امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275988
۶۹۴۶
۶
۱
نسخه چاپی

پرخاشگری در مردان | اَشکال پرخاشگری مردان | انواع پرخاشگری در مردان | پاسخ به پرخاشگری مردان | درمان پرخاشگری در مردان

پرخاشگری معمولا با خشونت فیزیکی اشتباه گرفته می‌شود. در حالی که مفهوم آن با خشونت فیزیکی متفاوت است. البته امکان دارد که پرخاشگری به خشونت‌ها و تهاجم‌های فیزیکی هم بکشد اما در لغت، منظور از پرخاشگری در مردان و زنان، بروز رفتارها و احساساتی است که دیگران را آزار می‌دهد یعنی ناسازگاری و راه نیامدن با دیگران و احساساتی سراسر عصبی و منفی که باعث می‌شود تا اطرافیان از حضور و معاشرت با فرد پرخاشگر به شدت آسیب ببینند و خسته شوند

پرخاشگری در مردان | اَشکال پرخاشگری مردان | انواع پرخاشگری در مردان | پاسخ به پرخاشگری مردان | درمان پرخاشگری در مردان

پرخاشگری در مردان از آن موضوعاتی است که در فضای وب، طرفداران زیادی دارد. بخشی از این طرفداران، خانواده‌ها و به ویژه زنانی هستند که تحت خشونت و رفتار تهاجمی مردان قرار دارند و بخشی هم خود آقایانی هستند که به دنبال درمان پرخاشگری در مردان می‌گردند و از رفتارهایشان خسته شده‌اند.

پرخاشگری در مردان

پرخاشگری معمولا با خشونت فیزیکی اشتباه گرفته می‌شود. در حالی که مفهوم آن با خشونت فیزیکی متفاوت است. البته امکان دارد که پرخاشگری به خشونت‌ها و تهاجم‌های فیزیکی هم بکشد اما در لغت، منظور از پرخاشگری در مردان و زنان، بروز رفتارها و احساساتی است که دیگران را آزار می‌دهد یعنی ناسازگاری و راه نیامدن با دیگران و احساساتی سراسر عصبی و منفی که باعث می‌شود تا اطرافیان از حضور و معاشرت با فرد پرخاشگر به شدت آسیب ببینند و خسته شوند.

پرخاشگر بودن، به معنای حمایت از خود به شیوه ای است که در آن به حقوق دیگران تجاوز می شود.

اگر پرخاشگری در مردان خانواده شما هم وجود دارد و از این بابت در عذاب هستید باید حواستان را خوب جمع کنید و بدانید که این مشکل، حل‌شدنی است اما قبل از اقدام برای رفع آن نیاز به کشف ریشه‌های مشکل دارید.

درمان پرخاشگری در مردان با کشف ریشه این مشکل و شناخت بهترش ممکن خواهد بود.

مردان پرخاشگر لزوما از خشونت فیزیکی استفاده نمی‌کنند اما امکان دارد که رفتارهای آزاردهنده کلامی‌شان و واکنش‌های منفی و ناخوشایندی که برای آزار دیگران به کار می گیرند منجر به درگیری‌های فیزیکی میان خودشان و دیگران به ویژه همسران و اعضای دیگر خانواده‌شان شود.

پرخاشگری به شکل‌های مختلفی بروز پیدا می‌کند. چیزی که مسلم است، نبود کنترل بر احساسات و رفتارهای منفی است که فرد از خود بروز می‌دهد و در واقع به دنبال روشی است تا بتواند از شر انرژی‌های منفی و فشارهای درونی خود خلاص شود.

اَشکال پرخاشگری مردان

رفتار پرخاشگرانه به صورت معمول تنبیه گرایانه، ‌سرزنش آمیز، ‌تحکیم جویانه و خصمانه است و می تواند تهدید، توهین و حتی تنبیه بدنی را شامل شود. حتی لبخند تمسخر آمیز، عبارت طعنه و غیرت نیز نوعی پرخاشگری است.

عوامل پرخاشگری در مردان

از جمله عواملی که باعث می‌شود یک مرد پرخاشگر شود در زیر نام برده‌ایم. برای درمان پرخاشگری در مردان باید با این عوامل آشنا باشید:

- مشکلات جسمانی
- مشکلات روانی
- مشکلات خانوادگی
- مشکلات در روابط با افراد مختلف
- فشارهای محیطی و اجتماعی
- تجربه‌های تلخ در زندگی

بعضی از اوقات، ریشه پرخاشگری به بیماری‌های روانی مختلفی مانند اضطراب و افسردگی هم بازمی‌گردد. درمان پرخاشگری در مردان با شناخت ریشه مشکل میسر خواهد شد. تا ندانید که علت رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه چیست، امکان اینکه به فرد با این ویژگی‌ها، کمکی کنید هم نخواهد بود.

رابطه افسردگی و پرخاشگری در مردان

مردان افسرده اغلب نه فقط بی‌حوصله و تحت فشارند، بلکه بر خلاف زنان افسرده رفتاری پرخاشگرانه دارند.

ماتیاس برگر (Mathias Berger)، عضو جامعه روانشناسان، روانپزشکان و بیماران عصبی آلمان توضیح می‌دهد: "اغلب این مردان رفتاری خصومت‌آمیز و تهاجمی دارند و آستانه تحمل آنها پایین است."

به گفته وی، این قبیل مردان واکنش‌های نامتناسبی به وضعیت‌هایی که با آن مواجه می‌شوند، دارند. این در حالی است که خودشان هم متوجه نادرستی رفتارشان می‌شوند و از اینکه خشمگین شده‌اند، ابراز تاسف می‌کنند. به طور کلی، نارضایتی از خود و رفتاری که داشته‌اند، در بین مردان افسرده پدیده شایعی است.

برگر گفت، علاوه بر رفتار خشونت‌آمیز، این قبیل مردان رفتارهای خطرناکی هم همچون رانندگی خطرناک یا رفتارهای ضداجتماعی دارند.

به گفته این کارشناس، این افراد دلیل رفتارهای خود را اغلب به استرس و فشار کاری ربط می‌دهند، اما امکان ابتلا به بیماری روانی را در نظر نمی‌گیرند. تصور منفی اجتماعی از بیماری روانی هم علت مضاعفی است که این افراد به سختی بپذیرند به روانپزشک مراجعه کنند.

به گفته برگر، نشانه‌های کلاسیک افسردگی همچون بی‌خوابی، بی‌حوصلگی و بی‌حالی اغلب در مراحل پیشرفته‌تر این بیماری ظهور پیدا می‌کنند.

پرخاشگری در مردان | اَشکال پرخاشگری مردان | انواع پرخاشگری در مردان | پاسخ به پرخاشگری مردان | درمان پرخاشگری در مردان

دلایل پرخاشگری در مردان

دلایل مختلف و متعددی می‌توانند موجبات پرخاشگری در مردان را به وجود بیاورند. برای مثال، علل هورمونی و کاهش یا افزایش سطوح هورمون‌های مردانه بنا به قرارگیری بدن در شرایط مختلف از جمله عواملی است که می‌تواند روی رفتار و احساسات مردان اثرگذار باشد و آنها را به افرادی پرخاشگر بدل کند. فشارهای محیطی، مشکلات و شکست‌های احساسی، فشار کاری و تحمیل شرایط بد زندگی و عوامل متعددی در بروز پرخاشگری در یک فرد نقش دارند.

انواع پرخاشگری در مردان

پرخاشگری تصادفی

محرک‌هایی ساده در بروز چنین مدلی از پرخاشگری نقش دارند. مثلا زمانی که یک فرد با انبوهی از مسئولیت‌ها رو به رو می‌شود و زمان اندکی برای رسیدگی به هر یک از وظایف خود دارد، احتمالا دچار پرخاشگری تصادفی و ناگهانی می‌شود. معمولا بعد از اینکه سر آن فرد خلوت می‌شود، دیگر خبری از نگرانی‌ها و ناراحتی‌های قبلی نخواهد بود.

پرخاشگری ابرازی و نمایشی

این مدل از پرخاشگری هم به گونه‌ای است که فرد واقعا قصد آسیب زدن به دیگران را ندارد اما دوست دارد که حرص‌ها و احساسات منفی‌اش را از طریق واکنش‌های خشن بروز بدهد و بیرون بریزد.

پرخاشگری تخاصمی

این سبک از پرخاشگری همراه با نیت‌های منفی است. یعنی فرد پرخاشگر در تلاش است تا با رفتار و اعمالش به دیگران آسیب برساند و آنها را اذیت کند.

پرخاشگری ابزاری

در این مدل از پرخاشگری هم فرد با اقدامات فیزیکی می‌خواهد که حرص و ناراحتی‌های انباشته در درونش را تخلیه کند. برای مثال، اگر از او خواسته باشید که از یک وسیله خاص در منزل استفاده نکند، به سراغ آن می‌رود و با شکستن و تخریبش، انرژی منفی انباشته در وجودش را تخلیه می‌کند.

پاسخ به پرخاشگری مردان

1- به علامت های هشدار دهنده توجه کنید

هنگامی که رفتارهایی از قبیل: به آرامی شانه خالی کردن از مسئولیت ها، تعلل و طفره رفتن در کارها بیش از حد معمول و بهانه آوردن برای کارهارا مشاهده کردید می‌توانید پیش از پیچیده تر شدن و از کنترل خارج شدن شرایط، اوضاع را در دست گرفته، از مناقشات و بحث ها جلوگیری کنید و نگذارید علائم دیگری از این نوع پرخاشگری، ظهور کند.

2- جلوگیری از تشدید درگیری

در حالی که اولین عکس العمل شما نسبت به این رفتارها می‌تواند به شکل  نق زدن و یا خشمگین شدن بروز پیدا کند، اما سعی کنید در برابر آن ایستادگی کنید. ممکن است بخواهید همچون یک مادر به نصیحت کردن او بپردازید اما این‌کار در آن لحظه برای هیچ کدامتان مناسب نیست. در آن هنگام، لحظه‌ای صبر کنید، نفس عمیقی بکشید و واکنشی نشان ندهید.

3- قاطع باشید و آیینه ‌ی رفتار او نباشید!

اگر شما نیز شروع به رفتاری همچون رفتار او کنید، این چرخه تا جایی ادامه خواهد یافت که هر دوی تان ناراحت و دلزده خواهید شد. بجای آن، به او نزدیک شوید و به آرامی بگویید: این مشکل هردوی ماست و باید برای آن وقت بذاریم تا حل شود. برای حل این مشکل به دنبال راهکار باشید.

درمان پرخاشگری در مردان

بدیهی است که هر مشکلی، راهکاری دارد. پس اگر خودتان دچار پرخاشگری شده‌اید یا شخصی از اطرافیانتان به این مشکل دچار است، اصلا نترسید و ناامید نشوید. سعی کنید که ریشه‌یابی مشکل را به درستی و دقت انجام دهید و ببینید که چرا پرخاشگری در وهله نخست، شکل گرفته است. گاهی‌اوقات، این مساله، ریشه هورمونی دارد و به هم خوردن تعادل هورمون‌های مردانه است که موجبات پرخاشگری را در مرد فراهم می‌کند.

گاهی‌ اوقات هم ایجاد تغییر در سبک زندگی و رقم زدن تجربه‌ها و خاطره‌های خوش تازه می‌تواند تلخی گذشته‌ها را از بین ببرد و فرد را از حالت خشن و ناآرام به فردی معمولی و نرمال بدل کند. درمان پرخاشگری در مردان با کشف ریشه مشکل مقدور است.

مصرف دارو، شرکت در جلسات مشاوره فردی یا گروهی، ایجاد تغییرات در سبک زندگی و تلاش برای داشتن یک زندگی آرام می‌تواند به درمان پرخاشگری مردان کمک شایانی کند. راه‌کارهای مناسب برای درمان پرخاشگری مردان با کمک گرفتن از نیروهای متخصص بسیار ساده‌تر و راحت‌تر است.

شاید شما دقیقا ندانید که چطور باید با یک فرد پرخاشگر مواجه شد و به او برای خروج از وضعیتی که دارد، کمک کرد. اما کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای به خوبی با این مشکلات آشنا هستند و مراجعه به آنها می‌تواند راهی مناسب برای رفع مشکلاتی باشد که در اطرافیانتان مشاهده می‌کنید.

پس همیشه روی کمک‌های حرفه‌ای حساب کنید و با تجویزهای سرخودانه، سعی در درمان مردان پرخاشگر نداشته باشید.

  • منبع
  • خودساخته
  • عصر ایران
  • همشهری آنلاین

۱ دیدگاه

 
ir
ناشناس | ۲ سال پیش
من از بعد سالها تجربه،فهمیده ام، تنها راه خلاصی از آزارهای کلامی همسرم،سکوت و پاسخ ندادن است، اینطوری احساس آرامش می کنم و تنشی هم به وجود نمیاد.خیلی از حرف ها، ارزش جواب دادن و غصه خوردن را ندارد.من به خود آموخته ام که نباید به حرف های بی منطق و احمقانه ی همسرم پاسخ دهم و ذهن خود را مشغول این امور کنم.
من حرف های احمقانه و بی منطق همسرم را ناشی ذهن کوچک او می دانم، در نتیجه او را سرزنش نمی کنم و به راحتی از کنار حرفهاش می گذرم.
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید