امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280544
۴۱۳
۱
۰
نسخه چاپی

چه چیزی باعث می شود که مردم جان خود را برای نجات دیگران به خطر بیندازند؟

چه چیزی باعث می شود که مردم جان خود را برای نجات دیگران به خطر بیندازند؟

پس از آن که یک تیرانداز 18 ساله 19 دانش آموز دبستانی و دو معلم را در تگزاس به قتل رساند، والدین مضطرب خشم خود را متوجه چند افسر پلیس کردند که نتوانستند وارد کلاسی شوند که در آن به کودکان تیراندازی می شد. معلمی که از جراحاتش جان سالم به در برده بود، افسران را "بزدل" می خواند.

این امکان وجود دارد که یک زنجیره فرماندهی شکسته بیشتر از فقدان شجاعت تأثیر داشته باشد. اما اقدامات - یا بی عملی - این افسران در تضاد کامل با قهرمانی است که توسط دیگران در شرایط مشابه به نمایش گذاشته شده است.

به عنوان مثال، در آگوست 2015، سه مرد جوان آمریکایی در قطاری شلوغ که از پاریس به آمستردام می رفت، بودند که با یک تروریست به شدت مسلح مواجه شدند. آنها با اندک توجهی به امنیت شخصی خود، به تروریست حمله کردند و او را تحت سلطه خود درآوردند. هیچ کس مناقشه نمی کند که این مردان شایسته نام قهرمان هستند.

به نظر می رسد که فقط برخی از مردم قادر به انجام این شکل قهرمانی در کسری از ثانیه هستند. چه چیزی آنها را از بقیه جدا می کند؟

محققان روانشناسی مانند من این سوال را از دریچه روانشناسی تکاملی و شخصیتی بررسی کرده اند. مطالعه نشان داده است که مردان تمایل بیشتری به قرار دادن خود در معرض خطر فیزیکی برای کمک به دیگران دارند.

اینکه چرا برخی از مردان این طور رفتار - و برخی دیگر این کار را نمی‌کنند - کمی پیچیده‌تر بوده است.

یک چیز پسرانه؟

مدال کارنگی جایزه ای است که به افرادی در ایالات متحده یا کانادا داده می شود که شجاعانه جان خود را در تلاش برای نجات دیگران به خطر انداخته اند. در سال 2022، 15 نفر از 16 برنده مدال کارنگی مرد بودند.

این اتفاقی نیست.

البته، قهرمانی و شجاعت می تواند به اشکال مختلف ظاهر شود و زن و مرد به طور یکسان آبرو، سلامتی و موقعیت اجتماعی خود را برای انجام کاری که فکر می کنند درست است به خطر می اندازند. هیچ کمبودی برای زنان شجاع وجود ندارد.

با این حال، وقتی صحبت از شجاعت خطرناک فیزیکی به میان می‌آید - نوعی که وقتی یک تروریست در قطار یا یک تیرانداز در مدرسه وجود دارد - مردم تصور می‌کنند مردان رهبری را بر عهده خواهند گرفت. دلایل تکاملی قوی برای این کلیشه وجود دارد، و یکی از رایج ترین ترس ها در مردان این است که آنها را به عنوان یک ترسو معرفی کنند. مردی که شجاعت بدنی خود را نشان نمی‌دهد، به شهرت خود آسیب وارد می‌کند اما زن آسیب نمی‌بیند.

در طول تاریخ بشر، دستیابی به موقعیت بالا یا تسلط در میان همسالان، بلیتی بوده است که برای جذب همسر و پدر فرزندان باید آن را سوراخ کند.

ایجاد شهرت به عنوان یک قهرمان راه بدی برای بالا بردن سریع موقعیت و مطلوبیت شما نیست.

من پیشنهاد نمی کنم که قهرمانان آگاهانه تمام چیزهای بزرگی را که در صورت به خطر انداختن جانشان به سراغشان می آید، محاسبه کنند. آنها فکر نمی کنند، "هیچ چیز مانند مدال لژیون افتخار، خانم ها را تحت تاثیر قرار نمی دهد!" در واقع، مصاحبه با مردانی که مدال کارنگی را به دست آورده‌اند نشان می‌دهد که اقدامات قهرمانانه آن‌ها شهودی – حتی تکانشی – بوده است تا اینکه محصول تفکر متفکرانه باشد.

به نظر می رسد نشان دادن آشکار شجاعت و قدرت با قبول و زنده ماندن خطرات بزرگ به دیگران نشان می دهد که یک مرد دارای ویژگی های خاصی است، بنابراین این انگیزه ها از طریق تکامل انتخاب شده اند زیرا اقدام قهرمانانه به طور قابل اعتماد مزایای جفت گیری را برای مردان فراهم کرده است.

شجاعت به عنوان یک استراتژی جفت گیری

این تصور که شجاعت ارتباط تنگاتنگی با انگیزه های جفت گیری دارد مدت زیادی است که وجود داشته است. وقتی یک زن در فرماندهی قرار دارد، باعث می‌شود که جنگجویان برای نشان دادن شجاعت خود با یکدیگر رقابت کنند.

تحقیقات روان‌شناختی تأیید کرده‌اند که رفتار نوع‌دوستانه مردانه زمانی بیشتر مورد تحسین قرار می‌گیرد که به شکل قهرمانی مخاطره‌آمیز که نشان‌دهنده شجاعت و قدرت باشد، تحسین می‌شود. مطالعه دیگری نشان داد که مردان بیشتر در حضور یک عضو جذاب از جنس مخالف، سخاوتمندانه رفتار می کنند. همین امر در مورد زنان صدق نمی کند.

 یک سری مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد مردان به احتمال زیاد درد را تحمل می‌کنند تا وقتی زنان حضور داشته باشند و مرد دیگری نیز به عنوان رقیب حضور داشته باشد، می‌توانند سود ببرند.

تیمی از روانشناسان اروپایی این گزاره را بررسی کردند که جنگ عرصه ای را برای مردان فراهم می کند، اما نه برای زنان، تا اعتبار قهرمانانه خود را برجسته کنند و هم رقبای مرد و هم زنانی را که ممکن است جفت بالقوه باشند تحت تأثیر قرار دهند.

آنها در اولین مطالعه خود دریافتند که 464 مرد آمریکایی که در طول جنگ جهانی دوم برنده مدال افتخار شده بودند، در نهایت فرزندان بیشتری نسبت به سایر نظامیان آمریکایی داشتند. این با این فرضیه سازگار است که قهرمانی با موفقیت باروری بیشتر پاداش می گیرد.

در مطالعه دوم خود، زنان جذابیت جنسی مردانی را که در جنگ قهرمانانه رفتار می‌کردند، بالاتر از سایر سربازان ارزیابی کردند. به طور واضح، زنان مردانی را که در ورزش یا تجارت قهرمانانه رفتار می کردند جذاب تر نمی دیدند. مطالعه سوم نشان داد که وقتی سربازان زن در جنگ قهرمانانه رفتار می کنند، جذابیت آنها برای مردان افزایش نمی یابد.

قهرمان و … روان پریش؟

آیا چیزی به نام تیپ شخصیتی قهرمان وجود دارد؟

مردم تمایل دارند تصوری از شخصیت قهرمانان داشته باشند. در یک مطالعه، هنگام رتبه‌بندی شخصیت‌های قهرمانان فیلم، شرکت‌کنندگان انتظار داشتند که آنها نسبت به افراد معمولی با وجدان‌تر، پذیرای تجربه، برون‌گرا، موافق‌تر و از لحاظ احساسی امن‌تر باشند.

مطالعات قهرمانان واقعی داستان متفاوتی را بیان می کند.

برخی از مطالعات به طرز گمراه کننده نشان می‌دهند که افرادی که رفتار قهرمانانه از خود نشان می‌دهند و اولین واکنش‌دهنده‌ها مانند آتش نشان‌ها امتیاز بالایی در ویژگی‌های شخصیتی مرتبط با بیماران روانی دارند: ریسک پذیری، احساس طلبی، خونسردی تحت استرس و تمایل به تصرف در موقعیت های اجتماعی.

با این حال، بررسی رابطه شخصیت و قهرمانی در ابتدای راه است. روانشناسان هنوز نمی توانند از قبل پیش بینی کنند که چه کسی در صورت نیاز قهرمانانه قدم برمی دارد. غالباً، قهرمان یک فرد معمولی است که خود را در شرایط خارق‌العاده‌ای می‌بیند، در حالی که برخی از افرادی که برای رفتار قهرمانانه آموزش دیده‌اند ممکن است در طول یک بحران دچار تزلزل شوند، مانند افسر مدرسه مسلح که خارج از دبیرستان در پارکلند، فلوریدا ماندگار شد و یک مرد مسلح در داخل غوغا کرده بود.

متأسفانه، مصیبت هایی در آینده رخ خواهد داد که برای اعمال قهرمانانه واقعی فریاد می زنند. امیدواریم ترکیب مناسبی از شرایط و شخصیت‌ها، به جای بزدلی، شهامت را برای این روز فراهم کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید