امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279989
۷۶۸
۱
۰
نسخه چاپی

کوه های آلاداغ لار تبریز رنگین گمانی بر روی زمین

کوه های آلاداغ لار تبریز رنگین گمانی بر روی زمین

یکی از زیباترین عجایب طبیعی ایران و جاهای دیدنی تبریز کوه‌های رنگارنگ آلاداغ لار هستند.

آلا در زبان ترکی به معنای رنگارنگ است و داغ نیز به معنی کوه است.

خارج از شهر زیبای تبریز شاهد رشته‌کوه رنگارنگی موسوم به کوه‌های آلاداغ لار هستیم، منظره‌ای شگفت‌انگیز که یک مغازه ادویه فروشی را برایتان تداعی می‌کند. گویا به یک بازارچه قدیمی با سینی‌های رنگارنگ ادویه پا گذاشته‌اید. همه‌چیز در این منطقه متفاوت است.

عمر این کوه‌های رنگارنگ به 15 میلیون سال قبل برمی‌گردد و ازنظر تاریخی یکی از کهن‌ترین جاذبه‌های توریستی تبریز پیش چشم شما خودنمایی می‌کند. بازدید از کوه‌های آلاداغ لار تبریز برای علاقه‌مندان به زمین‌شناسی و راهنمایان ژئوتوریسمی بسیار جذاب است.

این عجایب طبیعت در ۲۵ کیلومتری شمال شرق تبریز و در شهرستان ماهنشان قرار دارند. مرتفع ترین نقطه آن ها کوه بلقیس است که ۳۳۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است و وسعت آن ها چیزی در حدود ۷۰ کیلومتر مربع می باشد.

این کوه ها یک جاذبه ژئوتوریسمی باشکوه از ترکیب خاک‌های به رنگ قهوه‌ای، سفید، سبز، قرمز، زرد و نارنجی در قاب آبی آسمان که توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

کوه های آلاداغ لار تبریز رنگین گمانی بر روی زمین

علت رنگی بودن کوه های آلاداغ لار

کوه‌های رنگی آلاداغ لار تبریز یک پدیده ژئوتوریسمی ارزشمند به شمار می‌روند. این کوه‌ها در زیر بستر خود حوضچه‌هایی از رسوبات دارند که در طی فرآیند‌های زمین‌شناسی و هم‌زمان با بالاآمده سطح زمین، رسوبات آهن با ترکیبات خاک مخلوط و باعث تغییر رنگ آن شده است.

عنصر آهن موجود در خاک کوه‌ها، در تماس با اکسیژن هوا، اکسید و باعث تثبیت رنگ قرمز در آن شده است. بنابراین هرجا که خاک قرمز دیدید، دلیلی بر وجود عنصر آهن در خاک است.

رنگ‌های دیگر آلاداغ لار نیز هرکدام دلایل قابل‌توجه خودشان را دارند. برای مثال هنگامی‌که چشمتان به رنگ سبز این کوهستان می‌افتد در واقع در حال تماشای خاک مخلوط‌شده با ماده معدنی مس هستید و زمانی که رنگ سفید را در خاک این تپه‌های رنگی می‌بینید، در حال تماشای خاک مخلوط شده با سیلیکات‌ها و نمک‌ها هستند. رنگ زرد نیز از اکسید آهن ‌بر سطح خاک است.

کوه های آلاداغ لار تبریز رنگین گمانی بر روی زمین

تاثیر رنگ ها در زندگی مردم منطقه

مردم ساکن منطقه از دیرباز شاهد زیبایی های منحصر به فرد این کوه ها بوده اند و این عاملی تاثیرگذار بر روی سنت ها و فرهنگ آن ها بوده است. یکی از سنت هایی که آن ها هر سال در عید نوروز و قبل از فرا رسیدن فصل بهار انجام می دادند این بود که با استفاده از خاک های رنگی و ترکیبی از آن ها خانه های خود را تزیین می کنند.

انجام این کار اغلب بر عهده خانم ها بوده است و بیشتر از رنگ قرمز استفاده می شده تا نشان دهنده نوروز باشد برای انجام این کار آن ها خاک را با آب مخلوط کرده و بر روی دیوار داخلی خانه خود لایه رقیقی از مخلوط را استفاده می‌کرده‌ اند تا به استقبال عید نوروز روند. امروزه هم آثاری از این سنت در میان مردم باقی مانده و می ‌توان خانه‌ های خشتی ‌ای در برخی از روستاهای آن پیدا کرد که با این خاک به زیبایی تزیین شده‌ اند.

کوه های آلاداغ لار تبریز رنگین گمانی بر روی زمین

محل قرار گرفتن کوه های آلاداغ لار

تپه های آلا داغ لار در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز و در مسیر شهرستان خواجه و اتوبان میانه – زنجان قرار دارند. این کوه ها در حوزه شهرستان ماهنشان قرار گرفته اند که خود یکی از جاذبه های گردشگری ایران است. در مسیر این کوه ‌های رنگی روستاها و مناطقی هستند که به خوبی این کوه‌ ها را شناخته و با زبان محلی خود توصیفشان می‌ کنند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید