امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276151
۱۶۹۲
۲
۰
نسخه چاپی

چگونه از فرزندانمان در برابر غریبه ها محافظت کنیم؟ | 11 راهکار برای آموزش به کودکان

چگونه از فرزندانمان در برابر غریبه ها محافظت کنیم؟ | 11 راهکار برای آموزش به کودکان

محافظت از فرزندانمان در برابر غریبه ها

شما جزو کدام دسته از والدین هستید؟ آیا جزو والدینی هستید که حمایت خود را از کودکانتان در قالب تذکراتی اینچنینی ابراز می‌کنید: «هیچ وقت با غریبه‌ها حرف نزن»؛ «هیچ وقت با کسی که نمی‌شناسی جایی نرو»؛ «هیچ وقت از غریبه‌ها چیزی نگیر» و....

تحقیقات گذشته نشان می‌دهند که اکثر والدین برای محافظت از فرزندان دلبندشان این قبیل جملات را هر روز به آنها یادآورمی‌شوند. اما نکته این است که آیا تذکر دادن مکرر این موارد کودکانمان را از خطر آسیب احتمالی افراد غریبه در امان می‌دارد؟ در ادامه راهکارهایی بیان می شود که با انجام آن ها می توانید از فرزندانتان در برابر غریبه ها محافظت کنید.

11 راهکار برای آموزش به کودکان برای رفتار با غریبه ها

1- اسم کودک خود را فاش نکنید

اسم فرزند خود را روی لوازم و وسایل شخصی او ننویسید. از قرار دادن بج اسم روی کوله پشتی فرزند خود خودداری کنید چراکه فرزند شما نباید اطلاعات شخصی خود را در اختیار غریبه ها قرار دهد. ایده بهتر این است که شماره تماس خود را به کوله فرزندتان متصل کنید تا در صورت گم شدن با شما تماس بگیرد.

2- فرار از ماشین ها در جهت برعکس

ما همیشه به فرزندان خود یاد می دهیم که سوار ماشین غریبه ها نشوند اما آنها باید یک قانون دیگر را هم بدانند: اگر ماشینی شروع به تعقیب کردنشان کرد یا در نزدیکی آنها با سرعت آهسته حرکت کرد باید در جهت مخالف حرکت ماشین شروع به دویدن کنند.

3- یک رمز خانوادگی داشته باشید

اگر شخصی به فرزند شما گفت که با من بیا تا تو را پیش پدر و مادرت ببرم اولین چیزی که کودک باید انجام دهد باید از غریبه نام پدر و مادرش را سوال کند و البته رمز خانوادگی که قبلا در موردش با فرزندتان صحبت کرده اید. مثلا شماره شناسنامه کودک یا هرچیز دیگری.

4- نصب برنامه های مراقبتی

به لطف جی پی اس اپلیکیشن های زیادی ساخته شده اند که میتوانند موقعیت دقیق فرزند شما را اطلاع بدهند. حتما از این ردیاب ها برای مشاهده موقعیت کودکتان استفاده کنید

11 راهکار برای آموزش به کودکان برای رفتار با غریبه ها

5- فریاد بزند من او را نمی شناسم

به فرزندتان یاد بدهید که وقتی بیگانه ای دستش را گرفت بهتر است بی احترامی کند تا اینکه او را بدزدند. مثلا فرد را گاز بگیرد، بزند یا تلاش کند با داد و فریاد توجه سایرین را جلب کند. فرزند شما همچنین باید به یاد داشته باشد در این مواقع فریاد بزند من این خانم یا آقا را نمی شناسم. او می خواهد مرا ببرد.

6- مکالمه را متوقف کرده و از شخص فاصله بگیرد

فرزند شما باید بداند که مجبور به صحبت کردن با بیگانه ها نیست. بنابراین اگر مکالمه ای بیشتر از ۵ تا ۷ ثانیه طول کشید حتما کاسه ای زیر نیم کاسه است و باید موقعیت را ترک کرده و خود را به موقعیت امن برساند.

7- از سوار شدن به آسانسور همراه با غریبه ها خودداری کند

به فرزند خود یاد دهید وقتی منتظر آسانسور است به دیوار تکیه بدهد تا ببیند چه کسی از روبرو می آید تا سوار شود و اگر غریبه ای سوار آسانسور بود سوار نشود و منتظر آسانسور خالی بماند. مثلا بگوید منتظر پدرم هستم یا چیزی را فراموش کردم شما بروید.

8- به غریبه ها نگوید که والدینش خانه نیستند

به کودک خود توضیح دهید که اگر زنگ در خانه را زدند و متوجه نشد چه کسی پشت در است نباید در را باز کند. کودک شما همچنین باید یاد بگیرد که نباید به غریبه ها در مورد خانه نبودن والدینش چیزی بگوید.

9- وقتی تنهاست با غریبه ها چت نکند

این روزها مجرم ها میتوانند در فضای مجازی خود را به جای یک کودک ده ساله جا بزنند و با فرزند شما قرار بازی یا دیدار در خارج از منزل بگذارند. فرزندتان باید یاد بگیرد که به غریبه ها حرفی از شماره تلفن، آدرس یا اسمش نزند و هیچ عکس یا فیلمی از خود برای آنها نفرستد.

10- احساسات فرزندتان را در مورد افراد و مکان ها جدی بگیرید

موضوع مهم دیگر این است که احساس کودکمان را نسبت به افراد و مکان‌ها جدی بگیریم. وقتی کودک احساسش را نسبت به افراد دیگر ابراز می‌کند، به دقت و بدون پیشداوری به ابراز کلامی یا غیرکلامی احساسش حساس باشیم. به‌عنوان مثال کودک ممکن است احساس خود را با بیان اینکه «من دوست ندارم به خانه همسایه بروم» یا «عمو یا خاله فلانی را دوست ندارم» ابراز نماید یا مثلاً در هنگام حضور فردی، نشانه‌هایی از احساس ترس یا اضطراب در او پدیدار شود یا سعی کند از آن جمع کناره بگیرد یا حتی تغییراتی در حالت چهره‌اش ایجاد شود. این موارد می‌توانند نوعی علامت هشدار دهنده باشند و نبایستی نادیده گرفته شوند.

11- اجتناب کودک از سوار شدن بر آسانسور، با غریبه ها!

نکته دیگری که باید برای محافظت از کودکان به آن ها بیاموزید، اجتناب از سوار شدن به آسانسور با افراد غریبه است. به کودک خود بیاموزید که در زمان صبر کردن برای آسانسور به دیوار تکیه دهد ، این گونه می تواند رفتار های ، کسانی که نزدیک آن محل هستند را زیر نظر بگیرد. باید همواره به کودک خود بیاموزید تا با افراد غریبه وارد آسانسور نشود ، بهترین کار این است که وانمود کند چیزی را جا گذاشته است و از آسانسور خارج شود.

همین طور ، زمانی که کودک شما در آسانسور قرار دارد و شخصی غریبه به آسانسور وارد شدن ، کودک باید خیلی مودبانه بگوید که ” والدینم به من گفته اند که باید افراد آشنا و یا همسایگان را همراه خود سوار کنم!.” و از آن شخص بخواهد که از آسانسور خارج شود. به کودکتان بیاموزید زمانی که شخصی غریبه به زور می خواهد داخل آسانسور سوار شود ، کودک باید با صدای بلند فریاد بزند و در صورت نیاز از ضربه زدن تا رسیدن شخصی برای کمک استفاده نماید.

12- کودک نباید از غریبه ها پول یا هدیه دریافت کند

به فرزندتان بیاموزید به هیچ وجه بدون رضایت شما از کسی پول و یا هدیه قبول نکند. اگر فردی قول داد که برای او کادو بگیرد و یا به او پول بدهد، باید بدون هیچ کم و کاستی موضوع را با شما در میان ‌گذارد.

  • منبع
  • خبرآنلاین
  • روزیاتو
  • مینی یاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید