امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276020
۱۵۴۲
۱
۰
نسخه چاپی

خرما و 41 مورد از خواص شگفت انگیز آن

خرما میوه های درخت نخل است و سرشار از مواد معدنی، فیبر سالم و ویتامین.

خرما

خرما، غنی از چربی، کلسیم، سولفور، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، منیزیم و سایر مواد معدنی و ویتامین هاست که همه این ها برای سلامتی بدن بسیار مفیدند.

خرما

میوه خرما یکی از شیرین ترین میوه هایی است که در انواع مختلف به بازار عرضه می شود. هیچ کس انکار نمی کند که خرما بسیار خوشمزه است و طعم لذت بخشی دارد. با این حال اگر نگاهی به محتوای تغذیه خود بیندازید ممکن است به اندازه سایرخوراکی ها، این خوراکی سالم و مغذی را در رژیم غذایی خود نگنجانده باشید.

خوب است بدانید به طور میانگین هر 100 گرم خرما شامل مواد غذایی زیر می‌شود:

• 277 کالری

• 75 گرم کربوهیدرات

• 7 گرم فیبر

• 2 گرم پروتئین

• 20 درصد پتاسیم

• 14 درصد منیزیم

• 15 درصد مس

• 5 درصد  آهن

• 12 درصد ویتامین ب 6

مقادیری که به درصد آمده‌اند، شامل میزان تامین مواد مورد نیاز بدن در طول یک روز توسط 100 گرم خرما را توضیح می‌دهد. همچنین یکی از کلیدی‌ترین عناصر خرما آنتی اکسیدان‌ها آن است.

41 مورد از خواص خرما

خرما منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. این میوه منبع غنی از انرژی و فیبر است. مواد معدنی ضروری همچون کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، روی در آن یافت می شود. این ماده در برگیرنده ویتامین هایی همچون تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین A و K است.

خواص خرما شامل موارد زیر است:

1. رفع یبوست

غالبا خرما را جزء مواد خوراکی ملین طبقه‌بندی می‌کنند. به همین دلیل، افراد مبتلا به یبوست می‌توانند مرتبا از این میوه استفاده ‌کنند. برای بهره‌مندی حداکثری و مطلوب از این خواص خرما بهتر است آن را یک شب در آب بخیسانید،‌ سپس هنگام صبح، وقتی ترکیب آب و خرما شکلی مانند شربت به خود گرفت، آن را میل کنید؛ به این ترتیب، می‌توانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. خرما دارای مقادیر بالایی از فیبر محلول است که برای افزایش سطح سلامت دستگاه گوارش و حرکت راحتِ غذاها در مجاری گوارشی و در نتیجه، تسکین علائم یبوست بسیار ضروری است.

2. تقویت استخوان ها

مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی که در خرما یافت می شود آن را به یک ماده غذایی عالی برای تقویت استخوان ها و مبارزه با بیماری های دردناک و ناتوان کننده همچون پوکی استخوان تبدیل کرده است. خرما شامل سلنیم، منگنز، مس و منیزیم است و همه این مواد معدنی در توسعه استخوان های قدرتمند و تقویت آن مفید هستند. پس خرما بخورید و استخوان های خود را تقویت کنید.

3. جوان سازی پوست صورت

میوه خرما حاوی مقادیر بالایی ویتامین های C و D بوده که چین و چروک پوست را کاهش داده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

4. تقویت و افزایش رشد مو

خرما آهن بالایی دارد که موجب افزایش گردش خون در پوست سر شده و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود، همچنین مصرف خرما از ریزش مو جلوگیری می کند.

5. بهبود سلامت قلب

فقط تعداد کمی خرما را در روز برای بهبود سلامت قلب خود بخورید ؛ آنتی اکسیدان ها در خرماها باعث جلوگیری از آترواسکلروز می شوند که اساسا باعث سخت شدن شریان ها و ایجاد لخته می شود این آنتی اکسیدان ها حذف کلسترول را از سلول های عروقی تحریک می کنند. خرما نیز شامل ایزوفلاون است که شناخته شده برای کاهش خطر بیماری قلبی عروقی می باشد.

6. تنظیم کلسترول

یکی از مزایای موثر خرماست. مصرف خرما حتی برای افراد سالم می تواند بر میزان کلسترول و استرس اکسیداتیو تاثیر مثبتی داشته باشد. خرما حاوی کلسترول نیست. غنی از آهن و فیبر بیشتری نسبت به موز هستند.

7. تنظیم فشار خون

خرما غنی از پتاسیم است و مواد معدنی اش باعث کاهش فشار خون می شود.یک خرمای مدجول شامل حدود 167 میلی گرم پتاسیم است که نسبت به سایر میوه نسبتا بالا است. عدم مصرف پتاسیم کافی نیز می تواند منجر به سنگ کلیه شود و فیبر همچنین سطح قند خون را تثبیت می کند.

اثرات سدیم در رژیم غذاییتان را متعادل می کند و این باعث کاهش فشار خون می شود. منیزیم این میوه عضلات قلب و عروق خونی شما را آرام می کند، در نتیجه باعث کاهش فشار خون می شود.

8. تقویت کننده برای انرژی

خرما سرشار از قند طبیعی از جمله گلوز، فروکتوز و ساکاروز است و همین امر باعث می شود بعد از خوردن خرما احساس انرژی بیشتر و چابکی داشته باشید. پس دفعه دیگر که احساس کمبود انرژی داشتید و به دنبال یک شکلات یا نوشابه انرژی زا بودید دست نگه داشته و به جای آن چند عدد خرما بخورید. فیبر موجود در خرما مدت زمان بیشتری شما را پرانرژی نگه داشته و کمک می کند در طول روز فعال بمانید.

9. بهبود دستگاه گوارش

خرما حاوی فیبرهای محلول در مقادیر بالاست که برای سلامت سیستم گوارش ضروری هستند. فیبرهای محلول به جذب آب در دستگاه گوارش کمک کرده و باعث از بین رفتن یبوست می شوند. فیبر ها برای ارتقاء سلامت روده بزرگ و حرکات منظم روده ضروری هستند.

همچنین خطر سرطان کولون (روده بزرگ)، کولیت و هموروئید را کاهش می دهند. (بسیاری از افراد، خرما را به عنوان یک درمان خانگی موثر برای هموروئید در نظر می گیرند.)

خرما همچنین حاوی پتاسیم است که به درمان اسهال و ناراحتی معده کمک می کند. و به دلیل این خصوصیات، خرما اغلب به عنوان متعادل کننده دستگاه گوارش در درمان ها مورد استفادده قرار می گیرد. همچنین سمبلی از رنگ قهوه ای است که برای دستگاه گوارش مفیدند. (خوراکی های قهوه ای رنگ برای معده مناسب هستند.) جدا از این خواص، خرما به بهبود باکتری های مفید معده هم کمک می کند.

10. رفع کم‌خونی

خرما سرشار از مواد معدنی است که می‌تواند برای بسیاری از مشکلات سلامتی مفید باشد، ولی وجود مقدار بالای آهن در خرما باعث شده است این میوه برای افراد مبتلا به کم‌خونی به مکمل غذایی کاملی تبدیل شود. میزان بالای آهن می‌تواند کمبود مادرزادی این ماده را در بیماران مبتلا به کم‌خونی جبران کند، انرژی و قدرت بدن را افزایش دهد،‌ و هم‌زمان باعث کاهش احساس خستگی و سستی شود.

11. کاهش آلرژی (حساسیت)

یکی از جالب‌ترین نکات در مورد خواص خرما ، وجود گوگرد ارگانیک در آن است. گوگرد ماده‌ای نیست که معمولا بتوان آن را در همه‌ی مواد خوراکی پیدا کرد؛ با این حال، دارای فواید قابل توجهی برای سلامتی است، از جمله کاهش واکنش‌های آلرژیک و آلرژی‌های فصلی. بر اساس یافته‌های مطالعه‌ای که در ۲۰۰۲ به عمل آمد، ترکیبات گوگرد ارگانیک می‌توانند بر میزان درد و رنج مبتلایان به التهاب فصلی و آلرژیک مخاط بینی تاثیر مثبتی داشته باشد؛ تنها در ایالات متحده تقریبا ۲۳ میلیون نفر به این مشکل دچار هستند. مصرف خرما راه بسیاری خوبی برای کاهش تاثیرات آلرژی‌های فصلی است که از طریق اضافه شدن گوگرد به رژیم غذایی صورت می‌گیرد.

12. افزایش وزن

همیشه باید خرما را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم تلقی کرد. خرما حاوی قند، پروتئین و بسیاری از ویتامین‌های ضروری است. اگر خرما را با پوره‌ی خیار نوش جان کنید، می‌توانید وزن‌تان را به حد طبیعی برسانید و به جای تحمل لاغری به تناسب اندام برسید. یک کیلوگرم خرما حاوی تقریبا ۳۰۰۰ کالری است، و میزان کالری موجود در خرما برای تامین نیاز روزانه‌ی بدن انسان کافی است. اگر نحیف و لاغر هستید و قصد دارید وزن‌تان را بیش‌تر کنید، یا می‌خواهید برای جلب توجه دخترها ماهیچه‌های‌تان را بزرگ‌تر کنید، یا به علت ابتلا به مشکلات جسمانی و بیماری‌های خطرناک بدن‌تان ضعیف شده است، به خوردن خرما نیاز دارید!

13. حفظ سلامت سیستم عصبی

ویتامین های موجود در خرما باعث شده است این ماده برای تقویت سیستم عصبی و عملکرد آن بسیار عالی باشد. پتاسیم یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی است که می تواند سیستم عصبی را سالم نگه دارد.

این ماده قادر است هوشیاری مغز را بهبود ببخشد و سرعت فعالیت های آن را بیشتر کند. به همین خاطر خرما یک ماده غذایی شگفت انگیز برای افرادی است که سیستم عصبی شان خوب کار نمی کند.

14. پیشگیری از کوری شبانه

خرما مزایای بسیار زیادی برای بدن دارد. این ماده می تواند برای مبارزه با شرایط مختلفی که بر روی گوش، بینی و گلو اثر می گذارند مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که خرما به شکل خمیر در می آید و بر روی اطراف چشم مالیده می شود یا به طور معمولی میل می گردد، می تواند تکرار کوری شبانه را کاهش دهد. این راه حل در نواحی روستایی مورد استفاده قرار می گیرد.

15. کبد چرب

مصرف خرما برای بهبود سلامت کبد و پیشگیری از بیماری کبد چرب مفید می باشد، همچنین خرما باعث افزایش سم زدایی از کبد می شود.

10 عدد خرما را شب تا صبح در آب خیس کنید و صبح ناشتا بخورید.

16. سرماخوردگی و گلودرد

مصرف خرما برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، تب و گلودرد مفید می باشد.

17. درمان ضعف قوای جنسی

مطالعات نشان داده‌اند خواص خرما حتی برای افزایش قوای جنسی نیز مفید است. تعدادی خرما را در طول یک شب در شیر تازه‌ی بز بخیسانید، سپس آن‌ها را در همان شیر له کنید و با پودر هل و عسل مخلوط نمایید. این مخلوط به عنوان داروی نیروبخشی بسیار موثر و مفید برای افزایش استقامت جنسی و کاهش تاثیر ناباروری ناشی اختلالات جنسی مختلف شناخته می‌شود. نکته‌ی علمی که پشت این پدیده قرار دارد، عمدتا ریشه در کاربردهای سنتی دارد که باعث ایجاد انگیزه برای انجام پژوهش‌های رسمی شده‌اند. در ۲۰۰۶ پژوهشگری ایرانی به نام بهمن‌پور بر روی تاثیرات خرما و روغن آن بر عملکرد جنسی مطالعه‌ای به عمل آورد و دریافت مقادیر بالای استرادیول و فلاونوئیدهای موجود در خرما باعث افزایش تعداد و تحرک اسپرم‌ها و هم‌چنین اندازه‌ و وزن بیضه‌ها می‌شوند. بنابراین، اگر به دنبال تقویت قوای مردانگی‌تان هستید، خرما بخورید؛ زیرا خرما یک داروی محرک جنسی طبیعی است!

18. درمان اسهال

با توجه به گزارش مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، اسهال می تواند با انتخاب مواد غذایی که مصرف می کنید، بهتر شود یا شدت یابد به همین دلیل انتخاب مواد غذایی مناسب مهم است. بالا بودن پتاسیم خرما، می تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند.

19. بهبود سلامت مغز

یافته های خرما برای محافظت در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب در مغز ارائه شده است. مصرف منظم خرما و میوه های مشابه با خطر بیماری های نورودنژراتیک و عملکرد شناختی بهتر در افراد مسن ارتباط دارد ؛ مطالعه دیگری نشان می دهد که با مصرف خرما، احتمال کاهش سرعت پیشرفت آلزایمر نیز وجود دارد. یکی دیگر از مطالعات می گوید که خرما می تواند به جلوگیری از التهاب در مغز کمک کند.

20. جلوگیری از سرطان کولون

مصرف خرما می تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش دهد ، مصرف خرما همچنین رشد باکتری های مفید در روده را افزایش می دهد و باعث افزایش سلامت روده ها می شود.

21. کاهش اثرات مصرف الکل

عموما از خرما به عنوان راهکاری برای کاهش اثرات مصرف الکل استفاده می‌کنند. مصرف خرما می‌تواند برای شخصی که بیش از اندازه الکل مصرف کرده باشد، باعث تسکین فوری و افزایش میزان هشیاری شود. هم‌چنین برای پیشگیری از خماری و سردردهایی که چندین ساعت پس از مصرف الکل ایجاد می‌شود نیز مفید است. همان‌گونه که در بخش‌های پیشین نیز گفته شد، برای دستیابی به بهترین نتایج، بهتر است پس از کندن پوست خرما، آن را یک شب در آب بخیسانید.

22. پیشگیری از سرطان معده

محققان بر این باورند که خرما می تواند یک روش مفید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان معده باشد. این ماده می تواند به عنوان یک تونیک موثر برای همه گروه های سنی مورد استفاده قرار گیرد و در برخی از موارد عملکرد بهتری نسبت به داروها داشته باشد.

23. دیابت و قند خون

خرما دارای شاخص گلیسمی پایینی بوده و پس از مصرف باعث افزایش قند خون افراد دیابتی نمی شود. روی و منیزیم موجود در خرما برای تنظیم قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو مفید می باشد.

ویتامین A موجود در خرما باعث بهبود سلامت چشم ها شده و از نابینایی در افراد دیابتی جلوگیری می کند.

24. درمان زخم معده

فیبر موجود در خرما باعث تقویت باکتری های خوب در معده شده و برای درمان معده درد، زخم معده و تقویت دستگاه گوارش مفید می باشد.

25. دیابت و قند خون

خرما دارای شاخص گلیسمی پایینی بوده و پس از مصرف باعث افزایش قند خون افراد دیابتی نمی شود. روی و منیزیم موجود در خرما برای تنظیم قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو مفید می باشد.

ویتامین A موجود در خرما باعث بهبود سلامت چشم ها شده و از نابینایی در افراد دیابتی جلوگیری می کند.

26. خاصیت ضد التهابی

عده‌ای مدعی هستند که خرما به خاطر غنی بودن از منیزیم اثرات ضد التهابی دارد و بنابراین به درمان موارد مزمن التهاب در بدن کمک می‌کند. مشکلاتی که این فایده‌ی بخصوص خرما ممکن است به رفع آن‌ها کمک کند عبارتند از: آرتروز، درد عضلات و بدن درد، بیماری آلزایمر و حتی پایین آوردن تب.

27. کاهش خطر سکته

به خاطر غنی بودن از مواد معدنی مانند پتاسیم، خرما واقعا می‌تواند به کاهش خطر سکته‌ و سایر بیماری‌های مربوط به قلب کمک کند. فقط همین نیست، در پژوهش‌ها پی برده‌اند در ازای هر ۱۰۰ میلی گرم منیزیم که یک فرد در روز مصرف می‌کند خطر سکته‌ در او تا ۹٪ کاهش پیدا می‌کند.

28. به دلیل شیرین بودن ممکن است ولع به خوردن را کاهش دهد

شیرینی خرما غیرقابل انکار و بسیار بسیار خوشمزه است! پس، وقتی ولع خوردن یک تکه شکلات یا حتی شیرینی داشتید چرا چند عدد خرما به جای آن‌ها مصرف نکنید؟ این میوه به خاطر خوشمزه بودن به فرونشاندن ولع کمک می‌کند، سرشار از فیبر است و بهتر از همه آن که بسیار سالم است

29. بهبود کیفیت پوست، ناخن، و مو

خرما منبع بزرگ ویتامین ث است که به حفظ قابلیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند و همچنین با مشکلات پوستی مختلف مانند اگزما یا پسوزیاریس مبارزه می‌کند

30. خواص ضد پیری

ویتامین ث موجود در خرما به مقاومت پوست در برابر اکسیداسیون کمک می‌کند و بنابراین اثرات پیری را کاهش می‌دهد. به علاوه برای استحکام استخوان ها و تقویت ایمنی بدن و… مفید است.

31. سلامت دندان‌ها

خرما، به خاطر سرشار بودن از فلورین، برای سلامت دندان‌های شما بسیار مفید است و بنابراین مصرف آن به عاری نگه داشتن دندان‌ها از جرم کمک می‌کند.

32. تقویت رشد عضلات

این مربوط به کربوهیدرات ها است. اگر شما به اندازه کافی از آنها دریافت نکنید، بدن شما ممکن است عضلات را به جای انرژی برای سوخت بسوزاند. خرما، میوه ای با کیفیت بالا است و ممکن است در رشد عضله کمک کند.

33.  کمک به کاهش چربی شکم

فیبر خرما اعتباری دوباره است. این باعث می شود شما احساس سیری کنید و پرخوری را از بین ببرید. همچنین، از آنجایی که آنها شیرین هستند، می توانید شیرینی خود را با یک انتخاب سالمتر، جایگزین کنید.

34. جنین و زنان باردار

مصرف روزانه خرما از یبوست در زنان باردار جلوگیری می کند. سطح بالای آهن موجود در خرما می تواند کم خونی زنان باردار را درمان کند، عضلات رحم را تقویت کرده و باعث افزایش شیر مادر در دوران شیردهی می شود. خرما باعث افزایش هوش و تقویت حافظه جنین می شود.

یک مطالعه نشان داده که خوردن خرما چهار هفته قبل از زایمان می تواند زایمان را آسان تر کند.

بعد از بارداری، خوردن خرما می تواند به کاهش وزن و بازگشت به وزن ایده آل کمک کند.

35. نوزادان و کودکان

کلسیم و منیزیم موجود در خرما برای تقویت و افزایش رشد استخوان ها در نوزادان و کودکان مفید می باشد. خرما برای درمان انگل های روده در نوزادان و کودکان مفید است. خرما به سلامت کبد کمک می کند و برای درمان تیفوئید، هپاتیت و زردی و یرقان در نوزادان و کودکان مفید می باشد. مصرف خرما در نوزادان و کودکان باعث تقویت لثه ها و دندان ها می شود. مصرف خرما می تواند برای درمان اسهال و یبوست در نوزادان و کودکان نوپا مفید باشد.

36. بواسیر یا هموروئید

مصرف ناکافی فیبر ممکن است باعث ایجاد بواسیر یا هموروئید شود مصرف خرما به دلیل مقادیر بالای فیبر به درمان این بیماری دردناک کمک می کند.

37. میگرن

مقادیر بالای ویتامین های گروه B موجود در خرما برای درمان سردرد میگرنی مفید هستند.

38. بدنسازی

خرما حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات است که باعث تقویت عضلات در ورزشکاران و بدنسازان می شود و قند های طبیعی مانند فروکتوز و گلوکز موجود در آن، انرژی مورد نیاز برای تمرینات بدنسازی را فراهم می کند.

39. کاهش خونریزی بعد از زایمان

زنان باردار مستعد خونریزی هستند. برای پیشگیری از اثرات خونریزی، بهتر است زنان باردار نیاز بدنشان به فیبر را برآورده و از یبوست پیشگیری کنند. با وجود این، در مورد خونریزی بعد از زایمان چطور؟ علاوه بر فراهم آوردن فیبر رژیمی، خرما می‌تواند ماده‌ی اکسی‌توسین مانندی را فراهم آورد که می‌تواند از خونریزی بعد از زایمان جلوگیری کند.

40. تنظیم  تعادل مایعات بدن

چون خرما حاوی سطوح بالایی از مواد معدنی مانند آهن و سدیم است، در نتیجه به حفظ تعادل مایعات بدن کمک می‌کند. تنظیم مایعات بدن مهم است چون بر جریان خون نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین، اگر می‌خواهید جریان خون مناسبی هنگام رژیم گرفتن داشته باشید، مصرف خرما می‌تواند در این امر به شما کمک کند.

41. تقویت سیستم ایمنی بدن

اجرای یک رژیم غذایی به معنی آن نیست که باید حتما مصرف غذای‌تان را پایین بیاورید. این حرف به کل غلط است چون شما باید همچنان به خوردن خوراکی‌های مناسب و درست ادامه بدهید. مصرف خوراکی‌های خوبی مانند محصولات لبنی، میوه‌ها، و سبزیجات سبز جزو بایدها است. به علاوه، برای حصول بهترین نتایج، به ورزش کردن نیز نیاز دارید. در واقع، آنچه نیاز دارید یک رژیم غذایی متعادل است. در ضمن، به خاطر مواد مغذی موجود در آن، خرما فایده‌های بی‌نظیری برای ما به همراه دارد. در کمال تعجب، خرما حاوی آنتی اکسیدان است که جزو فلاونوئیدها است و کار سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. در واقع، خرما نه تنها وزن بدن‌تان را کنترل می‌کند، بلکه در تقویت سیستم ایمنی‌تان نیز نقش ایفا می‌کند.

  • منبع
  • نمناک
  • بازده
  • سیمرغ
  • مجله سلامت
  • کوکا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید