنها را مصرف کنید. این احساس که "شما چیزی را از دست می دهید" است که خواست شما را برای بودن در همه جا ایجاد می کند.

بیشتر اطلاعاتی که ما را بمباران می کند همان چیزی است که ما معمولا اخبار می نامیم. به گفته رولف دوبلی، نویسنده کتاب «هنر شفاف اندیشیدن»، خبر برای ذهن چیزی معادل شکر برای بدن است: «چیزی اشتهاآور، آسان برای هضم و در دراز مدت بسیار مخرب».

او استدلال می کند که حداقل سه دلیل مهم وجود دارد که چرا ما باید خواندن، گوش دادن و تماشای اخبار را متوقف کنیم.

اول، مغز ما به اخبار واکنش نامتناسبی نشان می دهد. ما با اخبار تکان دهنده مرتبط با مردم تحریک می شویم، در حالی که اخبار حاوی اطلاعات پیچیده یا تا حدی انتزاعی ما را خسته می کند. البته رسانه‌ها این را می‌دانند، بنابراین اخبار ویژه‌ای در اختیار ما قرار می‌دهند. هر چه اغراق آمیزتر و پر شورتر باشد، بهتر است. در پایان، رسانه به مخاطبان خود نیاز دارد تا شرکت ها را وادار به خرید فضاهای تبلیغاتی درج شده بین اخبار کند. در نتیجه، هر موضوع کمی پیچیده و عمیق منتفی است، مهم نیست که چقدر ممکن است به ما در درک بهتر دنیایی که در آن زندگی می کنیم کمک کند.

دوم، اکثریت قریب به اتفاق اخبار بی ربط و در نتیجه اتلاف وقت است. با توجه به اخباری که سال گذشته مصرف کردید (به طور متوسط 10000 خبر)، چه تعداد از آنها زندگی، شغل یا تجارت شما را بهبود بخشیدند؟ برخی احتمالاً انجام دادند، اما این مبلغ در مقایسه با زمان سرمایه گذاری شده مضحک است. این باعث می شود مصرف همه آن اخبار اصلاً شایسته نباشد.

در نهایت، اخبار نشان دهنده از دست دادن بزرگ در بهره وری شما است. تخمین زده می‌شود که به‌طور متوسط، نیم روز در هفته را به هر نحوی صرف مصرف اخبار می‌کنیم. تصور کنید اگر هر هفته نیم روز اضافی داشته باشید، چند کار جالب می توانید انجام دهید.

من دلیل دیگری را اضافه می‌کنم، مانند این که اخبار معمولاً به شیوه‌ای کاملاً ذهنی ویرایش می‌شوند، به صورت دسته‌ای از رنگ و شکلی که بیشترین علاقه را به رسانه‌های ارائه‌دهنده آن دارد. آنها دقیقاً عاری از  تعصب نیستند.

ما باید با دقت انتخاب کنیم که کجا توجه خود را جلب کنیم، زیرا در دنیایی هستیم که حواس‌مان را پرت می‌کند. شما چی فکر میکنید؟ آیا می توانید بدون دلبستگی به اخبار زندگی کنید؟

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید