امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282482
۶۸۵
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه تبخال را با خمیر دندان و جوش شیرین درمان کنید؟

چگونه تبخال را با خمیر دندان و جوش شیرین درمان کنید؟

درمان خانگی تبخال

ویروس هرپس سیمپلکس عامل بروز تبخال است. این بیماری مزمن اغلب دردناک است و سبب ایجاد ضایعاتی تاول مانند در ناحیه دهان و لب ها می شود.

این ضایعات یا زخم ها اغلب روی زبان، لب ها، لثه و یا سقف دهان ایجاد می شود و حدود 7 تا 10 روز باقی می مانند. هر تاول پر از مایع نیز پس از 2 روز می ترکد و آب درون آن خارج می شود و بعد از چند روز خود تاول ها هم بهبود می یابند و تبخال رفع می شود.

ویروس بیماری تبخال همیشه در بدن وجود دارد اما در هنگام استرس یا خشم شرایطی در بدن فراهم می شود که ویروس هرپس خودش را نمایان کند و تبخال ایجاد شود. بنابراین تبخال خطرناک نیست و شما می توانید با درمان خانگی تبخال زودتر آن را رفع کنید. همچنین به کمک روش های خانگی می توان از علائم آزار دهنده و درد تاول های این بیماری خلاص شد.

به همین دلیل امروز به بررسی چند روش درمان خانگی تبخال می پردازیم. این روش ها استاندارد هستند و عوارضی نخواهند داشت. البته در افراد با بیماری های خاص با مشورت پزشک باید انجام پذیرد.

درمان خانگی تبخال با خمیر دندان

خمیر دندان های حاوی فلوراید می‌تواند به خشک کردن تاول‌هایی مانند تاول‌های بیماری تبخال کمک کنند. این کار موجب رفع زودتر تاول ها خواهد شد.

درمان خانگی تبخال با جوش شیرین

برای رفع تبخال ها به کمک جوش شیرین باید آن را بصورت خمیر درآورید. استفاده از خمیر جوش شیرین در مواردی می تواند موجب خشک شدن ضایعات و تسکین خارش یا درد این طبخال ها شود. اصولا خشک نگه داشتن نواحی تحت تأثیر زخم های تبخال از رشد باکتری ها در رطوبت و آلوده کردن ضایعات تبخال جلوگیری می کند.

برای این کار 1 قاشق غذا خوری جوش شیرین را در 2 تا 3 قاشق غذا خوری آب ریخته و تا جایی هم بزنید که کاملا در جوش شیرین در آب مخلوط شده و یک محلول تشکیل شود. گلوله های پنبه ای را به این ترکیب آغشته کنید و سپس به آرامی روی تاول های تبخال و اطراف آن بمالید.

نکته ای مورد توجه آن است که از هر تکه یا گلوله پنبه فقط  یکبار استفاده کنید. این کار را برای جلوگیری از عفونت بیشتر باید انجام داد. زیرا برخورد پنبه با نقاط آلوده می تواند پنبه را به ویروس هرپس آلوده کند و در صورت تماس نواحی سالم با پنبه آلوده شده ممکن است این نواحی هم درگیر بیماری شوند.

درمان خانگی تبخال در بارداری

شما می توانید در دوران بارداری خود با تجویز و مشورت پزشک از داروهای مناسب برای رفع طبخال استفاده کنید. داروی آسیکلوویر و والاسیکلوویر دو تا از داروهای مناسب برای سرکوب و درمان شیوع تبخال در دوران بارداری هستند. این داروها با عملکرد خاص خود در بدن سبب کاهش  فعالیت ویروس می شوند. علاوه بر این موجب افزایش سرعت بهبودی ضایعه و یا تاول ها خواهند شد.

اما اگر در مورد مصرف دارو در دوران بارداری نگرانی های خاصی دارید، به هر دلیلی مصرف این دارو ها برایتان ممنوع است و یا خودتان تمایل به روش های ساده و بی خطر درمان خانگی تبخال دارید می توانید از به دلخواه و مناسب با شرایط خود یکی از روش هایی که در ادامه خواهیم گفت را انتخاب کنید.

کمپرس گرم

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از گرما در اوایل دوران بیماری تبخال مفید است. در واقع باید به محض اینکه تاول ها را احساس کردید از یک کمپرسور گرم استفاده کنید.

 کمپرس خنک

گزینه دیگر استفاده از کمپرسور سرد است. قرار دادن کمپرسور برای کاهش تورم و تعداد تاول ها مناسب خواهد بود.

استفاده از خمیر جوش شیرین نیز طبق روشی که در بالا برای تهیه و مصرف آن گفتیم می تواند موثر باشد.

رب نشاسته ذرت، سیر موضعی و سرکه سیب موضعی در کاهش علائم و رفع بیماری کمک کننده خواهد بود.

چند روش و توصیه برای همه گروه های سنی جهت درمان تبخال

بطور کلی در هر دوره ای با تقویت سیستم ایمنی می توانید از بروز تبخال تا حد زیادی پیشگیری کنید. سبزیجات نارنجی و قرمز سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سلامت کلی را ارتقا دهند.

آنها همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هستند که اغلب نقش کلیدی در بهبود زخم و تاول دارند. به همین دلیل، اغلب سبزیجات نارنجی و قرمز رنگ مانند هویج، کدو تنبل و فلفل دلمه ای قرمز را در لیست بهترین غذاها برای درمان تبخال پیدا می کنید.

روغن درخت چای، روغن مر و روغن میخک نیز به دلیل آن که دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی هستند برای درمان بیماری های پوستی مانند زخم های تبخال ایده آل هستند.

طبق تحقیقات عصاره بابونه دارای خواص ضد درد و ضد ویروس است که می تواند به درمان تبخال کمک کند. عصاره آویشن نیز توانایی مبارزه با ویروس تبخال را دارد.

روغن اکالیپتوس یک منبع معتبر ضد ویروسی قوی در برابر تبخال است و پشتوانه ی پژوهش های علمی آن زیاد است. این روغن همچنین باعث تسکین درد و تسریع بهبودی می شود.

روغن پونه کوهی مکزیکی حاوی کارواکرول است که یک ماده ضد ویروسی قوی است و به تسریع روند درمانی کمک خواهد کرد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید