امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283264
۲۵۲
۱
۰
نسخه چاپی

کاربرد و اهمیت کروکی تصادف

کروکی تصادف، عمدتا برای دریافت خسارت از بیمه، کاربرد دارد.

کاربرد و اهمیت کروکی تصادف

 کروکی تصادف، عمدتا برای دریافت خسارت از بیمه، کاربرد دارد که نحوه دریافت آن، فعلا به صورت کاغذی بوده و در آینده، قرار است که به صورت آنلاین صادر شود. اعتراض به کروکی تصادف، از طریق طرح دادخواست در دادگاه می‌باشد و پیگیری کروکی تصادف با کد ملی، از طریق مراجعه به سامانه ثنا می‌باشد.

با افزایش روزافزون وسایل نقلیه، بروز حوادثی همچون تصادفات رانندگی نیز، گسترش فراوانی پیدا نموده است. تصادفات رانندگی، ممکن است خسارات مالی و جانی برای طرفین درگیر، ایجاد نمایند. به همین دلیل، ضوابطی در خصوص رسیدگی به تصادفات، پیش بینی شده است تا طرفین، بتوانند با لحاظ آنها، خسارات خود را از طرف مقصر، دریافت کنند.

از جمله این ضوابط، می‌توان به دریافت کروکی تصادف اشاره نمود. با این توضیح که پس از تصادف، مامور راهنمایی و رانندگی، به محل تصادف آمده و گزارشی از چگونگی تصادف، تهیه می‌کند. لکن از آن جهت که پیگیری دریافت کروکی تصادف، در مواردی، شرط مطالبه خسارت از شرکت‌های بیمه است، عدم آشنایی با چگونگی دریافت یا اعتراض به آن، ممکن است حقوق زیاندیده را تضییع نماید.

کروکی تصادف چیست؟

پس از بروز تصادف، مامور راهنمایی و رانندگی، در صحنه تصادف، حاضر می‌شود و گزارشی تهیه می‌کند که به آن کروکی تصادف گفته می‌شود. در کروکی تصادف، مسائلی همچون زمان و مکان تصادف، مقصر تصادف و میزان خسارت وارده به وسایل نقلیه نوشته می‌شود و با دریافت آن، شخص ذی نفع، می‌تواند اقدام به پیگیری و درخواست اجرای مجازات تصادف منجر به جرح یا تلفات بدنی نماید.

در واقع، کروکی تصادف، یکی از مدارک مهم مورد نیاز برای مراجعه به مراجع قانونی از جمله دادگاه و یا شرکت‌های بیمه، برای دریافت خسارات قانونی مربوطه می‌باشد؛ اعم از مراجعه به دادگاه و یا شرکت‌های بیمه برای مطالبه خسارات ناشی از تصادف. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود به محض بروز تصادف با وسایل نقلیه و یا حتی اشیاء، قبل از حرکت دادن خودرو، ابتدائا کروکی تصادف دریافت شود.

نحوه دریافت کروکی تصادف

نحوه دریافت کروکی تصادف، به این صورت است که ترجیحا، وسایل نقلیه، در همان محل، متوقف شده و حرکت داده نشوند. در غیر این صورت، می‌توان ماشین‌ها را به سمت راست جاده، منتقل کرده؛ اما قبل از حرکت دادن، اقدام به تهیه تصویر از محل تصادف نمود؛

سپس، می‌بایست با شماره ۱۱۰ یا ۱۲۰ تماس حاصل نموده و منتظر شد که در اسرع وقت، افسر راهنمایی و رانندگی، به محل حادثه آمده تا کروکی تصادف را تهیه نماید.

دریافت کروکی تصادف توسط هر یک از طرفین، به این صورت است که افسر، اقدام به مشاهده محل تصادف نموده و پس از تعیین زمان و مکان تصادف، راننده مقصر و شخص زیاندیده در مواردی همچون بروز قتل در تصادفات رانندگی، اقدام به صدور گواهی با عنوان کروکی تصادف می‌نماید که ممکن است به صورت کروکی سازشی یا غیر سازشی باشد.

نحوه دریافت کروکی تصادف در روش سنتی، از طریق تماس با افسر راهنمایی و رانندگی و دریافت کروکی تصادف کاغذی است؛ لکن اخیرا، اخبار، حاکی از راه اندازی سامانه‌ای جهت دریافت کروکی تصادف به صورت آنلاین می‌باشد؛ به این صورت که پلیس، پس از حضور در صحنه تصادف، عکس و فیلم از صحنه تصادف تهیه نموده و کروکی را به صورت آنلاین، صادر می‌کند. قرار بر آن است که دریافت کروکی آنلاین، از دی ماه ۱۴۰۱، اجرایی شود.

البته، در صورتی که در زمان تصادف، با پلیس تماس گرفته نشده و کروکی تصادف تنظیم نشده باشد، نحوه دریافت کروکی، به این صورت است که پس از گذشت مدت زمانی از تصادف، می‌توان دادخواست دریافت کروکی تصادف را در دفاتر خدمات قضایی، به ثبت رسانید تا پس از انجام کارشناسی، شورای حل اختلاف، اقدام به صدور کروکی تصادف نموده و به متقاضی، تحویل می‌دهد که نحوه پیگیری آن را در قسمت بعد، ذکر خواهیم نمود.

موارد کروکی نکشیدن افسر و عدم نیاز به دریافت کروکی

به طور کلی، زمانی که تصادفی رخ می‌دهد، به ویژه زمانی که خسارات مالی متعدد و یا خسارات جانی ایجاد شده است، اولین اقدام، تماس با پلیس برای حضور در صحنه تصادف و کشیدن کروکی تصادف می‌باشد. با این حال، دریافت کروکی تصادف، همیشه الزامی و اجباری نیست.

موارد کروکی نکشیدن افسر و عدم نیاز به دریافت کروکی، مربوط به زمانی است که خسارت ایجاد شده و افت قیمت خودرو در تصادف، کم و محدود بوده و طرفین، در خصوص میزان خسارات وارده و جبران آن، به سازش و تفاهم رسیده‌اند.

لازم به ذکر است که در صورت نکشیدن کروکی هم، طرفین می‌توانند باز هم برای دریافت خسارت از بیمه، اقدام نمایند. به شرط اینکه خسارت وارد شده به زیان دیده، کمتر از ۲۰ میلیون تومان بوده و هر دو طرف هم، بیمه نامه داشته باشند. لکن در برخی موارد، دریافت کروکی، الزامی است.

موارد الزامی دریافت کروکی تصادف

تصادفات زنجیره‌ای که چند ماشین باهم تصادف نموده‌اند.

در صورتی که طرف مقابل، گواهینامه یا بیمه نامه ماشین نداشته باشد.

تصادف با وسایل نقلیه‌ای که کاربرد نظامی دارند.

تصادف کردن شاخ به شاخ، تصادف دنده عقب، تصادف با اشیاء ثابت و تصادفاتی که به دلیل عبور از چراغ قرمز بوده است.

تصادف با موتور سیکلت یا ماشین‌های سنگین.

تصادفی که منجر به آسیب جسمی و یا فوت یکی از طرفین شده باشد.

تصادفی که منجر به ایجاد خسارت مالی بیشتر از ۲۰ میلیون شده باشد.

بر این اساس، گرفتن کروکی برای تصادف، در تمامی موارد، الزامی و اجباری نبوده و صرفا در موارد پر اهمیتی که مصادیق آن ذکر شد، طرفین می‌بایست از افسر بخواهند تا کروکی تصادف را تهیه نماید و سپس، با ارائه آن به شرکت بیمه، درخواست خسارت کرده یا سایر اقدامات لازم را انجام داد.

مدت اعتبار کروکی تصادف

دریافت کروکی تصادف، به ویژه در تصادفات توام با آسیب جسمی یا تصادفاتی که خسارات بیشتر از ۲۰ میلیون تومان ایجاد شده است، الزامی می‌باشد. لکن گاهی، از زمان دریافت کروکی، تا زمانی که زیاندیده، اقدامات حقوقی لازم برای دریافت خسارت بیمه بدنه یا بیمه شخص ثالث را انجام می‌دهد، مدتی فاصله ایجاد می‌شود.

اصولا مدت زمان خاصی برای اعتبار کروکی تصادف در قانون، مورد پیش بینی قرار نگرفته است. با این حال، باید دانست که طبق قانون، بیمه گذار، برای دریافت خسارت، صرفا ۵ روز پس از اطلاع از وقوع تصادف، مهلت دارد که شرکت بیمه کننده را مطلع سازد؛ مگر اینکه ثابت کند حوادثی خارج از اراده وی رخ داده است.

  • منبع
  • میزان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید