امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277596
۶۷۲
۱
۰
نسخه چاپی

کنتور مشترک در آپارتمان و مشکلات آن | روش های قانونی وصول بدهی کنتور مشترک در آپارتمان

در صورتی که یکی از ساکنان نسبت به مدیریت مصرف خود، بی توجهی کند و متوسط هزینه مصرف آب، برق یا گاز که کنتور مشترک دارند، بیش از حد متعارف افزایش یابد؛ این موضوع موجب بروز نارضایتی و گاه بروز اختلاف می‎شود

کنتور مشترک در آپارتمان و مشکلات آن | روش های قانونی وصول بدهی کنتور مشترک در آپارتمان

مشکلات استفاده از کنتور مشترک در ساختمان

استفاده از کنتور مشترک در آپارتمان‌های مسکونی در برخی مواقع یکی از عوامل ایجاد نارضایتی و بروز اختلاف در ساختمان‎های مسکونی چندین واحدی است.

طبق قانون تملک آپارتمان‎ها، در آپارتمان‌های چندین واحدی، میزان مصرف بر اساس جمعیت افراد ساکن در آپارتمان محاسبه می‌شود و برای هر واحد به تناسب جمعیت خانوار، هزینه‌های مصرف محاسبه شده و به مدیر ساختمان یا مسئول جمع آوری شارژ که بیشتر مواقع سرایدارها هستند، پرداخت می شود.

مشکلات کنتور مشترک در ساختمان

در صورتی که یکی از ساکنان نسبت به مدیریت مصرف خود، بی توجهی کند و متوسط هزینه مصرف آب، برق یا گاز که کنتور مشترک دارند، بیش از حد متعارف افزایش یابد؛ این موضوع موجب بروز نارضایتی و گاه بروز اختلاف می‎شود.

یکی از راهکارهای اعمال شده در این خصوص این است که واحدهای نوساز با کنتورهای تفکیک شده گاز و برق ساخته خواهند شد و این موردی است که در زمان دریافت مجوز ساخت به سازنده گوشزد می‎شود، اما در اکثر موارد، به دلیل کمبود جا برای نصب کنتور آب در آپارتمان‎های مسکونی، کنتور مشترک در این ساختمان ها مرسوم است.

با این حال هنوز آپارتمان های بسیاری در سراسر کشور وجود دارند که دارای کنتور مشترک برق، گاز و آب هستند.

روش های وصول بدهی کنتور مشترک آپارتمان

در صورت خودداری مالک یا مستأجر یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک، مدیر ساختمان مراتب را از طریق اظهارنامه به او ابلاغ می‌کند و اگر ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی اش را پرداخت نکند مدیر ساختمان می‌تواند از دادن خدمات

مشترک از قبیل: شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و ... به او خودداری کند.

لازم به ذکر است منظور فقط خدمات مشترک است. پس اگر برق یا آب اختصاصی مالک امتناع کننده از هزینه شارژ باشد مدیر نمی‌تواند آن را قطع کند. برای قطع خدمات مشترک باید به دو نکته توجه داشت:

۱- برگ اظهارنامه برای امتناع کننده از طریق دادگستری فرستاده شود و ده روز از تاریخ ابلاغ آن گذشته باشد و مالک یا مستأجر از پرداخت شارژ امتناع کند.

۲- مدیر ساختمان فقط حق قطع خدمات مشترک را دارد نه خدمات اختصاصی را؛ بنابراین اگر مدیر ساختمان بدون رعایت مراتب بالا خدمات مشترک را قطع کند خودش قابل تعقیب بوده و از نظر کیفری به عنوان ممانعت از اجرای حق به مجازات حبس محکوم می‌شود.

اگر مالک یا مستأجر علیرغم قطع خدمات مشترک باز هم از پرداخت بدهی اش امتناع کرد مدیر ساختمان به اداره ثبت محل وقوع آپارتمان مراجعه و اداره ثبت بر مبنای اظهارنامه ابلاغ شده که از آن سخن گفتیم علیه شخصی امتناع کننده اجرائیه صادر می‌کند.

به نظر می‌رسد در صورتی که قطع خدمات مشترک ممکن یا مؤثر نباشد مدیر ساختمان می‌تواند به دادگاه عمومی حقوقی یا شورای حل اختلاف دادخواست بدهد. مرجع رسیدگی به این گونه شکایت‌ها خارج از نوبت رسیدگی می‌کند و واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجموعه ارائه می‌شود محروم می‌کند و تا دو برابر مبلغ بدهی او را به نفع مجموعه جریمه خواهد کرد.

  • منبع
  • بنیاد وکلا
  • میزان

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید