امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277935
۹۶۹
۱
۰
نسخه چاپی

تخم مرغ و فواید رژیم تخم مرغ برای کاهش وزن

تخم مرغ و فواید رژیم تخم مرغ برای کاهش وزن

مزایای تخم مرغ برای کاهش وزن

تخم مرغ یکی از سالم ترین غذاها برای استفاده است که سرشار از پروتئین با کیفیت، چربی های سالم و بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی ضروری است. تخم مرغ چند خاصیت منحصر به فرد نیز دارد که به عنوان غذایی مناسب برای کاهش وزن انتخاب می شود.

تخم مرغ کالری کمی دارد

رژیم تخم مرغ ؛ چون کالری کمی دارد ساده ترین راه کاهش وزن این است که کالری دریافتی در طول روز را کم کنید. یک تخم مرغ بزرگ ۷۸ کالری دارد اما با این حال مواد مغذی (به خصوص زرده تخم مرغ) زیادی دارد.  یک وعده تخم مرغ معمولا از حدود ۲ تا ۴ عدد تخم مرغ تشکیل می شود. سه عدد تخم مرغ بزرگ آب پز شده کمتر از ۲۴۰ کالری دارد که با اضافه کردن یک وعده سبزیجات به آنها ۳۰۰ کالری دریافت خواهید کرد. فقط به خاطر بسپارید که اگر تخم مرغ ها را در روغن یا کره سرخ کنید هر قاشق چای خوری روغن ۵۰ کالری به آنها اضافه می کند.

تخم مرغ بسیار سیر کننده است

تخم مرغ ها سرشار از مواد مغذی هستند و خاصیت سیرکنندگی دارند که به علت پروتئین بالای آنهاست. غذاهای سرشار از پروتئین در مقایسه با غذاهایی که پروتئین زیادی ندارند به کاهش اشتها و افزایش سیری معروف هستند. تحقیقات نشان داده اند وعده های تخم مرغ در مقایسه با وعده های دیگر با همین مقدار کالری احساس سیری را افزایش می دهند و در وعده های غذایی دیگر کالری کمتری دریافت می کنید.

تخم مرغ رتبه بالایی در جدول معروف به شاخص سیری دارد. این جدول نشان می دهد که غذاها چقدر به احساس سیرشدن کمک می کنند و به همان نسبت مقدار دریافت کالری را کاهش دهید. استفاده از یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین افکار وسواسی درباره غذا را تا ۶۰ درصد کاهش می دهد. تحقیقات نشان دادند هوس خوردن غذا در پایان شب با چنین رژیمی تا نصف کاهش می یابد.

تخم مرغ و فواید رژیم تخم مرغ برای کاهش وزن

تخم مرغ سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد

تخم مرغ تمام آمینو اسیدهای ضروری را دارد، یعنی بدن به سادگی از پروتئین درون تخم مرغ برای نگهداری از عضلات و افزایش سوخت و ساز استفاده می کند. استفاده از  رژیم غذایی سرشار از پروتئین سوخت و ساز را ۸۰ تا ۱۰۰ کالری در روز تقویت می کند که بر اساس فرآیندی به نام تاثیر گرمایی غذا اتفاق می افتد. تاثیر گرمایی غذا، انرژی است که توسط بدن برای سوخت و ساز غذا نیاز است و بدن به انرژی بیشتری برای سوخت و ساز پروتئین نسبت به کربوهیدرات و چربی نیاز دارد یعنی غذاهای سرشار از پروتئین مانند تخم مرغ کمک می کنند کالری بیشتری بسوزانید.

تخم مرغ بهترین صبحانه است

خوردن تخم مرغ برای صبحانه تاثیر ویژه ای روی کاهش وزن دارد. تحقیقات بسیاری روی خانم هایی که اضافه وزن دارند انجام شد که نتایج نشان داد خوردن تخم مرغ به جای صبحانه ای سرشار از کربوهیدرات احساس سیری را در این افراد افزایش داده و سبب شده در ۳۶ ساعت آینده کالری کمتری دریافت کنند.

خوردن تخم مرغ به عنوان صبحانه  طی ۸ هفته موجب ۶۵ درصد کاهش وزن بهتر در افراد می شود. همین تحقیق بر روی مردان نیز نشان داد که خوردن تخم مرغ به عنوان صبحانه دریافت کالری را تا ۲۴ ساعت کاهش می دهد. خوردن تخم مرغ به عنوان صبحانه سبب تثبیت گلوکز خون و پاسخ بهتر انسولین  در بدن می شود و جلوی هورمون گرلین ( هورمون گرسنگی ) گرفته می شود.

در تحقیقی دیگر که روی ۳۰ مرد جوان و سالم صورت گرفت محققان تاثیرات سه نوع صبحانه را روی آنها آزمایش کردند. این صبحانه ها شامل تخم مرغ روی نان تست، غلات به همراه شیر و نان تست و کروسانت ( نوعی شیرینی ) با آب پرتقال بودند.  صبحانه ای که تخم مرغ داشت تاثیر چشمگیری روی سیری آنها گذاشت و کمتر گرسنه شدند به حدی که پس از وعده صبحانه تا وعده دیگر کمتر هوس خوردن غذایی دیگر را داشتند.

خوردن تخم مرغ برای صبحانه در آقایان باعث شد در مقایسه با دیگر صبحانه ها به صورت خودکار در وعده های نهار و شام ۲۷۰ تا ۴۷۰ کالری کمتر غذا بخورند. این کاهش مصرف کالری اثر گذار بدون تلاشی بدست آمده بود و تنها کاری که این افراد انجام داده بودند خوردن تخم مرغ برای صبحانه بود.

تخم مرغ ارزان و آماده کردنش ساده است

وارد کردن تخم مرغ در رژیم غذایی بسیار ساده است. تخم مرغ  نسبت به گوشت آنچنان گران نیست ( هرچند قیمتش نسبت به قبل بالا تر رفته ) و درست کردن آن بسیار ساده است و پخت آن زمان زیادی نمی گیرد. تخم مرغ را هر طوری که آماده کنید طعم خوبی دارد. شما آن را به صورت آب پز، عسلی و املت برای خود درست کنید. اگر می خواهید صبحانه ای کامل و مناسب کاهش وزن داشته باشید املت تخم مرغ و سبزیجات گزینه ای عالی است. دستور پخت های زیادی بر پایه تخم مرغ هستند.

تخم مرغ و فواید رژیم تخم مرغ برای کاهش وزن

10 خاصیت برجسته تخم مرغ برای رژیم لاغری

  • بهبود عملکرد بدن: هر تخم مرغ حاوی 76 کیلو کالری انرژی است، مصرف روزانه یک تخم مرغ حدود 5 گرم پروتئین به بدن می‌رساند. به دلیل داشتن ویتامین B انرژی بدن در طول روز را تامین می‌کند.
  • جبران کمبود آهن: آهن نقش حیاتی در سیستم ایمنی بدن دارد و باعث انرژی زایی در بدن می‌شود. آهن موجود در زرده تخم مرغ برای بدن بسیار مفید بوده و زود هضم ترین نوع آهن به حساب می‌آید.
  • جبران کننده کمبود مواد مغذی: تخم مرغ 30 درصد فولات و 40 درصد ویتامین‌های A,E,B12  بدن را تامین می‌کند. همچنین حاوی ویتامین D است، که موجب تقویت استخوان‌ها خواهد شد.
  • پایین آورنده کلسترول: در گذشته باور بر این بود که تخم مرغ کلسترول را بالا می‌برد. اما طی تحقیقاتی به تازگی نتیجه گرفته شد که رابطه‌ای معکوس بین تخم مرغ و بیماریهای قلبی وجود دارد. این به دلیل تفاوت نوع کلسترول موجود در تخم مرغ و تاثیر متفاوت آن بر بدن است. تخم مرغ کلسترول خوب بدن را افزایش می‌دهد.
  • کاهش دهنده وزن: شروع روز با خوردن تخم مرغ باعث می‌شود تا در طول روز فرد احساس سیری داشته و مواد مغذی مورد نیاز بدن تامین شود.
  • سلامت مغز: ترکیبات موجود در تخم مرغ باعث سلامت مغز و بهبود حافظه و دقت نیز می‌شود. تخم مرغ منبع خوبی برای تامین نیاز بدن به کولین به شمار می‌رود.
  • تقویت کننده قوه بینایی: تخم مرغ حاوی دو آنتی اکسیدان مهم است که چشم را در برابر مشکلات مربوط بر اثر اشعه خورشید محافظت می‌کند. همچنین از ایجاد آب مروارید و تباهی لکه زرد پیشگیری خواهد کرد.
  • تامین کننده پروتئین مورد نیاز بدن: پروتئین موجود در یک عدد تخم مرغ برابر با 40 گرم گوشت پخته شده است، بدن برای رشد اعصاب جدید و ترمیم اعصاب قدیمی به پروتئین نیاز دارد.
  • محافظ سلامت پوست و مو: با استفاده متعادل از تخم مرغ در رژیم غذای، حتما شاهد رشد سریعتر موهای خود خواهید شد. ویتامین A موجود در این ماده غذایی موجب ترمیم بافت‌های پوست می‌شود.
  • تقویت کننده سیستم ایمنی بدن: بیشترین بهره برای سیستم ایمنی بدن از تخم مرغ است که سیستم ایمنی بدن را در مقابل بیماری‌ها و ویروس تقویت می‌کند.

تخم مرغ و فواید رژیم تخم مرغ برای کاهش وزن

بایدها و نبایدهای رژیم تخم مرغ

این رژیم غذایی نیز مانند بسیاری از رژیم‌های کاهش وزن، قوانین و اصول مخصوص به خود را دارد که در طول آن باید به آنها پایبند بود تا به کاهش وزن مطلوب دست یافت.

این رژیم، یک رژیم با مصرف کربوهیدرات پایین و پروتئین بالا است که بر اثر مصرف پروتئین به تقویت عضلات می‌پردازد. در طول این رژیم باید قوانین و موارد زیر به طور کامل رعایت شود:

  • روزانه بین 8 تا 12 لیوان آب بنوشید. اینکار باعث می‌شود که بیشتر احساس سیری کنید، پوستتان شل نشود و یبوست نگیرید. نوشیدن آب باعث دفع سموم بدن شده و بدن را هیدراته نگه خواهد داشت.
  • از مصرف تنقلات، مواد غذایی بی ارزش و فست فود دوری کنید. انواع میوه و سبزیجات را جایگزین آنها کنید.
  • از نوشیدنی‌ها با قند زیاد و نوشیدنی‌های الکلی دوری کنید. چای سبز و قهوه می‌توانند جایگزین سالم‌تری برای آنها باشند.
  • قند مصنوعی، شکر و نمک را در رژیم خود کم یا تا جای ممکن حذف کنید.
  • برای خوردن سالاد از روغن زیتون، نمک و انواع سس استفاده نکنید. (آبلیمو، سرکه یا آبغوره گزینه‌های سالم‌تری هستند)
  • در حین رژیم سعی کنید ورزش را در برنامه روزانه خود داشته باشید.
  • گوشت بدون چربی و مرغ بدون پوست استفاده کنید.

اضافه کردن تخم مرغ به رژیم غذایی یکی از ساده ترین راه های تقویت و بهبود کاهش وزن است. تخم مرغ باعث احساس سیری بیشتری می شود و در طول روز کالری کمتری نیاز دریافت خواهید کرد.

به علاوه تخم مرغ منبعی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است و اگر سعی در کاهش وزن دارید بیشتر از قبل به خوردن چنین غذاهایی نیاز پیدا می کنید اما به خاطر داشته باشید تخم مرغ تنها راه حل اصلی نیست و یکی از عوامل کمک کننده است. شاید حتی رژیم هایی پیدا کنید که کامل از تخم مرغ تشکیل شده اند.

تخم مرغ با اینکه بسیار مغذی است اما به خودی خود یک رژیم غذایی کامل را تشکیل نمی دهد. تنوع در رژیم غذایی را فراموش نکنید.

تخم مرغ و فواید رژیم تخم مرغ برای کاهش وزن

معایب مصرف بیش از حد تخم مرغ در رژیم غذایی

وجود خواص بسیار زیاد در یک ماده غذایی دلیل خوبی برای کنار گذاشتن بقیه مواد غذایی به شمار نمی‌رود. رژیم لاغری مناسب شامل مصرف متعادل از تنوعی از مواد غذایی مختلف که شامل انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند، می‌شود.

مصرف یک تخم مرغ در طول روز برای افرادی که از سلامتی کلی بدن برخوردار هستند بسیار مناسب است. اما برخی از افراد که به نوعی از بیماری مانند:

  • دیابت
  • کلسترول خون
  • چربی خون
  • انواع بیماری های قلبی عروقی

مبتلا هستند، نباید در مصرف این ماده غذایی ناپرهیزی کنند. برای بهره‌مند شدن از یک ماده غذایی بهتر است اعتدال در مصرف آن رعایت شود.

این گروه از افراد مناسب است هفته‌ای سه عدد یا حتی کمتر از آن تعداد نیز مصرف کنند. مقدار بیشتر از آن ممکن است سبب تشدید بیماری برای آنها شود که گاهی ممکن است دلیل قوی برای آسیب‌های جبران ناپذیر باشد.

  • منبع
  • کوئیک فیت
  • دکتر کرمانی
  • دکتر یحیی پاسدار

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید