امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278547
۱۶۳۹
۲
۰
نسخه چاپی

چگونه ملک را استعلام کنیم

با توجه به این که قیمت ملک در پایتخت بسیار زیاد شده و از قِبَل آن امروزه افراد برای خرید مسکن مبلغ بسیار زیادی می‌پردازند، سرمایه قابل توجه‌ای بین فروشنده و خریدار تبادل می‌شود. بنابراین حساسیت‌های زیادی در انجام این گونه معاملات وجود خواهد داشت. خریدار قبل از انجام معامله باید با استعلام سند ملکی به خوبی از اوضاع حقوقی ملک مورد نظر و معتبر بودن سند آن از لحاظ قانونی اطمینان حاصل نماید. با استعلام سند از اعتبار آن مطمئن خواهید شد و همچنین مانع از بروز کلاهبرداری افراد سودجو می‌شوید.

اولین اقدام برای استعلام مراجعه به سامانه ثبت اسناد و املاک کشور می‌باشد. این سامانه به منظور حمایت از حقوق قانونی و مشروع اشخاص حقوقی و حقیقی راه‌اندازی شده و نقش بسزایی در معاملات اقتصادی و تثبیت مالکیت دارد. اما باید دانست که در این مسیر چالش‌های زیادی پیش‌روی شما خواهد بود و چه بسا برنامه آن طور که باید پیش نرود؛ بنابراین راحت‌ترین گزینه‌ی پیش‌رو کمک خواستن از وکیل ملکی تهران است.

در این مقاله قصد داریم توضیحات کاملی درباره روش‌های استعلام سند به صورت آنلاین ارائه دهیم. با استفاده از این روش‌ها متوجه خواهید شد که سند ملک همه مراحل قانونی را به درستی طی کرده یا نه و در ادامه اگر خواهان کمک گرفتن از وکیل ملکی هستید به شما وکلای بزرگمهر که دارای وکلای مجرب در زمینه‌های مختلف کیفری و حقوقی هستند را معرفی خواهیم کرد.همچنین  میتوانید از طریق سایت اختبار در این زمینه بیشتر مطالعه کنید.

چگونه ملک را استعلام کنیم

استعلام ملک چه مزایایی دارد؟

همان طور که در مقدمه اشاره کردیم استعلام ملک به فروشنده اعتبار می‌بخشد و مزایای بسیار زیادی دارد. یکی از مزایای مهم استعلام سند ملکی این است خریدار اطمینان حاصل می‌کند که فروشنده مالک واقعی است و سند مالکیت جعلی نیست. برخی از کلاهبرداران با سندهای تقلبی املاک اشخاص دیگری را به فروش می‌رسانند. با استعلام سند مشخص می‌شود که یک ملک چند مالک ندارد. از مزایای دیگر استعلام می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که وام دار بودن املاک و در رهن بانک بودن آن‌ها را نیز مشخص می‌کند و خیال خریداران از تمام جهات راحت خواهد شد.

استعلام ملک از سامانه الکترونیکی

معاملات ملکی و خرید املاک تجاری و مسکونی دغدغه‌ها و نگرانی‌های مخصوص به خود را دارد. بسیاری از افراد پس از خرید ملک، بدون آگاهی یک سند تک برگی را دریافت می‌کنند ولی از معتبر بودن آن مطمئن نیستند. خوشبختانه روش‌های زیادی برای استعلام سند و پیگیری کردن آن وجود دارد. افراد با استفاده از شناسه یکتای استعلام یا کد پیگیری می‌توانید از طریق سامانه الکترونیکی سند را استعلام کنند‌. افرادی که یک سند ملکی دارند، برای پیشگیری از کلاهبرداری‌ها و اشتباهات قانونی باید مراجعه به سامانه الکترونیکی ثبت اسناد و املاک کشور را فراموش نکنند. با استفاده از روش‌های مختلف می‌توان به بررسی اعتبار سند در این سامانه الکترونیکی پرداخت.

علاوه بر مراجعه به سامانه الکترونیکی به صورت حضوری نیز می‌توان به مراکز ثبت اسناد و املاک مراجعه کرد و مراحل استعلام سند را انجام داد. البته استعلام از طریق مراجعه الکترونیکی با توجه به شرایط ایجاد شده به خاطر بیماری کرونا از طرفداران بیشتری برخوردار است. آدرس سایت سامانه ثبت اسناد و املاک کشور ssaa.ir می‌باشد. این سایت خدمات مرتبط به اسناد مالکیت را ارائه می‌دهد. افراد دارای سند با مراجعه به این سایت مراحل استعلام سند ملک خود را انجام می‌دهند.

در این سایت سامانه‌های مختلفی وجود دارد و افراد با اطلاعاتی مانند شناسه ملک، کد پیگیری و شناسه یکتای استعلام می‌توانند از وضعیت اعتبار و صدور سند خود اطلاع پیدا کنند. در روش حضوری باید به همراه مدارک شناسایی خود به یکی از دفاتر ثبت اسناد و املاک رسمی بروید و مدارک را به آن‌ها ارائه دهید. با ارائه مدارک معتبر می‌توانید از وضعیت سند ملک خود اطلاعات لازم را به دست آورید. پیگیری سند با کد ملی فقط از طریق همین مراجعه حضوری انجام می‌شود. در این روش تمام پلاک‌های ثبتی که به اسم شما باشد، به نمایش در می‌آید.‌

چگونه ملک را استعلام کنیم

آشنایی با شناسه یکتای استعلام ملک

 همان طور که گفتیم یکی از راه‌های استعلام سند ملک مراجعه به سامانه الکترونیکی سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. برای استفاده از خدمات ارائه شده در این سایت باید اطلاعاتی داشته باشید. یکی از مهمترین اطلاعات مورد نیاز در این سامانه، شناسه یکتای استعلام است. پس از دریافت یک سند و انجام مراحل مختلف مربوط به ثبت آن در سامانه ثبت اسناد و املاک، کد رهگیری یا همان شماسه یکتای استعلام را دریافت خواهید کرد. شناسه یکتای استعلام کدی 18 رقمی است که مختص همان فرد است. در واقع کد رهگیری هر فرد با افراد دیگر متفاوت است. با استفاده از کد می‌توانید از معتبر بودن سند املاک خود آگاه شوید‌.

مراحل استعلام سند ملک در سامانه الکترونیکی

کسانی که دارای شناسه یکتای استعلام سند هستند، از طریق این کد 18 رقمی می‌توانند از وضعیت سند ملکی خود و اعتبار آن در سامانه الکترونیکی مطلع شوند. در این بخش نحوه استعلام را مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد. در اولین مرحله یکی از مرورگرهای ویندوز یا اندروید را باز کنید.

پیشنهاد می‌کنیم از مرورگرهای فایرفاکس یا کروم استفاده کنید. سپس در قسمت جستجوی گوگل آدرس سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را سرچ کنید. روی اولین سایت به نمایش درآمده با آدرس ssaa.ir کلیک کنید و وارد آن شوید. در مرحله بعدی روی گزینه موجود در بالای سایت را با عنوان میز خدمات کلیک کرده و در پایان وارد گزینه پیگیری استعلام سند شوید.

توجه داشته باشید که در بخش میز خدمات الکترونیک این سایت، امکانات متنوعی وجود دارد، اما شما به عنوان دارنده کد 18 رقمی یا شناسه یکتای استعلام سند فقط باید روی پیگیری استعلام الکترونیک کلیک نمایید. در صورت ورود به سامانه‌های دیگر باید اطلاعات دیگری را وارد کنید. در مرحله آخر استعلام باید کد 18 رقمی را در کادر مشخص شده وارد کنید و جمع دو عدد به نمایش در آمده را در کادر مقابل آن وارد کنید و نهایتاً با کلیک بر روی گزینه ارسال کار خود را به اتمام برسانید. پس از چند ثانیه سامانه الکترونیکی پیگیری‌های لازم را انجام داده و اطلاعات مربوط به سند ملکی شما را نشان می‌دهد.

چگونه ملک را استعلام کنیم

استعلام سند ملک با استفاده از پلاک ثبتی

برای استفاده از این روش لازم است که به اداره ثبت اسناد و املاک در محل زندگی خود مراجعه کنید و استعلام سند خود را درخواست کنید. توجه داشته باشید که برای درخواست استعلام حتما حضور مالک ملک ضرورت دارد و کسی به جز او نمی‌تواند اقدامات مربوط به استعلام را انجام دهد. پس از انجام استعلام مد نظر همه پلاک‌های ثبت شده با کد ملی مالک به او اعلام می‌شود و اگر سندی به نام او ثبت شده باشد، اطلاعات آن سند نیز برای اثبات مالکیت او ارائه می‌شود‌.

باز هم تأکید می‌کنیم به دلیل اینکه اطلاعات مربوط به پلاک ثبتی و سند ملکی جزء اطلاعات شخصی افراد است، فقط به در خواست همان فرد انجام خواهد شد و به هیچ وجه به شخصی با عنوان نماینده مالک و غیره نمی‌تواند نسبت به استعلام سند اقدام کند. فقط در صورتی که فرد دارای حکم قضایی از دادگاه باشد، می‌تواند به عنوان نماینده مالک این کار را انجام دهد.

مراحل استعلام سند با پلاک ثبتی

 برای انجام این کار در مرحله اول وارد سایت شهرداری محل زندگی خود شوید‌. در سایت شهرداری هر شهر اطلاعات جامع و کاملی درباره ساختمان‌ها و املاک همان شهر وجود دارد. با توجه به این اخیرا بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است، در سایت شهرداری اطلاعات بسیار کامل و قابل قبولی در زمینه اسناد وجود دارد. با وارد کردن موقعیت مکانی و نشانی ملک مورد نظر می‌توان استعلام سند را انجام داد‌. در پایین پلاک شهرداری هر ملک یک عدد 8 رقمی وجود دارد. پس از ورود به  سایت شهرداری وارد سامانه پرداخت عوارض شوید و کد 8 رقمی را وارد نمایید. با وارد کردن کد اطلاعات بسیار مفیدی درباره سند ملکی مورد نظر به دست خواهید آورد و از اعتبار آن مطمئن خواهید شد.

آشنایی با روش‌های استعلام اسناد تک برگی

برای استعلام اسناد تک برگی دو روش وجود دارد. در روش اول به صورت آنلاین می‌توانید به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید و با وارد کردن شماره سند و اطلاعات دیگری که در سند مندرج شده است، استعلام خود را انجام دهید.

روش دوم مراجعه حضوری به یکی از دفاتر ثبت اسناد و املاک در نزدیکی محل زندگی و ارائه درخواست استعلام توسط مالک می‌باشد. اگر سند شما از سندهای منگوله دار قدیمی است، باید در اسرع وقت نسبت به تعویض تن با سند تک برگی اقدامات لازم را انجام دهید. زیرا اسناد منگوله‌دار قدیمی در هیچ سامانه آنلاینی قابلیت ردیابی ندارند و ضریب امنیت آن‌ها بسیار پایین است.‌

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید