امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279530
۱۱۳۶
۱
۰
نسخه چاپی

کرونا و تاثیر خطرناک آن بر مغز

کرونا و تاثیر خطرناک آن بر مغز

بیماران مبتلا به کووید-19 مجموعه‌ای از اثرات را بر روی مغز تجربه می‌کنند، از گیجی تا از دست دادن بویایی و چشایی تا سکته‌های مغزی تهدیدکننده زندگی. بیماران جوان 30 و 40 ساله احتمالاً به دلیل سکته مغزی از مشکلات عصبی متحول کننده زندگی رنج می برند. اگرچه محققان هنوز پاسخی در مورد اینکه چرا مغز ممکن است آسیب ببیند، ندارند، آنها چندین نظریه دارند.

از هر 7 نفری که به ویروس کووید-19 مبتلا شده اند، یک نفر دچار عوارض جانبی عصبی یا علائمی شده است که بر عملکرد مغز آنها تأثیر گذاشته است. در حالی که ویروس مستقیماً به بافت مغز یا اعصاب شما حمله نمی‌کند، اما می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی از سردرگمی موقت تا سکته مغزی و تشنج در شرایط شدید شود..

رابرت استیونز، پزشک و متخصص مراقبت‌های ویژه، که معاون مرکز پزشکی جانز هاپکینز برای مراقبت‌های عصبی است، مواردی را ردیابی کرده است که در آن بیماران مبتلا به کووید-19 نیز مشکلات عصبی دارند.

ویروس کرونا از چه راه هایی بر مغز تأثیر می گذارد؟

پاسخ: موارد در سرتاسر جهان نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به کووید-19 می‌توانند شرایط مختلفی مرتبط با مغز داشته باشند، از جمله:

  • گیجی
  • از دست دادن هوشیاری
  • تشنج
  • سکته
  • از دست دادن بویایی و چشایی
  • سردرد
  • مشکل در تمرکز
  • تغییرات در رفتار

بیماران همچنین دارای مشکلات اعصاب محیطی مانند سندرم گیلن باره هستند که می تواند منجر به فلج و نارسایی تنفسی شود. تخمین می زنم که حداقل نیمی از بیمارانی که در واحدهای COVID-19 می بینم علائم عصبی دارند.

محققان فکر می کنند COVID-19 چگونه بر مغز تأثیر می گذارد؟

پاسخ: بر اساس تحقیقات فعلی، ما فکر می‌کنیم چهار راه وجود دارد که COVID-19 ممکن است به مغز آسیب برساند، اما قبل از اینکه بتوان نتیجه‌گیری کرد، هر کدام باید به‌دقت مورد مطالعه قرار گیرند.

عفونت شدید

اولین راه ممکن این است که ویروس ممکن است ظرفیت ورود به مغز و ایجاد عفونت شدید و ناگهانی را داشته باشد. موارد گزارش شده در چین و ژاپن مواد ژنتیکی ویروس را در مایع نخاعی و یک مورد در فلوریدا ذرات ویروسی را در سلول‌های مغز پیدا کرد. این ممکن است به دلیل ورود ویروس به جریان خون یا انتهای عصبی رخ دهد. از دست دادن بویایی که در برخی از بیماران مبتلا به COVID-19 رخ می دهد می تواند نشان دهنده این باشد که ویروس از طریق پیاز بویایی که درست بالای بینی قرار دارد وارد شده و اطلاعات مربوط به بو را به مغز منتقل می کند.

فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی

احتمال دوم این است که سیستم ایمنی در تلاش برای مبارزه با کووید-19 بیش از حد فعال شود و یک پاسخ التهابی «ناسازگارانه» ایجاد کند که ممکن است باعث آسیب بافت و اندام زیادی شود که در این بیماری دیده می‌شود - شاید بیشتر از خود ویروس.

هرج و مرج در بدن

نظریه سوم این است که در بسیاری از بیماران شدید COVID-19 تمام تغییرات فیزیولوژیکی ناشی از کووید-19 در بدن - از تب های بالا گرفته تا سطوح پایین اکسیژن تا نارسایی های متعدد ارگان ها - به اختلال عملکرد مغز، مانند هذیان یا کما که در آن ها دیده می شود، کمک می کند یا علت آن است.

ناهنجاری های لخته شدن خون

چهارمین راهی که COVID-19 ممکن است بر مغز تأثیر بگذارد به تمایل این بیماران به سکته مغزی مربوط می شود. سیستم انعقاد خون در بیماران مبتلا به این بیماری بسیار غیر طبیعی است و احتمال بروز لخته در این بیماران بسیار بیشتر از سایرین است. لخته‌ها می‌توانند در سیاهرگ‌های عمیق داخل بدن یا در ریه‌ها ایجاد شوند، جایی که می‌توانند جریان خون را قطع کنند. اگر یک لخته خون شریان های منتهی به مغز را مسدود یا تنگ کند، ممکن است سکته مغزی رخ دهد.

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید