امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275041
۱۹۴۶
۲
۰
نسخه چاپی
Stonehenge

استون هنج کجاست؟ | تاریخ استون هنج | هدف از ساخت استون هنج | اطلاعاتی درباره استون هنج

استون‌هنج در جنوب انگلستان و در دشت سرسبز سالزبری ویلتشر واقع است که پس از گذشتن از تپه ها و با رسیدن به سطحی صاف و یکنواخت به این بنای حیرت انگیز می‌رسید. باستان‌شناسان معتقدند دشت سالزبری خیلی قبل تر از ساخت بنای استون‌ هنج، منطقه مهمی برای برگزاری مراسم آیینی بوده است

استون هنج کجاست؟ | تاریخ استون هنج | هدف از ساخت استون هنج | اطلاعاتی درباره استون هنج

استون هنج در انگلستان و در دشت سالزبری قرار دارد، کافی است کمی به این بنا نگاه کنید تا فورا از خودتان بپرسید این سنگ های چطور و توسط چه نیرویی و به چه دلیل این گونه در کنار هم قرار گرفته اند؟ هدف از گذاشتن آنها چه بوده است؟

استون هنج کجاست؟

 استون‌هنج در جنوب انگلستان و در دشت سرسبز سالزبری ویلتشر واقع است که پس از گذشتن از تپه ها و با رسیدن به سطحی صاف و یکنواخت به این بنای حیرت انگیز می‌رسید. باستان‌شناسان معتقدند دشت سالزبری خیلی قبل تر از ساخت بنای استون‌ هنج، منطقه مهمی برای برگزاری مراسم آیینی بوده است.

استون هنج کجاست؟ | تاریخ استون هنج | هدف از ساخت استون هنج | اطلاعاتی درباره استون هنج

تاریخ استون هنج

قدمت استون‌هنج به 1000 سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد. زمانیکه به دوره عصر سنگی و مفرغ معروف بوده است و این یعنی بنای استون‌هنج قدمتی نزدیک به پنج هزار سال دارد. با وجود اینکه باستان شناسان همچنان بر روی دلیل ساخت این سازه در حال تحقیق می باشند اما راز اصلی این سازه سنگی نحوه ساختنش است.

تخت سنگ های عظیم که ارتفاع هر یک به 6 متر و وزن هر یک در حدود 50  تن است و به شکل عجیب و به صورت دایره متحدالمرکزی، به قطر 100 متر در کنار هم قرار گرفته اند. بررسی ها نشان می دهد که برای حرکت دادن هر یک از این سنگ ها با این حجم بزرگ و این شکل از قرارگیری باید حداقل 6000 مرد تنومند کار کرده باشند. برای جابجا کردن هر یک قطعه سنگ سه هفته زمان و 100 مرد قوی هیکل نیاز است و این یعنی برای ساخت قسمت مرکزی استون‌هنج زمانی بیش از ده سال سپری شده است.

بعضی از مردم منطقه هم باور دارند که در ساخت این بنا موجودات فرا زمینی دست داشته اند چرا که جمع شدن 6000 مرد تنومند و کار به مدت 10 سال، کمی عجیب به نظر می رسد.

استون هنج کجاست؟ | تاریخ استون هنج | هدف از ساخت استون هنج | اطلاعاتی درباره استون هنج

هدف از ساخت استون هنج

بسیاری از متخصصان بر این باورند که این حلقه بزرگ سنگی در استون هنج برای نظارت و همچنین به عنوان معبدی برای ستایش کردن به کار می‌رفته‌ است. آنها به خاطر وضعیت قرار گرفتن سنگ بزرگ به نام «سنگ هیل» (سنگ پاشنه) که 6 متر 20 پا ارتفاع دارد و 35 تن وزن آن است، بر این باور هستند. هنگامی که در زمان تغییر تابستان 22 ژوئن، طولانی‌ترین روز سال، خورشید طلوع می‌کند، به سنگ هیل می‌تابد و یک سایه بلند بوجود می‌آید که تدریجاً از مرکز بنا عبور می‌کند. این امر ثابت می‌کند که استون هنج بر اساس دستورات نجومی ساخته شده‌است و اهداف مذهبی داشته‌ است.

در سال 1960، منجم آمریکایی جرالد هاوکینگ چنین نظر داد که استون هنج، یک رصدخانه و تقویم پیچیده‌ای بود. تفاسیر نجومی استون هنج با وجود بی دقتی هایی که دارد هنوز هم محبوب مانده است. بسیاری از محققین حدس می‌زنند افرادی که استون هنج و جاهای دیگر را ساخته اند دانسته‌های ریاضی را که برای پیش گویی بسیاری از وقایعی که در نظریه جرالد هاوکینگ موجود است بدست آورده بودند.

استون هنج کجاست؟ | تاریخ استون هنج | هدف از ساخت استون هنج | اطلاعاتی درباره استون هنج

اطلاعاتی درباره استون هنج

1. در رابطه با نحوه پیدایش استون هنج افسانه‌های زیادی وجود دارد، یکی از این افسانه‌ها در رابطه با قصه‌ای در این باره است: قصه‌گوها می‌گفتند که مرلین جادوگر سنگ‌ها در زمان شاه آرتور افسانه‌ای از قرن ۵ میلادی ایرلند به استون هنج آورده است.2۲. بر اساس مطالعات متخصصان قدمت آغاز بنای استون هنج حدود ۳۱۰۰ پیش از میلاد تخمین زده شده است، این مسئله ثابت می‌کند که استون هنج از اهرام مصر هم قدیمی‌تر است.

2. برخی از متخصصان در پی پیدا کردن پاسخی علمی برای چگونگی پیدایش استون هنج به نتایج جالبی رسیده‌اند، برخی معتقد هستند این سنگ‌ها توسط یخچال‌های طبیعی به وجود آمده‌اند. کشف دو معدن در پرسلی تقریبا این فرضیه را رد کرد.

3. برخی از متخصصان بر این باور هستند که با توجه به وزن بسیار زیاد سنگ‌ها، برای ساخت بنا از نیروی انسانی عظیمی در مدت‌زمان طولانی استفاده شده است.

4. استون هنج و بناهای شبیه به آن می‌توانند به‌عنوان اولین سکونتگاه‌های بشر تلقی شوند. حتی برخی متخصصان بناهایی شبیه به استون هنج را تقویم‌هایی در مقیاس بزرگ می‌دانند. مردم می‌توانستند با دنبال کردن حرکت اجرام آسمانی درباره فصل‌ها و سال‌ها اطلاعات به دست بیاورند. انسان‌های اولیه برای به دست آوردن زمان مناسب برای درو کردن محصولات، از این بناها کمک می‌گرفتند.

استون هنج کجاست؟ | تاریخ استون هنج | هدف از ساخت استون هنج | اطلاعاتی درباره استون هنج

5. دو نوع سنگ در استون هنج پیدا می‌شود، سنگ‌هایی در ابعاد بزرگ و سنگ‌هایی در ابعاد کوچک‌تر، در کل میانگین وزن این سنگ‌ها حدود 83 تن است.

6. زمانی که به محوطه بنا وارد می‌شوید، تنها از دو راه می‌توانید به داخل بنا وارد شوید، یکی از ورودی‌ها در بخش شمال شرقی بنا وجود دارد که ورودی اصلی است و ورودی کوچک‌تری در سمت جنوب قرار دارد.

7. در مسیرهای داخلی بنا گودالی عمیق وجود دارد که به نام گودال آبری شناخته می‌شود. این گودال در سال 1666 توسط باستان‌شناسی به همین نام کشف شد. هنوز مشخص نشده دلیل وجود چنین گودالی در بنا چیست.

8. استون هنج زمانی بخشی از یک شبکه ساختمانی پیچیده به مساحت 12 کیلومترمربع شامل گورتپه‌های پیش از تاریخ، سکونتگاه‌های ناشناخته، مسیرهای برگزاری مراسم آیینی و حتی گورهای مزین طلا بوده است.

9. در باور بسیاری از محققان این حوزه این موضوع نقش بسته است که حلقه سنگی استون هنج برای نظارت و همچنین به‌عنوان معبدی برای ستایش به کار می‌رفته است.

استون هنج کجاست؟ | تاریخ استون هنج | هدف از ساخت استون هنج | اطلاعاتی درباره استون هنج

10. در حفاری‌های انجام‌شده در استون هنج، اقلام فلزی، سنگ‌های قیمتی و سکه یافت شده است. بر اساس بررسی‌های سازمان میراث تاریخی انگلیس در سال 2010 مقادیر زیادی از سکه‌های متعلق به قرون‌وسطی در این منطقه یافت شده است.

11. استون هنج با ستاره‌شناسی رابطه محکمی دارد، دکتر هالی، در سال 1720 برای به دست آوردن میزان انحراف میدان مغناطیسی خورشید از سن تاریخی استون هنج کمک گرفت.

12. در سال 1877 چارلز داروین به استون هنج سفری تحقیقانی کرد. داروین که به موضوع عملکرد کرم‌ها و تأثیر آن‌ها بر روی آثار تاریخی علاقه‌مند بود، به این منطقه سفر کرد و رفتار کرم‌ها در خاک منطقه را بررسی کرد. داروین نتایج جستجوهای خود در این منطقه را در سال 1881 در کتابی منتشر کرد.

14. در سال 1960 ستاره‌شناسی آمریکایی جرالد هاوکینگ چنین نظر داد که استون هنج، یک رصدخانه و تقویم پیچیده‌ای بوده است. تفسیرهای ستاره‌شناسی استون هنج باوجود بی‌دقتی‌هایی که دارد، هنوز هم محبوب مانده‌اند. بسیاری از محققین حدس می‌زنند افرادی که استون هنج و جاهای دیگر را ساخته‌اند دانسته‌های ریاضی را که برای پیش‌گویی بسیاری از وقایعی که در نظریه جرالد هاوکینگ موجود است، به دست آورده بودند.

  • منبع
  • لست سکند
  • کجارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید