امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275288
۲۷۱۲
۳
۰
نسخه چاپی

توهین به همسر در جمع | علت توهین به همسر | محافظت از خود در برابر توهین همسر

توهین به همسر در جمع | علت توهین به همسر | محافظت از خود در برابر توهین همسر

توهین به همسر نوعی از خشونت کلامی یا رفتاری است که باعث آسیب‌های جدی به روابط زناشویی می‌شود و چه بسا منجر به فروپاشی رابطه شود. توهین به همسر در جمع می تواند تاثیرات منفی آن در رابطه را چند برابر کند.

توهین به همسر در جمع

بی احترامی به همسر و توهین به شکل رفتاری و کلامی بویژه در جمع یکی از زیان بارترین رفتارهایی است که چه از جانب مرد و چه زن صورت گیرد اثرات تخریبی فراوانی را در رابطه بر جای می گذارد.

از جمله رفتارهایی که به عنوان توهین به همسر تلقی می شود می توان به بی‌احترامی کردن به همسر، مسخره کردن، متلک انداختن، بیان نقاط ضعف فرد با یک لحن تند و طعنه‌آمیز و مسخره کردن خانواده اشاره کرد و همانگونه که بیان شد چنانچه این رفتارها در جمعی خانوادگی و یا دوستانه انجام شود به مراتب آسیب های بیشتری را هم به روان فرد و هم به رابطه وارد می کند.

علت توهین به همسر

کینه توزی

توهین به همسر می تواند ناشی از ناراحتی یا کینه نسبت به رفتاری که در گذشته از او مشاهده شده است باشد. به عنوان مثال خیانت یا دروغگویی از جمله رفتارهایی هستند که انجام آن در گذشته توسط یکی از زوج ها زمینه را برای توهین به وی ایجاد کند. در این مورد توهین کردن می تواند یک مکانیسم الیتام بخش توسط توهین کننده تلقی شود.

خودشیفتگی

گاهی یکی از زوجین به دلیل احساس خودشیفتگی به خود اجازه می دهد که همسر خود را در جمع تحقیر کرده و ویژگی های وی را مورد تمسخر قرار دهد.

خودکم بینی

در بعضی موارد احساس خودکم بینی در فرد باعث می شود تا برای جبران این احساس دیگران از جمله همسر خود را مورد تحقیر و توهین در جمع قرار دهد. با این رفتار وی احساس خود کم بینی در خود را به شکل توهین به دیگران التیام می بخشد اگرچه که با این رفتار آسیب های جدی تری را به روان خود و دیگران وارد می کند.

تحقیر شدن

برخی از افراد نیز چون در گذشته تحقیر شده اند و نتوانستند با آن رفتار مقابله کنند، با تحقیر دیگران سعی می کنند از موقعیت فعلی خود دفاع نمایند.

باید بدانید که یک انسان موفق ممکن است از دیگران انتقادهای سازنده ای نماید اما هیچ نیازی به تحقیر دیگران ندارد.

محافظت از خود در برابر توهین همسر

وقتی کرامت شخصی شما در معرض تهدید اقدامات شخصی است، اطمینان از اینکه از خود محافظت می‌کنید بسیار مهم است؛ به‌ خصوص اگر فرد مورد نظر، همسرتان باشد. یک همسر از راه‌های بی‌شماری به شما و آسیب‌پذیری‌های شما دسترسی دارد. بنابراین اگر فرد خاطی به شما بی‌احترامی یا توهین می‌کند، در این صورت محافظت از خودتان و عزت‌نفستان ضروری است.

اولین اقدامی که می‌توانید در نظر بگیرید، امتناع از حضور با او در جمع است. شما نمی‌توانید آنچه او به شما یا درباره‌تان می‌گوید را کنترل کنید. اما مطمئناً می‌توانید کنترل کنید که آیا در خط آتش هستید یا نه. قابل درک است که این امر ناخوشایند است و احساس زوج بودن را از شما می‌گیرد. اما فکر نمی‌کنم وقتی توسط همسرتان مورد تعرض لفظی قرار می‌گیرید، او احساس زوج بودن داشته باشد. لازم نیست دلایل رعایت حریم‌تان را به شوهرتان توضیح دهید. اگر او تعجب می‌کند که چرا شما در جمع با او نیستید، پس می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید دلایل خود را توضیح دهید یا خیر. اگر او درباره تغییر رفتار شما کاملاً بی‌خبر است و دارای انعطاف شنیدن دلایل شما است، شاید ارزش داشته باشد که رفتارتان را توضیح دهید. اگر او پرخاشگر و در حالت دفاعی باشد، احتمالاً زمان مناسبی برای انجام این بحث نیست.

اگر فرد خاطی بخواهد اعتماد شکسته را ترمیم کند، این مرزها می‌توانند پل ارتباطی ایجاد کنند. این مرز می‌تواند سیگنالی را به همسر ارسال کند مبنی بر اینکه مسئله‌ای مانع ایجاد رابطه می‌شود. وقتی به او سیگنال محکمی ارسال می‌کنید مبنی بر اینکه دیگر اجازه نمی‌دهید از شما سوءاستفاده و تحقیرتان کند، آنگاه او تصمیم می‌گیرد که آیا می‌خواهد برای بهبود رابطه‌تان کاری انجام دهد یا نه. در هر صورت، با چنین تصمیمی شما در امان هستید، خواه او رفتار ظالمانه‌اش را تغییر دهد یا نه. شما قدرت محافظت از خود را در برابر توهین‌های بی‌رحمانه و رفتارهای سوءاستفاده‌گرانه‌ی او دارید. مرزهای شما صلح شخصیتان را تضمین می‌کنند، اما لزوماً به این معنی نیست که در ازدواجتان نیز صلح خواهید داشت. اگر او می‌خواهد به‌شما نزدیکتر شود، باید بررسی کند که چگونه گفتار و عملکردش بر شما و رابطه‌تان تأثیر می‌گذارد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید