امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279067
۳۷۱
۱
۰
نسخه چاپی

چرا و چگونه باید همین الان سم زدایی از شبکه های اجتماعی را امتحان کنید

چرا و چگونه باید همین الان سم زدایی از شبکه های اجتماعی را امتحان کنید

رسانه های اجتماعی به یک ابزار ارتباطی ضروری برای ما به عنوان یک جامعه تبدیل شده است. ما بیشتر از همیشه زمان خود را در دنیای مجازی یکپارچه با دستگاه خود می گذرانیم.

به عبارت دیگر، مقدار قابل توجهی از تجربیات زندگی مشترک ما دیجیتالی تر شده است. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که ممکن است بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارد؟ اگر نه، در اینجا این است که چرا باید سم زدایی در رسانه های اجتماعی را به عنوان یک اقدام بهداشتی در نظر بگیرید.

4 دلیل برای امتحان سم زدایی از شبکه های اجتماعی

خواب بهتر

آیا برای داشتن خوابی آرام تلاش می کنید؟ اگر چنین است، سم‌زدایی در شبکه‌های اجتماعی ممکن است برای اصلاح الگوهای خواب ناسالم شما ضروری باشد. گوشی‌های هوشمند، رایانه‌ها، تلویزیون‌ها و دیگر صفحه‌نمایش‌های دستگاه‌های دیجیتال نوری به نام «نور آبی» از خود ساطع می‌کنند. علاوه بر این، خورشید بیشترین نور آبی را ساطع می کند. این می تواند در طول روز مفید باشد زیرا به عملکرد شناختی، هوشیاری و تنظیم چرخه خواب و بیداری ما کمک می کند.

با این حال، قرار دادن مداوم چشمان خود در معرض نور آبی پس از تاریکی توصیه نمی شود. به عنوان مثال، می تواند باعث علائم فشار چشم دیجیتال شود، چرخه خواب ما را به هم بزند و منجر به کمبود خواب شود. محققان هاروارد دریافتند که نور آبی دو برابر نورهای دیگر ملاتونین (هورمون‌هایی که خواب را تنظیم می‌کنند) را سرکوب می‌کند.

خواب و استراحت برای سلامتی ضروری است. علاوه بر این، سم زدایی در شبکه های اجتماعی برای خواب سالم ضروری است. مطالعه ای در سال 2019 به پتانسیل مثبت سلامت روانی بهتر هنگام خاموش کردن دستگاه ها و داشتن خواب بهتر اشاره می کند. به همان اندازه که بررسی شبکه های اجتماعی در رختخواب قبل از خواب آسان است، بهتر است دستگاه ها را دور نگه دارید تا خواب عمیق و چرخه خواب بهتر ایجاد کنید.

استرس کمتر و سلامت روانی بهتر

تلفن‌های هوشمند در همه جا ما را همراهی می‌کنند، و جدا شدن از گروه‌هایی را که در آن شرکت می‌کنیم سخت می‌کنند. برای مثال، مدرسه، کار، فعالیت‌های فوق برنامه و سایر تعهدات اجتماعی وجود دارد. وقتی محیط‌های استرس‌زا به زمان خصوصی ما نفوذ می‌کنند، این احساس را به ما القا می‌کند که باید شبانه‌روز به نیازهای دیگران توجه کنیم. در نتیجه، ممکن است در بسیاری از روز احساس استرس کنیم. بنابراین مهم است که بدانیم چگونه از نیازهای غیرضروری که به لحظه حال بی ربط هستند دور شویم. این می تواند به کاهش استرس به طور قابل توجهی کمک کند.

آزمایشات سم زدایی در شبکه های اجتماعی

در سال 2010، 12 دانشگاه در سراسر جهان در یک آزمایش جهانی به نام Unplugged شرکت کردند که در آن از دانشجویان خواستند تا فقط 24 ساعت از برق خارج شوند. بسیاری از آنها هنگام جدا شدن از تلفن خود با علائم مشابه ترک، ناموفق بودند.

از سوی دیگر، کسانی که موفق شدند همگی مزایای شگفت انگیزی را که تجربه کردند گزارش کردند. به عنوان مثال، آرامش، آرامش ذهن، و افزایش لذت از حضور در لحظه. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که سم‌زدایی موفق رسانه‌های اجتماعی می‌تواند مزایای ذهنی شگفت‌انگیزی داشته باشد.

در سال 2015، تیم دیگری از محققان در دانمارک بیش از 1000 شرکت کننده را جمع آوری کردند تا یک هفته آزمایش فیس بوک را انجام دهند. در این مطالعه، محققان به تأثیر فیس بوک بر رفاه ما پرداختند. آنها دریافتند که ترک فیس بوک برای تنها یک هفته اثرات مثبت قابل توجهی دارد. به طور کلی، رضایت از زندگی شرکت کنندگان افزایش یافت و احساسات مثبت تر شد.

یک مطالعه در بریتانیا در سال 2018 بیش از 10000 نوجوان را مورد بررسی قرار داد و همچنین نشان داد که استفاده طولانی تر از رسانه های اجتماعی با نارضایتی از وزن بدن، علائم افسردگی و اعتماد به نفس پایین مرتبط است. بنابراین، حتی یک سم‌زدایی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند فضای تنفسی ذهنی را ایجاد کند که شایسته ماست.

استفاده با کیفیت از زمان

یک سم‌زدایی در شبکه‌های اجتماعی ممکن است اکنون بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز باشد. دستگاه‌های قابل حمل ما آنقدر راحت و سرگرم‌کننده هستند که به راحتی می‌توان جذب جذابیت آن‌ها شد. با توجه به اینکه رسانه های اجتماعی به گونه ای طراحی شده اند که اعتیاد آور باشند، توانایی آن برای درگیر نگه داشتن ما نیز ما را از اراده و امکاناتمان برای استفاده بهتر از زمان باز می دارد.

بیش از نیمی از جمعیت جهان در حال حاضر از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند و برخی از ما آنقدر به این نقطه وابسته هستیم که تمرکز بر فعالیت های دیگر دشوار می شود. علاوه بر این، برخی حتی ممکن است در موارد شدید علائم مشابه ترک را تجربه کنند.

بر اساس تحقیقات 2020 Global WebIndex، "کاربران رسانه های اجتماعی در حال حاضر به طور متوسط 2 ساعت و 24 دقیقه در روز را صرف شبکه های چندگانه در میان 8 شبکه اجتماعی و برنامه پیام رسانی می کنند." علاوه بر این، زمان صرف شده ما در رسانه های اجتماعی هر سال افزایش می یابد.

همچنین WHO تخمین می زند که کل استفاده ما از رسانه های اجتماعی در طول عمر جهانی 72 ساله ما تا 6 سال و 8 ماه خلاصه می شود. این در مقایسه با 1 ساعت و 2 دقیقه در روز بیش از دو برابر است. میانگین زمانی که آمریکایی ها در یک روز صرف خوردن و نوشیدن می کنند.

اگر در تلاش برای یافتن زمان برای شروع یک عادت، پروژه یا تعهد جدید هستید، ممکن است بخواهید به جایی که زمان خود را سرمایه گذاری کرده اید نگاه کنید. مهمتر از همه، زمان توجه ما یک منبع با کیفیت است. بنابراین، محدود کردن استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تمرین سم‌زدایی حرفه‌ای رسانه‌های اجتماعی، فرصت‌های بیشتری را برای فعالیت‌های مهم باز می‌کند.

تعاملات معنادار تر

سم زدایی در شبکه های اجتماعی می تواند برای روابط شخصی شما با دیگران نیز مفید باشد. تعاملاتی که ما از طریق رسانه های اجتماعی تجربه می کنیم، ماهیت متفاوتی از تعاملات حضوری در زندگی واقعی دارند.

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند درک ما از واقعیت را تحریف کنند، زیرا بسیاری از ما نسخه‌های بسیار مدیریت‌شده و ویرایش‌شده تجربیات خود را منتشر می‌کنیم.

ملاقات حضوری با افراد، گذراندن زمان با هم، و درک هر دو نقطه اوج و پایین واقعی به حفظ دیدگاه و رابطه سالم تر به طور کلی کمک می کند. علاوه بر این، نشانه‌های اجتماعی زیادی وجود دارد که ما به صورت حضوری از آنها استفاده می‌کنیم و هرگز از طریق رسانه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنیم

شرکت‌کنندگان در آزمایش Unplugged که به مدت 24 ساعت سعی در سم‌زدایی در رسانه‌های اجتماعی داشتند نیز ابراز داشتند که تعاملات اجتماعی معناداری را تجربه کرده‌اند. تحقیقات هاروارد نشان می دهد که روابط معنادار با طول عمر و سلامت عاطفی، ذهنی و جسمی بهتر ارتباط دارد. بنابراین، اگر تمایل دارید با افراد در رسانه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید، تماس تلفنی یا ملاقات حضوری را انتخاب کنید تا دفعه بعد با دیگران تماس بگیرید.

نحوه سم زدایی در شبکه های اجتماعی

شاید مزایای سم زدایی در رسانه های اجتماعی را درک کرده باشید، اما نمی دانید از کجا شروع کنید. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد که چگونه می توانید امتحان کنید:

1. زمان رسانه های اجتماعی را با برنامه ها کاهش دهید

سم زدایی در رسانه های اجتماعی می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر در عادت روزانه شما برای بررسی آنلاین چیزها ریشه دوانده باشد. خوشبختانه، برنامه های زیادی برای کمک به شما در این فرآیند توسعه یافته است. برای مثال، می‌توانید برنامه‌ای را نصب کنید که زمان روزانه‌ای که در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانید را کنترل می‌کند.

سم زدایی در شبکه های اجتماعی به این معنی نیست که باید کلا آن را کنار گذارید. فقط یک محدودیت زمانی برای استفاده خود تعیین کنید تا مطمئن شوید ساعت های زیادی را صرف نمی کنید. یک مطالعه تجربی نشان می‌دهد که فقط ۱۰ دقیقه کاهش استفاده در هر پلتفرم می‌تواند موثر باشد، بنابراین از شروع کوچک نترسید!

2. یک برنامه ریزی سریع را امتحان کنید

آزمایش‌هایی وجود دارد که ادعا می‌کنند سم‌زدایی در رسانه‌های اجتماعی برای ۲۴ ساعت نیز مؤثر است. آزمایش یک هفته‌ای تعطیلی فیسبوک نیز نتایج قابل‌توجهی نشان داد. بنابراین، اگر هنوز امتحان نکرده‌اید، کنار گذاشتن شبکه‌های اجتماعی برای یک دوره زمانی معین ممکن است به نتایج شگفت‌انگیزی منجر شود.

مدت زمان مشخصی را برای قطع ارتباط با رسانه های اجتماعی به خود اختصاص دهید. یک تأمل متفکرانه بعد از آن می تواند به شما کمک کند تا ببینید چگونه رسانه های اجتماعی بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد.

اگر در روش‌های سم‌زدایی در رسانه‌های اجتماعی باتجربه هستید و می‌خواهید چالش بیشتری داشته باشید، من یک روزه منظم را توصیه می‌کنم. برای مثال، تعیین فقط یک روز در هفته به عنوان «روز بدون رسانه» یا ماهانه «هفته بدون رسانه اجتماعی» می‌تواند فاصله‌های سالمی را از رسانه‌های اجتماعی ایجاد کند. "ساعات بدون رسانه" روزانه نیز می تواند به همان اندازه مفید باشد.

3. بدون دستگاه در اتاق خواب

اگر نگرانی شماره یک شما خواب با کیفیت است، ممنوع کردن وسایل در اتاق خواب شما می تواند موثر باشد. زمانی که در رختخواب هستیم، ورود به حلقه بی پایان مرور رسانه های اجتماعی آسان است و نور آبی که از تلفن شما ساطع می شود نیز کمکی نمی کند.

به عنوان مثال، ایستگاه شارژ خود را به مکانی خارج از اتاق خواب خود منتقل کنید و از یک ساعت زنگ دار برای بیدار شدن استفاده کنید. این به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید و ساعت‌های خواب/صبح آرام‌تری را فراهم کنید. بنابراین، اگر برای داشتن خوابی سالم تلاش می کنید، سم زدایی در شبکه های اجتماعی شبانه ممکن است محل شروع باشد.

4. با یک دوست امتحان کنید

چه کسی می گوید سم زدایی در شبکه های اجتماعی نمی تواند یک فعالیت اجتماعی باشد؟ هنگامی که چیز جدیدی را امتحان می کنید، یک شریک مسئولیت پذیر می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. انگیزه بیشتری برای ادامه دادن به اهداف خواهید داشت و در عین حال کسی را برای گفتگو در مورد چالش ها خواهید داشت. کسی را پیدا کنید که علاقه مند است با شما تلاش کند. این تجربه مشترک می تواند دوستی شما را در حالی که در آن هستید عمیق تر کند.

در حالی که رسانه های اجتماعی دنیای ما را بیشتر از همیشه به هم نزدیک کرده است، جریان مداوم اطلاعات کیفیت توجه ما را به صورت پراکنده منحرف کرده است. علاوه بر این، از آنجایی که قابلیت‌های دیجیتالی ما به‌طور تصاعدی به سمت کارآمدی رشد می‌کنند، پیگیری عوارض جانبی روزانه‌مان سخت‌تر می‌شود. به همین دلیل، سم‌زدایی در شبکه‌های اجتماعی ممکن است راه مناسبی برای استراحتی باشد که بسیار مورد نیاز است تا آرامش و شادی مورد نیاز خود را پیدا کنیم.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید