امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276256
۲۳۲۳
۱
۰
نسخه چاپی

بداخلاقی | دلایل پزشکی که باعث بداخلاقی می شود

در برخورد و تعاملات روزانه بی حوصلگی و بداخلاق بودن به صورت موردی امری طبیعی است که برای تمامی افراد ایجاد می شود اما چرا بعضی آدم ها همیشه بد اخلاق و بی حوصله هستند؟

بداخلاقی | دلایل پزشکی که باعث بداخلاقی می شود

دلایل پزشکی که باعث بداخلاقی می شود

در برخورد و تعاملات روزانه بی حوصلگی و بداخلاق بودن به صورت موردی امری طبیعی است که برای تمامی افراد ایجاد می شود اما چرا بعضی آدم ها همیشه بد اخلاق  و بی حوصله هستند؟

 فارغ از قضاوت درباره بداخلاقی افراد در بسیاری موارد دلایل پزشکی می تواند باعث بداخلاقی و بی حوصلگی شود.

بداخلاقی و پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید hyperthyroidism که در بین خانم ها رایج است، زمانی بروز می کند که غده پروانه ای شکل در گلو بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کند و باعث بروز بدخلقی در فرد می شود.

مقاله ای در روزنامه پزشکی Medical Daily بیان می کند: این مسئله می تواند علت فریاد زدن های مداوم شما بر سر فرزندانتان یا همسرتان باشد. طبق گفته دکتر نیل گیتوس متخصص غدد درون ریز در بیمارستان دانشگاه بیرمنگام هورمون تیروئید بر روی هر چیزی مرتبط با متابولیسم (سوخت و ساز) بدن تاثیر می گذارد. این هورمون همچنین می تواند باعث افزایش بیقراری، عصبانیت و بروز مشکل در تمرکز شما شود.

بداخلاقی و دیابت و عدم تعادل قند خون

مقاله Medical Daily ذکر می کند که عدم دریافت قند خون کافی هم باعث افزایش خشم افراد می شود. عدم تعادل در سطح قند خون باعث بروز عدم تعادل مواد شیمیایی مغز از جمله سروتونین می شود. این امر منجر به خشم، عصبانیت، سردرگمی و حتی حملات پانیک یا حملات هراس می شود.

بد اخلاقی و مبارزه با درد مزمن

بیماری های مزمن پزشکی ممکن است منجر به تحریک پذیری شوند. آنیتا گادیا اسمیت روانپزشکی که در منطقه کلمبیا و بتسدا در مریلند فعالیت می کند، به US News & World Report گفت: افرادی که با درد مزمن زندگی می کنند، همیشه احساس ناراحتی می کنند. برخی داروها، از جمله ضد دردهای مخدر یا اپیوئید هم، دارای عوارض جانبی مانند تحریک پذیری هستند. این مسئله فرد را هر چه بیشتر منزوی می کند که برای آنها بسیار دشوار است.

ضد دردهای اپیوئید یا اپیویید یا مخدر به مجموعه مواد طبیعی و شیمیایی مسکن شبیه به مرفین یا مواد افیونی گفته می‌شود که در سیناپس (محل اتصال پایانه یک سلول عصبی به سلول عصبی دیگر) به گیرنده های عصبی اپیویید می‌چسبند. عملکرد همگی آن‌ها در بدن همانند کار انتقال‌دهنده‌های عصبی ضد درد (اندورفین‌ها) است که از طریق تأثیر بر سلسله اعصاب مرکزی موجب تخفیف احساس درد در بدن می‌شوند.

مصرف بیش از اندازه ی کافئین

کافئین ماده ای شیمیایی است که تأثیر زیادی بر مغز دارد. این ماده باعث هوشیاری می شود و اگر به قهوه اعتیاد داشته باشید، وقتی از کافئین محروم باشید زودرنج و دچار خستگی مفرط می شوید. به علاوه، مصرف بیش از اندازه ی قهوه هم باعث بداخلاق شدن می شود.

بداخلاقی | دلایل پزشکی که باعث بداخلاقی می شود

نارسایی قلبی

افرادی که دچار نارسایی قلبی هستند با مشکلات زیادی مثل خستگی مفرط، مشکلات تنفسی و مصرف داروهای مختلف دست و پنجه نرم می کنند. این مشکلات باعث عصبی شدن شخص می شود. علاوه بر این، مشکلات قلبی، گردش خون در مغز را مختل می کند. مغز کنترل احساسات را بر عهده دارد، بنابراین هر چیزی که به گردش خون در مغز، به ویژه بخش های قدامی آن صدمه بزند می تواند منجر به بداخلاقی شود.

قرار گرفتن در شرایط سخت و بد اخلاقی

عوامل فیزیکی زیادی هستند که ممکن است باعث بد اخلاق شدن فرد شوند. دکتر کارن دویر تسوریرو کارمند اجتماعی پزشکی دارای مجوز و روان درمانگر مستقر در نیویورک می گوید: درد یا ناراحتی فیزیکی و قرار گرفتن در شرایط سخت می تواند منجر به تحریک پذیری و کج خلقی شود، از جمله مواردی مانند عدم خواب کافی، گرسنه بودن یا تغذیه ناسالم.

سعی کنید میان وعده بخورید و استفاده از بعضی دستگاه ها مانند گوشی و تبلت را قبل از خواب کنار بگذارید و بیشتر ورزش کنید تا خلق و خوی خود را بهبود بخشید.

سندروم پیش از قاعدگی و بد اخلاقی

تهاجمی شدن اخلاق خانم ها مربوط به مشکل وحشتناک سندروم پیش از قاعدگی (PMS) است. مقاله مذکور در Medical Daily می گوید به خاطر عدم تعادل هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون در این دوران خانم ها تحریک پذیرتر شده و عصبانیت آنها افزایش پیدا می کند.

طبق گفته کالج امریکایی زنان و زایمان طی دو هفته آخر چرخه قاعدگی و همچنین دو هفته قبل از پریودی خلق و خوی خانم ها تغییر می کند.

بد اخلاقی و مشکل روحی و روانی

دویر تسوریرو می گوید یک مشکل روانی یا عاطفی اغلب بر روی خلق و خو تاثیر می گذارد. افراد مبتلا به اضطراب، افسردگی، اختلال دو قطبی یا اختلال اضطراب پس از سانحه یا یک اختلال شخصیتی احتمالی همه عواملی هستند که منجر به بد اخلاق شدن می شود.

اغلب زمانی که یک فرد احساس عصبانیت می کند، به یک محرک خارجی واکنش نشان می دهد که منجر به بروز یک حس گناه یا شرمندگی درونی می شود. زمانی که گفته می شود فردی همیشه بدخلق و عصبانی است، لازم است که مشکل بررسی شود. اگر خلق و خوی فرد بر روی زندگی روزانه وی و روابط فردی او با اعضای خانواده، دوستان یا همکاران تاثیر بگذارند، زمان آن رسیده که به دنبال بررسی های تخصصی برای سلامت روحی باشد.

اختلال اضطراب پس از سانحه نوعی اختلال یا مشکل روحی است که بعضی افراد پس از تجربه یا مشاهده یک رویداد ناگوار مانند جنگ یا مرگ عزیز، به آن دچار می شوند.

 دوران پیش از یائسگی

هورمون های بعضی زنان پیش از شروع دوران یائسگی دچار نوسانات سریعی می شود. این مسأله منجر به بروز علائمی مانند بی خوابی، گرگرفتگی و حساس شدن فرد می شود. این نوسانات سریع و شدید در هورمون های زنانه، به ویژه هورمون پروژسترون رخ می دهد. پروژسترون هورمون زودرنجی در زنان است.

قرص های لاغری

قرص های لاغری به سوخت و ساز بدن سرعت می بخشند، اما باعث تعریق بدن می شوند و شخص را عصبی و پرخاشگر می کنند.

ورزش نکردن و بد اخلاقی

آیا به اندازه کافی ورزش می کنید؟ دویر تسوریرو  می گوید: پاکسازی ذهن و یک پیاده روی کوتاه می تواند باعث کاهش اضطراب و افسردگی و بهبود خلق و خو شود. ورزش کردن به آزادسازی هورمون های حس خوب در مغز کمک می کند که این هورمون ها به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می کنند. ورزش کردن می تواند پیاده روی در اطراف محل سکونت یا پارک نزدیک منزلتان باشد و رفتن به طبیعت نیز تاثیرات مثبت روی خلق و خو دارد.

بد اخلاقی و عدم دریافت نور خورشید و کمبود ویتامین D

اسکات شریبر می گوید: اگر در طول روز در خانه بمانید و فقط شب ها بیرون بیایید، به احتمال خیلی زیاد در معرض کمبود ویتامین D هستید. کمبود ویتامین D بسیار رایج است و در بروز بسیاری از بیماری های مزمن مانند افسردگی دخیل است. به علاوه بیدار ماندن تا اواخر شب می تواند ریتم شبانه روزی شما را مختل کند و این امر منجر به خواب آلودگی مزمن شده و باعث می شود اکثر اوقات آدم بد اخلاقی باشید.

کمبود خواب

خواب نقشی اساسی در سلامت روانی دارد، بنابراین کمبود آن باعث بداخلاق شدن شما می شود. اگر می خواهید همیشه روحیه ی خوبی داشته باشید خواب کافی را در اولویت خود قرار دهید و سعی کنید روزانه ۷ تا ۹ ساعت بخوابید.

اختلال شخصیت خودشیفته

افراد مبتلا به اختلال شخصیتی خودشیفتگی بیش از دیگران دچار خود بزرگ بینی هستند. آن ها در مورد خودشان زیاد صحبت می کنند و اگر همین میزان توجه را از دیگران دریافت نکنند، مورد تأیید قرار نگیرند و یا از آن ها انتقاد شود، بداخلاق می شوند.

  • منبع
  • روزیاتو
  • سیمرغ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید