امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288411
۴۵۸
۱
۰
نسخه چاپی

یک وکیل در چه زمینه هایی میتواند به شما کمک کند؟

وظایف وکیل چیست؟

اغلب مردم تصور می‌کنند که افراد تنها زمانی به یک وکیل توانا و باتجربه نیاز دارند که جرمی مرتکب شده باشند؛ اما در بسیاری از زمینه‌ها مانند انجام پروژه‌های کاری در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، تجاری یا عقد قراردادهای مالی، تقسیم اموال، اختلافات خانوادگی و به‌طورکلی دعاوی حقوقی، کیفری و ملکی، حضور یک فرد متخصص آشنا به قوانین، مقررات و تبصره‌های حقوقی، برای بررسی و پیگیری پرونده، لازم و ضروری است. در این مطلب قصد داریم تعدادی از مهم‌ترین زمینه‌هایی که یک وکیل می‌تواند به شما کمک کند را، معرفی کنیم.

در چه زمینه‌هایی به یک وکیل پایه یک دادگستری نیاز داریم؟‌

بر اساس اصل 35 قانون اساسی ایران در تمام دعاوی حقوقی، کیفری، ملکی و خانوادگی، طرفین می‌توانند وکالت پرونده خود را به فردی بسپارند که 4 سال را در رشته حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی پشت سر گذاشته و در آزمون وکالت پذیرفته‌شده و دوره کارآموزی 18 ماهه را گذرانده است. مهم‌ترین زمینه‌هایی که به وکلای خوب و باتجربه نیاز داریم، شامل موارد زیر است:

گرفتن مهریه

طبق ماده 1082 قانون مدنی یکی از حقوق شرعی و قانونی تمام زنان که به‌محض جاری شدن عقد به آن‌ها تعلق می‌گیرد، مهریه است. برای گرفتن مهریه لازم نیست که یک زن طلاق بگیرد.‌ تمام زنان می‌توانند هر زمان که بخواهند با طی مراحل قانونی، مهریه خود را از همسرشان مطالبه کنند. اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون حضور در دادگاه، مهریه خود را دریافت کنید، به یک وکیل مهریه نیاز دارید تا با تخصص و تبحری که دارد، تمام امور مربوط به گرفتن مهریه را انجام دهد.

انجام مراحل لازم برای اقامه دعوای مهریه، ارائه مناسب‌ترین راهکار برای برطرف شدن مشکل، برگزاری جلسات مشاوره با موکل، روحیه دادن به موکل و انجام تمام اموری که باعث شود موکل به حق‌وحقوق قانونی خود برسد، از مهم‌ترین وظایف وکلای مهریه به شمار می‌رود.

گرفتن طلاق

یکی از دعاوی حقوقی که برای هر فرد متأهلی ممکن است پیش بیاید، دعوای طلاق است. بسیاری از افراد با قوانین و مقررات مربوط به طلاق آشنا نیستند؛ به همین دلیل دچار سردرگمی می‌شوند و پرونده طلاق آن‌ها برای رسیدن به نتیجه، مدت‌ها طول می‌کشد. علاوه بر این برخی از افراد تمایل ندارند که در جریان رسیدگی به پرونده طلاق در دادگاه خانواده با همسر خود روبرو شوند؛ بنابراین رسیدگی به این امور را به یک وکیل طلاق کاشان که در این زمینه تجربه و مهارت بالایی دارد، می‌سپارند.

از مهم‌ترین وظایف وکلای طلاق می‌توان مواردی مانند پیگیری پرونده طلاق به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی، تسریع روند رسیدگی به پرونده، جلوگیری از اتلاف وقت و ضرر و زیان مالی، انتخاب بهترین راه برای کسب نتیجه موردنظر و غیره را نام برد.

دریافت نفقه

یکی دیگر از حقوق زنان در برابر همسرانشان، نفقه است. درواقع هر مردی بعد از جای شدن عقد وظیفه دارد که به همسر خود نفقه پرداخت کند. طبق ماده 1199 قانون مدنی پرداخت نفقه فرزند یا فرزندان نیز بر عهده پدر است و درصورتی‌که پدر دارای توانایی مالی نباشد یا فوت کند، پدربزرگ یا جد پدری آن‌ها، موظف به پرداخت نفقه فرزندان است.

اگر مردی نسبت به پرداخت نفقه کوتاهی کند، زن طبق قانون می‌تواند این موضوع را پیگیری کند. در دعاوی مربوط به نفقه می‌توانید از وکلای نفقه کمک بگیرید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه، دست پیدا کنید.

گرفتن حضانت فرزندان

یکی از مشکلات رایجی که اکثر زوجین بعد از طلاق با آن مواجه هستند، گرفتن حضانت فرزندان است. برخی از افراد این موضوع را به‌صورت توافقی بین خودشان حل می‌کنند، اما اگر بعد از طلاق با همسر خود بر سر حضانت فرزندان دچار مشکل شدید، می‌توانید با یک وکیل حضانت باتجربه و کارکشته مشورت کنید و وکالت پرونده حضانت را به او بسپارید.

وکلای حضانت، نقش بسیار مهمی در حفظ منافع کودکان هنگام طلاق والدین آن‌ها دارند و با ارائه مشاوره حقوقی به والدین به آن‌ها کمک می‌کنند تا با در نظر گرفتن منافع فرزند، بهترین تصمیم را بگیرند.

امور مربوط به چک و سفته

یکی از مشکلاتی که برای هر فردی ممکن است پیش بیاید، مشکلات مالی مربوط به چک و سفته است. بیشتر معاملات در فضای بازار با استفاده از اسناد تجاری شامل چک و سفته انجام می‌شوند. بسیاری از چک‌ها به دلیل نبود پول در حساب صاحب چک، نقد نمی‌شوند. در چنین مواقعی برای مطالبه حقوق خود می‌توانید از وکلای پایه یک دادگستری کمک بگیرید.

تسلط کامل به اسناد تجاری و رسمی مانند چک، سفته و غیره، تسلط و مهارت دفاع در چک کیفری، جلوگیری از حقوقی شدن چک، تسلط بر فرایند صدور قرار تأمین خواسته و توقیف اموال صاحب چک برگشتی، دفاع مدبرانه در جلسات دادگاه و پیگیری پرونده، جزء وظایف وکلای متخصص در زمینه امور چک و سفته محسوب می‌شود.

یک وکیل در چه زمینه هایی میتواند به شما کمک کند؟

سایر زمینه‌هایی که یک وکیل می‌تواند به موکل خود کمک کند، کدام‌اند؟

برای تسریع در رونده رسیدگی به پرونده‌های حقوقی، کیفری، ملکی و خانوادگی زیر نیز حتماً به حضور یک وکیل نیازمند خواهید بود:

  • ارث و میراث و انحصار وراثت
  • حکم تخلیه
  • ضرب و جرح عمدی
  • جرایم سایبری
  • حذف نام همسر از شناسنامه
  • کلاهبرداری
  • سرقت
  • ورود غیر مجاز به ملک افراد دیگر
  • تبانی و فساد در خرید‌وفروش املاک
  • تغییر کاربری اراضی کشاورزی و سایر اراضی
  • فروش غیرقانونی املاک و اراضی به یک یا چند نفر
  • تخلیه اماکن تجاری
  • اخاذی
  • روابط نامشروع
  • اسیدپاشی

و غیره

اکثر افراد در هیچ‌یک از پرونده‌های حقوقی، کیفری، خانوادگی و غیره تخصصی ندارند و با قوانین آشنا نیستند. تنها کسی که می‌تواند مراحل دادرسی و پیگیری پرونده‌های شما را در دعاوی مختلف به بهترین نحو ممکن انجام دهد، یک وکیل پایه‌یک دادگستری خوب و باتجربه است.

پیدا کردن بهترین وکیل کاشان از طریق گروه وکلای مشفق

در این مطلب توضیح دادیم که افراد جامعه در چه زمینه‌هایی به حضور وکلای پایه‌یک دادگستری نیاز دارند. تمام دعاوی شامل دعاوی خانوادگی، کیفری، حقوقی و ملکی که در دادگاه مطرح می‌شوند، باید روند قانونی خاصی را طی کنند و تنها با حضور وکلای متخصص در هر حوزه می‌توان به نتیجه مطلوبی دست پیدا کرد. اگر ساکن کاشان هستید، می‌توانید برای پیدا کردن بهترین وکیل کاشان در زمینه موردنیاز به سایت گروه وکلای مشفق مراجعه کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید