امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280128
۴۴۰
۱
۰
نسخه چاپی

گزنفون از نظامی گری تا ادبیات و طرفدار سقراط

گزنفون از نظامی گری تا ادبیات و طرفدار سقراط

گزنفون یک رهبر نظامی و نویسنده آتنی بود که همراه با افلاطون و ارسطوفان یکی از منابع ادبی اصلی ما در مورد نحوه زندگی سقراط، کردار و سخنان او باقی مانده است. با این حال، گزنفون بر خلاف آریستوفان و افلاطون، مردی عملی نیز بود که به حرفه نظامی دست زد، که او به طور مفصل در زندگی نامه ادبی خود، آناباسیس، شرح می دهد. در واقع، گزنفون به خاطر آثاری که بر سقراط متمرکز است، به‌خاطر نوشته‌های «تاریخی»‌اش که بر اسپارت، پارس‌ها، ژنرال‌ها و پادشاهان، و همچنین اسب‌ها و سگ‌ها متمرکز است، شهرت دارد. تمام نوشته‌های او، چه سقراطی و چه «تاریخی»، به دنبال این است که نشان دهد چگونه پرسش‌های فلسفی در زندگی روزمره گنجانده شده‌اند.

ما در مورد زندگی اولیه گزنفون اطلاعات کمی داریم. او در خانواده ای اشرافی در حدود سال 430 قبل از میلاد در آتن در نزد یک گریلوس به دنیا آمد، اما تاریخ دقیق آن مشخص نیست. در سالهای اولیه زندگی، گزنفون ظاهراً به حلقه اطراف سقراط تعلق داشت. ظاهراً برخلاف توصیه سقراط، گزنفون (احتمالاً در حدود 401 ق. م.) بخشی از یک نیروی اعزامی ایرانی به رهبری کوروش کوچک علیه برادر بزرگترش، اردشیر دوم پادشاه ایران شد.

وقایع این حمله به آسیای صغیر در آناباسیس گزنفون بیان شده است. کوروش به بهانه ای واهی با لشکری ایرانی و تعداد قابل توجهی از یونانیان به راه افتاد. زمانی که به طرسوس رسیدند، سپاهیان کوروش از نقشه او برای خلع پادشاه آگاه شدند و از ادامه کار خودداری کردند.

کلارخوس، یک ژنرال اسپارتی، گروه یونانی نیروهای کوروش را متقاعد کرد که به ادامه کار ادامه دهند، و آنها در نبرد کوناکسا با سربازان اردشیر دوم جنگیدند، جایی که کوروش کشته شد. یک کنفرانس صلح تشکیل شد که در آن کلارخوس و چهار ژنرال دیگر و تعدادی از ناخدایان مورد خیانت قرار گرفتند و به طرز وحشیانه ای اعدام شدند.

مزدوران یونانی به اصطلاح "ده هزار" اکنون بدون رهبر و در عمق خاک دشمن بودند. گزنفون به همراه چند نفر دیگر به رهبری انتخاب شد و "ده هزار" به جلو رفتند و در مقابل نیروهای پارسی و مادها قرار گرفتند تا اینکه به تراپز در دریای سیاه رسیدند.

فریاد شادی آور سربازان یونانی با رسیدن به دریا، تالاتا، تالاتا، (دریا! دریا!) در حافظه کلاسیک تمدن غرب عمیقاً جا افتاده بود. 

آناباسیس گزنفون به دلیل نثر نسبتاً ساده اش، برای قرن ها متن اصلی در آموزش یونان باستان بود.

گزنفون با تراکیان ها و اسپارت ها لشکرکشی کرد و مدتی پس از محاکمه سقراط از آتن تبعید شد. او سپس زیر پرچم پادشاه اسپارتی Agesilaus II جنگید و اسپارتی ها در نهایت به او سرزمینی در Scillus در الیس دادند. او با همسر و دو پسرش در ملک خود زندگی می‌کرد و در آنجا آناباسیس و آثار دیگر را تصنیف کرد. او سپس در کورینث زندگی کرد و شاید به آتن بازگشت. او در حدود سال 354 قبل از میلاد درگذشت.

آثار گزنفون

در میان آثار گزنفون، آثار متعددی به سقراط اختصاص داده شده است: یادگاری، اکونومیکوس، سمپوزیوم و عذرخواهی.

علاوه بر این، او چندین اثر «تاریخی» از جمله Cyropaedia و Hellenica، و همچنین آناباسیس، و چندین اثر کوچکتر در مورد سوارکاری، سواره نظام، استبداد، شکار، اسپارت و موارد دیگر نوشت.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید