امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276134
۱۶۶۸
۱
۰
نسخه چاپی

آنفلوآنزای معده یا گاستروانتریت ویروسی | علایم آنفلوآنزای معده یا گاستروانتریت ویروسی |درمان آنفلوآنزای معده

آنفلوآنزای معده یا گاستروانتریت ویروسی | علایم آنفلوآنزای معده یا گاستروانتریت ویروسی |درمان آنفلوآنزای معده

آنفلوآنزای معده یا گاستروانتریت ویروسی

آنفلوآنزای معده با نام تخصصیِ گاستروانتریت ویروسی با علائمی چون حالت تهوع، گرفتگی شکم، از دست دادن آب بدن، لرز، خشکی دهان، سردرد، کاهش اشتها و تب خود را نشان می‌دهد.

برخی بیماری‌ها مانند آنفلوآنزای معده با گرم‌شدن هوا شیوع بیشتری پیدا می‌کند و افراد مستعد را در معرض خطر قرار می‌دهد. آنفلوآنزای معده یا گاستروانتریت ویروسی، به التهاب و عفونت روده و معده گفته می‌شود و برخلاف نامش هیچ ارتباطی با آنفلوآنزا ندارد. این عارضه بر اثر ویروس‌های مختلفی از جمله نورو ویروس، روتا ویروس و آدنوویروس ایجاد می‌شود.

رایج‌ترین شیوه ابتلا به آنفلوآنزای معده از طریق تماس با شخص آلوده، مصرف غذا و آب آلوده است. علائم آنفلوآنزای معده، یک تا سه روز بعد از آلوده شدن خود را نشان می‌دهد و گاه ممکن است تا ۱۰ روز طول بکشد.

اگر بزرگسال هستید و بدن‌تان در ۲۴ ساعت آب زیادی از دست داده، بیش از دو روز تهوع و استفراغ داشته‌اید، تب بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد دارید و همچنین خشکی دهان و سرگیجه و ضعف شدید را تجربه می‌کنید پس حتما با پزشک تماس بگیرید.

در عین حال برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران، دست‌های خود را مرتب بشویید، از به اشتراک گذاشتن ظروف غذاخوری و لیوان آب خودداری کنید، حوله حمام را جداگانه استفاده کنید و فاصله خود را با دیگران رعایت کنید.

همچنین برای کاهش مشکلات گوارشی از غلات کامل، سیب‌زمینی، موز، سبزیجات پخته، ماست ساده و سیب استفاده کنید و لبنیات چرب، کافئین، غذاهای دریایی، سالاد خام و غذاهای پرادویه را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

اگر سالم هستید احتمالا بدون عوارض بعدی از این بیماری خلاص خواهید شد اما آنفلوآنزای معده می‌تواند برای نوزادان، افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف کشنده باشد.

آنفلوآنزای معده یا گاستروانتریت ویروسی | علایم آنفلوآنزای معده یا گاستروانتریت ویروسی |درمان آنفلوآنزای معده

علایم آنفلوآنزای معده یا گاستروانتریت ویروسی

- احساس درد در ناحیه شکم (روده و معده)

- باد گلو

- نفخ

- اسهال

- مدفوع سبزرنگ

- سوء هاضمه

- حالت تهوع

- استفراغ

- کاهش آب بدن

- لرز

- خشکی دهان

- انسداد معده

- احساس تشنگی بیش‌ از حد

- خشکی دهان

- تب

- ضعف

- کاهش اشتها

- تعریق

- سردرد

- کاهش ادرار و کاهش وزن از مهمترین علایم این بیماری هستند.

درمان آنفلوآنزای معده یا گاستروانتریت ویروسی

معمولا هیچ درمان پزشکی برای این عارضه وجود ندارد و بیمار پس از حدود ۱۰ روز بهبود می‌یابد و روند درمان عمدتا شامل کنترل علائم بیماری می‌شود.

آنتی‌بیوتیک‌ها نیز در صورتی که عامل این بیماری ویروسی باشد، نقشی در درمان ندارند زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های باکتریایی کاربرد دارند. بنابراین پیشگیری بسیار مهم است. اگر هنوز بیمار نشده‌اید، دست‌های خود را مرتب بشویید، از تماس بدنی با افراد مبتلا به آنفلوآنزای معده بپرهیزید، چیزهایی که افراد مبتلا به این ویروس لمس کرده‌اند را ضدعفونی کنید و به اندازه کافی نیز مایعات بنوشید.

  • منبع
  • ایسنا
  • اندیشکده ارزش

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید