امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288245
۱۹۴
۱
۰
نسخه چاپی

چرا کسی شما را استخدام نمی‌کند؟ عوامل موثر در عدم موفقیت در جذب شغل

چرا کسی شما را استخدام نمی‌کند؟ عوامل موثر در عدم موفقیت در جذب شغل

دنبال کار می‌گردید و کسی استخدامتان نمی‌کند؟ یافتن شغل دلخواه کار دشواری است و هرچه بیشتر دنبال کار بگردید و کاری پیدا نکنید، بیشتر احساس بی‌کفایتی می‌کنید. هربار سازمانی شما را طرد می‌کند، دلسرد و ناامید می‌شوید. در این وضعیت به‌جای اینکه ناامید شوید، یک قدم به عقب برگردید و سعی کنید مشکل اصلی را پیدا کنید.

1. رزومه شما با شغل مدنظرتان تطابق ندارد

روزمه‌ای که ارسال می‌کنید باید با شغل مدنظرتان تطابق داشته باشد. اگر برای کارهای زیادی رزومه فرستاده‌اید و هیچ‌کدام پاسخ شما را نداده‌اند، شاید مشکل از رزومه‌تان باشد. کارفرمایان به دنبال شخصی هستند که با شرح وظایف شغل آنها مطابقت داشته باشد. آنها تعداد زیادی رزومه دریافت می‌کنند و شاید فرصت نکنند هر رزومه را کامل بررسی کنند. شما باید رزومه‌تان را بر اساس موقعیت شغلی آنها تنظیم کنید تا متوجه شوند شما برای آن شغل مناسبید؛ یعنی رزومه شما باید مهارت‌ها و تجربیات شما را نشان دهد.

لازم نیست برای موقعیت شغلی رزومه جداگانه بنویسید، اما حداقل باید چند رزومه برای هر موقعیت شغلی تنظیم کنید؛ مثلا رزومه شما برای شغل برنامه‌نویسی با رزومه‌ای که برای شغل مدیریت محصول می‌فرستید باید متفاوت باشد.

2. رزومه شما به‌درستی قالب‌بندی نشده است

امروزه سازمان‌های زیادی رزومه‌های دریافتی را با سیستم ردیابی متقاضی (‌ATS) بررسی می‌کنند؛ یعنی کامپیوتر رزومه‌ها را اسکن و آنها را دسته‌بندی می‌کند. سیستم ردیابی متقاضی به مدیران کمک می‌کند کارهایشان را سریع‌تر انجام دهند. اگر رزومه خود را درست قالب‌بندی نکنید، از فیلترهای این سیستم گذر نمی‌کند و مدیران سازمان متوجه توانایی‌هایتان نمی‌شوند.

اگر می‌خواهید رزومه شما در تله سیستم ردیابی متقاضی گرفتار نشود، باید چند نکته را در نظر بگیرید. رزومه‌تان را خیلی گرافیکی نسازید. استفاده بیش از حد از جدول‌ها، ستون‌ها و تصاویر مختلف سیستم را گیج می‌کند و احتمال قبولی آن را کاهش می‌دهد. در رزومه‌تان از کلمات کلیدی استفاده کنید. شرح موقعیت شغلی را به‌خوبی بخوانید و برای توصیف مهارت‌های خود از همان عبارات استفاده کنید. علاوه‌بر این موارد، برای هر بخش عنوان استاندارد رزومه را استفاده کنید. تجارب خود را با عنوان «سوابق شغلی» یا «تجربیات» و آموخته‌هایتان را با عنوان «تحصیلات» دسته‌بندی کنید.

3. برای مشاغل اشتباه رزومه می‌فرستید

به شرح شغل نگاه کنید و صادقانه از خود بپرسید آیا مهارت‌های موردنیاز سازمان را دارید یا خیر. جویندگان کار معمولا بررسی می‌کنند که برای شغل مدنظر توانایی‌های کافی را دارند یا نه، اما نکته مهمی را فراموش می‌کنند. آنها نمی‌دانند آیا صلاحیت‌هایشان برای این شغل کافی است یا بیش از حد است. مدیران سازمان به دنبال فردی هستند که مهارت و تجربه لازم را داشته باشد اما نمی‌خواهند از شخصی که تجربه‌های و مهارت‌های زیادی دارد، در سطوح پایین‌تر سازمان استفاده کنند. بهتر است تواناهای خود را صادقانه بررسی کنید و برای شغلی در سطح خودتان رزومه بفرستید.

4. برای مشاغل کمی رزومه می‌فرستید

بعضی افراد فقط برای مشاغل رؤیایی خود در شرکت‌های محبوبشان رزومه می‌فرستند و خیلی زود ناامید می‌شود. کارشناسان می‌گویند خوب است که در مورد کارتان سختگیر باشید اما باید بدانید سختگیری روند جست‌وجوی کار را طولانی می‌کند.

اگر در شرایطی هستید که باید خیلی زود کار پیدا کنید، بهتر است کمی استانداردهایتان را تغییر دهید. می‌توانید برای شغل‌هایی رزومه بفرستید که شغل رؤیایی شما نیستند اما شما را در مسیر رسیدن به آرزوهایتان قرار می‌دهند.

5. با اطرافیان خود درباره کار صحبت نمی‌کنید

برای پیداکردن شغل باید شبکه‌سازی کنید. آشنایی با دیگران و ایجاد روابط اجتماعی به شما کمک می‌کند موقعیت‌های شغلی بیشتری پیدا کنید که برایشان رزومه بفرستید. شاید فکر کنید این کار فایده‌ای ندارد، اما بهتر است به تمام اطرافیان خود بگویید دنبال شغلید. این کار یک شبکه انسانی گسترده برایتان می‌سازد که قدرت زیادی دارد. با هم‌کلاسی‌های قدیمی خود، دوستان و همکاران سابق و اعضای خانواده‌تان صحبت کنید. شاید خودشان موقعیتی شغلی سراغ نداشته باشند، اما احتمالا اطرافیانی دارند که می‌توانند به شما کمک کنند، پس قدرت شبکه‌سازی را دست‌کم نگیرید.

6. درباره شرکت مدنظر اطلاعات کافی ندارید

قبل از مصاحبه با هر سازمانی، درباره آن تحقیق کنید. مدیرعامل شرکت را بشناسید و تلاش کنید ارزش‌ها و اهداف سازمان را متوجه شوید. کارفرمایان دوست دارند کسی را استخدام کنند که علاوه‌بر داشتن مهارت‌، به سازمانشان اهمیت بدهد. در جلسه مصاحبه نشان دهید که به کار در آن سازمان علاقه دارید و در کدام بخش‌ها می‌توانید مفید باشید.

7. برای مصاحبه آماده نیستید

یکی از سخت‌ترین قسمت‌های کاریابی شرکت در جلسات مصاحبه کاری است. باید برای مصاحبه آماده باشید. برای این کار بهتر است فهرستی از سؤالات رایج در مصاحبه‌های کاری پیدا کنید و پاسخ‌های آنها را تمرین کنید. با صدای بلند سؤالات را پاسخ دهید و تلاش کنید از کلمات درست و مناسب استفاده کنید. به‌جای پاسخ‌های تکراری، جوابی خلاقانه و کارآمد بسازید که توجه مصاحبه‌کننده را جلب کند.

نباید مثل ربات پاسخ‌های آماده و تکراری بدهید. از یکی از دوستان با تجربه خود بخواهید با شما تمرین کند. او می‌تواند پاسخ‌هایتان را ارزیابی کند و بازخورد مفیدی به شما بدهد. نقاط ضعف و قوت شما در مصاحبه تمرینی مشخص می‌شود و می‌توانید آنها را بهبود دهید.

8. مهارت‌های اجتماعی کمی دارید

کارفرما در نگاه اول مهارت‌های اجتماعی شما را می‌سنجد. اگر مؤدبانه احوالپرسی نکنید و به سؤالات پاسخ‌‌های کوتاه دهید، شانس کمی برای قبولی خواهید داشت. شما باید بتوانید داستان‌سرایی کنید، فعالانه به سؤالات گوش دهید، ارتباط چشمی خوبی برقرار کنید و علاقه خود به گفت‌وگو را نشان دهید. برای بهبود این توانایی‌ها باید درباره‌شان مطالعه و آگاهانه آنها را تمرین کنید.

9. داستان ندارید

آیا شما همه مهارت‌های کاری و اجتماعی را دارید اما همچنان پس از جلسه مصاحبه، پاسخ مثبت دریافت نمی‌کنید؟ ممکن است داستان درستی نداشته باشید. داستان درست یک مفهوم مبهم است که در استخدام کارمندان نقش مهمی دارد. باید در جلسه مصاحبه به کارفرما نشان دهید چرا برای این شغل درخواست داده‌اید و چگونه این موقعیت مسیر کاری شما را می‌سازد. در آینده دنبال جایگاه مدیریتی هستید یا می‌خواهید بیشتر درگیر مسائل فنی و مشتریان باشید؟ آینده شغلی مدنظرتان را به مصاحبه‌کننده بگویید و توضیح دهید موقعیت شغلی فعلی چه اثری بر آینده شما می‌گذارد. می‌توانید در پاسخ به سؤال «درباره خودت به من بگو» یا «چرا برای این شغل رزومه فرستادید؟» داستانتان را تعریف کنید.

10. بیش از حد هیجان دارید

هیجان‌زده‌شدن برای فرصت شغلی خوب است، اما نباید بیش از حد مشتاق و هیجان‌زده به نظر برسید. هیجان بیش از حد زنگ خطری برای مصاحبه‌کنندگان است، بنابراین فقط ۵ دقیقه قبل از مصاحبه در شرکت حاضر شوید. لازم نیست از یک ساعت قبل به آنجا بروید و مدت طولانی در لابی منتظر بمانید. این کار همه کارکنان شرکت را معذب می‌کند. اگر قبل از مصاحبه می‌خواهید درباره سازمان و مدیرعامل آن تحقیق کنید، به لینکدین شرکت سر بزنید نه به فیسبوک یا اینستاگرام شخصی مدیرعامل. بعد از مصاحبه هم می‌توانید با یک پیام کوتاه از مصاحبه‌کننده تشکر کنید و اشتیاق خود برای ادامه همکاری را ابراز کنید، اما نباید هر روز با شرکت تماس بگیرید و نتیجه را جویا شوید.

11. به‌اندازه کافی به‌یادماندنی نیستید

برای موفقیت در مصاحبه شغلی باید به‌یادماندنی باشید. کارفرمایان با متقاضیان زیادی مصاحبه می‌کنند و شما باید در ذهنشان بمانید تا انتخابتان کنند. برای اینکه خوب به یاد بمانید باید از قبل آماده باشی. در موقعیتی مناسب نشان دهید به چه قسمتی از شغل علاقه دارید یا چه سرگرمی خاصی در اوقات فراغت‌تان دارید که در این شغل کمکتان می‌کند. واضح و مفید صحبت کنید و نکته ظریفی در گفت‌وگویتان بگنجانید که در ذهن کارفرما باقی بماند.

12. منفی‌نگرید

مدیران دوست دارند کارمندی مثبت‌نگر و مفید استخدام کنند. این از طبیعت انسانی نشئت می‌گیرد که دوست نداریم با افراد منفی‌نگر و بی‌حوصله تعامل کنیم. در دومین جلسه مصاحبه ممکن است از شما بپرسند چه پیشنهادی برای بهبود یک محصول یا روند کاری سازمان دارید. در این شرایط باید مراقب گفته‌ها و نحوه بیان خود باشید. پاسخ تند و توهین‌آمیز ندهید. تمام مشکلاتی را که به ذهنتان می‌رسد، بیان نکنید و به‌جای تمرکز بر مشکلات، راه‌حل‌محور باشید.

این قانون در توضیح سوابق شغلی‌تان هم صدق می‌کند. درباره سازمان قبلی، مدیران و همکاران سابقتان بدگویی نکنید حتی اگر رفتار آنها واقعا بد بوده است.

13. برای مصاحبه فنی آماده نیستید

مصاحبه فنی ممکن است یک آزمون کدنویسی، ترجمه، نوشتن محتوا یا هر چیز دیگری باشد. هدف مصاحبه فنی ارزیابی توانایی شما برای انجام شغل مدنظر است، بنابراین مهم است از آن موفق بیرون بیایید. در مصاحبه فنی نیاز نیست کاری را بی‌نقص اجرا کنید بلکه مهم است که بتوانید چالش را بفهمید، ایده‌پردازی کنید و کار را انجام دهید. اگر در مصاحبه فنی موفق نیستید، باید در حوزه کاری خود بیشتر مطالعه کنید.

سخن آخر

استخدام‌شدن در یک سازمان فرایندی چندوجهی است. اگر مدتی است دنبال شغل می‌گردید و کسی استخدامتان نمی‌کند، باید دلایل این مسئله را بررسی کنید. فقدان شبکه‌سازی، آماده‌نبودن برای مصاحبه و مشکلات اساسی در رزومه مهم‌ترین دلایلی است که کسی استخدامتان نمی‌کند. با این چالش‌ها روبه‌رو شوید تا در موقعیت شغلی دلخواهتان استخدام شوید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید