امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288551
۴۰۶
۱
۰
نسخه چاپی

یولیا ناوالنایا بیوه ناوالنی، دشمن جدید پوتین کیست؟

او سال‌ها به دنبال دوری از کانون توجه بود. اکنون بیوه الکسی ناوالنی وعده داده که راه همسرش درگذشته اش برای مبارزه علیه پوتین رئیس جمهور روسیه را ادامه دهد.

یولیا ناوالنایا بیوه ناوالنی، دشمن جدید پوتین کیست؟

از آنجایی که بسیاری از روس‌ها کماکان در روز دوشنبه از شنیدن خبر مرگ الکسی ناوالنی از مهم‌ترین رهبران اپوزیسیون روسیه متاثر بودند اخباری دریافت کردند که می‌توانست برای شان آرامش بخش باشد.

سه روز پس از آن که مقام‌های روسیه اعلام کردند که آن سیاستمدار مخالف حکومت پوتین در زندانی در شمال دایره قطب شمال درگذشته "یولیا ناوالنیا" همسرش در روز دوشنبه اعلام کرد که ماموریت همسرش برای سرنگونی رژیم "ولادیمیر پوتین" را برعهده خواهد گرفت و راه او را ادامه خواهد داد.

 او گفت:" پوتین با کشتن الکسی نیمی از من، نیمی از قلب و نیمی از روح ام را کشت، اما من هنوز نیم دیگری دارم و این به من می‌گوید که حق ندارم تسلیم شوم. من به آرمان الکسی ناوالنی ادامه خواهم داد". این یک بیانیه پرشور و بیانیه‌ای به شکلی غیر قابل انکار سیاسی بود. به نظر می‌رسد ناوالنایا راه "سوتلانا تیخانوفسکایا" بلاروسی را دنبال می‌کند که پس از زندانی شدن همسرش علیرغم فقدان تجربه قبلی نقش او را به عنوان یک سیاستمدار اپوزیسیون برعهده گرفت و تبدیل به چهره‌ای معترض علیه الکساندر لوکاشنکو دیکتاتور بلاروس شد.

در همان روزی که خبر مرگ ناوالنی منتشر شد ناوالنایا در حال گفتگو با تیخانوفسکایا در کنفرانس امنیتی مونیخ دیده شد امری که به گمانه زنی‌ها درباره برنامه هایش دامن زد. با این وجود،  اظهارات او در روز دوشنبه بسیاری را شگفت زده ساخت بدین خاطر که او سال‌های متمادی این ایده را که قصد دارد منصبی سیاسی داشته باشد را رد کرده بود.

ناوالنایا یک اقتصاددان است و در سال ۱۹۹۸ میلادی در جریان گذراندن تعطیلات اش در ترکیه با الکسی آشنا شده بود. آن زوج چندین سال بعد صاحب "داشا" اولین فرزند دخترشان شدند و پس از آن ناوالنایا به مادری خانه دار تبدیل شد. در مصاحبه‌های نادر به نظر می‌رسید که او بیش از هر چیز برای عادی بودن اش تلاش کرد چرا که همسرش با محبوبیت و شهرت مواجه شده بود و سرکوب کرملین علیه وی در حال شدت گرفتن بود. ناوالنایا در مصاحبه‌ای گفته بود: "وظیفه اصلی من آن است که خانواده مان علیرغم هر آن چه رخ می‌دهد ثابت باقی بماند". با این وجود، افرادی که با زندگی ان زوج آشنا بودند می‌گفتند ناوالنایا در پشت صحنه به شکل گیری نظرات شوهرش کمک کرده بود.

اتصال از طریق تله پاتی

"آنا ودوتا" کارمند شعبه ایالات متحده در بنیاد مبارزه با فساد ناوالنی می‌گوید: "در هر مرحله از فعالیت الکسی یولیا همواره در کنارش بود". او می‌افزاید:"نوعی ارتباط از طریق تله پاتی میان آن دو وجود داشت. آنان حتی گاهی اوقات نیازی به صحبت با یکدیگر نداشتند. آن زوج به شیوه‌ای یکسان فکر می‌کردند".

 ناوالنایا در جریان میتینگ‌ها و سپس در جریان برگزاری جلسات دادگاه همسرش همواره در کنار او بود و علیرغم آن که می‌خواست از کانون توجهات افکار عمومی دور بماند با خونسردی چشمگیری که از خود نشان می‌داد توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌کرد. هنگامی که ناوالنی اولین حکم زندان خود را در سال ۲۰۱۳ در جریان بررسی یک پرونده اختلاس دریافت کرد حکمی که حامیان اش آن را محکوم کرده و انگیزه سیاسی را دلیل صدور چنین حکمی دانستند پاسخ ناوالنایا به آن حکم این گونه بود:"آن‌ها هرگز اشک‌های ما را نخواهند دید". در همین حال، ناوالنی به مراتب کمتر در مورد خانواده اش حریم خصوصی را رعایت می‌کرد.

او مکررا عکس‌ها و ویدئو‌هایی از زندگی خانوادگی اش منتشر می‌کرد و به تمجید از همسرش می‌پرداخت و تا انجا پیش رفت که گفته بود همسرش باعث شد او پس از مسموم شدن به زندگی بازگردد. او در حساب کاربری اش در اینستاگرام نوشته بود: "یولیا، تو مرا نجات دادی". آخرین پست اینستاگرام او پیش از مرگ اش یک پیام روز ولنتاین بود. روابط عاشقانه علنی آن زوج بیش‌تر بر تفاوت‌های میان ناوالنی و پوتین اشاره دارد چرا که پوتین از همسرش طلاق گرفته و و طبق گزارش‌ها در مورد زندگی شخصی اش رویکردی مخفیانه دارد. پس از مسمومیت الکسی با عامل اعصاب نوویچوک در تابستان ۲۰۲۰ میلادی دیگر امکان دور ماندن ناوالنایا از انظار عمومی وجود نداشت.

هرگز آرام نگیرید

ناوالنایا در مصاحبه‌ای به روزنامه نگاری روس گفت:" احساس اصلی من این بود که نباید آرام باشم و نباید از خود ضعف نشان دهم. اگر من از هم بپاشم همه ما از هم خواهیم پاشید". او در ادامه به تشریح تاثیر حرفه سیاسی شوهرش بر خانواده شان از جمله تحت تعقیب قرار گرفتن و مسدود شدن حساب‌های بانکی شان پرداخت. بر اساس تحقیقاتی که در مورد مسمومیت ناوالنی توسط گروه تحقیقاتی "بلینگ کت" انجام شد یولیا خود دو ماه پیش از بیمار شدن الکسی دچار عوارض ناشی از مسمومیت شده بود.

ناوالنایا، اما وعده داد که به حمایت از شوهرش ادامه خواهد داد. او گفته بود که فکر می‌کند اگر او را در نیمه راه رها کند کار خوبی انجام نداده است. الکسی که در کنار او ایستاده بود به شوخی گفت که ناوالنایا از او "رادیکال تر" است. با این وجود، ناوالنایا پس از بهبودی همسرش به جایگاه زن خانه دار بازگشت. در مستند برنده اسکار "ناوالنی" یولیا به همراه شوهرش در حال پیاده روی و غذا دادن به حیوانات دیده شد و داشا دخترشان به ناوالنی کمک کرده بود تا ویدئو‌های تیک تاک را برای دنبال کنندگان در آن پلتفرم رسانه اجتماعی ضبط کند. با این وجود، تلاش و پیگیری یولیا برای عادی سازی زندگی اش بار دیگر مختل شد زمانی که الکسی در فرودگاه شرمتیوو پس از بازگشت به روسیه در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی بازداشت شده بود.

حامیان الکسی روحیه محکم ناوالنایا و این که خونسردی اش را حفظ می‌کند مورد ستایش قرار داده اند. با قرار گرفتن ناوالنی در شرایط سخت‌تر در زندان ناوالنایا در سال گذشته بسیار بیشتر در صحنه‌های بین المللی دیده شد. او در ماه مارس سال گذشته در مراسم اسکار و اخیرا در مونیخ چند ساعت پس از اطلاع یافتن از مرگ همسرش سخنرانی کرد. رسانه‌های دولتی روسیه و رسانه‌های اجتماعی در میان داستان‌هایی که در مورد ناوالنایا منتشر کرده اند گزارش‌هایی از روابط عاشقانه‌اش اینکه پدرش مامور کا گ ب بوده است و خودش شهروندی آلمانی دارد را مطرح کرده‌اند.

هدف بعدی پوتین

هر حضور عمومی ناوالنایا از سوی رسانه‌های تحت کنترل دولت روسیه به شدت مورد بررسی قرار می‌گیرد. رسانه‌های حکومتی روسیه درباره او اظهارنظر می‌کنند. آن رسانه‌ها او را متهم می‌کنند که بیش از حد شاد است و یا آن که به دستور سیا عمل می‌کند. نزدیک‌ترین متحدان ناوالنی روز دوشنبه حمایت خود را از ناوالنایا اعلام کردند و "ایوان ژدانوف" نوشته بود یولیا جا پای الکسی گذاشته است.

یکی از متحدان ناوالنی گفته بود: "همیشه برای او (ناوالنایا) مهم بود که بچه‌ها بچه بمانند، خانه یک خانه بماند و خانواده یک خانواده بماند. با این وجود، اکنون پس از مرگ ناوالنی او انتخاب دیگری ندارد. آنان یکی هستند و او هرگز عقب نشینی نمی‌کند و به آرمان‌های الکسی خیانت نخواهد کرد". با این وجود، "تاتیانا استانووایا" کارشناس ارشد مرکز اوراسیا کارنگی روسیه پیش بینی می‌کند که شهروندان معمولی روس ممکن است شک و تردید بیش تری داشته باشند.

او می‌افزاید:"به دلیل تصویری از ناوالنایا به عنوان فردی که نه تنها حامی ارزش‌های لیبرال غربی است بلکه چهره‌ای است که غرب برای سرنگونی پوتین از آن استفاده می‌کند دسترسی به مخاطبان روس برایش کار دشواری خواهد بود. در داخل روسیه این تصویر ترسیم شده از او نفرین اش خواهد بود".

او هم چنین هشدار داد که مقایسه ناوالنایا با تسیخانوسکایا ممکن است به نفع ناوالنایا نباشد، زیرا تسیخانوسکایا رهبر اپوزیسیون تبعیدی بلاروس اساسا ناتوان قلمداد می‌شود. سپس مشکل گذاشتن پا جا پای الکسی از سوی ناوالنایا خواهد بود. واقعیت آن است که به اصطلاح کفش‌های الکسی ناوالنی برای پا‌های ناوالنایا بزرگ هستند و پر کردن خلاء ناشی از الکسی برای او کار دشواری خواهد بود. ناوالنایا برخلاف همسرش در حال حاضر خارج از روسیه به سر می‌برد که باعث می‌شود از دسترس کرملین دور باشد.

  • منبع
  • فرارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید