امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284764
۲۱۰
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه از سرعت زندگی بکاهیم؟ 15 نکته برای زندگی کردن

بچه‌ها منتظرند زودتر بزرگ شوند تا بتوانند به رؤیاهایشان برسند و نوجوانان بی‌صبرانه منتظرند شمع تولد ۱۸سالگی‌شان را فوت کنند تا گواهینامه بگیرند و زندگی مستقل و جذابشان را شروع کنند. بااین‌حال، زندگی بزرگ‌ترها آن‌قدر سریع سپری می‌شود که فرصت نمی‌کنند برای سال بعدی زندگی‌شان انتظار بکشند. به خودشان می‌آیند و می‌بینند ۳۰سالگی را رد کرده‌اند، به ۴۰سالگی می‌رسند و به‌سمت ۵۰سالگی می‌روند. خلاصه که با شروع بزرگ‌سالی،‌ زمان روی دور تند می‌افتد و آدم‌ها هم می‌دوند تا به گرد پایش برسند.

‌کم‌کردن سرعت زندگی

‌کم‌کردن سرعت زندگی یعنی چه؟

کم‌کردن سرعت زندگی به این معنی نیست که کارها را با سرعت کمتری انجام بدهید؛ مثلا با اینکه می‌توانید نیم‌ساعته به محل کارتان برسید، سرعت را کمتر کنید و ۱ ساعت در مسیر بمانید! کم‌کردن سرعت زندگی یعنی حذف کارهای غیرمهم و غیرفوری از برنامه روزمره برای اینکه زمان کافی برای انجام کارهای مهم و فوری داشته باشید. می‌توانید با استفاده از ماتریس آیزنهاور، کارهای روزمره خود را اولویت‌بندی کنید. هدف کاهش سرعت زندگی این است که استرس را مهار کنید، زندگی‌ خود را آگاهانه و هدفمند پیش ببرید و به برنامه‌هایی که تعیین کرده‌اید، برسید.

وقتی سرعت زندگی را کاهش می‌دهید، زمان کافی برای درک آن و لذت‌بردن از زیبایی‌ها را هم خواهید داشت.

کارکردن در دنیای مدرن به ارزش تبدیل شده است. انسان‌ها باید شغل دوم و سوم هم داشته باشند و ارزش اقتصادی برای جامعه خلق کنند. کارمندان سعی می‌کنند همه وظایفشان را در طول یک روز انجام بدهند، سرزنده و خوشحال به نظر برسند و رئیس خود را راضی نگه دارند حتی اگر مجبور شوند با مصرف قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‌ زا خودشان را بیدار نگه دارند! احتمالا برای شما هم پیش آمده است که در طول ساعات کاری مدام تصور کنید سرتان خیلی شلوغ است، زمان کم‌ می‌آورید و باید سریع‌تر کارهایتان را انجام بدهید. انجام هم‌زمان چند کار نه‌تنها کارها را سریع‌تر پیش نمی‌برد، بلکه ذهنتان را هم به هم می‌ریزد و بهره‌وری شما کم می‌شود. پس باید یاد بگیرید چطور از سرعت گذر زمان بکاهید تا در آرامش به کارهایتان برسید.

چطور سرعت زندگی را کم کنیم؟

برای افزایش بازدهی استراحت هم به‌اندازه کارکردن اهمیت دارد. البته اگر روش درست کم‌کردن سرعت زندگی را ندانید، احتمالا از اولویت‌بندی کارها و اختصاص زمان به استراحت نتیجه نمی‌گیرید. مثلا سپری‌کردن زمان استراحت در فضای مجازی نه‌تنها ذهنتان را آرام نمی‌کند، بلکه تمرکزتان را هم از بین می‌برد و افکارتان را به هم می‌ریزد. حتی ممکن است زمان استراحت از دست‌تان دربرود و مدت بیشتری در فضای مجازی بگردید یا وقتی سر کار رفتید، باز هم ذهنتان درگیر چیزی باشد که در گوشی دیده بودید.

در ادامه، راهکارهایی برای کاهش سرعت زندگی را مطرح می‌کنیم. با اجرای روزانه این راهکارها، افکار رقابتی از ذهنتان بیرون می‌رود و دیگر نیازی نیست هر روز مقدار زیادی استرس و اضطراب را تحمل کنید.

1. مکث‌کردن را تمرین کنید

ما عادت کرده‌ایم که وقتی سؤالی مطرح می‌شود، همان لحظه پاسخی برایش پیدا کنیم. این عادت منفی از دوران مدرسه شکل گرفته است که اگر دانش‌آموزی بلافاصله به پرسش پاسخ ندهد و به چند دقیقه زمان برای فکرکردن نیاز داشته باشد، معلم آن سؤال را از هم‌کلاسی‌های دیگر می‌پرسد و فرصت کافی برای فکرکردن به دانش‌آموزان نمی‌دهد. البته بعضی از معلمان هم کمی صبر می‌کنند، اما در این مدت دانش‌آموز آن‌قدر استرس دارد که جواب به ذهنش نمی‌رسد. در حالی که بر اساس تحقیقات، وقتی دانش‌آموزان زمان کافی برای فکرکردن دارند، بازدهی‌شان بیشتر می‌شود و معمولا می‌توانند پاسخ درست را پیدا کنند.

مکث‌کردن برای تمام سؤالات و مسائل زندگی مهم است. وقتی مسئله‌ای پیش می‌‌آید، به‌جای اینکه تلاش کنید در لحظه واکنش نشان بدهید، مکث کنید. ابتدا ذهنتان را آرام کنید، سپس راهکارهای موجود را پیدا کنید و درنهایت بهترین راه‌حل را انتخاب و اجرا کنید. با این کار استرس نمی‌گیرید و مغزتان هم بهتر کار می‌کند.

2. مدتی را در محیطی آرام سپری کنید

محیط شهری یکی از علت‌های اصلی استرس شما در طول روز است؛ شلوغی، سروصدا و قرارگرفتن در کنار مردمی که فقط برای رسیدن عجله دارند، مغز را تحریک می‌کنند ایجاد استرس کند و آرامش را از شما می‌گیرند. قرارگرفتن در محیطی آرام و به دور از استرس، آرامشتان را بیشتر می‌کند و سرعت زندگی شما کمتر می‌شود.
کنج دنج اتاق،‌ تراس خانه یا حتی خانه پدر یا مادر می‌تواند فضای آرامی باشد که ذهنتان را از دغدغه‌ها و استرس‌های روزمره خالی می‌کند.

3. مدیتیشن کنید

ذهن شما همیشه کاری برای انجام‌دادن دارد؛ یا نگران آینده است یا به گذشته فکر می‌کند. این درگیری‌های ذهنی یکی از مهم‌ترین موانع آرامش‌اند، حتی وقتی سرعت زندگی را کم کرده‌اید و قصد دارید کیفیت زندگی خود را افزایش دهید. مدیتیشن مثل جارو برای پاکسازی درگیری‌های بیهوده ذهنی است و اضطراب و افسردگی را از بین می‌برد.

۲ نکته مهم درباره مدیتیشن وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

• شاید تمرکزکردن در دفعات اولی که مدیتیشن می‌کنید، ساده نباشد. به تکرار و تمرین ادامه بدهید تا ذهنتان عادت کند.

• مدیتیشن و ذهن‌آگاهی برای همه افراد کاربردی نیست. اگر بعد از چند هفته احساس کردید نتیجه نمی‌گیرید، به سراغ سایر روش‌های کاهش سرعت زندگی بروید. آنها هم به‌اندازه مدیتیشن تأثیرگذارند.

4. آرامش را تصور کنید

وقتی جایی هستید که هیچ محیط آرامی در آن وجود ندارد، کندکردن سرعت زندگی سخت می‌شود. یکی از روش‌های آرام‌شدن در چنین مواقعی، تصور آرامش است. تصور کنید به همراه عزیزانتان در مکانی آرام نشسته‌اید، چای می‌نوشید و هوا هم همان طوری است که دوست دارید. وقتی ذهنتان درگیر تصویرهای آرامش‌بخش می‌شود، دیگر به دغدغه‌ها و افکار رقابتی فکر نمی‌کند. بعد از اینکه ذهنتان آرام شد، چند نقس عمیق بکشید تا اضطرابتان را مهار کنید.

5. کمتر موبایل دست بگیرید

این همان اشتباهی است که پیش از این، کمی درباره‌اش صحبت کردیم. شما بعد از یک روز کاری پرمشغله به استراحت نیاز دارید، اما چرخیدن در فضای مجازی، خواندن خبرها و بالا و پایین کردن فروشگاه‌های اینترنتی اشتباه‌ترین راه برای استراحت است، زیرا ذهنتان در چند دقیقه حجم زیادی از اطلاعات را دریافت و پردازش می‌کند و درنتیجه بیش از پیش شلوغ و ناآرام خواهد شد.

6. طبیعت‌گردی کنید

وقتی به طبیعت می‌روید، دیگر گذر زمان برایتان اهمیتی ندارد. در طبیعت خبری از شلوغی‌های شهر و دغدغه‌های زندگی روزمره نیست و همه‌چیز آرام پیش می‌رود. انگار وقتی خارج از شهرید، متوجه می‌شوید چه چیزهایی واقعا مهم‌اند و زندگی تا چه اندازه می‌تواند زیبا باشد. تعطیلات را به طبیعت گردی اختصاص بدهید تا ذهنتان آرامش ازدست‌رفته‌اش را بازیابد.

7. با زمین ارتباط برقرار کنید

برای برقراری ارتباط با زمین روی خاک راه بروید، درخت یا گل بکارید یا حتی روی چمن‌ها دراز بکشید و به آسمان نگاه کنید. طبق تحقیقات، برقراری ارتباط فیزیکی با زمین ترشح سروتونین را تحریک می‌کند. سروتونین هورمون شادی است که نقش مهمی در مقابله با افسردگی ایفا می‌کند.

8. موسیقی‌های آرامش‌بخش گوش کنید

بر اساس تحقیقات، گوش‌دادن به موسیقی‌های ملایم میزان کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش می‌دهد. موسیقی‌های باینورال بیت (Binaural beats) بهترین انتخاب برای کندکردن سرعت زندگی هستند. این دسته از موسیقی‌ها با فرکانس متفاوت برای هر گوش پخش می‌شوند، بنابراین باید آنها را با هدست گوش کنید. این موسیقی‌ها به بهبود تمرکز و عملکرد مغز کمک می‌کنند و حتی برای افرادی که اختلال ADHD دارند هم مناسب‌اند.

9. طعم زندگی را بچشید

وقتی کاری انجام می‌دهید، آن را عمیق درک کنید. مثلا وقتی چای می‌نوشید، به طعم خوب چای و احساس خوبی که نوشیدن آن برایتان ایجاد می‌کند، فکر کنید. وقتی در عمق لحظه‌ها فرو می‌روید، زندگی را درک می‌کنید و دیگر زمان مثل برق و باد نمی‌گذرد.

10. برای کارهای لذت‌بخش زمان بگذارید

مدیر شما بدش نمی‌آید که ۲۴ ساعت و ۷ روز هفته برای او کار کنید، اما این شما هستید که تعیین می‌کنید چقدر زمان برای کار اختصاص بدهید. پس بین کار و زندگی تعادل ایجاد کنید و بخشی از زمانتان را به انجام کارهایی اختصاص بدهید که دوستشان دارید. بعضی از کارهای لذت‌بخش را می‌توان هرازگاهی انجام داد، مثل سفرکردن. بعضی از کارها هم می‌توانند روزانه باشند، مثل شرکت در کلاس موسیقی و نواختن روزانه ساز.

11. افکارتان را مدیریت کنید

آیا تاکنون به‌خاطر چیزی که هنوز اتفاق نیفتاده است، استرس گرفته‌اید؟ مثلا وقتی اشتباهی کرده‌اید و هنوز رئیستان را ندیده‌اید، ذهنتان سناریوی اخراج را برای خودش می‌چیند و استرس زیادی به شما وارد می‌کند درحالی‌که ممکن است رئیستان شما را ببخشد و فرصت جبران بدهد؟! اگر درگیر نشخوار ذهنی (Overthinking) شدید، کارهایی مثل دویدن، دوچرخه‌سواری، دوش‌گرفتن یا نوشتن افکار روی کاغذ را امتحان کنید.

12. یوگا کنید

یوگا ورزشی است که در آن تنفس آهسته و عمیق اهمیت بسیاری دارد و تمام حرکات آن آرام و دقیق انجام می‌شوند. تمرین روزانه یوگا ذهنتان را آرام می‌کند و سرعت زندگی را کاهش می‌دهد. اگر تمرینتان ادامه‌دار باشد، کورتیزول بدن هم کم می‌شود.

13. بررسی کنید در هر لحظه به چه مسائلی فکر می‌کنید

یکی از دلایل موفقیت‌آمیزنبودن کاهش سرعت زندگی این است که هم‌زمان به هزاران موضوع مختلف توجه دارید و به همه آنها فکر می‌کنید. وقتی سر کار هستید، به فرزندانتان در خانه فکر می‌کنید و وقتی فرزندانتان را به پارک برده‌اید، در فکر کارهای انجام‌نشده فردا هستید. بنابراین نه چیزی از کارتان می‌فهمید و نه از تفریح در کنار کودک خود لذت خواهید برد. برای حل این مشکل، ذهنتان را آگاهانه مدیریت کنید و خودتان انتخاب کنید که به چه چیزهایی فکر خواهید کرد.

بهتر است در هر لحظه توجه و تمرکزتان را به کاری معطوف کنید که در همان لحظه انجام می‌دهید.

14. به عزیزانتان توجه کنید

دغدغه‌های روزمره و سرعت زیاد زندگی، افراد را از هم دور می‌کند. یادتان نرود ارتباط‌هایی که دارید یکی از ارزشمندترین سرمایه‌های شما هستند و باید برای حفظ آنها تلاش کنید. با عزیزانتان زمان بگذرانید و کاری کنید در این هم‌نشینی به همه شما خوش بگذرد. این ارتباط‌ها به شما کمک می‌کنند چند دقیقه‌ای با سرعت کمتری زندگی کنید و مفهوم عمیق زندگی را درک کنید.

15. محدودیت‌هایتان را بپذیرید

شما قرار نیست دنیا را نجات بدهید، به همه درخواست‌ها «بله» بگویید و هر کاری را که به شما سپرده شده است انجام بدهید. یک بار «نه گفتن» را امتحان کنید و محدودیت‌هایتان را بپذیرید، تا ببینید که دنیا به کار خود ادامه می‌دهد و به‌خاطر پاسخ منفی شما هیچ اتفاق بدی هم نمی‌افتد.

  • منبع
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید