امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286609
۱۸۶
۲
۰
نسخه چاپی

چگونه از وکیل شکایت کنیم؟

با پیشرفت جوامع بشری و زیاد شدن پرونده‌ در دادگاه‌ها افراد از وکلا بسیار راهنمایی می‌گیرند.

نحوه شکایت کردن از وکیل

شکایت کردن از وکیل یکی از مواردی است افراد شاید پیرامون آن اطلاع نداشته باشند. در برخی از مواقع ممکن است وکیل موردنظر فرد دارای تخلفاتی بوده و کار خود را به نحو درستی انجام ندهد همچنین وکیل طرف مقابل اقدام به توهین کند، به‌عنوان‌مثال ممکن است به‌موقع در جلسات دادگاه حضور نداشته باشد و پرونده موردنظر را به‌خوبی جلو نبرد، در این صورت افراد می‌توانند اقدام به شکایت‌کردن از وکیل خود نمایید.

نحوه شکایت کردن از وکیل

لازم به ذکر است قبل از شکایت کردن از وکیل به دلیل طولانی و زمان‌بر بودن مراحل شکایت چه‌بهتر در ابتدا از موجه بودن دلایل و ادعای خود اطمینان حاصل کنید و سپس اقدام به طرح شکایت داشته باشید، زیرا گاهی اوقات میزان خشم و اندوه موکل از رای صادره موجب می‌شود که بی‌جهت وکیل را مقصر بداند.

اگر در نهایت رفتار و عملکرد وکیل را اهمال کارانه یا استدلالات و دلایل ادعایی او را باعث ضرر رساندن به خود دانستید، باید برای طرح شکایت ابتدا به کانون وکلایی که وکیل در آن عضو است، مراجعه کنید. بعد از آن شکایت کتبی یا شفاهی شما از وکیل ثبت شده، به امضای شما رسیده و به دادسرای انتظامی وکلا (نزد دادستان انتظامی) فرستاده می‌شود.

حالا در این زمان رسیدگی به پرونده شما آغاز می‌شود و ابتدا باید به موجه بودن یا بلاوجه بودن ادعای شاکی مورد بررسی قرار گیرد. در دادسرای انتظامی وکلا به اتهامات رسیدگی شده و در صورت وارد دانستن این اتهامات، کیفرخواست صادر می‌شود. بعد از صدور کیفرخواست پرونده برای رسیدگی و تعیین تکلیف به دادگاه انتظامی وکلا ارسال می‌شود.

اما درصورتی‌که دادسرا اتهام وارده را موجه تشخیص نداده یا دلایل ارائه شده را کافی نداند و وکیل را بی‌گناه تشخیص دهد، قرار منع تعقیب وکیل را صادر می‌کند و در این حالت شکایت شاکی از موکل رد می‌شود. این قرار به این معنی است که شکایت وارد نیست و عملکرد وکیل اشتباه نبوده است.

تخلفات وکیل

• اگر وکیل پرونده را پیگیری نکرده باشد.

• عدم حضور به‌موقع در جلسات رسیدگی دادگاه

• وکیل به‌طرف مقابل توهین کرده باشد.

• درخواست وجه زیاد و غیرقانونی از موکل

شکایت کردن از وکیل طرف مقابل

گاهی اوقات وکیل طرف مقابل امکان دارد اقدام به توهین‌کردن به صاحب پرونده کند، در این صورت فرد می‌تواند اقدام به شکایت کردن از وکیل طرف مقابل نماید. برای شکایت‌کردن از وکیل طرف مقابل ابتدا درخواست خود را باید به کانون وکلایی که وکیل موردنظر شما در آنجا عضو است بدهید. در صورت‌پذیرش درخواست شما توسط بازرسان کانون وکلا، درخواست شما به بخش دادسرای انتظامی وکلا ارسال شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از مواردی که می‌توانید به آن علت از وکیل شکایت کنید، شکایت کردن از وکیل بابت حق‌الوکاله است. متأسفانه بسیاری از وکلا از وکیل هزینه‌های بسیار زیادی دریافت کرده و بیش از حد معقول درخواست حق‌الوکاله می‌نمایند، در این صورت فرد موکل می‌تواند از وکیل خود بابت حق‌الوکاله درخواست شکایت نماید.

لازم به ذکر است مهلت شکایت از وکیل و مرور زمان شکایت‌کردن از وکیل در کانون انتظامی وکلا دو سال است.

بر اساس تخلفات انتظامی مرکز وکلا پس از قبول‌شدن درخواست شما در دادسرای انتظامی وکلا، مراحل زیر اجرا می‌گردد:

• اخطار کتبی

• توبیخ با درج در پرونده

• توبیخ با درج در روزنامه رسمی و مجله کانون

• تنزل درجه

• ممنوعیت از سه ماه تا سه سال

• محرومیت دائم از شغل وکالت

  • منبع
  • دلتا مگ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید