امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284970
۲۰۵
۱
۰
نسخه چاپی

کدام رستوران‌های فست فود زنجیره‌ای در آمریکا بیشترین شعبه‌ها را دارند؟

کدام رستوران‌های فست فود زنجیره‌ای در آمریکا بیشترین شعبه‌ها را دارند؟

به بهانه این مطلب یاد مستند “ملت فست فود” Fast Food Nation (2006) افتادم که یک فیلم درام به کارگردانی ریچارد لینکلیتر است که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. این فیلم بر اساس کتابی غیرداستانی به همین نام نوشته اریک شلوسر ساخته شده بود که جنبه تاریک صنعت فست فود در ایالات متحده را بررسی می‌کرد.

این فیلم چندین داستان به هم پیوسته را دنبال می‌کند که جنبه‌های مختلف صنعت فست فود را برجسته می‌کند. مانند تولید و فرآوری گوشت، شرایط کاری کارکنان فست فود، تأثیر زنجیره‌های فست فود بر شهر‌های کوچک و تأثیر کلی این صنعت بر جامعه آمریکا را.

محور اصلی داستانی فیلم  دون هندرسون  (با بازی Greg Kinnear)، مدیر بازاریابی یک زنجیره فست فود به نام “Mickey’s” است. او برای بررسی گزارش‌های مربوط به گوشت آلوده در یکی از کارخانه‌های فرآوری گوشت شرکت فرستاده می‌شود. در طول مسیر، او با شخصیت‌های مختلفی روبرو می‌شود که زندگی آن‌ها تحت تأثیر صنعت فست فود قرار می‌گیرد، از جمله گروهی از مهاجران مکزیکی که در کارخانه کار می‌کنند، یک کارمند جوان در میکی و یک دانش‌آموز دبیرستانی که به یک فعال علیه فست فود تبدیل می‌شود.

این فیلم به موضوعاتی مانند طمع شرکت‌ها، استثمار کارگران، تاثیرات زیست محیطی کشاورزی کارخانه و پیامد‌های سلامتی مصرف فست فود می‌پردازد. این یک بررسی انتقادی از شیوه‌های صنعت ارائه می‌دهد و سوالاتی را در مورد پیامد‌های اخلاقی یک سیستم متمرکز بر سود و کارایی مطرح می‌کند.

«ملت فست فود» پس از اکران نقد‌های متفاوتی از سوی منتقدان دریافت کرد. در حالی که برخی تفسیر‌های اجتماعی و موضوع تفکر برانگیز آن را ستودند، برخی دیگر از داستان سرایی پراکنده و عدم تمرکز آن انتقاد کردند. علیرغم استقبال متفاوت، این فیلم باعث  افزایش آگاهی در مورد مسائل پیرامون صنعت فست فود شد.

در این فیلم گروهی از بازیگران شامل گرگ کینیر، پاتریشیا آرکت، اتان هاوک، کریس کریستوفرسون، بروس ویلیس، ویلمر والدراما و کاتالینا ساندینو مورنو و دیگران حضور دارند.

این فیلم شامل صحنه‌های متعددی است که شرایط و اعمال سخت در کارخانه‌های بسته‌بندی گوشت را به تصویر می‌کشد که استثمار کارگران و خطراتی را که در شغل‌شان با آن روبرو هستند را برجسته می‌کند.

“ملت فست فود” به موضوع حقوق حیوانات و پرواربندی و پرورش آنها می‌پردازد و رفتار غیرانسانی با حیواناتی را که برای تولید گوشت پرورش می‌یابند، روشن می‌کند. این مسائل نگرانی‌هایی را در مورد پیامد‌های اخلاقی تولید انبوه و استفاده از هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها در دامداری ایجاد می‌کند.

این فیلم همچنین به بررسی تأثیر صنعت فست فود بر شهر‌های کوچک می‌پردازد، جایی که زنجیره‌های فست فود اغلب بر اقتصاد محلی تسلط دارند. این تصویر کشمکش‌هایی را که برای کسب‌وکار‌های کوچکی که قادر به رقابت با استراتژی‌های بازاریابی و قیمت‌گذاری تهاجمی شرکت‌های بزرگ فست فود نیستند، به تصویر می‌کشد.

اما خارج از اینها رستوران‌های فست فود آمریکایی را از نظر تعدد شعب نباید با رستوران‌های زنجیره‌ای ما مقایسه کرد. من آمار دقیقی در مورد تعداد شعب فست‌فودی‌های مشهور ایران ندارم. اما تصور می‌کنم چند دهه عدد ، رفم خیلی خوبی در ایران محسوب شود، اما اگر به اینفوگرافی پایین نگاه کنید سرگیجه می‌گیرید.

صحبت از ۱۰ هزار و ۲۰ هزار است!

کدام رستوران‌های فست فود زنجیره‌ای در آمریکا بیشترین شعبه‌ها را دارند؟

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید