امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282341
۲۹۷
۱
۰
نسخه چاپی

کاهش اضطراب با طراحی دکوراسیون خانه

کاهش اضطراب با طراحی دکوراسیون خانه

خانه‌های ما پناهگاه‌های ما هستند، جایی که در پایان روز در آن استراحت و تجدیدقوا می‌کنیم و آسایش خود را بازمی‌یابیم. ویژگی‌های خانه شما مانند رنگ دیوارها، تزئینات هنری و همچنین میزان شلوغی و درهم‌ریختگی آن بر سلامت جسمی و روحی شما تأثیر می‌گذارد.

در اینجا به برخی ایده‌های دکوراسیون داخلی و نکات طراحی خانه که می‌تواند برای کاهش اضطراب و افزایش رفاه عمومی خانه مفید باشد، اشاره می‌کنیم.

استفاده از رنگ‌های آرامش‌بخش

به رنگ‌ها اجازه دهید که در ایجاد آرامش سهیم باشند و مطمئن شوید که طراحی خانه‌تان بیش از افزایش تنش در آسایش شما نقش دارد. به‌عبارت‌دیگر هنگام انجام تزئینات خانه، رنگ‌ها را با دقت انتخاب کنید تا به این وسیله اضطراب را کاهش دهید. طبق مطالعات انجام‌شده، رنگ‌های مختلف که استرس را کاهش می‌دهند شامل رنگ‌های آبی، بنفش، سفید، صورتی و سبز هستند.

برعکس رنگ‌های تحریک‌کننده مانند قرمز، با واکنش‌های استرسی شدید مرتبط هستند. بیایید تصور کنیم که با اضطراب درگیر هستید اما می‌خواهید خانه‌تان را بارنگ‌های زنده تزئین کنید. یک طیف ملایم‌تر از رنگ موردعلاقه خود را انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال، به‌جای استفاده از قرمز روشن در اتاق نشیمن، یک قرمز پاستلی ملایم انتخاب کنید. با این انتخاب‌ها بدون نگرانی از عارضه جانبی اضطراب‌آور رنگ‌آمیزی خانه‌تان که ممکن است باعث ناراحتی شما شود، همچنان محیط خانه‌تان از رنگ‌های متنوع بهره می‌برد.

کیفیت خواب خود را در نظر بگیرید

هیچ‌چیز بدتر از خوابیدن روی یک تخت ناراحت‌کننده، به‌خصوص برای مدت طولانی نیست. تشک ما نه‌تنها می‌تواند بر سلامت جسمانی‌مان تأثیر بگذارد، بلکه به‌طور قابل‌توجهی بر سلامت روان ما نیز تأثیر دارد. تشک‌های ناراحت‌کننده و اتاق‌خواب‌های نامرتب استرس‌زا هستند و ممکن است بر میزان خواب عمیق هر شب ما تأثیر بگذارند.

تشک خود را حداقل هر هفت سال یک‌بار تعویض کنید تا مطمئن شوید که راحت است. پس‌ازاینکه تخت را مطابق نیازهایتان آماده کردید، می‌توانید روی کل طراحی اتاق تمرکز کنید. قدم زدن در یک اتاق‌خواب آرام و شیک، فضا را برای یک خواب آرام شبانه فراهم می‌کند.

طبیعت را به خانه بیاورید

یک دلیلی وجود دارد که شما از گیاهان خانگی بسیار لذت می‌برید و محیط‌های پر از گیاه را بسیار جذاب می‌دانید. چه متوجه شوید یا نه، طرح‌های بیوفیلیک که شما را دوباره به طبیعت متصل می‌کنند، شادی را برایتان ده برابر می‌کنند.

طبق تحقیقات صورت گرفته، محیط‌های خالی از تکه‌های طبیعت به‌طور قابل‌توجهی بر سلامت روحی و جسمی فرد تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال، گیاهان می‌توانند استرس و مشکلات سلامتی مانند اضطراب را کاهش دهند. گیاهان خانگی به‌قدری برای محیط داخلی ما حیاتی هستند که ناسا بر روی بهترین گیاهان خانگی و ویژگی‌های تصفیه‌کننده هوای آن‌ها مطالعه و تحقیق می‌کند.

هنگامی‌که طراحی خانه خود را در جهت کاهش تنش انجام می‌دهید، از فضای منفی یا خالی برای ایجاد فاصله در اطراف اشیا خانه استفاده کنید. نتیجه این کار می‌تواند به‌خصوص در فضاهای کوچک‌تر، این تصور را ایجاد کند که فضای وسیع‌تری در اختیار دارید. تصور حضور در یک فضای وسیع‌تر باعث می‌شود اتاق‌ها کمتر دلگیر به نظر برسند و این امر خود به‌عنوان عامل از بین برنده اضطراب عمل می‌کند. به‌عنوان‌مثال، قسمت‌هایی را در قفسه‌ها خالی بگذارید. فضای زیادی بین وسایلی مانند کاناپه و دیوار ایجاد کنید.

ایجاد یک منطقه راحت

بهترین کار این است که نوع فعالیتی که برایتان آرامش‌بخش است را با فضای خانه خود تطبیق دهید. چه مدیتیشن، خواندن کتاب یا گوش دادن به موسیقی، برای هیچ‌یک از چنین فعالیت‌هایی لازم نیست یک اتاق کامل را به این منظور اختصاص دهید. در عوض مکانی را انتخاب کنید که خارج‌ازمسیر فعالیت‌های آغازین روزانه در خانه باشد. همه ما در مقطعی از زندگی به یک نقطه گریز نیاز داریم.

به‌طور خلاصه نکات طراحی خانه که در این مقاله عنوان گردید، به شما نشان می‌دهد چگونه دیدگاه خوش‌بینانه‌تری داشته باشید و خانه خود را به مکانی لذت‌بخش برای گذراندن وقت تبدیل کنید؛ بنابراین ایجاد حتی یک تغییر جزئی در نحوه طراحی خانه با استفاده از بهترین مواد ممکن است به تسکین اضطراب و سایر مسائل رفاهی کمک کند.

  • منبع
  • فرارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید