امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279188
۹۹۲
۱
۰
نسخه چاپی

یک محیط کاری سمی را با این 10 نشانه بشناسید

یک محیط کاری سمی را با این 10 نشانه بشناسید

چگونه متوجه می شوید که در یک محیط کاری سمی هستید؟

یک محیط کاری سمی را می توان به عنوان هر محیط کاری تعریف کرد که در آن جو بر کارمندان تأثیر منفی می گذارد و باعث اختلال در رشد شغلی آنها می شود.

اگر در یک محیط کاری سمی هستید، شناسایی زودهنگام آن ضروری است تا بتوانید اقدامات مناسب را برای کاهش هر گونه آسیبی که ممکن است به سلامت روان یا رشد محل کار شما وارد کند، بردارید. در اینجا 10 نشانه وجود دارد که نشان می دهد محیط کار یا محل کار شما ممکن است سمی باشد:

1. ورودی شما ارزشی ندارد

اولین علامت سمی بودن محل کار شما این است که وقتی صحبت می کنید، مدیران و همکاران گوش نمی دهند. کارمندانی که روزانه با مشکلات سر و کار دارند منبع قابل اعتمادی برای ارائه راه حل هستند، بنابراین اگر نظرات شما با ارزش تلقی نمی شود، احتمالاً نشانه این است که مدیریت کارکنان خود را در اولویت قرار نمی دهد. شرکت ها به اندازه هر دارایی دیگری روی افراد سرمایه گذاری می کنند و با نادیده گرفتن نظرات اعضای تیم، اطلاعات گران قیمتی را هدر می دهند. سازمانی که برای کارمندان خود ارزش قائل نیست، اجازه می دهد تا یک محیط سمی شکوفا شود.

2. اراجیف و شایعات بیداد می کنند

اگر دفتر شما اغلب بیشتر شبیه سالن های پر از شایعات دبیرستان است تا یک محل کار حرفه ای، این نشانه قطعی از رفتارهای سمی است. اراجیف و شایعه پراکنی نشان دهنده یک تیم رهبری است که نسبت به رفاه و حریم خصوصی کارکنان خود بی تفاوت هستند. این رفتارها ناپخته و غیرقابل قبول است.

3. قلدری

در محل کار، قلدری می تواند اشکالی مختلفی داشته باشد که ممکن است قادری به نظر نرسد. اگرچه قلدری می تواند شامل آزار و اذیت آشکار کلامی یا فیزیکی باشد، اما می تواند اشکال پنهانی مانند آزار غیرکلامی یا روانی نیز داشته باشد. تحمل این سوء استفاده ها می تواند برای سلامتی و رفاه کارمند بسیار مضر باشد و هرگز نباید در هیچ محیطی آن را تحمل کرد. محیط‌های سمی جوی را ایجاد می‌کنند که به قلدرها اجازه می‌دهد تا پیشرفت کنند، زیرا اجازه می‌دهند رفتار قلدرانه کنترل نشود.

4. سیاست های ناعادلانه و اجرای نابرابر آنها

قوانینی که به نظر می رسد هیچ مبنایی ندارند یا قوانینی که فقط به طور انتخابی برای کارمندان خاص اعمال می شوند، معمولاً به این معنی است که مدیریت به موارد دلخواه خود بازی می کند. محیط‌هایی که استانداردهای رفتاری یکسانی را برای همه تعیین نمی‌کنند، برخی از اعضای تیم را قادر می‌سازد تا از امتیازات ویژه‌ای استفاده کنند که برای دیگران قابل دسترسی نیست. امتیازات می توانند اشکال مختلفی داشته باشند، از توجیه تاخیر تا رفتارهای نامناسب، تا بدرفتاری جدی تر.

5. رهبری خودشیفته

متأسفانه رهبرانی که تمایلات خودشیفتگی از خود نشان می دهند دارای یک ناهنجاری هستند. این تمایلات می توانند خود را در نفع شخصی، عدم همدلی، عدم خودآگاهی یا هر یک از رفتارهای موجود در این لیست نشان دهند. ممکن است استدلال کردن یا حتی همزیستی با یک خودشیفته دشوار باشد، که منجر به جابجایی زیاد به دلیل ناتوانی کارکنان در کنار آمدن با این نوع رهبر می شود.

6. مسائل ارتباطی و عدم شفافیت

شفافیت اخیراً یک کلمه کلیدی بزرگ بوده است و دلیل خوبی هم دارد. ارتباط و صداقت برای سازمان ها ضروری است تا اعتماد متقابلی را که برای یک محیط کاری موفق ضروری است حفظ کنند. هنگامی که این عناصر اصلی وجود نداشته باشند، یک تیم به جای اینکه به عنوان یک واحد منسجم، به عنوان قطعات جدا از هم مجزا عمل کند.

یک محیط کاری سمی را با این 10 نشانه بشناسید

7. عدم تعادل بین کار و زندگی

اهمیت تعادل کار و زندگی در طول همه‌گیری کووید-19 افزایش یافته است و اکنون که برخی از کارمندان ممکن است به جای کار از خانه به دفتر بازگردند، بیش از هر زمان دیگری قابل توجه است. با افزایش ارزش تعادل کار و زندگی، آگاهی از داشتن تعادل ضعیف آشکارتر می شود. در این شرایط، کار کردن برای شرکتی که کارکنان را ملزم می کند رفاه خود را به خاطر شغلشان فدا کنند، غیرقابل تحمل است. شرکتی که به کارمندان اجازه نمی دهد تعادل بین کار و زندگی داشته باشند، در اجرای یک محیط سمی مقصر است.

8. روحیه پایین

اگرچه همه ما حق داریم در طول یک هفته کاری به خصوص پر استرس، گاهی اوقات در رکود باشیم، سازمان‌هایی که در درازمدت روحیه پایینی را در بین اعضای تیم خود حفظ می‌کنند، معمولاً محیط سمی را نیز حفظ می‌کنند. برای مثال، روحیه ضعیف زمانی رخ می دهد که کارکنان از نظر مالی یا حرفه ای احساس ارزشمندی نمی کنند، احساس می کنند از تیم خود جدا نیستند، تحت رهبری ضعیف کار می کنند، برای مثال در محل کار مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

9. نداشتن افراد کافی برای انجام کار و فرسودگی شغلی بالا

فرسودگی شغلی معمولاً نشانه‌ای از عدم تعادل بین کار و زندگی است، که زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت‌ها از استخدام اعضای جدید خودداری می‌کنند و در عوض کار اضافی را به کارمندان فعلی خود تحمیل می‌کنند. این سناریو در طول همه‌گیری شیوع پیدا کرد، زیرا شرکت‌ها مجبور به اخراج کارگران شدند اما همچنان باید همان سطح بهره‌وری را حفظ کنند. مجبور کردن اعضای تیم برای جبران کاری که باید توسط کارگر دیگری انجام شود، تعادل بین کار و زندگی آنها را کاهش می دهد و می تواند به سرعت منجر به فرسودگی شغلی شود. سطوح بالای فرسودگی تقریباً همیشه نشان دهنده وجود یک محیط کاری سمی است.

10. فقدان همدلی و شفقت از سوی رهبری – اولویت قرار دادن ضرب الاجل های کاری بیش از رفاه عاطفی

رهبرانی که فقدان همدلی یا شفقت را نشان می دهند معمولاً خودشیفته هم هستند که مانع از اولویت دادن به کارمندانشان می شود. این نوع از رهبران اغلب نیاز دارند که اعضای تیم آنها کار را به عنوان اولویت اصلی تعیین کنند و توانایی آنها را برای دستیابی به تعادل بین کار و زندگی کاهش دهند و احتمالاً منجر به فرسودگی شغلی شوند. هر رهبری که کارکنان را مجبور به انتخاب بین شغل و سلامتی خود کند، محیط کار آنها را مسموم می کند.

چگونه باید با یک محیط کاری سمی برخورد کرد؟

اگر احساس می کنید می توانید با رهبری خود در مورد مسائلی که دارید گفتگو کنید و با تلافی مواجه نشوید، آن گفتگو را انجام دهید. صادقانه به رهبری نزدیک شوید و تجربه خود را برای آنها توضیح دهید. این باید گفتگویی باشد که هدف نهایی در نظر گرفته شده یک راه حل سودمند برای دو طرف باشد.

اگر شما یک رهبر هستید و احساس مسمومیت در محیط تیم خود دارید، به دنبال یافتن راه حل باشید. اگر به مشکل رسیدگی نشود، در نهایت می‌توانید استعدادهای برتر را از دست بدهید و کارمندان درگیر و با انگیزه کمتری داشته باشید. قابل دسترس و فهمیده باشید و از آنچه در دفتر می گذرد آگاه باشید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید