امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277641
۸۹۱
۱
۰
نسخه چاپی

تاثیر قهوه و کافئین بر حافظه و نظرات مختلف درباره آن

کافئین یک داروی محرک است که به طور مستقیم بر روی مغز تأثیر می‌گذارد و بدون شک برای افزایش هوشیاری مفید و موثر است. اگرچه، تأثیرات کافئین بر حافظه می‌تواند بسیار متفاوت باشد

تاثیر قهوه و کافئین بر حافظه و نظرات مختلف درباره آن

آیا کافئین می‌تواند حافظه آن‌ها را تقویت کند؟

معمولا برای قهوه خورها این سوال پیش می آید که آیا مصرف کافئین موجب تقویت حافظه می شود؟ آیا مصرف قهوه واقعا اثری بر حافظه دارد یا اینکه بیشتر حالت تلقینی دارد؟

 اما آیا در واقع هیچ ارتباطی بین این دو وجود دارد یا این ارتباط فقط در ذهن افراد قهوه خور وجود دارد؟

قهوه و کافئین ممکن است بر روی حافظه شما تأثیر بگذارند، اما تحقیقات در این زمینه متفاوت است. برخی از تحقیقات نشان داده اند که کافئین ممکن است حافظه کوتاه مدت را تقویت کند.

مطالعات دیگر در مورد فواید قهوه برای مغز نشان داده اند که قهوه هیچ تاثیری بر حافظه نمی گذارند یا حتی متوجه شده اند که عملکرد کافئین در کارهای حافظه اختلال ایجاد می کند.

محققان هنوز هم در مورد تأثیر کافئین بر حافظه بلند مدت بحث می کنند. با این حال، یک مطالعه کوچک نشان داد که کافئین ممکن است حافظه طولانی مدت را پس از یادگیری بهبود ببخشد.

هنگامی که افراد بعد از مطالعه یک سری تصاویر، قرص کافئین مصرف کردند، توانایی تشخیص این تصاویر 24 ساعت بعد افزایش یافت!

البته تحقیقاتی نیز بر عوارض منفی کافئین بر حافظه دراز مدت تاکید دارند که در ادامه به آن ها پرداخته می شود.

تاثیر قهوه و کافئین بر حافظه و نظرات مختلف درباره آن

کافئین چگونه بر حافظه تاثیر می‌گذارد؟

کافئین یک داروی محرک است که به طور مستقیم بر روی مغز تأثیر می‌گذارد و بدون شک برای افزایش هوشیاری مفید و موثر است. اگرچه، تأثیرات کافئین بر حافظه بسیار متفاوت است.

برخی مطالعات نشان داده اند که کافئین می‌تواند برخی از انواع حافظه به ویژه در ابعاد جهانی، حافظه را بهبود بخشد. تحقیقات بیشتر پیرامون این موضوع نشان می‌دهد که فواید کافئین بر حافظه، وابسته به برخی ویژگی‌ها است. این بدان معناست که کافئین فقط در صورتی حافظه را بهبود می‌بخشد که هم در زمان گرفتن اطلاعات و هم در زمان فراخوانی اطلاعات از آن استفاده شود.

اگر در زمان ارائه اطلاعات هیچ کافئینی دریافت نشود، افرادی باید در صورت نیاز برای یادآوری اطلاعات، کافئین مصرف کنند، عملکرد ضعیف تری خواهند داشت. از طرف دیگر، اگر آن‌ها هنگام دریافت اطلاعات کافئین مصرف کنند و هنگامی که برای یادآوری آن تلاش می‌کنند، کافئین دریافت نکرده باشند، عملکرد آن‌ها بسیار بدتر از این است که کافئین را در زمان لازم برای به خاطر آوردن آن در برنامه خود قرار دهند.

مطالعات دیگر نشان می‌دهد که کافئین در واقع عملکرد برخی از قسمت‌های حافظه را بدتر می‌کند. این‌ها شامل عملکرد ضعیف‌تر در یادآوری برخی وظایف می‌شود و یا در به خاطر سپردن برخی اطلاعات بدون اینکه از شما خواسته شود. افراد همچنین وقتی تحت تأثیر کافئین قرار می‌گیرند، خاطرات کاذب بیشتری را به یاد می‌آورند، بنابراین این امر می‌تواند باعث تحریک مغز شود تا خاطرات نادرستی در حافظه شکل بگیرند.

تاثیر قهوه و کافئین بر حافظه و نظرات مختلف درباره آن

اثرات کافئین بر حافظه بزرگسالان مسن

برخی تحقیقات اضافی در مورد استفاده از کافئین در افراد مسن برای مقابله با کاهش طبیعی حافظه که با افزایش سن همراه است، انجام شده است. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که کافئین با کاهش حافظه در بعد از ظهر در افرادی که "صبح خیزند" همراه است - بزرگسالان مسن که به طور کلی عملکرد بهتری در صبح نسبت به بعد از ظهر دارند و این تاثیر منفی در پردازش اطلاعات می‌تواند ناخوشایند باشد.

تحقیقات دیگر حاکی از آن هستند که کافئین راهی مطمئن برای بهبود حافظه در افراد مسن نیست. در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که افراد مسن پس از مصرف غذا‌های حاوی کافئین در آزمایش حافظه اپیزودیک عملکرد ضعیف تری نسبت به افرادی که این کافئین دریافت نکرده اند، دارند؛ و اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف معمول کافئین با یک مزیت متوسط در حافظه طولانی مدت همراه است، اما این با کاهش سرعت پردازش اطلاعات در حافظه مرتبط با سن مقابله نمی‌کند.

از آنجا که کافئین یک ماده اعتیاد آور است، تلاش برای خوددرمانی کردن با آن ممکن است در واقع اوضاع را بدتر کند. به عنوان مثال، کافئین موجب اختلال در خواب می‌شود و پس از یک دوره ترک این اختلال عموما ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث بروز مشکلات در حافظه شوند.

با پزشک خود درباره مشکلات حافظه خود مشورت کنید، مطمئنا راه‌های دیگری برای بهبود حافظه و تعیین مقدار کافی کافئین برای شما وجود دارد.

تاثیر قهوه و کافئین بر حافظه و نظرات مختلف درباره آن

تاثیر منفی اعتیاد به قهوه بر حافظه بلندمدت

 یک مطالعه نشان می‌دهد که زیاده‌روی در نوشیدن قهوه می‌تواند روی حافظه بلندمدت تاثیر منفی بگذارد.

در حالی که اکثر ما برای تأمین انرژی مورد نیاز صبح به نوشیدنی کافئین‌دار محبوب خود (قهوه) اعتماد می‌کنیم، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه می‌تواند ترکیب مغز شما، به ویژه حجم ماده خاکستری را کمی تغییر دهد. این مطالعه که در ژورنال Cerebral Cortex منتشر شد نشان داد که پس از ۱۰ روز «خودداری از کافئین»، حجم ماده خاکستری مغز شرکت‌کنندگان در این مطالعه نسبت به افرادی که کافئین می‌خوردند بیشتر شده بود.

 شرکت کنندگان از گروهی از افراد سالم تشکیل شده بودند که به طور منظم قهوه می‌نوشیدند. به آن‌ها دو کپسول داده شد (یکی حاوی کافئین و دیگری دارونما بود) تا در دو دوره ۱۰ روزه متفاوت مصرف کنند. سپس از آن‌ها خواسته شد که در هر دو بازه زمانی قهوه ننوشند. در پایان هر دوره، محققان از طریق اسکن مغزی، ماده خاکستری مغز شرکت کنندگان را بررسی کردند.

در حالی که هدف اولیه این مطالعه بررسی تأثیر کافئین بر کیفیت خواب بود، زیرا کمبود خواب می‌تواند ماده خاکستری مغز را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، یافته‌ها نشان داد که عمق خواب شرکت‌کننده با وجود داشتن کافئین یا نبودن، برابر است. چه چیزی متفاوت بود؟ حجم مغز ماده خاکستری در طی ۱۰ روز "خودداری از کافئین" بیشتر بود.

ماده خاکستری به‌ویژه در لوب گیجگاهی داخلی راست بیشتر بود، که شامل هیپوکامپ (یا همان منطقه‌ای است که برای تثبیت حافظه ضروری است). دکتر کارولین رایچرت، یکی از نویسندگان اصلی مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: «نتایج ما لزوماً به این معنی نیست که مصرف کافئین روی مغز تأثیر منفی دارد، اما مصرف روزانه کافئین به طور واضح بر سیستم شناختی ما تأثیر می‌گذارد، که به خودی خود باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود.»

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید